مجله تاپ‌ناز‌

راه های پیشگیری از سکته مغزی

سکته مغزی

برای جلوگیری از سکته مغزی و سلامت مغز چه کنیم؟

صرف نظر از سن و سابقه خانوادگی، سکته مغزی یک بیماری اجتناب ناپذیر است؛ اگر عوامل خطر مرتبط با آن کنترل نشوند.
با این حال پیشنهادهایی برای معکوس کردن خطر ابتلا به سکته مغزی وجود دارد:
کنترل فشار خون: فشار خون بالا یک عامل خطر بزرگ برای ابتلا به سکته مغزی هم در زنان و هم در مردان است و خطر بروز آن را دو تا 4 برابر بیشتر می کند. کنترل فشار خون بالا و نگه داشتن آن در حالت ایده آل، کمتر از 80/120 برای پیشگیری از سکته مغزی ضروری است. کاهش نمک در رژیم غذایی به کمتر از 1500 میلی گرم در روز، اجتناب از غذاهای پرکلسترول مانند همبرگر، پنیر و بستنی، خوردن 4 تا 5 وعده میوه و سبزی در روز، مصرف دو تا سه وعده ماهی در هفته و چند وعده روزانه غلات کامل و لبنیات کم چرب، انجام روزانه 30 دقیقه ورزش، ترک سیگار، و در صورت نیاز مصرف داروهای فشار خون، برای کنترل فشار خون ضروری است.

 

از دست دادن وزن: چاقی و عوارض مرتبط با آن از جمله فشار خون بالا و دیابت، خطر ابتلا به سکته مغزی را بالا می برد. اگر شما اضافه وزن دارید، این را بدانید که از دست دادن 10 پوند وزن و یا حتی کمتر از آن می تواند تاثیر واقعی در کاهش خطر ابتلا به سکته مغزی داشته باشد. هدف، نگه داشتن شاخص توده بدنی زیر عدد 25 است. برای رسیدن به این هدف کمتر از 2000 کالری در روز دریافت کنید، افزایش فعالیت های هوازی مانند پیاده روی، در روز ضروری است.

 

درمان فیبریلاسیون دهلیزی: فیبریلاسیون دهلیزی یک نوع از نامنظم شدن ضربان قلب است که باعث لخته شدن خون و خطر ابتلا به سکته مغزی می شود. فیبریلاسیون دهلیزی خطر ابتلا به سکته مغزی را 5 برابر می کند و باید درمان آن جدی گرفته شود. اگر علائمی مانند تپش قلب یا تنگی نفس دارید، با پزشک تان تماس بگیرید، شما ممکن است نیاز به رقیق کننده های خون مانند آسپرین با دوز بالا و یا وارفارین به منظور کاهش خطر سکته مغزی ناشی از فیبریلاسیون دهلیزی داشته باشید.

 

درمان دیابت: داشتن قند خون بالا خطر تشکیل لخته و در نهایت سکته مغزی را افزایش می دهد. کنترل قند خون در محدوده هدف، استفاده از رژیم غذایی متعادل، ورزش و دارو برای کنترل قند خون ضروری است. برای اطمینان از سطح قند خون حداقل سالی دو بار تست هموگلوبینA1Cرا انجام دهید. در این تست میزان گلوکز متصل به گلبول های قرمز خون مشخص می شود که یکی از نشانه های کنترل قند خون در سه ماه گذشته است. میزان هموگلوبینA1Cباید کمتر از 7 درصد باشد. برای اطمینان بیشتر می توانید میزان قند خون روزانه را با دستگاه خانگی کنترل قند خون بسنجید. عدد آن پیش از صرف غذا باید بین 90 تا 130 میلی گرم در دسی لیتر و یک تا دو ساعت بعد از صرف غذا، کمتر از 180 میلی گرم در دسی لیتر باشد.

 

ترک سیگار: سیگار خطر تشکیل لخته را به اشکال مختلف افزایش می دهد؛ از جمله از طریق افزایش غلظت خون و تجمع پلاک در رگ ها. همراه با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، ترک سیگار یکی از شیوه های مهم زندگی برای کاهش خطر سکته مغزی است.

مطالب مشابه را ببینید!