مجله تاپ‌ناز‌

بیوگرافی ترانه علیدوستی + زندگی شخصی و بیماری و عکس های همسرش

در این بخش بیوگرافی ترانه علیدوستی بازیگر توانا و محبوب کشورمان را با اطلاعاتی در مورد زندگی شخصی و هنری اش گردآوری کرده ایم.

بیوگرافی ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی متولد 22 دی ماه سال 1362 در شهر تهران است، او بازیگر سینما، تئاتر، دوبلور و مترجم فمنیست است.

جوایز مختلف سینمایی وی

این بازیگر توانسته عناوین متعدد سینمایی از جمله جایزه بهترین بازیگر زن، پنجاه و پنجمین جشنواره فیلم لوکارنو سوئیسريال جایه بهتین بازیگر زن، جشنواره فیلم آسیایی و عربی اوسیان سینه فن و سیمرغ بهترین بازیگر در جشنواره فیلم فجر را کسب کند. ترانه علیدوستی در جشنواره فیلم وزول فرانسه سال 2014 و فیلم هانوی ویتنام سال 2012 یکی از اعضای هیئت داوران بود.

ترانه علیدوستی

تسلط به زبان انگلیسی و مترجمی

ترانه علیدوستی به زبان انگلیسی مسلط است و مترجم ادبی است. او جایزه ادبی پروین اعتصامی را در دوره پنجم آن در قسمت ادبیات داستانی با ترجمه رویای مادرم، تالیف آلیس مونرو کسب کرده است.

پدر ترانه علیدوستی فوتبالیست ایرانی

پدر او حمید علیدوستی بازیکن سابق تیم ملی ایران بود و هم اکنون مربی فوتبال است. مادرش نادره حکیم الهی سنگ تراش و مجسمه ساز است. او یک برادر به نام پویان علیدوستی داشت که در چهارشنبه سوری سال 83 فوت کرد.

ترانه علیدوستی

ازدواج ترانه علیدوستی و همسرش

ترانه علیدوستی ازدواج کرده است و یک فرزند دختر دارد. او سال 1380 با علی منصور ازدواج کرد.

ترانه علیدوستی

بیماری خاص ترانه علیدوستی چیست؟

ترانه علیدوستی به بیماری کلاستروفوبیا یا تری از محیط بسته مبتلا است و به همین دلیل نمی تواند از اتوبوس و مترو استفاده کند. ترانه از طرفداران جریان فمنیسم است.

ترانه علیدوستی

شرکت در کلاس های بازیگری

ترانه علیدوستی در دوران دبیرستان که مشغول تحصیل در رشته علوم تجربی بود در کلاس های بازیگری امین تارخ ثبت نام کرد. او سال 1379 از طریق همین کلاس ها برای بازیگری در نقش ترانه پرنیان در فیلم من ترانه 15 سال دارم انتخاب شد. او پس از این فیلم تا سال 1382 در هیچ فیلمی حضور پیدا نکرد.

ترانه علیدوستی

شروع تئاتر

تراه علیدوستی در عرصه تئاتر هم با نمایش فنز شروع به فعالیت کرد. او در سال 1379 تا 80 یک دوره فیلمنامه نویسی در کلاس های حوزه هنری گذراند.

ترانه علیدوستی

سرمایه گذاری در فیلم

او در فیلم آزدها وارد می شود! ساخته مانی حقیقی یکی از سرمایه گذران فیلم بود.

ترانه علیدوستی

عدم حضور در سریال های تلویزیونی

ترانه علیدوستی تا کنون در هیچ سریال تلویزیونی حضور نداشته است که در مورد عدم حضور در سریال های تلویزیونی گفته است :

ترانه علیدوستی

من در تلویزیون بازی نمی‌کنم. ۱۲ سال هم هست که بازی نمی‌کنم. چون معتقدم یک خیانت فرهنگی است. قبلاً هم گفته‌ام. انتخاب کرده‌ام. حتی سریال‌های سطح بالاتر ما نهایتاً دستخوش یک جهت‌گیری بی‌موردی در پخش می‌شوند. من کسانی را که در تلویزیون کار می‌کنند قضاوت نمی‌کنم ولی مردم حق دارند قضاوت کنند. ما در این جایگاه قرار داریم که قضاوت شویم.

ترانه علیدوستی

فعالیت دوبلوری

ترانه علیدوستی به عنوان دوبلور هم فعالیت داشته است و در انیمیشن جمشید و خورشید صدا پیشه نقش خورشید بوده است.

ترانه علیدوستی

نویسندگی ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی نویسندگی هم می کند و داستان های کوتاه و نقد های مختلفش در مجلات و روزنامه هایی مانند روزنامه شرق منتشر می شود. در سال ۲۰۱۰ در پی انتشار مطلبی از او در وبلاگش در حمایت از اصغر فرهادی که در دفاع از هنرمندان دگراندیش مطلبی منتشر کرده بود، وبلاگ این بازیگر سینما و تئاتر به دستور کمیته دولتی فیلترینگ، حذف شد و بدین ترتیب آرشیو این وبلاگ نیز از روی سایت بلاگفا حذف شده‌است. به هر حال وبگاه جدید او همچنان فعال است.

ترانه علیدوستی

ترانه علیدوستی مترجمی هم می کند و داستان رویای مادرم اثر آلیس مونرو در نوزدهمین دوره کتاب فصل، در گروه ادبیات شایسته تقدیر شناخته شد. در آذر سال 95 ترانه با ترجمه زمان تاریخ عشق به قلم نیکول راوس توانست صدرنشینی پر فروش ترین کتاب توسط نشریات نشر مرکز را به خود اختصاص دهد و با استقبال بی نظیر مردن و طرفدارانش روبرو شد.

ترانه علیدوستی

دیدگاه های شخصی اش

علیدوستی یکی از طرفداران جریان فمینیسم است. وی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام، در دفاع از این دیدگاه خویش نوشت:

«اگر سوءتفاهم یا واهمه‌ای از این کلمه دارید به جای اتکا به روایت رسانه‌هایی که عمری است اخبارمان را تحریف و روند رسیدن اطلاعات به ما را مهندسی می‌کنند، از گوگل استفاده کنید. خودتان تحقیق کنید و اگر فمینیسم همان فرقهٔ عقده‌گشایانهٔ مردستیز و خانمان براندازی بود که در گوش ما خواندند، باز آن را پس بزنید.»

ترانه علیدوستی

تحریم اسکار سال 2017

ترانه علیدوستی در اعتراض به تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر لغو صدور ویزا برای ماهجران 7 کشور از جمله ایران و واکنش به این تصمیم نژادپرستانه در صفحه توئیترش اعلام کرد که در مراسم اسکار سال 2017 شرکت نمی کند.

برداشتن حجاب

در آبان سال 1401 عکسی بدون حجاب و روسری را از خودش منتشر نمود که با واکنش زیادی از کاربران روبرو شد.

دستگیر شدن

در آذر ماه سال 1401 او دستگیر شد و به زندان اوین افتاد. در حمایت از این بانوی بازیگر، هنرمندان زیادی در مقابل زندان حاضر شدند. در حدود یک ماه بعد خانم ترانه علیدوستی به قید وثیقه آزاد شدند.

بخوانید : بیوگرافی باران کوثری

مطالب مشابه را ببینید!