مجله تاپ‌ناز‌

فواید رژیم غذایی مدیترانه ای برای مغز

رژیم مدیترانه ای به دلیل داشتن مواد مغذی برای سلامتی مغز بسیار مفید است و از زوال عقل پیشگیری می کند.

فواید رژیم غذایی مدیترانه ای برای مغز

رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از میوه، سبزیجات، روغن زیتون، لوبیا و دانه های غلات مانند گندم و برنج، مقادیر معتدلی ماهی و لبنیات، و مقادیر محدود گوشت قرمز و پرندگان است.
نویسنده ی این مقاله، پروفسور میشل لوسیانو از دانشگاه ادینبرگ:با افزایش سن ما، مغزمان کوچک می شود و سلول های مغزمان را از دست می دهیم که می تواند بر توانایی یادگیری و حافظه ی ما تاثیر بگذارد. این مطالعه مدرک دیگری برای تاثیر مثبت رژیم مدیترانه ای بر سلامت مغز است.
محققان اطلاعات خود را از عادات غذایی 967 فرد اسکاتلندی با سنی حدود 70 سال، که به زوال عقل مبتلا نبودند، گردآوری کردند. از بین این افراد، 562 نفرشان در حدود سن 73 سالگی، ام آر آی انجام دادند تا حجم کلی مغز، حجم ماده ی خاکستری و قطر کورتکس – که لایه ی بیرونی مغز است – در مورد آن ها بررسی شود. از این گروه، 401 نفرشان در سن 76 سالگی برگشتند تا ام آر آی دوم را انجام دهند. اندازه های به دست آمده را با تطابق تغذیه ی شرکت کنندگان با رژیم مدیترانه ای قیاس کردند.رژیم غذایی مدیترانه ای

رژیم غذایی مدیترانه ای

فواید رژیم غذایی مدیترانه ای برای مغز

تاثیر رژیم مدیترانه ای بر سلامت مغز

تطبیق عادات غذایی شرکت کنندگان با معیارهای رژیم مدیترانه ای متفاوت بود. در افرادی که نزدیکی با رژیم مدیترانه ای نداشتند، احتمال از دست دادن حجم مغز در طول سه سال، بیشتر از کسانی بود که دقیق تر این رژیم را دنبال می کردند. 0٫5 درصد از تغییرات در حجم مغز، با تغذیه قابل توضیح بود. این تاثیر یعنی نصف چیزی که در سالمندی طبیعی رخ می دهد.
با دخیل کردن عوامل دیگری مانند سن، تحصیلات، ابتلا به دیابت یا فشار خون که می توانستند بر حجم مغز تاثیر بگذارند، نتایج تغییری نکرد و ثابت ماند.
هیچ رابطه ای بین حجم ماده ی خاکستری و قطر کورکتس، با رژیم مدیترانه ای وجود نداشت.
همچنین محققین دریافتند که مصرف گوشت و ماهی با تغییرات مغز ارتباطی ندارد که این یافته با مطالعات پیشین در تعارض است.

 فواید رژیم غذایی مدیترانه ای برای مغز

تاثیر رژیم مدیترانه ای بر سلامت مغز

لوسیانو گفت:احتمال دارد که اجزای دیگر رژیم مدیترانه ای مسؤول رابطه ی به دست آمده باشند یا مجموعه ی همه ی اجزای آن این تاثیر را گذارده باشند.
لوسیانو خاطر نشان شد که مطالعات پیشین تنها در یک نقطه ی زمانی به اندازه گیری مغز پرداختند، در حالی که در این مطالعه در طول زمان مورد بررسی قرار گرفته است.
او گفت:در مطالعه ی ما، عادات غذایی قبل از حجم مغز بررسی شد که یعنی تغذیه می تواند حفاظتی بلند مدت از مغز داشته باشد. با این حال، به مطالعات عظیم تری نیاز است تا این نتایج تایید شوند.

رژیم غذایی مدیترانه ای برای مغز چه فوایدی دارد؟

مطالب مشابه را ببینید!