مجله تاپ‌ناز‌

روش هایی برای کم کردن هزینه های زندگی و صرفه جویی در هزینه ها

روش هایی برای کم کردن هزینه های زندگی و صرفه جویی در هزینه ها

راه های صرفه جویی در هزینه های زندگی

با صرفه جویی در هزینه های غیر ضرروی زندگی می توانید به راحتی پول هایتان را پس انداز کنید و یک قدم به پولدار شدن نزدیک تر شوید. در این مقاله ما 21 روش صرفه جویی در هزینه های زندگی را به شما معرفی می کنیم.

خیلی از آدم ها برای صرفه جویی در هزینه های زندگی دست به اقدامات افراطی می زنند که نتیجه معکوس دارد. اما با بعضی از ترفندهای خاص می توانید به مرور زمان به نتایج بزرگی برسید.

 

۱. وسایل برقی را شب‌ها از برق بکشید و هر سال بیش از ۳۰۰ هزار تومان صرفه جویی کنید.

اکثر خانواده‌ های معمولی صاحب ۱۶ تا ۲۴ وسیله‌ی مصرف کننده‌ی برق هستند. آن‌چه آدم‌ها متوجه نمی‌شوند این است که حتی وقتی این وسایل خاموش هستند نیز برق مصرف می‌کنند.

خانواده‌های امریکایی هر سال ۱۰۰ دلار صرف برق‌رسانی به وسایل برقی شان می‌کنند.

راه‌حل ساده و اولین راه صرفه جویی در هزینه های زندگی این است که تمام وسایل‌تان را در یک چندراهی برق بزنید و همه‌ی آنها را با هم آخر روز خاموش کنید.

۲. شیرهای آب کم فشار نصب و تا ۶۰% در قبض آب صرفه جویی کنید.

آیا واقعا به یک شیر آب با قدرت فشار شیر آتش‌نشانی برای شستن ظرف‌ها نیاز دارید؟

احتمالا پاسخ منفی است، و فقط با جایگزین کردن شیر ظرف‌شویی‌تان با مدل‌های کم فشار، می‌توانید قبض آب‌تان را ۲۵ تا ۶۰ درصد کاهش دهید. پخش‌کن‌های شیر آب هزینه‌ای حدود ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان دارند، که واقعا ارزش هزینه کردنش را دارد.

اگر می‌خواهید حتی آب و پول بیشتری صرفه‌جویی کنید، می‌توانید سرشیرهای دوشی کم فشار را نیز با حدود ۳۰ هزار تومان هزینه نصب کنید و این دومین راه صرفه جویی در هزینه های زندگی این است که حتما به کار شما می آید.

۳. لامپ هایتان را به روز و تا ۸۰% در قبض برقتان صرفه‌جویی کنید.

عوض کردن لامپ‌های قدیمی با لامپ‌های کم‌مصرف می‌تواند تا ۸۰% در قبض برق‌تان صرفه‌جویی کند. بله، آن لامپ‌ها کمی از لامپ‌های قدیمی گران تر هستند- حدود ۱۶ هزار تومان- اما سه تا ۲۵ برابر بیشتر دوام می‌آورند و از برق استفاده‌ی موثرتری می‌کنند.

جایگزین کردن فقط پنج تا از پر استفاده‌ترین لامپ‌های‌تان با لامپ‌هایی که نشان کم مصرفی دریافت کرده‌اند می‌تواند در یک سال تا صد هزار تومان در پول شما صرفه جویی کند. به این ترتیب علاوه بر صرفه جویی در برق، راه صرفه جویی در هزینه های زندگی را هم آموخته اید.

۴. در و پنجره ها را درزگیری و تا ۱۵% در هزینه ی گرمایش صرفه جویی کنید.

یک سوم گرمایش کل یک خانه از طریق درها و پنجره‌های معمولی هدر می‌رود، و سازمان حفاظت محیط زیست تخمین می‌زند درزگیری منافذ و عایق‌گذاری مناسب می‌تواند به طور میانگین ۱۵% در هزینه‌های گرمایش و سرمایش صرفه‌جویی کند.

برای پوشاندن منافذ کرکره‌های عایق، لایه‌ها یا کیت‌های پلاستیکی را امتحان کنید. بتونه کاری هم روشی ساده برای پر کردن شکاف کف‌پوش‌ها، پنجره‌ها و درها است.

برای زیرزمین‌های پر درز و شکاف یا پنجره‌های اتاق زیرشیروانی، چسپاندن یک قطعه از تخته‌های فومی به تیغه‌ی ۸/۳ اینچی و چفت کردن آن با قاب پنجره را امتحان کنید.

۵. خرید آب معدنی را متوقف و حدود ۳۰۰ هزار تومان در سال صرفه جویی کنید.

آب معدنی یکی از بزرگ‌ترین خرج‌تراشی‌های موجود است. اگر نوشیدن از شیر آب قابل تحمل نیست، پول صرف یک فیلتر آب کردن جایگزینی ساده و مقرون به صرفه است.

اگر یک خانواده هر سال ۵۰ بسته یا بیشتر آب معدنی مصرف کند، میزان صرفه‌جویی می‌تواند رقم چشمگیری باشد. با خرید یک دستگاه فیلتر آب می توانید راه صرفه جویی در هزینه های زندگی را به فرزندانتان نیز آموزش دهید.

۶. برای کاهش هزینه های سرمایشی تا ۴۵%، از پرده های معمولی و کرکره ای استفاده کنید.

تابستان و زمستان بهترین زمان‌های استفاده از پرده‌ها به عنوان سیستم‌های گرمایشی/سرمایشی طبیعی هستند.

پرده‌های کرکره‌ای بسیار بازتابنده در طول تابستان می‌تواند جذب گرما را تا حدود ۴۵% کاهش دهد. بر عکس آن در زمستان کارساز است، که شما باید از پنجره‌پوش‌ها برای حبس گرما استفاده کنید.

اکثر پارچه‌های معمولی می‌توانند هدررفت گرما را از اتاق گرم تا ۱۰% کاهش دهند.

۷. از خرید محصولات تمام ارگانیک دست بردارید و ببینید قبض خوار و بارتان چگونه آب می رود.

بسیاری از محصولات عادی “کثیف” – یا آکنده از آفت‌کش‌ها- نیستند. به هر حال پول‌های آنچنانی صرف خرید محصولات ارگانیک کردن بس است.

بررسی کنید کدام مواد خوراکی ارزش خرید ارگانیک را دارند- برای بقیه‌ی چیزها معمولی خرید کنید و مشاهده کنید که چطور قبض خوار و بار ماهانه‌تان دچار سیر نزولی می‌شود و این راه صرفه جویی در هزینه های زندگی چقدر به شما کمک می کند.

۸. برای چیزهایی که برای‌تان اهمیت ندارند کلی خرید کنید.

در نسخه‌ای مشابه، هر وقت ممکن بود کلی خرید کنید. رامیت سیت، مولف “من به شما می‌آموزم که ثروتمند باشید” تخمین می‌زند که این عادت خرید ساده می‌تواند ۵۰ تا ۵۰۰ دلار در ماه موجب صرفه‌جویی شود.

او می‌نویسد: “شما باید اولویت بندی کنید چون نمی‌توانید از هر چیزی بهترینش را داشته باشید. برای چیزهایی که برایتان مهم هستند جنس صاحب برند را خریداری کنید، و با خرید کلی به شدت هزینه‌های خرید کالاهایی که برای‌تان اهمیتی ندارند را کاهش دهید.”

حوزه‌هایی که ممکن است بتوانید پول صرفه‌جویی کنید شامل این موارد می‌شود: لوازم آرایشی، غذا، میوه، پوشاک خاص، و لوازم مربوط به حیوانات خانگی. برای شما چه چیزی مهم است؟ و قصد دارید چه چیز را فدا کنید؟ آن چه را که می‌توانید در اولویت قرار دهید و آنچه را که می‌توانید از اولویت خارج کنید معین کنید.

۹. آبگرمکن‌تان را عایقبندی و تا ۹% در هزینه ی خدمات رفاهی صرفه‌جویی کنید.

عایق کردن آب گرمکن( و لوله‌های اطراف آن) راهی ساده برای صرفه‌جویی در پول هزینه‌ی خدمات رفاهی است، چون از فرار گرما و هدر رفتن آن در ماه‌های سرد سال جلوگیری می‌کند.

یک روکش عایق ارزان قیمت بخرید و قادر خواهید بود تا ۴۰% گرما را بیشتر حفظ کنید، و تا ۹% در قبض‌تان صرفه‌جویی کنید.

۱۰. اگر حیوان خانگی دارید از کلینیک های دامپزشکی رایگان استفاده و مبلغ قابل توجهی از پولتان را در سال پس انداز کنید.

حتی اگر حیوان خانگی‌تان در کمال صحت به نظر برسد، چک‌آپ‌های دامپزشکی سالانه برای بچه گربه‌ها و توله سگ‌ها می‌تواند هزینه های زیادی داشته باشد.

با گشتن دنبال کلینیک‌های رایگان، که یک یا دو بار در سال میزبان بعضی از دامپزشکان هستند، در پول‌تان صرفه‌جویی کنید.

کندل پرز می‌نویسد” من و شوهرم همیشه در این زمان‌ها چک‌آپ‌ها را زمان‌بندی می‌کنیم. اگر دامپزشک‌تان از ارائه‌ی خدمت اجتناب می‌کند، با واحد کنترل حیوانات یا مبارزه با خشونت علیه جانوران برای راهنمایی گرفتن تماس بگیرید.”

۱۱. با نادیده گرفتن تاریخ “مهلت فروش”، اتلاف غذا را متوقف و تا یک میلیون تومان در سال صرفه جویی کنید.

طبق نظر شورای دفاع از منابع ملی، امریکایی‌ها به طور متوسط حدود ۲۸ تا ۴۳ دلار در ماه بابت غذا هدر می‌دهند- تقریبا ۹ کیلوگرم غذا. در شهر و کشور محل زندگی شما چقدر است؟!

نادیده گرفتن تاریخ‌های “مهلت فروش” و “مهلت استفاده” می‌تواند کمک‌کننده باشد. NRD (پایگاه ثبت ملی) می‌گوید این تاریخ‌ها را دولت فدرال مصوب نکرده است و نشان دهنده‌ی ایمنی نیستند، مگر درمورد غذاهای خاص کودکان. این‌ها فقط پیشنهاد هستند، و بسیاری از مواد غذایی تا ۱۵ روز پس از آن تاریخ‌ها هم دوام می‌آورند.

وقتی شک داشتید، آن را در فریزر بیندازید تا بیشترین استفاده را از آن بکنید.

۱۲. پیش از خرید آنلاین هر چیزی کد کوپن ها را روی وب جست‌وجو کنید.

اگر بدون جست‌وجوی کد کوپن‌ها خرید آنلاین می‌کنید، مقدار زیادی از قدرت بالقوه‌ی پس‌اندازتان را هدر می‌دهید.

RetailMeNot، CouponSherpa، و Coupons.com را امتحان کنید که همه اپلیکیشن دستی دارند که می‌توانید روی تلفن‌تان از آن استفاده کنید.

همچنین، Freeshipping.org را برای پیدا کردن همه نوع کدهای کوپن ترابری رایگان برخط بگردید.

۱۳. از شیوه ی جدا جدا سفارش دادن استفاده کنید تا در وجه پرداختی صرفه جویی شود.

ستی در کتاب “من به شما می‌آموزم چگونه ثروتمند شوید” می‌نویسد این فن از مزیت روانشناختی برای کاهش هزینه‌ها استفاده می‌کند و می‌تواند به ۱۰ تا ۱۰۰ دلار صرفه‌جویی در ماه منتج شود.

او می‌نویسد، “تمام اشترا‌ک‌های اختیاری را تا آن جا که می‌توانید لغو کنید: مجله‌ها و روزنامه ها، آرایشگاه و حتی باشگاه‌تان. سپس هر چه را که لازم دارید جدا جدا بخرید. به جای پرداخت برای مجله هایی که هیچوقت نمی خوانیدشان هر روز همان مجله و روزنامه ای که تیترش برایتان جذاب بود را بخرید. پول باشگاه را هم در همان روز که به آن جا می‌روید پرداخت کنید.”

ستی می‌نویسد، این کار به سه دلیل جواب می‌دهد: احتمال دارد درحال‌حاضر بیش از آن چه باید پول بپردازید، مجبور هستید درباره‌ی خرج کردن‌تان محتاط باشید، و قدر آن چیزی را که برای‌اش پول خرج می‌کنید می‌دانید باور کنید این یک راه صرفه جویی در هزینه های زندگی این است که خیلی عالی به نظر می رسد.

۱۴. گشت و‌ گذار خریدتان را حوالی چرخه های حراج عمومی برنامه ریزی کنید.

همه می‌دانند بهترین زمان برای یافتن گزینه‌های مناسب لباس تابستانی در فصل زمستان است و بالعکس. اما حتی چرخه‌های حراج بیشتری هم وجود دارد که باید درباره‌ی آنها آموخت تا بهره را به حداکثر رساند.

به عنوان مثال، ژانویه بهترین ماه برای خرید کت و شلوار و دوچرخه است و می‌بهترین ماه برای معامله‌ی تشک و یخچال فریزر.

۱۵. روی یک ترموستات(دستگاه تنظیم گرما) قابل برنامه ریزی سرمایه گذاری و حدود ۱۰۰ هزار تومان در ماه پس انداز کنید.

اگر اغلب اوقات در طول هفته ساعات طولانی را دور از خانه کار می‌کنید، یک ترموستات قابل برنامه‌ریزی که به شما اجازه می‌دهد تنظیمات گرما و سرما را مطابق یک برنامه‌ی از پیش مقرر شده تنظیم کنید فکر کردن چندانی نمی‌خواهد.

مبلغ پولی که صرفه‌جویی خواهید کرد می‌تواند- بسته به هزینه‌های خدمات رفاهی، نوع سیستم گرمایشی یا سرمایشی خانه‌تان، و اندازه و میانگین دمای منزل‌تان- به شدت متفاوت باشد، اما به طور میانگین، یک ترموستات قابل برنامه‌ریزی قبض های پرداختی شما را بسیار کاهش خواهد داد.

۱۶. فیلتر هوای خودروتان را عوض کنید تا در پول بنزین صرفه جویی کنید.

اگر فیلتر هوا عوض نشده باقی مانده باشد، روغن و کثیفی آن را خواهد گرفت که می‌تواند تا ۷% از میزان مصرف بنزین بر کیلومتر را افزایش دهد، یعنی خودرویی که در حالت عادی به ازای هر ۳.۷ لیتر ۳۲ کیلومتر را طی می‌کند به ازای هر ۳.۷ لیتر حدود ۳۰ کیلومتر را خواهد پیمود. در دراز مدت، پول بنزین اضافه افزایش خواهد یافت.

فیلتر هوا را خودتان عوض کنید یا مبلغ منصفانه ای بدهید به یک مکانیک تا این کار را برای‌تان انجام دهد. این که هر چند وقت یک بار آن را عوض کنید به جاده و شرایط آب و هوایی‌تان بستگی دارد، اما یک حساب سرانگشتی می‌گوید که هر ۱۶۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ کیلومتر.

۱۷. فیلتر پرزگیر ماشین خشک کنی تان را تمیز کنید و بهره وری را تا ۷۵% افزایش دهید.

چندان جدی به نظر نمی‌رسد اما فراموشی در تمیز کردن فیلتر پرزگیر ماشین خشک کن‌تان خیلی فرق می‌کند.

بسته به این که چه مقدار پرز روی هم جمع می‌شود و نوع خشک کن‌تان، می‌بینید که بهره‌وری‌تان تا ۷۵% کاهش پیدا می‌کند.

و یک ماشینِ خشک کن با بهره‌وری کم‌تر به دو معنی است: قبوض انرژی سنگین‌تر و طول عمر کوتاه‌تر وسیله‌ی مورد استفاده‌تان.

۱۸. از وسایل آشپزی دارای اندازه های مناسب استفاده و سالانه ۱۰۰ هزار تومان صرفه جویی کنید.

وقتی صحبت از انتخاب وسیله‌ی آشپزی می‌شود، اندازه بسیار مهم است.

استفاده از قابلمه‌ها و ماهی‌تابه‌هایی با ته مسطح که کاملا روی شعله‌پخش‌کن‌ها قرار می‌گیرند می‌تواند به معنی تفاوت میان صرفه‌جویی یا اسراف انرژی بسیار زیادی باشد. به عنوان مثال، یک قابلمه‌ی ۶ اینچی روی یک شعله پخش کن ۸ اینچی بیش از ۴۰% از گرمای آن اجاق را هدر می‌دهد.

میانگین صرفه‌ جویی حاصله از استفاده‌ی ظروف مناسب برای اجاق برقی حدود ۵۰ هزار تومان و برای اجاق‌های گازی ۳۵ هزار تومان در سال است.

۱۹. اگر در شهر و کشور محل زندگی شما شبکه های تلویزیونی پولی وجود دارد آنها را قطع و کلی صرفه جویی کنید.

به گزارش اینترنشنال بیزنس تایمز، خانواده‌های امریکایی به طور متوسط هر ماه ۶۴ دلار صرف شبکه‌های تلویزیونی می‌کنند، که در طول سال ۷۶۸ دلار می‌شود. این مبلغ زیادی است برای خدمتی که مردم اغلب از آن استفاده‌ی کاملی نمی‌کنند.

یک جایگزین با خدمات مشابه، نت‌فلیکس Netflixاست که هر ماه فقط ۸ دلار هزینه دارد و برای برآوردن نیازهای بیشتر خانواده‌ها به قدر کافی سرگرمی فراهم می‌آورد. یک سال استفاده از نت‌فلیکس حدود ۱۰۰ دلار هزینه خواهد داشت یعنی شما بیش از ۶۵۰ دلار از هزینه‌ی شبکه‌های تلویزیونی پولی را صرفه‌جویی می‌کنید.

اگر از کانال‌های متعدد و قبض‌های سرسام‌آور خسته شده‌اید، دنبال جایگزین‌های بیشتری برای شبکه‌های تلویزیونی پولی بگردید.

۲۰. محصولات را به فصل شان بخرید و تا ۱۵% در صورتحساب خوار و بارتان صرفه جویی کنید.

اگر محصول را موقعی بخرید که خارج از فصل کشت طبیعی آن است، احتمال دارد نه تنها محصول نامرغوبی گیرتان بیاید، بلکه پول بیشتری هم بابت آن پرداخت خواهید کرد.

فروشگاه‌های مواد غذایی بومی منابع بی‌نظیری برای محصولات مختص یک منطقه مثل آواکادو، انبه و لیموترش هستند و خرید محصولی که در فصل خودش باشد می‌تواند به طور میانگین به شما در صرفه‌جویی۱۰ تا %۱۵ کمک ‌کند و یکی دیگر از راه صرفه جویی در هزینه های زندگی است. شما همچنین می‌توانید برای محصولات تازه و محصولات فصل از تره‌بار محل‌تان خرید کنید.

۲۱. از یک خوراک پز برقی استفاده و بیش از یک میلیون تومان در سال پس انداز کنید.

دیگر راه صرفه جویی در هزینه های زندگی خرید یک آرام‌پز قابل برنامه‌ریزی ۲۰۰ هزار تومانی است که یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌های شما می‌تواند باشد. معمولا خانواده‌ها به طور میانگین حداقل یک بار در هفته را بیرون غذا می‌خورند یا از بیرون غذا سفارش می‌دهند- و برای یک خانواده‌ی چهار نفره هزینه‌ی وعده‌ی غذایی رستوران یا غذای حاضری حدود ۱۵۰ هزار تومان می‌شود- که این می‌تواند به افزوده شدن سریع صورتحساب‌های رستوران بینجامد.

اگر یک خوراک‌پز برقی داشته باشد، تصور کنید که اگر از دو یا سه بار رفتن به رستوران اجتناب کنید چه مقدار پول می‌توانید صرفه‌جویی کنید!

مطالب مشابه را ببینید!