مجله تاپ‌ناز‌

زنان باردار برای حفظ سلامتی خود و جنین از این موارد دوری کنند

زن باردار

فهرست 10 موردی که خانم های باردار باید از آنها اجتناب نمایند.برای حفظ سلامت جنین رعایت این موارد الزامی است.
اجتناب از استرس
استرس و فشارهای عصبی، سلامت جسمی شما را به شیوه حیرت انگیزی به خطر می اندازد. به عنوان مثال، در خانم های باردار، استرس می تواند باعث بروز یبوست، کمردرد، بی خوابی و حتی منجر به زایمان زودرس یا تولد نوزاد کم وزن شود.

دوری از گربه خانگی
اگر به طور نادر، گربه شما ناقل توکسوپلاسموز (Toxoplasmosis) باشد، در این صورت شما باید در دوران بارداری از فرد دیگری بخواهید که ظرف خاک گربه را تعویض نماید. اگر فرد دیگری را برای این کار ندارید، در این صورت برای تعویض آن از دستکش های پلاستیکی استفاده نمایید و پس از اتمام کار، دست هایتان را بشویید.

توکسوپلاسموزف عارضه ای است که می تواند باعث بروز نقص ها و ناهنجاری های مادرزادی در نوزاد شود. اگر گربه های غیرخانگی، طعمه ای را که ناقل توکسوپلاسموز باشند بخورند، در این صورت ممکن است به این عارضه مبتلا شوند و در این حالت، گربه نیز لزوما هیچ گونه علایمی از این بیماری را از خود نشان نخواهد داد. با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید در دوران بارداری، قید گربه خود را بزنید.

 

اجتناب از مواد سمی و دفع آفات و از جمله رنگ ها
در سه ماهه اول دوران بارداری، سیستم عصبی جنین به سرعت در حال رشد است، بنابراین به ویژه اجتناب از مواد سمی و دفع آفات و گازها و بخارات سمی در این دوران بسیار مهم است.

برای آگاهی از وجود مواد سمی در شوینده های خانگی، برچسب موجود روی ظرف این مواد را بخوانید و در نظر داشته باشید که از شوینده ها و پاک کننده های طبیعی مانند جوش شیرین و سرکه استفاده نمایید.

خانم های باردار باید از دسترسی به رنگ های لایه بردار اجتناب نمایند زیرا اگر خانه آنها در بیش از 30 سال پیش ساخته شده باشد، در این صورت احتمال آن که بعضی از لایه ها حاوی سرب باشند، زیاد است. تحقیقات و آزمایشات نشان داده است که سرب باعث آسیب به رشد مغزی و سیستم عصبی جنین می شود.

بارداری,دروان بارداری

در  بارداری از مصرف چای یا نوشابه های گازدار که حاوی کافئین می باشند، اجتناب نمایید

 

پرهیز از مصرف کافئین
در دوران بارداری، کار منطقی و عاقلانه آن است که از مصرف چای یا نوشابه های گازدار که حاوی کافئین می باشند، اجتناب نمایید زیرا هنگامی که شما کافئین مصرف می کنید، در حقیقت کودک هنوز متولد نشده خود را نیز با این ماده محرک تغذیه می کنید. کافئین، قلب و مغز را تحریک می نماید و یک ماده افزودنی است که خصوصیات مواد مخدر را دارد.

پرهیز از استعمال دخانیات
استعمال دخانیات برای کودک متولد نشده شما و همینطور برای خود شما بسیار زیان آور است و باید کاملا از آن اجتناب نمایید. در حقیقت، این مسئله آنقدر زیان آور است که خانم های باردار باید حتی از دود سیگار دیگران نیز دوری نمایند. بر اثر استعمال دخانیات، کودک هنوز متولد نشده شما، اکسیژن کمتری دریافت می کند که این مسئله می تواند باعث کند شدن رشد جنین و کاهش وزن در او گردد. مصرف دخانیات با زایمان زودرس و عوارض دیگر دوران بارداری نیز ارتباط دارد.
خودداری از مصرف مکمل های ویتامین A
ویتامین A در بسیاری از مواد غذایی به وفور یافت می شود. یافتن فردی که دچار کمبود ویتامین A باشد، بسیار نادر است و اگر شما در دوران بارداری، مقدار بسیار زیادی از آن را مصرف کنید، در این صورت، آن می تواند برای جنین، مهلک و خطرناک باشد و ممکن است باعث بوز نقص ها و ناهنجاری های مادرزادی در نوزاد یا سقط جنین گردد.

در طی دوران بارداری، شما به مصرف 770 میکروگرم ویتامین A و در زمان شیردهی به مصرف 1300 میکروگرم از آن نیاز دارید و اگر درصدد ارزیابی این میزان بر اساس واحد بین المللی هستید، در این صورت می توانید ویتامین A را تا 10000 واحد بین المللی مصرف نمایید.
اجتناب از مصرف آسپرین
در دوران بارداری باید از مصرف داروهای نسخه ای اجتناب نمود مگر آن که مصرف آن صرفا توسط پزشک تایید شده باشد زیرا هر چیزی را که شما مصرف کنید، از طریق جفت به کودک هنوز متولد نشده شما نیز انتقال می یابد.

بارداری,دروان بارداری

در دوران بارداری از مصرف خود سرانه داروها جلوگیری کنید
پرهیز از سونا، جکوزی و تخت های برنزه کننده
پوست بدن خانم های باردار به دلیل تغییرات هورمونی و حرارت اضافه شده از بدن جنین، آسان تر داغ می شود. تحقیقات و مطالعات نشان می دهد که خانم های بارداری که در اثر استفاده از سونا و جکوزی احساس گرمای شدیدی نموده اند، دارای نوزادانی با نقص ها و ناهنجاری های عصبی (ناهنجاری های عصبی هنگامی به وجود می آیند که مغز و نخاع به شیوه صحیحی تشکیل نشوند) شده اند. علاوه بر آن، خانم های باردار نباید از تخت های برنزه کننده استفاده نمایند زیرا پوست بدن آنها که در اثر بارداری کشیده شده است، در برابر سوختگی آسیب پذیرتر می باشد.

 

اجتناب از مصرف الکل
مصرف هر نوع نوشابه الکلی در هر دورانی بخصوص دوران بارداری، مضر و خطرناک است. اگر شما در دوران بارداری نوشابه های الکلی مصرف کنید، در این صورت، الکل از طریق جریان خون به جفت انتقال می یابد و الکل بر جنین، همان تاثیر مضری را خواهد گذاشت که بر شما می گذارد اما به دلیل آن که جنین بسیار کوچکتر و هنوز در حال رشد است، الکل می تواند اثرات مهلکی بر او داشته باشد:

کودک شما ممکن است با سندرم الکل جنین (Fetal alcohol syndrome (FAS)) متولد شود یا اینکه دچار نقص ها و ناهنجاری های ذهنی و جسمی شود.

هر چیزی که شما می خورید و می آشامید و نیز هر چیزی را که نمی خورید و نمی آشامید، بر رشد جنین در حال رشد و تکامل شما اثر می گذارد. دانستن آنچه که باید در دوران بارداری از مصرف آن اجتناب نمود، می تواند به شما در انتخاب بهترین راه ها جهت داشتن یک دوره بارداری سالم و بی خطر کمک نماید.

پرهیز از مصرف ماهی های حاوی جیوه
خانم های باردار باید از مصرف ماهی هایی که در بافت های چربی خود دارای جیوه هستند مانند کوسه ماهی، شمشیرماهی، ماهی ماکرل (Mackerel)، ماهی تُن و ماهی باس خودداری نمایند. (ماهی تُن قطعه قطعه و کنسرو شده حاوی جیوه کمتری است اما باز هم باید به اعتدال مصرف شود.)

هنگامی که یک خانم باردار میزان بسیار زیادی جیوه مصرف کند، ممکن است جنین او دچار آسیب مغزی شود.

افرادی که به ماهیگیری در دریاچه های محلی و رودخانه ها علاقمند می باشند، لازم است در خصوص مصرف ماهی هایی که در بافت های چربی خود، حاوی آلاینده های صنعتی یعنی پلی کلرید بی فنیل (Polychlorinated Biphenyls) هستند، دقت نمایند. به عنوان مثال، ماهی های موجود در آب شیرین مانند سالمون، اردک ماهی، قزل آلا در دریاچه ها و رودخانه های آلوده.

به خاطر داشته باشید که این مورد تنها شامل افرادی می شود که خود در آب های محلی ماهیگیری می کنند و در خصوص افرادی که از فروشگاه ها ماهی خریداری می کنند، نمی باشد.

مصرف میزان بسیار زیاد پلی کلرید بی فنیل توسط خانم های باردار، با کاهش حافظه، دقت و توجه و ضریب هوشی کودکانشان پس از تولد، ارتباط دارد.

مطالب مشابه را ببینید!