مجله تاپ‌ناز‌

ضررهای وارد شده به بینی پس از عمل جراحی

ضررهای وارد شده به بینی پس از عمل جراحی

عمل زیبایی بینی برای جذاب تر شدن چهره انجام می شود ولی ضررهای هم به دنبال دارد که باید از آنها آگاه باشید.

 

ضررهای عمل جراحی زیبایی بینی

 

اصولا در مناطق مختلف جهان مدم عمل ها را برای درمان و یا کاهش درد استفاده می کنند اما در ایران و معدود جاهای دیگر می توان دید که از عمل ها برای زیبایی خود استفاده می کنند.

مثل عمل بینی ، که این روزا خیلی از مردم با زدن چسپی بر روی دماغ عمل کردن خود را نشان می دهند حالا عمل زیبایی بوده یا عمل برای عارضه های تنفسی بماند.

ضررهای وارد شده به بینی پس از عمل جراحی

عملی بینی و ضررهای آن

مهم تر از همه چیز این است که وجود دارند افرادی که حاضرند ده ها نوع درد و بیماری را به خود تحمیل کنند اما به آن ها جذاب گفته شود !!! به هر قیمتی !!! مثال با وجود اینکه عمل بینی عارضه های به دنبال دارد اما خیلی ها باز هم این عارضه ها را به جان می خرند !

حالا ما تعدادی از این مشکلات را بیان می کنیم :

1ـ اصلاح نکردن انسدادهای مکانیکی در حین عمل جراحی:

چنانچه قبل از عمل، بزرگی شاخک های بینی یا انحراف تیغه بینی وجود داشته باشد، جراح باید تلاش کند این موانع به ظاهر مختصر را هم برطرف کند. با توجه به این که بینی با عمل جراحی معمولا کوچک تر می شود، چنانچه مانعی از قبل وجود داشته و انسداد هم ایجاد نکرده است را برطرف نکنیم، وقتی بینی جمع تر شد این مانع به ظاهر بی اهمیت باعث انسداد مسیر تنفسی می شود.

2ـ تورم مخاط داخل بینی:

چنانچه به دلیل سینوزیت مزمن یا آلرژی شدید مخاط داخل بینی متورم باشد، ممکن است باعث انسداد تنفسی شود.

3 ـ چسبندگی های داخل بینی:

اگر جراح داخل بینی را زیاد دستکاری کند، باعث زخمی شدن مخاط بینی می شود. اگر مخاط زخمی شده در مجاورت یکدیگر قرار گیرند هنگام ترمیم به یکدیگر می چسبند و راه داخل بینی را تنگ می کنند.

ضررهای وارد شده به بینی پس از عمل جراحی

نکات بعد از عمل بینی

5 ـ برداشتن بیش از اندازه از غضروف های نوک بینی:

این امر منجر به تنگی مدخل بینی می شود.

اگر جراح بینی از تجربه کافی برخوردار نباشد، علاوه بر مختل شدن عملکرد بینی، این احتمال وجود دارد که ظاهر بینی فرم مطلوب و مورد نظر را پیدا نکند و به شکل نامطلوبی درآید. این شکل های نامطلوب و دلایل آن عبارتند از:

غیرقرینه بودن سوراخ های بینی

اگر به سوراخ های بینی فردی که عمل نکرده بنگریم معمولا 2 سوراخ بینی دقیقا عین هم نیستند، اما فردی که عمل می کند بعد از عمل انتظار دارد که سوراخ ها کاملا قرینه باشند. جراح طی عمل باید تلاش کند که میزان غیرقرینگی را برطرف کرده و تا آنجا که ممکن است آن را اصلاح کند.

ضررهای وارد شده به بینی پس از عمل جراحی

عمل بینی

کاهش حس بویایی

پایانه های اعصاب بویایی در سقف حفره داخل بینی قرار گرفته اند. این ناحیه طی عمل زیبایی بینی معمولا دستکاری نمی شود، بنابراین احتمال آسیب دیدن حس بویایی بعد از عمل جراحی وجود ندارد، مگر در 22 حالت:

حالت اول: این که فردی که تحت عمل جراحی قرار گرفته است از قبل مبتلا به پولیپ وسیع و منتشر بینی بوده است و همزمان با عمل زیبایی تحت عمل پولیپکتومی نیز قرار گرفته باشد. با توجه به  این که ممکن است پولیپ ها در قسمت نزدیک به سقف حفره بینی قرار گرفته باشند، برداشتن آنها و دستکاری آن قسمت ممکن است منجر به آسیب دیدن پایانه های بویایی شود. اگر فردی مبتلا به پولیپ وسیع بینی باشد، بهتر است ابتدا در یک عمل مجزا پولیپ ها برداشته شوند و سپس با فاصله چند ماه بعد تحت عمل زیبایی بینی قرار گیرند.

حالت دوم: اگر به دلایلی که قبلا ذکر شد فردی در اثر عمل زیبایی بینی به درجاتی دچار انسداد بینی شود به همان میزان نیز دچار کاهش حس بویایی می شود، زیرا برای این که بتوانیم بویی را  حس کنیم باید مولکول های فرار آن ماده بتوانند از طریق بینی خود را به پایانه های اعصاب بویایی برسانند. چنانچه بینی مسدود باشد این مولکول ها قادر نیستند وارد بینی شوند تا بتوانند اعصاب بویایی را تحریک کنند.

عمل بینی ، ضررهای احتمالی بعد از عمل بینی

مطالب مشابه را ببینید!