مجله تاپ‌ناز‌

بیماری غلظت خون | پیشگیری و عوارض غلظت خون | روش های درمان

غلظت خون

بیماری غلظت خون چگونه ایجاد می شود و چه علائمی دارد؟ چطور می توان از غلظت خون پیشگیری کرد و این مشکل خون را درمان کرد؟ در ادامه همراه ما باشید تا به پاسخ سوالهایتان برسید.

درمان، علائم و پیبشگیری از غلظت خون

گلبول هاي قرمز خون سلول هايي است که وظيفه اکسيژن رساني به بافت هاي بدن را به عهده دارد و تعداد آن ها بر حسب سن و جنس متفاوت است. بيماري را که در آن تعداد گلبول هاي قرمز در واحد حجم افزايش مي يابد، غلظت خون مي نامند. در اين بيماري، ميزان هموگلوبين در مردان به بالاتر از 18 گرم و در خانم ها به بالاتر از 16 گرم در دسي ليتر مي رسد. اين بيماري بيشتر در آقايان و در سنين بالاتر از 40 سال شايع است.

غلظت خون با بدن ما چه مي کند؟

اين بيماري موجب کند شدن حرکت خون در رگ ها و قلب مي شود و احتمال ايجاد لخته هاي خوني را بالا مي برد. به دنبال آن مشکلاتي مثل گرفتگي دست و پا، افزايش فشارخون، خونريزي از بيني، بزرگ شدن کبد و طحال، آمبولي ريوي و سکته هاي قلبي و مغزي روي مي دهد.

چه عواملي موجب ايجاد اين بيماري مي شود؟

عوامل مختلفي مي تواند موجب بروز غلظت خون شود؛ از جمله زياده روي در خوردن غذاهاي چرب و سرشار از گوشت قرمز و چربي هاي جامد، عوامل ژنتيکي و مادرزادي، اضطراب و شوک هاي عاطفي، تعريق و اسهال هاي شديد، زندگي يا حضور در ارتفاعات و نواحي کوهستاني، آلودگي هوا، استعمال سيگار و وجود بيماري هاي قلبي- ريوي و…

علايم بيماري و نحوه تشخيص:

بالا رفتن غلظت خون يک سري علايم و نشانه هاي ظاهري دارد مانند برافروختگي و قرمز شدن صورت، کبودي لب ها و نوک انگشتان دست و پا به خصوص هنگام فعاليت بدني، اختلالات هوشياري مثل خواب آلودگي، اختلالات بينايي و تنفسي، ضعف و بي حالي، سردردهاي غيرطبيعي، خارش بدن به خصوص بعد از استحمام و برجستگي وريد هاي چشمي.

با ديدن اين علايم مي توان به احتمال بالا رفتن غلظت خون مشکوک شد ولي تشخيص نهايي با آزمايش هايي مثل CBC (شمارش سلول هاي خوني) و سنجش ميزان هموگلوبين امکان پذير است. (بايد دانست که بر خلاف تصور بعضي مردم که تيرگي خون را نشانه غلظت خون مي دانند، تشخيص اين بيماري با استفاده از رنگ ظاهري خون امکان پذير نيست).

بخوانید: “غلظت خون” چیست و چگونه درمان می شود؟

غلظت خون چگونه درمان مي شود؟

درمان اين بيماري شامل استفاده از درمان دارويي توام با تغيير در سبک زندگي و رژيم غذايي است. براي درمان دارويي اغلب با نظر پزشک از تجويز قرص آسپرين براي کاهش غلظت خون استفاده مي شود. همچنين اهداي خون به صورت منظم و پرهيز از کشيدن سيگار و قرار گرفتن در معرض هواي آلوده نيز دردرمان موثر است. در اين ميان اگر بيماري زمينه اي مثل بيماري هاي قلبي و ريوي عامل ايجاد غلظت خون باشد، بيماري مذکور نيز بايد به نحو مناسب کنترل و درمان شود.

اگر به اين بيماري مبتلا هستيد، بايد در رژيم غذايي خود مصرف روغن هاي جامد و حيواني، گوشت قرمز، دل و قلوه و مغز گوسفند و لبنيات پرچرب را کاهش دهيد و در عوض مصرف لبنيات کم چرب، ماهي، ميوه و سبزيجات فراوان را جايگزين کنيد. نوشيدن آب و مايعات فراوان نيز در طول روز به رقيق شدن خون کمک مي کند. در طب سنتي مصرف ميوه هايي مثل آلبالو، انار، توت سياه، تمشک، زغال اخته، ليموي تازه، موز، زرشک، آلو، انگور قرمز، کيوي و سبزيجاتي مثل سير و پياز خام، شنبليله، کاسني، ريواس، کدوي سبز و پاپريکا ( نوعي فلفل قرمز) در کاهش غلظت خون موثر است.

همچنين نوشيدن روزانه چاي سبز و چاي ترش (يا چاي قرمز يا چاي مکه که در واقع دم کرده گلبرگ هاي گياهي به نام رزچيني است)، نيز در کاهش فشارخون و نيز کاهش خطر بروز لخته هاي خوني مفيد است. نتايج برخي تحقيقات نيز نشان مي دهد که مصرف روزانه مقادير کمي از شکلات سياه (Dark)، باعث کاهش توليد لخته خون و بروز بيماري هاي قلبي- عروقي مي شود.

بیماری غلظت خون

درمان غلظت خون با روش های طبیعی

روش های خانگی زیادی جهت درمان غلظت خون وجود دارند که در ادامه با این روش ها بیشتر آشنا خواهید شد.

سیر :

سیر به دلیل داشتن خواص ضد انعقادی جهت درمان غلظت خون گزینه بسیار مناسبی است و از گذشته یکی از راه های درمان غلظت خون محسوب می شد مصرف سیر خام سبب رقیق شدن جریان خون می شود و همچنین با تولید اسید نیتریک به حل شدن لخته های خون و گشادی رگ های خونی کمک می کند.

آویشن و عناب :

سه قاشق آویشن را با نوزده عدد عناب داخل یک قوری چینی مخلوط کرده و به آن یک تا دو لیوان آب جوش بیافزایید سپس بگذارید بر روی شعله ملایم دم بکشد و دمنوش حاصل را مصرف کنید.

مصرف نان سبوس دار :

از دیگر راهکارهای موثر جهت درمان غلظت خون مصرف نکردن نان های سفید و بدون سفید است که در واقع می توانید به منظور کاهش غلظت خون از نان سبوس دار استفاده نمایید.

فلفل قرمز :

از دیگر مکمل ها جهت رقیق کردن خون، فلفل قرمز می باشد زیرا، این ادویه به دلیل کپسایسین سبب تحریک گردش خون شده و در نتیجه خون را رقیق و گردش خون را تنظیم می کند.

مصرف مواد غذایی دارای ویتامین E :

از دیگر روش های طبیعی و موثر جهت رفع غلظت خون بالا استفاده از منابع غذایی ویتامین E مانند : جوانه گندم، مقداری از مغز ها و دانه ها از جمله : گردو، بادام، فندق، مغز آفتاب گردان و… است.

مصرف میوه و سبزیجات :

همانطور که می دانید میوه و سبزیجات دارای فیبر و ویتامین C به میزان فراوان هستند که در نتیجه به کاهش غلظت خون و کنترل آن کمک شگفت انگیزی می کند بنابراین از مصرف میوه و سبزیجات غافل نشوید.

مطلب پیشنهادی: علت بالا بودن غلظت خون چيست و راه درمان

مطالب مشابه را ببینید!