مجله تاپ‌ناز‌

ساخت ماسک پوست با زردچوبه + روش تهیه و خواص این ماسک برای پوست

ساخت ماسک پوست با زردچوبه

ساخت ماسک با زردچوبه برای داشتن پوستی زیبا، شفاف و درخشان توصیه می شود. در این بخش اطلاعاتی در مورد نحوه درست کردن ماسک زردچوبه را توضیح داده ایم.

ماسک پوست با زردچوبه

در برخی از مناطق هند، زردچوبه به خاطر داشتن خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان ها به عنوان پایه ثابت تمامی دستور های زیبایی در ماسک ها و خمیر ها است. زردچوبه در از بین بردن آکنه،جوش، اگزما، آکنه روزاسه و جوان سازی پوست بسیار خوب عمل می کند.

برای مبتلایان به اگزما، وقتی ماسک صورت اعمال می شود از التهاب و قرمزی آن می کاهد. مبتلایان به روزاسه نیز با اعمال ماسک زردچوبه می توانند جوش های ریز و قرمزی آنرا کاهش بدهند. استفاده مداوم از ماسک زردچوبه می تواند به جوان سازی پوست شما و از بین بردن چین و چروک های آن کمک شایانی کند.

قبل از اعمال ماسک صورت، باید آرایش یا لوسیونی روی صورت نباشد و پوست صورت تازه و خشک باشد به همین دلیل بهتر است که با یک دوش آب گرم یا حمام بخار شروع کنید. می توانید از ژل های حمام یا صابون های غیر دارویی یا غیر ساینده استفاده کنید. این کار منافذ پوست صورت را باز می کند و ماسک زردچوبه را موثرتر می کند.

هنگامی که ماسک را بر روی صورت اعمال کردید، دراز بکشید و چشم های خود را ببندید تا روان و پوست خود را جوان سازی کنید. برای اینکه این آرامش را افزایش بدهید، دو قطعه خیار، دو چای کیسه ای بابونه و یا پنبه آغشته به گلاب یا اسطوخودوس را روی دو چشم خود بگذارید.

حالا برای ۲۰ دقیقه استراحت کنید تا ماسک به خوبی خشک شود و تاثیر خود را بگذارد. حالا صورت خود را با آب گرم بشورید و در آخر مقداری آب سرد به روی صورت خود بپاشید و با یک حوله خشک کنید.

ساخت ماسک پوست با زردچوبه

تهیه انواع مختلف ماسک زرد چوبه

ماسک زردچوبه ساده

برای درست کردن این ماسک ساده، چند قطره عسل، ۳ قاشق غذاخوری شیر (یا ماست) را با یک قاشق چایخوری زردچوبه و ۲ قاشق غذاخوری آرد را در یک کاسه قاطی کنید تا یک خمیر تشکیل شود. حالا این خمیر را روی صورت خود برای ۲۰ دقیقه بگذارید

ماسک زرد چوبه برای زیبایی

جالب است که بدانید در برخی از مناطق هند، عروس ها قبل از مراسم خود از زردچوبه برای افزایش زیبایی خود استفاده می کنند.

برای استفاده کردن از خاصیت زیبایی آن، ۲ قاشق چایخوری از پودر صندل را با ۲ قاشق چایخوری زردچوبه و ۱/۲ فنجان آرد نخود و کمی روغن بادام مخلوط کنید و  کمی آب اضافه کنید تا ماسک خمیری ایجاد شود.

این ماسک را روی صورت خود اعمال کنید و بگذارید تا روی صورت خشک شود سپس آنرا بشورید.

ماسک پوست های خشک

برای آن دسته که پوست های خشک دارند این ماسک زردچوبه را توصیه می کنیم، ۱ قاشق چایخوری زردچوبه با ۱ قاشق غذاخوری شیر خشک همراه با آب.

این ماسک را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی صورت خود بگذارید و سپس آنرا بشورید.

ماسک مخصوص مقابله با جوش و آکنه

۲ قاشق غذا خوری کشک را با ۱/۲ قاشق چایخوری زردچوبه و ۱/۲ قاشق چایخوری پودر صندل مخلوط کنید تا یک خمیر تشکیل شود.

این ماسک را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی صورت خود بگذارید و سپس آنرا بشورید. این ماسک به درخشانی و نرمی صورت شما نیز کمک می کنند.

ماسک زردچوبه برای پوست های چرب

آن دسته از افرادی که دارای پوست چرب هستند باید ۱/۴ قاشق چایخوری را همراه با روغن نارگیل مخلوط کنید تا خمیری نرم تشکیل دهد. این مخلوط را برای حداقل ۱۰ دقیقه روی صورت خود بگذارید.

روغن نارگیل مشهور برای داشتن خواصی مفید برای پوست می باشد و از بهترین مواد مرطوب کننده به شمار می رود. این روغن را درخانه هم می توانید تهیه کنید. روغن نارگیل در از بین بردن آکنه و باکتری های آسیب زننده نیز موثر می باشد.

برای پوست های معمولی

۲ قاشق غذاخوری ماست ساده، ۱/۲ قاشق غذاخوری زردچوبه و ۱ قاشق غذاخوری روغن خردل را خوب ترکیب کنید.

این ماسک دارای روغن خردل می باشد که دارای ویتامین ها و مواد معدنی زیادی می باشد و خواص ضد باکتریایی و قارچی هم دارا می باشد. روغن خردل در هند معمولا برای ماساژ استفاده می شود. از این ماسک برای پوست های حساس استفاده نکنید.

ماسک زردچوبه بلغور جو دوسر

یک قاشق غذاخوری پودر بلغور دوسر را با پودر عدس را همراه با ۱/۲ قاشق غذاخوری زردچوبه و آب مخلوط کنید تا ماسک شما حالت خمیری به خود بگیرد.

بلغور جو دوسر خواص زیادی دارد که از آن می توان به خاصیت مرطوب کنندگی، جوان سازی پوست، مقابله با آکنه و سوختگی اشاره کرد.

ماسک زردچوبه و روغن حیوانی

این ماسک یکی از معروفترین ماسک های هندی می باشد که در آیین هندی نیز رواج دارد. دستور تهیه این ماسک بسیار ساده است، کافی است مقدار روغن حیوانی را با زردچوبه مخلوط کنید و بگذارید برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست شما بماند.

ماسک آرد گرم

برای تهیه این ماسک، ۲ قاشق غذاخوری آرد گرم را با ۱/۴ قاشق غذاخوری زردچوبه و شیر و عسل مخلوط کنید. به جای شیر و عسل نیز می توانید از ۱/۴ پودر صندل و ۱/۲ روغن بادام استفاده کنید.

ماسک زرد چوبه همه کاره

این ماسک همه کاره باعث زیبایی و جوانی پوست شما می شود. برای درست کردن این ماسک، ۱ قاشق غذاخوری از هر کدام ژل آلوئه ورا، کشک، گلاب و گلیسیرین را همراه با ۲ قاشق غذاخوری آب هویج، ۱ قاشق غذاخوری آب تربچه، ۲ قاشق غذاخوری عسل طبیعی، ۱/۴ قاشق غذاخوری پودر زردچوبه، ۱/۲ قاشق غذاخوری از هر کدام آب لیمو، روغن بادام و کمی زعفران را با هم ترکیب کنید و بر روی صورت اعمال کنید.

ساخت ماسک پوست با زردچوبه

خواص ضد التهابی زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضد التهابی شگفت انگیزی می باشد و به همین خاطر ماسک زردچوبه برای کاهش التهاب می تواند ترکیبی عالی باشد.  برای آماده کردن ماسک ضد التهابی راه های زیادی وجود دارد مانند:

مقداری روغن بادام ارگانیک و خالص را با زردچوبه خالص ترکیب کنید و برای ۱۰ دقیقه روی پوست خود بگذارید و سپس صورت خود را بشورید. خاصیت ضد التهابی زردچوبه همراه با روغن بادام می تواند باعث زیبایی و درخشش پوست شما بشود. به جای روغن بادام از عسل هم می شود استفاده کرد.

راه دیگر ساخت این ماسک، استفاده از روغن کنجد می باشد. روغن کنجد همانند زردچوبه دارای خاصیت آنتی اکسیدانی  می باشد و به راحتی توسط پوست جذب می شود. ضمنا روغن کنجد برای درمان و بهبود پوست های خشک هم موثر واقع می شود.

آیا زردچوبه باعث زردی صورت می شود؟

زردچوبه به این معروف است که بر روی لباس ها به راحتی لکه بیاندازد. اگر چه این لکه ها پس از مدت نسبتا طولانی خود به خود محو می شوند.

خیلی از افراد ترس از این دارند که زردچوبه باعث زردی صورت آنها و لکه های زرد روی صورت آنها بشود. مطمئن باشید که ماسک زردچوبه باعث لکه و زردی دردسر سازی نخواهد شد و تنها ممکن است پس از استفاده کمی پوست مایل به زرد شود. اما همین زردی نیز پس از چند بار شستن یا استفاده از کمی پنبه و پاک کننده صورت از بین می رود.

دقت داشته باشید که زردچوبه های بدون کیفیت و غیر طبیعی به دلیل داشتن رنگ ممکن هست که باعث زردی بیش از حد و دردسر ساز صورت شما بشوند به همین خاطر همیشه از زردچوبه با کیفیت استفاده کنید.

نکته ۱: از آنجایی که زردچوبه به راحتی روی لباس لکه می اندازد، هنگام اعمال ماسک زردچوبه لباس های قدیمی خود را بپوشید.

نکته ۲: در صورتی که دارای ناراحتی پوستی خاصی هستید، حتما قبل از استفاده از این ماسک با دکتر مشورت کنید.

آیا تجربه استفاده از ماسک زردچوبه را داشته اید؟ چگونه بوده است، آیا تاثیر داشته است؟ با ما در بخش نظرات در میان بگذارید.

مطالب مشابه را ببینید!