مجله تاپ‌ناز‌

شرایط دریافت گواهینامه رانندگی مشمولان غایب سربازی

شرایط دریافت گواهینامه رانندگی مشمولان غایب سربازی

شرایط گرفتن گواهینامه برای مشمولان غایب خدمت سربازی چیست؟ رییس پلیس راهنمایی رانندگی خبرهایی در مورد گواهینامه مشمولان غایب خدمت سربازی داد.

 

شرایط اخذ گواهینامه مشمولان غایب سربازی 

 

سال گذشته بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی امکان دریافت گواهینامه رانندگی بدون تعیین تکلیف سربازی را مصوب کردند، اما همچنان این قانون که شمار زیادی از مخاطبان پیگیر آن بوده اند، اجرایی نشده است، موضوعی که رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی آخرین وضعیت آن را تشریح کرده است.

سردار تفی مهری، درباره آخرین وضعیت اجرای مصوبه مجلس در مورد دریافت گواهینامه بدون تعیین تکلیف سربازی اظهارکرد:یکسری از افرادی که به سربازی نرفته اما مشمول غیرغایب هستند می توانند با دریافت گواهی اشتغال به تحصیل از محل تحصیل خود نسبت به شرکت در آزمون های رانندگی و دریافت گواهینامه اقدام کنند. بنابراین مشمولان غیرغایب سربازی برای دریافت گواهینامه مشکلی ندارند.

وی با اشاره به وضعیت مشمولان غایب سربازی برای دریافت گواهینامه اظهارکرد:در مورد کسانی که مشمول غایب سربازی هستند یک قانونی وجود دارد به نام قانون مکرر که بر اساس آن نیروی انتظامی موظف است که مشمولان غایب را شناسایی و دستگیر کرده و اقدامات قانونی لازم را در خصوص آنان انجام دهد.

رییس پلیس راهور ناجا اضافه کرد:این قانون از مدت ها قبل برای اجرا ابلاغ شده است، در حال حاضر نیز در قانون جدیدی که مجلس تصویب و برای اجرا ابلاغ شده آمده است کسانی که به سن قانونی می رسند حتی اینکه مشمول غایب هم باشند امکان دریافت گواهینامه را خواهند داشت.

سردار مهری با بیان اینکه این دو قانون در تناقض با یکدیگر هستند، گفت:اگر بنا باشد هر دو قانون اجرا شود، یعنی اینکه فرد غایب برای دریافت گواهینامه مراجعه کرده و پس از دریافت گواهینامه، از سوی پلیس برای تعیین تکلیف سربازی دستگیر شود!
وی با بیان اینکه این مغایرت را مجلس شورای اسلامی باید اصلاح کند، به ایسنا گفت:ما این موضوع را پیگیری کردیم و یکی از نمایندگان نیز وعده داده که طی سه یا چهار ماه این مشکل حل شود.

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی این قانون در حال حاضر اجرا نمی شود و کسانی که وضعیت سربازیشان را مشخص نکرده اند و مشمول غایب به حساب می آیند نمی توانند گواهینامه رانندگی بگیرند.

مصوبه اعطای گواهینامه به مشمولان غایب کارشناسی شده نیست

سردار موسی کمالی، رییس اداره سرمایه انسانی سربازی نیروهای مسلح نیز پیش از این در واکنش به تصویب این قانون به ایسنا گفته بود:از نظر ما قانونگذاری وظیفه و حق یک نماینده مجلس است و قطعا آنچه که از سوی مجلس درباره امکان اخذ گواهینامه بدون تعیین تکلیف سربازی مشخص شده، با هدف حل مشکلات برخی از مردم بوده است. اما این مصوبه کارشناسی شده نیست و با اهداف و قوانین سربازی مغایرت دارد، چراکه علاوه بر اینکه میل و رغبت سربازی را کاهش می دهد، تامین کارکنان وظیفه در نیروهای مسلح را با مشکل مواجه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این مصوبه بیش از آنکه سبب رغبت اقدام به سربازی شود، به نفع سربازان و مشمولان فراری و غایب و متخلف خواهد بود، گفته بود:از نظر ما این مصوبه نیاز به کار کارشناسی پیشرفته و جلب نظر و هماهنگی با ستاد کل نیروهای مسلح دارد و ما نیز به دنبال این هستیم تا با رایزنی و صحبت با نمایندگان مجلس آثار و پیامدهای چنین مصوبه ای را به آنان نشان دهیم. همچنین برابر بند الف ماده 10 از قانون خدمت وظیفه عمومی، اخذ گواهینامه رانندگی منوط به تعیین تکلیف خدمت سربازی است و زمانی که متقاضیان تکلیف سربازی خود را مشخص نکرده اند، امکان دریافت گواهینامه نخواهند داشت.

شرایط دریافت گواهینامه رانندگی مشمولان غایب سربازی

مطالب مشابه را ببینید!