مجله تاپ‌ناز‌

زیباترین جزیره های مصنوعی در سراسر دنیا

عکس هایی از زیباترین جزایر مصنوعی ساخته دست بشر

جزایر طبیعی بی‌شماری در سراسر دنیا وجود دارند که به خاطر زیباییشان شهرت دارند در کنار آنها، جزایری مصنوعی نیز وجود دارند که به دست بشر در دریاها و اقیانوس ها ساخته شده و به خاطر طراحی‌های خاص و مهندسی‌شان شهرت پیدا کرده‌اند. در این مقاله با شگفت‌انگیز‌ترین جزایر ساخت دست انسان آشنا می‌شویم. باکجارو همراه باشید.


جزایر مصنوعی، سرزمین‌هایی هستند که به دست بشر ساخته شده‌اند. به لطف پیشرفت‌های روزافزون فناوری، انسان، مهارت‌ها و تکنیک‌های لازم برای ساخت جزایر مصنوعی را به دست آورده‌است. این جزایر با گسترش جزایری که از پیش وجود داشته‌اند یا با ادغام چند جزیره‌ی طبیعی کوچک و ایجاد یک جزیره‌ی بزرگ، ساخته می‌شوند.
بعضی از این جزایر به منظور گسترش شهر‌ها و یا ساخت فرودگاه‌ها و بنادر ایجاد شده‌اند در حالی که بعضی دیگر از آنها با مقاصد گردشگری، حفاظت در برابر سیل یا ایجاد مناطق حفاظت‌شده‌ی حیات‌وحش، ساخته می‌شوند. در ادامه با بعضی از آنها آشنا می‌شویم.

جزیره‌ی نخل جمیرا (Palm Jumeirah)، دبی، امارات متحده‌ی عربی

زیباترین جزیره های مصنوعی در سراسر دنیا

نخل جمیرا جزیره‌ی زیبایی است که در سواحل دوبی در امارات متحده‌ی عربی واقع شده‌است. این جزیره یکی از سه جزیره‌ی نخلی دوبی است (نخل جمیرا، نخل جبل علی (Palm Jebel Ali) و نخل دیره (Palm Deira) ). ساخت آن در سال ۲۰۰۱ آغاز شد و هنوز در حال توسعه است. این مجمع‌الجزایر توسط شرکت نخیل (Nakheel) ساخته شده‌است. این جزیره که از سه بخش تنه، تاج و هلالی که اطراف آن را در بر‌ گرفته، تشکیل‌شده‌است مرکز تجمع هتل‌های ساحلی پنج‌ستاره و ویلا‌ها است.

مجمع‌الجزایر جهان (The World Islands)، دبی، امارات متحده‌ی عربی

مجمع الجزایر جهان

این مجمع‌الجزایر در سواحل دبی و در آب‌های نیلگون خلیج فارس ساخته‌شده‌است. این مجموعه، از جزایر کوچکی به شکل قاره‌های مختلف تشکیل شده‌است. این جزیره در۴ کیلومتری از خط ساحلی واقع شده و  تنها راه دسترسی به این جزیره‌ها که توسط شرکت نخیل ساخته شده،  استفاده از هلی‌کوپتر یا قایق است. ساخت آنها در سپتامبر ۲۰۰۳ آغاز شده و ایده‌ی اصلی آن برگرفته از تفکرات شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حکمران دبی است.

فرودگاه کوبه (Kobe Airport)، ژاپن

فرودگاه کوبه (Kobe Airport)، ژاپن

این فرودگاه در جزیره‌ای مصنوعی در ساحل کوبه در ژاپن ساخته شده‌است. ساخت آن در سال ۱۹۹۹ آغاز شد و در سال ۲۰۰۶ به پایان رسید.

مروارید قطر (Pearl Qatar)

مروارید قطر (Pearl Qatar)

مروارید قطر، جزیره‌ی دیگری است که در نزدیکی دوحه پایتخت قطر واقع شده‌است. شرکت United Development مسئولیت ساخت این جزیره را بر عهده دارد. این جزیره که ۴ میلیون متر مربع وسعت دارد، تنها مکان در قطر است که امکان اعطای مالکیت آن به اتباع خارجی وجود دارد. ۵۰۰۰ نفر در این جزیره سکونت دارند.

جزیره ی Hibiscus، آمریکا

جزیره ی Hibiscus، آمریکا

این جزیره‌ی مصنوعی در میامی بیچ و در شهر Biscayne Bay فلوریدای آمریکا ساخته‌شده‌است. این جزیره در شمال جزیره‌ی نخل (Palm Island) و در غرب جزیره‌ی ستاره (Star Island)، دو جزیره‌ی مصنوعی دیگر واقع‌شده‌است. این منطقه‌ی مسکونی که از طریق میان‌گذر MacArthur قابل دسترسی است در اوایل دهه‌ی ۱۹۰۰ میلادی ساخته شد.

جزیره‌ی ستاره، آمریکا

جزیره‌ی ستاره، آمریکا

این جزیره‌ی ساخت دست بشر نیز در شهر Biscayne Bay در میامی بیچ (Miami Beach) فلوریدای آمریکا ساخته شده‌ و در شرق جزایر نخل و Hibiscus و جنوب جزایر Venetian قرار گرفته است. این جزیره توسط Army Corps of Engineers یا به اختصار USACE در اوایل دهه‌ی ۱۹۰۰ میلادی ساخته شده و از طریق میان‌گذر MacArthur قابل دسترسی است.

برج العرب، دوبی، امارات متحده‌ی عربی

برج العرب، دوبی، امارات متحده‌ی عربی

برج العرب دبی که عنوان بلندترین هتل دنیا را نیز یدک می‌کشد، در جزیره‌ای مصنوعی در ۲۸۰ متری ساحل جُمِیرا قرار گرفته‌است. این جزیره‌ی مثلثی‌شکل با پلی به ساحل متصل شده‌است. ساخت جزیره در سال ۱۹۹۴ آغاز شد و دو سال به طول انجامید. ساختمان نیز در طی سه سال ساخته و در سال ۱۹۹۹ تکمیل شد.

جزیره‌ی Donauinsel، اتریش

جزیره‌ی Donauinsel، اتریش

این جزیره‌ی مصنوعی در وین اتریش ساخته شده و مجموعه‌ی بی نظیری از رستوران‌ها و کافه‌ها را در بر می‌گیرد. همچنین امکانات ورزشی متعددی نیز در این جزیره وجود دارد. هدف اصلی ساخت این جزیره حفاظت در برابر سیل بوده و در بین سال های ۱۹۷۰ و ۱۹۹۰ ساخته شده‌است.

جزایر ونتین (Venetian Islands)، فلوریدا، آمریکا

جزایر ونتین (Venetian Islands)، فلوریدا، آمریکا

یکی از برجسته‌ترین جزایر مصنوعی، جزایر ونتین فلوریدا هستند که در واقع از مجموعه‌ی چند جزیره‌ی مصنوعی ساخته شده‌اند. جزایری به نام‌هایBiscayne ، San Marco، Di Lido، Rivo Alto و Belle Isle. جزیره‌ی  The Flagler Monument نیز در سال ۱۹۲۰ ساخته شده‌است. این جزایر از طریق پل هایی به هم متصل شده‌اند.

جزیره‌ی Willingdon، هند

جزیره‌ی Willingdon، هند

این جزیره، بزرگ‌ترین جزیره‌ی ساخت دست انسان در شهر کوچی (Kochi) در ایالت کرالا (Kerala) است. این جزیره با گسترش جزیره‌ای طبیعی در دریاچه‌ی کوچی به وجود آمده و در سال های ۱۹۳۰ ساخته شده‌است. موسسه‌ی مرکزی فناوری شیلات، نیروی دریایی هند و بندر کوچی در این جزیره قرار دارند. هتل‌ها و مراکز تجاری دیگری نیز در Willingdon وجود دارند. این جزیره از طریق جاده و راه‌آهن Venduruthy به زمین اصلی متصل شده‌است.

جزیره‌ی Kamfers Dam

جزیره‌ی Kamfers Dam

این مکان که در جزیره‌ای مصنوعی در شمال کیمبرلی (Kimberley)، آفریقای جنوبی واقع و به شکل یک “S” بزرگ طراحی شده، محل تجمع و تولید‌مثل فلامینگوهای کوچک است و در سال ۲۰۰۶ توسط Ekapa Mining ساخته شده‌است.

جزیره‌ی Balboa، کالیفرنیا، آمریکا

جزیره‌ی Balboa، کالیفرنیا، آمریکا

جزیره‌ی Balboa که در نیوپورت بیچ (Newport Beach) کالیفرنیا واقع شده، مجموعه‌ای از سه جزیره‌ی مصنوعی به نام‌های Balboa، Little Balboa و Collins است که از طریق پل و یا قایق‌های مسافربری در دسترس قرار دارند. این مجموعه در اوایل دهه‌ی ۱۹۰۰ ساخته شده و یکی از مناطق مسکونی و تفریحی مورد علاقه‌ی مردم در این منطقه است.

فرودگاه بین‌المللی کانزای (Kansa)، ژاپن

فرودگاه بین‌المللی کانزای (Kansa)، ژاپن

این فرودگاه بین‌المللی که یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌ها در ژاپن است، در یک جزیره‌ی مصنوعی در مرکز خلیج اوساکا (Osaka) واقع شده‌است. این فرودگاه در سپتامبر ۱۹۹۴ افتتاح شد. طراحی این مجموعه را معمار ایتالیایی Renzo Piano انجام داده‌است. این فرودگاه دو پایانه دارد. یکی برای پروازهای داخلی و بین‌المللی و دیگری برای پروازهای خطوط هوایی ارزان. اتوبوس‌هایی به عنوان راه ارتباطی با این فرودگاه در نظر گرفته‌شده‌است.

فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ

فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ

مهم‌ترین فرودگاه بین‌المللی هنگ‌کنگ در جزیره‌ی مصنوعی Chek Lap Kok واقع شده‌است. این فرودگاه که از سال ۱۹۹۸ مورد بهره‌برداری قرار گرفته،  دارای دو پایانه و راه‌های ارتباطی آن قایق و اتوبوس است. فرودگاه هنگ‌کنگ یکی از شلوغ‌ترین فرودگاه های دنیا نیز به شمار می‌رود.

جزیره‌ی Port، ژاپن

جزیره‌ی Port، ژاپن

این جزیره‌ی مصنوعی که در کوبه‌ی ژاپن واقع شده و در سال‌های ۱۹۶۶ تا ۱۹۸۱ ساخته شده‌است، تعداد زیادی هتل، فرودگاه هلی‌کوپتر، یک مرکز گردهمایی بزرگ، موزه‌ی UCC Coffee، سومین فروشگاه آیکیای ژاپن (IKEA) و چندین پارک را در خود جای‌داده‌است.

جزیره‌ی Pampus، هلند

جزیره‌ی Pampus، هلند

این جزیره در دریاچه‌ی IJmeer آمستردام قرار دارد. ساخت این جزیره در سال ۱۸۸۷ آغاز شد و در اواخر دهه‌ی  ۱۸۹۰ یک قلعه ی دریایی در آن ساخته شد. این قلعه دارای سه طبقه و بیضی شکل است و گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند. تمام این خط دفاعی در سال ۱۹۹۶ وارد فهرست میراث جهانی یونسکو شد.

جزیره‌ی درة‌البحرين

جزیره‌ی درة‌البحرين

این جزیره که بعد از جزایر امواج، بزرگ‌ترین جزیره‌ی مصنوعی بحرین و هنوز در حال ساخت است، از شش آب‌سنگ حلقوی، ۵ جزیره به شکل ماهی و دو جزیره به شکل هلال، تشکیل‌شده‌است و پس از تکمیل، مساحتی حدود ۲۰۰۰۰۰۰۰ متر مربع را در‌بر‌می گیرد. این جزیره شامل هتل‌های پنج‌ستاره، زمین گلف، پل‌های متعدد و یک تفرجگاه ساحلی است. این تفرجگاه یک سرمایه‌گذاری مشترک بین دو شرکت  Durrat Khaleej و Tameer است.

جزایر امواج، بحرین

جزایر امواج، بحرین

امواج، مجموعه‌ای از جزایر مصنوعی است که در خلیج همیشه فارس و در شمال شرقی بحرین قرار گرفته‌اند و مجموعه‌ای از خانه‌های مسکونی، مراکز تجاری، هتل‌ها و یک تفرجگاه ساحلی را گرد هم آورده‌اند. این مجموعه مساحتی در حدود ۲۷۹۰۰۰۰ متر مربع را در برگرفته‌است.

جزیره‌ی تیلافوشی (Thilafushi)، مالدیو

جزیره‌ی تیلافوشی (Thilafushi)، مالدیو

این جزیره‌ی مصنوعی در غرب شهر ماله (Malé) مالدیو قرار‌گرفته‌است. این جزیره در ابتدا تالابی بود که با عنوان Thilafalhu شناخته‌می‌شد و از صخره‌های مرجانی کم‌عمق تشکیل شده‌بود. پس از جر‌و‌بحث‌های فراوان و برای حل مشکل جمع‌آوری زباله در اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰ ساخته شد. اکنون این جزیره محل جمع‌آوری بیش از ۳۰۰ تن زباله است.

جزیره‌ی پبرهلم (Peberholm)، دانمارک

جزیره‌ی پبرهلم (Peberholm)، دانمارک

این جزیره در تنگه‌ی اورسوند واقع است و بخشی از پلی به همین نام را تشکیل می‌دهد که دانمارک و سوئد را به هم متصل می‌کند. این جزیره در کنار جزیره‌ی طبیعی Saltholm واقع شده و گذرگاهی بین پل و تونل ساخته‌است. این جزیره به مکان امن و مناسبی برای بسیاری از پرندگان و حیوانات دیگر، تبدیل‌شده‌است.

جزیره‌ی Spiral، مکزیک

جزیره‌ی Spiral، مکزیک

این جزیره به دست هنرمند بریتانیایی Richart Reishee Sowa در سال ۱۹۹۸ در مکزیک با استفاده از تور و بطری‌های خالی پلاستیکی و چوب و بامبو ساخته شد. این جزیره در سال ۲۰۰۵ و بر اثر طوفان Emily، ویران شد اما Sowa آن را بازسازی کرد و اکنون جزیره‌ی جایگزین با نام Joyxee از سال ۲۰۰۸ در معرض تماشای گردشگران قرار دارد.

جزایر خزر، آذربایجان

جزایر خزر، آذربایجان

این جزایر که با عنوان جزایر کاسپین (Caspian) نیز شناخته می‌شوند، مجموع ۴۱ جزیره‌ی مصنوعی هستند که در جنوب باکوی آذربایجان ساخته‌شده‌اند و مساحتی حدود ۳۰۰۰ هکتار از دریای خزر را در بر می‌گیرند.  شرکت Avesta مسئول اجرای این پروژه است. قرار است که مناطق مسکونی، بیمارستان، هتل، مهدکودک، مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز خرید، مسیر مسابقه‌ی فرمول یک و برج آذربایجان در آن ساخته شود. تخمین زده‌می‌شود که ساخت این مجموعه بین سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ به اتمام برسد.

جزیره‌ی قوها (Île aux Cygnes)، فرانسه

جزیره‌ی قوها (Île aux Cygnes)، فرانسه

این جزیره‌ی کوچک در سال ۱۸۲۷ بر روی رود سن در پاریس و برای حفاظت از بندر Grenelle ساخته‌شده‌است که سه پل و یک گردشگاه آن را قطع می‌کنند. نکته‌ی جالب در مورد این جزیره، وجود یک نمونه‌ی کوچک از مجسمه‌ی آزادی است که در جهت مجسمه‌ی آزادی اصلی در نیویورک قرار گرفته‌است.

مطالب مشابه را ببینید!