مجله تاپ‌ناز‌

دلیل شبیه بودن لباس ساقدوش ها به هم چیست؟

مراسم عروسی, لباس ساقدوش, لباس عروس

دلیل شباهت لباس ساقدوش ها در مراسم عروسی

حتما در مراسم عروسی ساقدوش ها را در کنار عروس و داماد مشاهده کرده اید که لباس هایی همرنگ و شبیه به هم دارند و کمتر پیش می اید که لباس ساقدوش ها متفاوت باشد. اما دلیل شباهت داشتن لبا ساقدوش ها چیست؟ آیا رازی در این نوع لباس پوشیدن نهفته است؟

دلیل شبیه بدون لباس ساقدوش ها در عروسی

در حالیکه به لحاظ تعریفی, گفته شده هست که لباسهای ساقدوش ها خوفناک اند اما همه ي وقت این موضوع صحت ندارد. قرن هاست که ساقدوش ها, لباسهای مشابهی پوشیده اند تا کنار دوست یا عضو خانواده شان, در خاص ترین روز زندگي شان بایستند.

 

اخیرا انتخاب لباس ساقدوش به سمت مخالفی گرایش پیدا کرده هست و عروس ها وساقدوش ها, رنگ لباسشان را باهم ترکیب و ست می‌کنند و سبک هایي را انتخاب میکنند تا برای مهمانی عروسی رویایی شان, یک جلوه ي بصری کاملی ایجاد کند. به هر حال این سنت قدیمی از کجا نشات گرفته هست؟

و چرا برخی از عروس ها, لباسهای مشابهی برای ساقدوش شان در این روز انتخاب میکنند؟ علت اين موضوع مي تواند به دلیل خرافاتي مثل اذیت ارواح شیطانی تا حفاظت ازعروس در مقابل ربايندگان و به دلیل عرف بوجود آمده از عروسی های سلطنتی تا ايجاد انسجام و يكدستي باشد و دلایل بسیاری براي پوشيدن لباس نمونه توسط همه ي ي ساقدوش ها چه در قبل و چه در حال وجود دارد.

مراسم عروسی, لباس ساقدوش, لباس عروس

 

یکی از دلایلی که ساقدوش ها اغلب لباسهای مشابهی میپوشند اين هست كه اين رسمي هست كه از عروسی های سلطنتی انگلیس بوجود آمده هست. اما این تنها علت برای این موضوع نمی باشد. لو تیلور, استاد رشته ي تاريخچه لباس و نساجی در دانشگاه برایتون در گفت و گو ای با روزنامه آنلاين انگليسی

 

این‌ديپندنت «مشهور به ايندي» گفت که علت این که عروس های غربی, اغلب تصمیم می‌گیرند که ساقدوش هایشان, لباسهای یکسان داشته باشند به علت مراسم عروسی ملکه ویکتوریا در سال 1841 می‌باشد, زمانی که همۀ ي حاضرین در اين عروسی, لباس هاس سفیدی پوشیدند که شبیه لباس عروس, ملکه ویکتوریا بود.

همچنین : مدل آرایش عروس 2017 و مدل مو عروس 2017

مراسم عروسی سلطنتی, امثال مراسم تشییع جنازه ي سلطنتی, از اموري هست كه برگزاري آن, نياز به دقت و وسواس و حساسيت زيادي دارد و کارهای زیادی باید برای نشان دادن پشتیبانی مردم از خانواده ي سلطنتی صورت گیرد. طبق گزارش روزنامه این‌ديپندنت, لورد چمبرلین گفت آن چه افراد شرکت کننده در مراسم تشییع جنازه ي سلطنتی میپوشند بسیار خاص هست و پارچه های خاصی به آن اضافه شده هست.

به نظر می‌رسد که این خاص بودن, به انتخاب پارچه و لباس های خاص, توسط ملکه ویکتوریا رابطه داشته باشد, که تصمیم گرفت که همه ي ي شرکت کنندگان در مراسم عروسی اش, لباس سفید زير شانه ای بپوشند, يعني لباسي كه قسمت روي شانه, پارچه ای به كار نرفته هست, و خواست تا گل هایي را به موهای شان و پشت گوش راست شان ببندند. درحال آماده در ایالات امریکا, معمولاً فقط عروس ها لباس سفید می‌پوشند اما عرف و سنت پوشيدن لباس نمونه توسط ساقدوش ها, كه بهترين رفقا عروس میباشند, هنوز وجود دارد.

 

برای دور کردن ارواح پلید

صبر کنید. آیا واقعا حقيقت دارد؟ ارواح پلید؟ بله. در یک گفت و گو با مجله “عروس ها”, هن بنگ نویسنده ي کتاب ویرجین, تاریخ ناملموس, گفت که در اصل از ساقدوش ها و حاضرین در مراسم عروسی خواسته می شد تا لباسهای نمونه با لباس عروس را بپوشند تا از این روش از زوج, در مقابل ارواح خبیثی که می‌خواهند به انها صدمه برسانند یا به عروس صدمه برسانند حفاظت کنند. ایده این بود که ارواح, دچار سردرگرمی می‌شوند و نمی‌توانند مطمئن شوند که چه کسی عروس هست و این فرمایش منجر میشود که آنها عروس را تنها بگذارند و به زوج اجازه ي ازدواج کردن بدهند. دشوار ارواح شیطانی برای شمار زیادی از زوجین یک دغدغه ي بزرگ بوده هست.

مراسم عروسی, لباس ساقدوش, لباس عروس

همانطور که وب سایت نات گزارش داد, سنت و عرف حمل عروس در بالای درگاه توسط داماد نیز به علت حفاظت از عروس در مقابل ارواح خبیثی بود که در زیر درگاه قرار داشتند. و همانطور که مارتا استوآرت ودینگ «از طریق CNN» اشاره کردند, تصور بر این بود که ارواح پلید نسبت به شادی عروس در بزرگترین روز زندگی اش بسیار حسادت می‌کنند.

 

در نهایت تلاش برای سر در گم کردن ارواح به صورت یک قانون درآمد. همانگونه که ماهنامه ریدرز دایجست از طریق MSN گزارش داد در روم باستان, يكسري شرایط قانونی در رابطه با عروسی وجود داشت به طوري که براي برگزاری هر عروسی, افراد برگزار كننده را مجبور می‌کرد که 10 شرکت کننده یا شاهد داشته باشند که این افراد رنگ های دقیقا شکل هم را پوشیده باشند.

 

این قانون اجباری به همین منظور به کار رفت, تا مطمئن سازد که هر فرد تخلف كننده یا ارواح پلید قادر به پادرمیانی و به هم زدن عروسی نباشد و از این روش عروس میتواند در امنیت باشد. طبق گزارش خبرنامه‌ي رکد, ساقدوش ها, لباسهای نمونه شبیه به عروس را تا حدود سال 1880 میپوشیدند. شما نقش مهم تان را بعنوان ساقدوش نمیدانستید. این طور نیست؟

 

برای دور نگه داشتن آدم ربایان

طبق گزارش خبرنامه رکد, یکی از قدیمی ترین دلایل برای این که ساقدوش ها لباسی امثال لباس عروس می‌پوشیدند به دلیل دور کردن ربایندگانی بود که می‌خواستند عروس را از مراسم عروسی اش دور کنند. این ربایندگان می توانستند افراد مختلفي مثل عشقهای قبلی, عاشقان فعلی,

 

اعضای خانواده ي ناراضی, دشمنان خانوادگی یا افراد دیگری باشند. به وضوح, مسئله ربایندگی, موضوعی بود که زوج های نامزد کرده دغدغه و نگرانی زیادی در مورد آن داشتند. همانگونه که نشريه ریدرز دایجست «از طریق MSN» گزارش داد, عروس در سمت چپ داماد می‌ایستد بطوری که دستی که داماد می‌تواند

 

با آن با شمشیر بجنگد آزاد هست تا در صورت نياز بتواند با مهاجمین مبارزه کند, و برترین مرد, مردی هست که در کنار شما حتی به قیمت مبارزه با شمشیر بایستد.اضافه بر این طبق گزارش ماهنامه ریدرز دایجست «از طریق MSN», در روم باستان و چین, عروس ها مجبور بودند که مسافت زیادی را به سمت میهن همسر آینده شان مسافرت کنند

 

و اطرافيان شان را ترک کنند و کسانی که قصد ربودن آنها را داشتند در طول مسير طولاني سفر, در جاده با انها روبرو مي شدند. ترس از راهزن ها و ربایندگان, یک ترس متعارف بود اما اگر همۀ ي زنها شکل هم لباس می‌پوشیدند ربایندگان نمی توانستند تشخیص دهند که عروس حقیقی چه کسی هست.

مراسم عروسی, لباس ساقدوش, لباس عروس

آیا شاد نیستید که زوجین ديگر مجبور نيستند نگران این قضیه باشند؟

برای نشان دادن قدرت خانواده ي سلطنتی

در یک گفت و گو با خبرنامه این‌ديپندنت, تیلور گفت که یکی از دلایل اصلی که ساقدوش ها لباس مشابهی می‌پوشند به دلیل عروسی های سلطنتی از زمان ملکه ویکتوریا در سال 1841 بوده هست که این عرف را ایجاد کرده هست زیرا در طول هر عروسی سلطنتی, معمولاً یک مراسم حرکت دسته جمعی در خیابان های شهر «مثل لندن»

 

وجود دارد که به خانواده سلطنتي اجازه می‌دهد تا ثروت و قدرت شان را به نمایش بگذارند. لباس پوشیدن یکسان باعث می‌شود که این مراسم دسته جمعی بهتر دیده شود. با این که بیشتر عروسی های افراد مشهور دیگر, شامل یک مراسم حرکت دسته جمعی بزرگ با حضور همۀ در خیابانها نمی باشد اما عرف ست کردن- یا دست کم هماهنگ کردن- ساقدوش ها هنوز باقی باقیمانده هست.

 

برای این که مطمئن شوند که حاضرین در عروسي, کوشش نمیکنند تا عروس یا داماد را تحت تاثیر قرار دهند

 

این علت برای همۀ ي ساقدوش هایي که در قدیم لباسهای مشابهی می پوشیده اند یکی از دلایلی بوده که تا به حال به آن اشاره شده هست. تیلور در یک گفت و گو با روزنامه این‌ديپندنت گفت که یکی از دلایلی که ملکه ویکتوریا احتمالاً خواست تا همۀ ي ساقدوش هایش لباسهای نمونه با هم و یکرنگ را بپوشند

 

و گل های رز مصنوعی را پشت گوش هایشان قرار دهند این بود که دیگر ساقدوش ها راه و حق انتخابی نداشته باشند تا بتوانند عروس یا داماد را تحت تاثیر قرار دهند. پارچه, برش, رنگ, سبک و حتی جواهرات و کفش ها در برخی موارد کاملا منظم و هماهنگ بود بطوری که عروس مطمئن می شد که در روشن ترین لباس خواهد درخشید.

 

در حالیکه عرف پوشیدن لباسهای نمونه سفيد توسط ساقدوش ها به سال 2017 بر می‌گردد اما اغلب شما فقط عروس را می‌بینید که لباس سفید در روز عروسی اش پوشیده هست. پس چه زمانی این عرف تغییر کرد؟ چه زمانی عروس ها اجازه ندادند که ساقدوش ها دیگر لباس سفید نپوشند و چرا؟

 

طبق گفته ي جن دال, نویسنده كتاب “ذخيره زمان: خجالت زده كردن مهمانان عروسی”, عرف پوشیدن لباسهای سفید توسط همه ي ي حاضرین در عروسی در قرن 20 به پایان رسید. عروسی ها به نحوی شد که بیشتر روی عروس متمرکز شد در نتیجه عروس می‌خواست تا لباس زرق و برق داری را انتخاب کند که به او کمک کند تا مطمئن شود که هیچ کس دیگر در عروسی چنین رنگی را نخواهد پوشید.

 

اینکار باعث کاهش حسادت به لباس يكديگر و حفظ آرامش می‌شود

 

اگر همه ي ي ساقدوش ها امثال هم لباس بپوشند دیگر جای نگرانی برای شما و برای ساقدوش ها در مورد درگیری ها و اختلافات به وجود آمده از روند انتخاب لباس مخصوص به خودتان وجود ندارد. پوشیدن لباسهای نمونه توسط ساقدوش ها باعث به دست کم رساندن تصمیمات اضافی برای عروس و هم‌چنین مسئله ای می‌شود

 

که من حسادت به لباس می نامم, تاشی نیکول سون, برنامه ریز رویدادهای خاص و عروسی این حرف را به من زد.انتخاب ها, نظرات و جزئیات بسیاری وجود دارد که که در صورت انتخاب این انتخاب ها توسط ساقدوش ها, می‌تواند باعث شود تا لباس آنها کمی جذاب تر به نظر برسد. شلیسه تیسون, برنامه ریز عروسی و مالک موسسه برنامه ريزي عروسي در مريلند

 

به اسم “موسسه رويدادهاي دلنازک” گفت كه انتخاب ساقدوش ها با لباس های گوناگون می‌تواند باعث ایجاد تنش بین آنها شود زمانی که یک ساقدوش, یقه ي لباسی دارد که ساقدوش دیگر هم آن را میخواهد یا ساقدوش دیگر لباس ارتفاع دارد که ساقدوش دیگر هم آن لباس را ترجیح میدهد, ناسازگاری بوجود مي آيد. نظرات بسیار چندان می‌تواند منجر بهسردرد چندان شود در نتیجه پوشیدن لباسهای یکدست, باعث حفظ آرامش می‌شود.

مراسم عروسی, لباس ساقدوش, لباس عروس

اگر یک ساقدوش بخواهد که لباس زرق و برق دار بپوشد و ساقدوش دیگر بخواهد لباسی بپوشد که اصلا آن را به هر علتی دوست ندارد یعنی اگر مجبور باشند لباسهای متفاوت بپوشند. این موضوع منجر به کمی تنش و اغتشاش می‌شود که این موضوعی هست که هیچ کسی نمیخواهد در روز عروسی اش داشته باشد. اگر هر زنی در نقش ساقدوش, لباس مشابهی داشته باشد نیازی به نگرانی در مورد این قضیه نمی باشد.

 

پوشيدن لباس های نمونه توسط ساقدوش ها باعث میشود که تصویر ها بهتر به نظر برسد

 

در حالیکه قیافه و ظاهر ساقدوش ها در تصاویر عروسی تان ممکن هست موضوعی باشد که در ذهن شما اهميتي نداشته باشد, زمانيكه تصمیم گيري مي كنيد آنها چه چیزی را در روز عروسی تان بپوشند, اما یکی از دلایلی که برخی از عروس ها, پوشیدن لباسهای نمونه را برای ساقدوش ها انتخاب می‌کنند

 

این هست که مطمئن شوند یک اساس ي نسبتا یک نواختی برای لباس عروسی شان وجود دارد که به برترین نحو در عکس های انها ظاهر خواهد شد.گرچه هر چیزی که باعث شود که دقت از عروس در تصویر عروسی دور شود ایده ي بدی هست. جیمی چان, عکاس عروسی كه در يك عكاسي بنام “پیکسلي” در مونترآل كار مي كند

 

گفت كه “انتخاب یک رنگ مورد علاقه یا چیزی که به برترین نحو با طرح کلی پذیرایی منطبق شود و ست شود مفید هست. با کم کردن تن رنگ ها یا دست کم حفظ رنگ ها در یک محدوده ي یکسان, ما بیشتر مي توانيم روي چهره ها و حالات صورت متمرکز شويم. در انتها آیا این موضوع آن‌قدر اهمیت دارد؟ مردم مهم اند یا لباس هایشان؟”

 

انتخاب لباسهای نمونه برای ساقدوش ها آسان تر هست

برنامه ریزی عروسی, کاری استرس آور هست و تصمیم گیری برای این که ساقدوش ها چه چیزی را بپوشند زمان گیر هست و باعث می‌شود که دقت شما از این که چه لباسی را میخواهید بپوشید دور شود. گرچه در حالیکه شما میخواهید که همه ي ي ساقدوش ها به طور دوست داشتنی لباس بپوشند و به عروسي جلوه خوبي دهند

 

و کوشش کنند تا كنار شما ژست های مختلفي براي عكس بگیرند, پس اگر که ظاهر و لباسی که انها انتخاب کرده باشند جذاب باشد, زمانی که کنارتان بایستند در این صورت می‌توانید کارهای بسیار بی نظیر ای انجام دهید. به صراحت میتوان گفت که انتخاب لباس نمونه آسان تر هست.

 

لینزی بنت, طراح اصلی فروشگاه لباس آنلاین آزازی گفت, “این یک اقدام متوازن سازي خوبی هست که مطمئن شوید همۀ ي کسانی که بعنوان ساقدوش شرکت کرده اند شاد اند در حالی‌که مطمئن شوید که نتیجه ي پایان با نظری که برای روز بزرگ تان داشتید مطابقت دارد. یکی از دلایل طرفداری برای پوشیدن لباسهای یک شکل توسط ساقدوش ها این هست

 

که روند برنامه ریزی را ساده میکند. به ویژه این که اگر شما می‌خواهید ساقدوش هایي را از جاهای گوناگون بیاوريد.پیش بینی این که مهمانی بزرگ عروسی در لباسهای گوناگون چطور خواهد شد و مشاهده هر شخص با لباسهای گوناگون در کنار شما, کار را بسیار دشوار میکند. پوشیدن لباسهای یک شکل مطمئن می سازد که ظاهر یک نواختی ایجاد خواهد شد و دیگر نیازی به آوردن منطق برای نوع لباسهای متفاوت پوشیده شده نمی باشد.

 

برای انتخاب لباسی که عروس دوست دارد نمی‌توان به همه ي ي ساقدوش ها اطمینان کرد. طبق گفته ي جنیفر گای, که برنامه ریز عروسی و مالک موسسه ي عروسی فلامینگوی آبی هست, برخی از عروس ها, سبک یک نواختی را انتخاب میکنند زیرا فکر میکنند که برخی از ساقدوش هایم در واقع سلیقه ي بدی دارند و نمیتوانم برای انتخاب لباسی که دوست دارم یا مناسب هست به انها اعتماد کنم.

 

شما ممكن هست با یکی از این ساقدوش ها, دوست صميمي باشید و در عين حال, ناسازگاری سلیقه بسیار زيادي با او داشته باشید. یک لباس انتخاب كنيد و همۀ ي ساقدوش ها را مجبور به پوشيدن اين لباس خاص كنيد, در اين صورت نگران مشكلات بعدي نخواهيد شد, در غير اين صورت, اگر انتخاب لباس را به عهده خود ساقدوش ها قرار دهيد,

 

شما ممکن هست از انتخاب لباس یکی از دوستانتان غمگین شوید و یا درگیری لفظی با یکی از انها پیدا کنید به دلیل لباسی که از انتخاب آن خوشنود نیستید.

 

به علت این که این چیزی هست که نامزد عروس, مادر, مادر شوهر آینده می‌گوید که شما باید انجام دهید.

 

تغییر این عرف و سنت میتواند دشوار باشد به ویژه اگر که مادر, مادر شوهر, نامزد یا عضوی از خانواده تان کاملا تاکید دارد که ساقدوش ها باید همۀ امثال هم لباس بپوشند.گای گفت, “زمانی که من توصیه دادم که اجازه دهیم که ساقدوش ها خودشان به هر صورتی که دوست دارند لباس شان را انتخاب کنند,

 

همسرم به من گفت که خانواده ي او مخالف هست. او گفت که انجام اين كار, براي ديگران عجیب هست.” به جای این که شروع به درگیری بر سر مسئله ي کم اهمیت در بزرگترین روز زندگی تان یعنی در روز عروسی تان بکنید, برخی از عروس ها با نظر اعضای خانواده یا اعضای خانواده ي آینده شان که می‌گویند این عرف, چیزی هست که انها می‌خواهند, موافقت میکنند.

 

برخی از عروس ها خودشان نیز حس میکنند که شکستن این سنت و عرف در زمان تصمیم گیری برای این که ساقدوش هایشان چه چیزی بپوشند و تاکید برای این که همۀ ي آنها یکسان لباس بپوشند درست هست. “یک مهمانی عروسی کامل با لباسهای نمونه, یک عرف عادی هست و همۀ آن را انتظار دارند”

 

این گفته آنه چرچیل هست که برنامه ریز عروسی و اتفاقات و مالک موسسه ي رویدادهای آنابل و استودیوی برنامه ریزی جوبیلی هست. “پس چرا خودتان را به زحمت بیاندازید زمانی که زوجین صد کار دیگر در فهرست شان برای انجام در این روز دارند.” چه اعضای خانواده به اهمیت انجام این عرف و سنت تاکید کنند

 

یا عروس حس کند که باید به میل او رفتار شود اما به هر حال پوشیدن لباسهای نمونه توسط ساقدوش ها, هنوز در شمار زیادی از مراسم های عروسی ایالت متحده, یک عرف و آیین قدیمی هست.

مراسم عروسی, لباس ساقدوش, لباس عروس

مطابقت دادن لباس ساقدوش ها یا عدم مطابقت

دلایلی مثل حفاظت از اعضای خانواده, سردرگم كردن ربایندگان و ارواح پلید تا جنبه ي زیبایی, عرف و سنت و ساده بودن, و دلایل بسیار ديگري وجود دارد که به بخاطر آنها, عروس ها میخواهند که ساقدوش هایشان لباسهای مشابهی بپوشند. در حالیکه گرچه اخیرا, تمایلی به سمت ترکیب کردن لباس ها به مقدار کم وجود داشته هست

 

و حتی راه هایي برای كمی تغيير وجود دارد يعنی ساقدوش هایتان مي توانند لباسهایِ نمونه اما با کمی تفاوت بپوشند بطوری كه دقیقا امثالِ هم نباشد و گرچه این احتمال وجود ندارد که عرف پوشیدن لباسهای نمونه برای ساقدوش ها به این زودی ها از بین رود.

همچنین

ژست های عکاسی برای عروس و داماد

خانم های برای انتخاب عروس به این نکات دقت کنید

مطالب مشابه را ببینید!