مجله تاپ‌ناز‌

عکس هایی از زیباترین سدهای دنیا ویژه گردشگری

سد زیبا

عکس هایی از زیباترین سدهای ساخته شده در دنیا

سد‌سازی و بند‌سازی از فعالیت‌های مهندسی به شمار می‌روند که در شرایط جغرافیایی خاص به منظور پیشگیری از طغیان رودخانه‌ها و جلوگیری از سیل یا برای تامین آب و انرژی مورد نیاز ساخته‌می‌شوند. در کشور ما نیز به دلیل شرایط اقلیمی خاص و کمبود آب، سد سازی جایگاه ویژه‌ای در فعالیت‌های عمرانی دارد. در این مقاله با چند سد دیدنی از سراسر جهان آشنا می‌شویم.


سد هوور (Hoover)

سد هوور (Hoover)
ساخت این سد که نامش از نام رئیس جمهور آمریکا هربرت هوور (Herbert Hoover) گرفته شده، در زمان رکود بزرگ آغاز شد و در سال ۱۹۳۵ به پایان رسید و آن زمان نزدیک به ۴۹ میلیون دلار هزینه داشت که امروزه معادل ۹۰۰ میلیون دلار است. این شاهکار مهندسی که در مرز نوادا و آریزونا واقع است، بر روی رود کلرادو ساخته شده تا انرژی و آب مورد نیاز کشاورزی را تامین کرده و از بروز سیل جلوگیری کند.

سد Grande Dixence، سوئیس

سد Grande Dixence، سوئیس
این سد با ۲۸۵ متر ارتفاع و ۷۰۰ متر طول در کانتون وله (Canton du Valais) واقع شده و بلندترین سد گرانشی دنیا است. سد گرانشی، سدی است که از وزن خود سازه، برای مقاومت در برابر فشار آب استفاده می‌کند. انرژی برق‌آبی این سد که ساخت آن در سال ۱۹۶۴ به پایان رسید، انرژی ۴ نیروگاه را تامین می‌کند.

سد Contra، سوئیس

سد Contra، سوئیس
این سد که بیشتر با نام سد Verzasca شناخته می‌شود، در صحنه‌ی آغازین فیلم جیمز باند ۱۹۹۵ با نام “چشم طلایی” (Golden Eye) به نمایش در آمد؛ جایی که مامور ۰۰۷ برای فرار از دستگیری، از آن پایین پرید. بانجی‌جامپینگ بر فراز این سد ۲۲۰ متری یکی از جاذبه‌های گردشگری شناخته‌شده‌ی این منطقه است.

سد Cruachan، اسکاتلند

سد Contra، سوئیس
این سد که در آرگایل و بوت (Argyll and Bute) بریتانیا واقع است، با مناظر زیبای اطراف کوه Ben Cruachan احاطه شده و یکی از چهار نیروگاه تلمبه‌ی ذخیره‌ای انگلستان است و انرژی مورد نیاز National Grid را در صورت خاموشی و قطع برق تامین می‌کند. این سد، لوکیشن فیلم‌برداری یکی از فیلم‌های جیمز باند با عنوان “دنیا کافی نیست” (The World is Not Enough) بوده‌است.

سد Vajont، ایتالیا

سد Vajont، ایتالیا
در حین ساخت این سد در شمال ایتالیا، رانش زمین موجب ویران شدن چندین روستا و کشته شدن ۱۹۱۷ نفر از اهالی شد. اکنون نیز این سد ۲۶۲ متری یک جاذبه‌ی گردشگری و یادبودی برای کشته‌شدگان این فاجعه است.

سد تاربلا (Tarbela)، پاکستان

سد تاربلا (Tarbela)، پاکستان
این سد که بزرگ‌ترین سد خاکریزی شده‌ی جهان است، در منطقه‌ی هاریپور پاکستان واقع است و مساحتی حدود ۲۵۰ کیلومتر مربع را در بر می‌گیرد.

سد Luzzone، سوئیس

 سد Luzzone، سوئیس
این سد با حجمی معادل ۱۰۸ میلیون متر‌مکعب و ۱.۲۷ کیلومتر‌مربع مساحت، در کانتون تیچینو (Canton of Ticino) واقع است و بلندترین دیواره‌ی مصنوعی جهان را تشکیل می‌دهد.

سد Bhakra، هند

 سد Bhakra، هند
این سد که در ایالت هیماچال پرادش (Himachal Pradesh) واقع شده، ساخت آن در سال ۱۹۶۳ به پایان رسید. این سد همواره مایه‌ی افتخار هندی‌ها بوده‌است تا جایی که برای گرامیداشت پنجاهمین سال ساخت آن یعنی در سال ۲۰۱۳، تمبری با تصویری از این سد، منتشر شد.

سد Almendra، اسپانیا

سد Almendra، اسپانیا
ساخت این سد که در سالامانکا (Salamanca) واقع است و با نام (Villarino) نیز شناخته می‌شود، در سال ۱۹۷۰ به پایان رسید. سد Villarino با ۲۰۲ متر ارتفاع، بلندترین سازه‌ی اسپانیا است که ۵۶۷ متر نیز طول دارد.

سد Glen Canyon، آریزونا

 سد Glen Canyon، آریزونا
سد دیگری که روی رود کلرادو بنا شده‌، Glen Canyon است که سی سال بعد از سد Hoover ساخته شد. این سازه‌ی ۲۲۰ متری، دریاچه‌ای به نام Powell را در پشت خود ایجاد کرده‌است. این سد همواره به دلیل قرار گرفتن در منطقه‌ی بیابانی مورد بحث بوده‌است. طرفداران محیط زیست معتقدند که نشت آب در صخره‌های خلل و فرج دار و تبخیر، موجب از دست رفتن آب زیادی می‌شود.

سد کارون، ایران

سد کارون، ایران
جدیدترین سد در این فهرست، سد کارون در میهن عزیزمان ایران است که روی رود کارون و به منظور تامین انرژی مورد نیاز، احداث شده‌است. عملیات اجرای ساخت این سد در سال ۱۳۸۳ به پایان رسید. ارتفاع بدنه‌ی این سد ۲۰۵ متر و حجم مخزن سد ۳ میلیارد متر‌مکعب است.

سد Inguri، گرجستان

سد Inguri، گرجستان
ساخت این سد در سال ۱۹۸۷ به پایان رسید و در سال ۱۹۹۴ با کمک‌های مالی اتحادیه‌ی اروپا بازسازی شد. این سد با ارتفاع ۲۷۲ متر، ششمین سد بلند دنیا است.

سد Dworshak، ایالت آیداهو (Idaho)، آمریکا

سد Dworshak، ایالت آیداهو (Idaho)، آمریکا
این سد که بر روی رود (Clearwater) احداث و در سال ۱۹۷۳ تکمیل شده‌، با ارتفاع ۲۱۹ متر، سومین سد بلند ایالات متحده‌ی آمریکا است. مخزن این سد به دلیل داشتن جاذبه‌های گردشگری نظیر اسکی روی آب و ماهی‌گیری، شناخته شده‌است.

منبع کجارو

مطالب مشابه را ببینید!