مجله تاپ‌ناز‌

شیر پرچرب بهتره یا شیر کم چرب؟ کدام را بیشتر بخوریم؟

شیر پرچرب بهتره یا شیر کم چرب؟ کدام را بیشتر بخوریم؟

آیا چربی شیر ضرر دارد؟ شیر پرچرب سالم تر است و یا شیر کم چرب؟

در مورد اینکه آیا چربی موجود در محصولات لبنی برای شما مفید است یا نه؟ اطلاعات گیج کننده بسیاری وجود دارد. جولی آپتون، متخصص تغذیه و دارای مدرک RD از Appetite For Health، اینجاست تا روشن کند که برای سلامت مطلوب، باید کدام را مصرف کنید. اگر گزارش های خبری جدید باعث شده اند که به دنبال ماست های پرچرب و خامه ای و شیر پرچرب بروید، به احتمال زیاد داستان هایی را شنیده اید که نشان می دهند محصولات بدون چربی، کمتر سالم هستند و چربی های اشباع در محصولات لبنی پرچرب، شریان های شما را مسدود نمی کنند یا به دور کمر شما نمی افزایند.

متاسفانه، بسیاری از خبرهای خوب در مورد محصولات لبنی پر چرب، براساس علم متزلزلی است که توجه رسانه ای زیادی را به خود جلب می کند اما به بررسی دقیق علمی استوار نیست. در اینجا حرف آخر را در مورد اینکه چطور باید محصولات لبنی سالم تر را انتخاب کنید، می زنیم.

شیر و لبنیات کم چرب

شیرهای بدون چربی یا هر محصول لبنی کم چرب دیگر (به عنوان مثال: ماست ساده یا پنیر) در مقایسه با محصولات پر چرب شان، قند کمتری ندارند یا به نوعی مواد غذایی رژیمی نیستند. تمام انواع شیر گاو بدون چربی ۱ درصد، ۲ درصد یا کامل، کربوهیدرات و پروتئین یکسانی دارند اما چربی کل، چربی اشباع و تعداد کالری های آنها متفاوت است. از آنجا که احساس سیری به میزان پروتئین (نه چربی یا کالری ها) وابسته است، این تصور که محصولات لبنی پرچرب، سیر کننده تر هستند، منطقی نمی باشد.

کربوهیدرات های ساده ای که در محصولات لبنی وجود دارد، لاکتوز است که همانند قندهای افزوده مانند: سوکروز، دکستروز، مالتودکسترین و سایر قندهای افزوده ای که معمولا در غذاهای فراوری شده به کار می روند، با چاقی، دیابت نوع ۲ و سایر مشکلات سلامتی مرتبط نمی باشد. شیر گاو طعم دار نشده و پنیر، هیچ قند افزوده ای ندارند اما اکثر ماست هایی که در سوپر مارکت ها فروخته می شوند، مقدار زیادی قند افزوده دارند. بنابراین برای محدود کردن قندهای افزوده، مهم است که ماست ساده را انتخاب کنید.

اگر مراقب دور کمر و تعداد کالری های مصرفی تان هستید، محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی را انتخاب کنید، چون کالری آنها به میزان قابل توجهی پایین تر است اما پروتئین و ویتامین های ضروری یا مواد معدنی آن، مشابه محصولات پر چرب است. اگر شما طعم محصولات لبنی پرچرب را دوست دارید، به طور متعادل از آنها استفاده کنید تا از حد چربی اشباع روزانه تان که نباید بیشتر از ۷ تا ۱۰ درصد کالری کل یا حدود ۲۰ گرم در روز برای اکثر زنان باشد، تجاوز نکنید.

برای درست کردن نیم کیلو پنیر، به حدود ۴٫۵ کیلو شیر نیاز است بنابراین هر ۰٫۰۲ کیلو گرم از پنیر معمولی، کالری، چربی، چربی اشباع و کلسترول بیشتری نسبت به شیر پرچرب دارد. به علت محبوبیت پنیر و علاقه ما به پیتزا، پنیر، منبع شماره یک چربی اشباع در رژیم غذایی ایالات متحده است. بنابراین بهترین کار این است که پنیر با چربی کاهش یافته را انتخاب کنید. چربی اشباع هنوز هم به عنوان یک ماده غذایی مضر در نظر گرفته می شود که احتمال ابتلای فرد به بیماری قلبی را افزایش می دهد.

۰٫۰۲ کیلوگرم از اکثر پنیرهای پرچرب سفت، حدود ۱۰۰ تا ۱۱۵ کالری، ۷ گرم پروتئین، ۷ تا ۹ گرم چربی کل و ۵ تا ۶ گرم چربی اشباع دارد. پنیرهای با چربی کاهش یافته با شیر کم چرب تر تهیه می شوند و معمولا نسبت به پنیر معمولی، حداقل ۲۵ تا ۷۵ درصد چربی و چربی اشباع کمتر و نصف آن، کالری دارند. از نظر مواد مغذی، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی پنیر با چربی کاهش یافته و پنیر معمولی، یکسان است. (من از پنیر بدون چربی استفاده نمی کنم زیرا در هنگام آشپزی، خوب ظاهر نمی شود و فاقد بافت پنیر با چربی بالاتر است).

ماست جزء دسته غذاهای سالم به حساب می آید اما اگر طعم دار شده باشد، احتمالا مقدار زیادی قند افزوده دارد. به عنوان مثال: یک فنجان ماست ساده دارای حدود ۷ گرم قند طبیعی شیر است اما یک فنجان ماست میوه ای، ۳۲ گرم قند یا ۸ قاشق چایخوری شکر دارد. ماست پرچرب در هر وعده تا ۲۰۰ کالری و ۷ تا ۱۰ گرم چربی دارد. ماست با ۲ درصد چربی در هر وعده ۱۲۰ تا ۱۵۰ کالری و ماست بدون چربی حدود ۱۰۰ کالری و صفر گرم چربی داد. اگر می خواهید لاغر شوید، ماست بدون چربی، بهترین انتخاب برای شماست و از آنجا که ماست ساده یونانی بدون چربی، غلیظ تر و خامه ای تر از ماست معمولی است، طعم آن شبیه ماست های بدون چربی نمی باشد.

مطالب مشابه را ببینید!