مجله تاپ‌ناز‌

عوامل خطرساز برای قلب شما

قلب

عوامل که امکان دارد سلامت قلب شما را به خطر بیندازند

همه ما می دانیم که مصرف غذاهای چرب، استعمال سیگار و ورزش نکردن می تواند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. با این وجود پزشکان و متخصصان در پی یافتن سرنخ های جدیدی هستند که خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهند. قصد داریم در این مطلب شما را  با چند تا از این عوامل آشنا کنیم.

 

عدم درمان آپنه خواب و خطر ابتلا به مشکلات قلبی
آپنه به معنی قطع موقتی تنفس در خواب می‌باشد. از علل آپنه، مسمومیت با داروهایی مانند تریپتامین و تریاک، آسیب مغزی، انسداد تنفسی و… می‌باشد. اگر آپنه بیش از پنج دقیقه طول بکشد، موجب مرگ مغزی خواهد شد. بررسی دانشمندان نشان داده است که عدم درمان آپنه خواب، به شدت با ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. افراد مبتلا به آپنه مخصوصا افراد مسن، در صورت درمان این مشکل به میزان زیادی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را در خود کاهش می دهند.

 

داشتن گروه خونی نوع  A،B  و AB
نیمی از جمعیت جهان دارای سه نوع گروه خونی A،B  و AB هستند و تحقیقات نشان داده است که افراد دارای این نوع گروه های خونی کمی بیشتر از افراد دارای گروه خونی O در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی قرار دارند.
افراد دارای گروه خونی  Aحدود 5 درصد ، گروه خونی B حدود 11 درصد و گروه خونی AB حدود 23 درصد بیشتر از گروه خونی O در معرض خطر هستند. بررسی ها نشان می دهد در افراد دارای گروه خونی O جریان خون به نحو بهتری صورت می گیرد و احتمال لخته شدن خون و در نهایت ابتلا به بیماری قلبی کاهش می یابد.
داشتن وزن مناسب، اما شکم بزرگ
اخیرا یک تحقیق ثابت کرده است افرادی که در عین داشتن وزن مناسب دارای شکم بزرگی هستند، حتی بیش از افراد کاملا چاق در معرض خطر حملات قلبی هستند، زیرا نسبت دور کمر به باسن شان زیاد است.
اگر دچار چاقی در ناحیه شکمی هستید، حتما نسبت به رفع آن بیندیشید و اقدام کنید.

 

بیماری قلبی,خطر ابتلا به بیماریهای قلبی,علل ایجاد مشکلات قلبی

یائسگی زودرس سبب ایجاد مشکلات قلبی و عروقی در زنان می شود

 

ارتباط شیفت کاری با خطر ابتلا به مشکلات قلبی
افرادی که در شیفت های کاری مختلف فعالیت می کند، 23 درصد بیش از سایرین در معرض خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی هستند، زیرا این شیفت کاری ها مخصوصا در شب، شدیدا ریتم شبانه روزی بدن (ساعت بیولوژیک بدن) را به هم می ریزد.

 

یائسگی زودرس و ابتلا به بیماریهای قلبی
دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که خانم هایی که قبل از سن 46 سالگی یائسه می شوند، دو برابر بیش از افرادی که به موقع به یائسگی می رسند، دچار مشکلات قلبی می شوند.

 

کمبود ویتامین D
تحقیقات دانشگاه کپنهاک نشان داده است کمبود ویتامین د باعث ابتلا به بیماری قلبی و در موارد شدید منجر به مرگ خواهد شد. بنابراین سعی کنید با داشتن برنامه غذایی مناسب و دریافت کافی نور آفتاب، سطح ویتامین D بدنتان را تنظیم کنید.

 

چگونه شرایط را برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی مساعد کنیم؟
خب آیا باید میزان ویتامین د دریافتی را افزایش دهیم؟ شب کار نباشیم؟ نوع گروه خونی مان را تغییر دهیم؟
این ها تنها دلایلی برای نشان دادن ارتباط بین مشکلات قلبی و عوامل محیطی و شرایط بدنی است. دلایلی که گاهی غیرقابل تغییرند مانند نوع گروه خونی و گاهی قابل تغییر مانند درمان آپنه خواب.

اگر دچار مشکلات تنفسی در هنگام خواب هستید، اگر ویتامین دی کمی مصرف می کنید، اگر علائم یائسگی زودرس دارید و یا …، حتما نسبت به رفع مشکل خود اقدام کنید تا خود را از قرارگیری در شرایط خطر نجات دهید.

مطالب مشابه را ببینید!