مجله تاپ‌ناز‌

دمنوش های گیاهی برای سلامتی

معرفی چند دمنوش گیاهی مفید برای سلامتی

چای سیاه
چای سیاه سرشار از تانین است که قدرت ضدالتهابی بالایی دارد و ضدباکتری محسوب می‌شود. این چای که جزو نوشیدنی‌های پرطرفدار است برای تسکین اسهال یا نفخ و احساس سنگینی مفید است به خاطر اینکه باعث می‌شود بدن به راحتی مایعات را جذب کند. چای سیاه همچنین برای کاهش ورم جای بریدگی، نیش زنبور و حشرات، دندان درد یا ورم ملتحمه نیز مفید است. اگر از تعریق زیاد پا و بوی بد آن رنج می برید می‌توانید چای سیاه را دم کرده و داخل تشتی بریزید و پایایتان را در آن قرار دهید. چای سیاه باعث نابودی باکتری ها شده و منافذ پوست را می بندد. به همین دلیل نیز از تعریق زیاد جلوگیری کرده و بوی بد پا را کاهش می‌دهد.

دمنوش های گیاهی برای سلامتی

 چای سبز
محققان بر این بارو هستند که پولیفنول های موجود در چای سبز نقش موثری در پیشگیری از ابتلا به سرطان دارد؛ به خاطر اینکه این ترکیبات می‌توانند روند رشد سلول‌های سرطانی را کند کرده و آن‌ها را نابود کنند. نتایج پژوهشی که روی 472 زن مبتلا به سرطان سینه انجام شده است نشان می‌دهد رشد و انتشار سلول های سرطانی در خانم‌هایی که چای سبزی بیشتری می‌نوشند کمتر است.

بررسی‌های دیگری که روی سرطان پوست حیوانات آزمایشگاهی انجام شده نشان می‌دهد تومورهای حیواناتی که چای سبز می‌نوشند رشد کمتری نسبت به حیواناتی که آب می‌نوشند دارد. این چای مفید همچنین باعث کاهش خطر مرگ و میر ناشی از بیمار‌ی‌های قلبی عروقی و سکته قلبی شده و حتی پوسیدگی دندان ها را نیز کاهش می‌دهد.

نتایج پژوهشی که در American Journal of Clinical Nutrition به چاپ رسیده است نشان می‌دهد افراد 55 سال و بالاتری که روزانه یک فنجان چای سبز می‌نوشند به میزان 38 درصد کمتر در معرض کاهش قدرت مغز قرار می گیرند. این میزان با نوشیدن دو فنجان چای سبز در روز به 54 درصد نیز می‌رسد. در واقع افرادی که چای سبز می‌نوشند کمتر در معرض ابتلا به بیماری های زوال عقل قرار می‌گیرند.

نتایج پژوهش‌های اخیر نیز نشان می‌دهد که استفاده از چای سبز به صورت ماسک یا کمپرس به کاهش جوش و آکنه کمک می‌کند.

دمنوش‌های گیاهی,خواص دمنوش‌های گیاهی,خاصیت دمنوش‌های گیاهی

دمنوش نعنا
دمنوش نعنا برای بهبود هضم غذا، درمان یبوست و تسکین حالت تهوع و استفراغ مفید است. نتایج پژوهشی که در Journal of Gastroenterology به چاپ رسیده است نشان می‌دهد بیمارانی که از سندرم روده ی تحریک پذیر رنج می‌برند بعد از مصرف کپسول‌های روغن نعنا بهبود خوبی در وضعیت خود مشاهده کرده اند. در واقع محققان مشاهده کردند دل درد این افراد به میزان 40 درصد و نفخ آن ها به میزان 50 درصد کاهش یافته است. به عقیده ی این محققان نعنا باعث کاهش ریفلاکس معده می‌شود.

بهتر است بدانید که نوشیدن یک فنجان از این دمنوش قبل از غذا باعث تسکین عضلات معده شده و باعث می‌شود که غذا با سرعت بیشتری داخل آن به حرکت در بیاید؛ به ویژه در وعده هایی که در مصرف مواد غذایی چرب زیاده روی می‌کنید.

این دمنوش همچنین به تسکین گلودرد، خنک کردن پاهای دردناک و تخلیه ی سینوس ها کمک می‌کند.

دمنوش‌های گیاهی,خواص دمنوش‌های گیاهی,خاصیت دمنوش‌های گیاهی

   دمنوش بابونه
نوشیدن دمنوش بابونه و یا حمام آن یکی از روش‌های طبیعی برای کاهش استرس و اضطراب است. این دمنوش باعث آرامش روان شده و به دلیل دارا بودن خواص آرامبخشی به درمان اختلالات خواب و بی‌خوابی(اینسومیا) معروف است.

بابونه حاوی ترکیبات ضداسپاسم است و به این ترتیب به کاهش مشکلات گوارشی کمک می‌کند.

یک فنجان دمنوش بابوبه به تسکین گرفتگی و دردهای قاعدگی، اسهال، دل پیچه، حالت تهوع عمومی، حالت تهوع بارداری و استفراغ کمک زیادی می‌کند.

به عقیده ی محققان فرانسوی ترکیبات این گیاه می‌تواند به کاهش ریفلاکس معده نیز کمک کند. بابونه از رشد باکتری های عامل زخم معده پیشگیری می‌کند. توجه داشته باشید که عسل نیز از دیگر مرهم‌های زخم معده است بنابراین توصیه می کنیم که دمنوش تان را با عسل میل کنید.

باید بدانید تهیه ی کمپرس با جوشانده ی بابونه به کاهش تورم و خارش ناشی از کهیر کمک می‌کند. همچنین می‌توانید از این جوشانده به عنوان دهان شویه استفاده کنید تا التهاب لثه کاهش پیدا کرده و عفونت لثه درمان شود. اگر گلویتان درد می‌کند برای کاهش التهاب می‌توانید با این دمنوش غرغره کنید.

دمنوش‌های گیاهی,خواص دمنوش‌های گیاهی,خاصیت دمنوش‌های گیاهی

  دمنوش لیموترش
اگر از آلرژی رنج می‌برید یک فنجان دمنوش داغ لیموترش به کمک تان می آید. این دمنوش باعث تحریک موهای داخل بینی شده و به دفع آلاینده ها و گرد و غبار از مجرای بینی کمک می‌کند. به این ترتیب نیز عطسه و سرفه را کاهش می‌دهد. افزودن مقداری مریم گلی، رازیانه یا بادیان رومی(آنیس) تاثیر این دمنوش را بیشتر می‌کند. نوشیدن دمنوش لیموترش برای مقابله با سرماخوردگی نیز موثر عمل می‌کند و مانند یک قابض طبیعی عمل می‌کند. در نتیجه می‌تواند التهاب و تورم بافت گلو را کاهش دهد. توصیه می کنیم که مقداری عسل نیز به دمنوش تان اضافه کنید تا گلویتان تسکین پیدا کند. چون عسل حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است و یک آنتی بیوتیک طبیعی محسوب می‌شود.

   دمنوش‌های گیاهی,خواص دمنوش‌های گیاهی,خاصیت دمنوش‌های گیاهی

  دمنوش زنجبیل
خواص ضدالتهابی زنجبیل یکی از بهترین درمان‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا محسوب می‌شود. به عقیده ی متخصصان طب سنتی زنجبیل معرق است و باعث کاهش تب می‌شود. زنجبیل همچنین می‌تواند باعث تسکین دردهای مربوط به تاندینیت یا آرتریت شود. این دمنوش همچنین به تسکین سردردهای میگرنی نیز کمک می‌کند. دمنوش زنجبیل تان را با مقداری عسل شیرین نوش جان کنید تا خواص و آنتی اکسیدان‌های آن بیشتر شود.

   دمنوش‌های گیاهی,خواص دمنوش‌های گیاهی,خاصیت دمنوش‌های گیاهی

 

مطالب مشابه را ببینید!