مجله تاپ‌ناز‌

قهوه اسپرسو | قهوه اسپرسو چیست و چه ویژگیها و خواصی دارد؟

اسپرسو نوعی قهوه خوش طعم است که قهوه خورهای حرفه ای عاشق این نوع قهوه هستند. اما اسپرسو دارای ویژگیهای است که در این مطلب بررسی می کنیم.

“قهوه اسپرسو” اطلاعاتی در مورد قهوه اسپرسو

به گزارش تاپ ناز و به نقل از روزیاتو؛ همان طور که شاید آمریکائی ها برای ریختن مایونز روی هات داگ اروپائی ها را مسخره کنند، ایتالیائی ها هم آنها را مسخره می کنند زیرا نحوه صحیح نوشیدن اسپرسو را بلد نیستند و با آداب سنتی آن آشنائی ندارند.

در همین رابطه، لوکا دی پیترو، موسس و گرداننده کارخانه قهوه سازی Tarallucci e Vino در نیویورک، اصول صحیح نوشیدن یک فنجان اسپرسو را توضیح داده که می توانید در ادامه این مطلب مطالعه کنید.

با اسپرسو آشنا شوید

در تمامی نوشیدنی های مشتق شده از قهوه، دانه قهوه ثابت است و به خودی خود تنوعی ندارد. اما نحوه بو دادن، آسیاب کردن و روش تهیه آن همانند دم کردن، فرنچ پرس یا اسپرسوست که انواع گوناگون نوشیدنی های قهوه را می سازد.

دستگاه اسپرسو ساز برای کوبیدن دانه قهوه از فشار ۶۰ کیلوگرم بر هر اینچ مربع (۲٫۵۴ سانتی متر) استفاده می کند. هر یک فنجان اسپرسو حاوی ۷ گرم قهوه است که نباید بیشتر از ۲۵ ثانیه دم کردن آن طول بکشد.

«دی پیترو» همچنین بیان داشته که اسپرسو نباید تلخ شده و تپش قلب ایجاد کند. وی ادامه داد: «یکی از اشکالاتی که بسیاری از کافی شاپ های کنونی دارند این است که از ۱۸ تا ۲۰ گرم قهوه برای تهیه اسپرسو استفاده می کنند. آنها دو تا سه برابر بیشتر از میزان استاندارد قهوه را به مشتری ارائه می دهند. این امر موجب می شود تا قهوه طعم بسیار تلخی داشته باشد.»

خودخواه باشید

ایتالیایی ها روی قهوه خود حساسیت بالایی دارند و نوشیدن آن را بسیار مهم تلقی می کنند. به گفته «دی پیترو»، کافی شاپ های کنونی تصور می کنند اگر از وسایل محلی برای آسیاب کردن و بو دادن قهوه استفاده کنند، نوشیدنی ای که تهیه می کنند نیز به همان اندازه خوب خواهد شد. اما این فقط بخشی از ماجراست. اگر قهوه به روش درست تهیه نشود، خیلی سریع حالتی از ماندگی به خود گرفته و طعمش تغییر می کند. بنابراین، برخلاف باور غلط بسیاری از آدم ها که تصور می کنند قهوه باید تلخ باشد، باید بدانید که این نوشیدنی باید طعم خوب داشته باشد.

قهوه اسپرسو

به طور اختصاصی برای شما درست شده باشد

«دی پیترو» توضیح می دهد که اسپرسو به معنی فشار دادن و چلاندن است و باید مخصوص شما تهیه شود. به این مفهوم که پس از سفارش، در کوتاه ترین زمان تهیه و سرو شود.

سفارش دادن در کافی شاپ

یک ایتالیایی اصیل به ندرت به کافی شاپ رفته و یک فنجان اسپرسو سفارش می دهد.

سریع نوشیدن آن

اسپرسو را باید سریع بنوشید. بهتر است روی آن کِرِما هم باشد. کِرِما یک لایه خامه ای از روغن قهوه است که همانند درپوش برای اسپرسو عمل کرده و عطر آن را درون نوشیدنی حفظ می کند. البته باید توجه داشته باشید که این کف یا فرم خامه ای خیلی سریع پراکنده شده و از بین می رود.

هرگز اسپرسویی که روی آن خامه نبسته (کِرِما) ننوشید

برای نوشیدن اسپرسو باید به دستگاه ساخت آن نزدیک باشید زیرا خامه ای که رویش بسته می شود به سرعت پراکنده شده و از بین می رود. برای همین است که عاشقان و معتادان قهوه هرگز سعی نمی کنند اسپرسو را پشت میز یک کافی شاپ سفارش دهند. برای نوشیدن اسپرسو بهتر است نزدیک کانتر کافه یا آشپزخانه باشید.

اسپرسو را هر زمانی می توان نوشید اما مثلا نمی توانید پس از صبحانه یک فنجان کاپوچینو سفارش دهید.

نوشیدنی هایی همانند اسپرسو را در هر ساعت از شبانه روز می توان نوشید اما کاپوچینو فقط مخصوص صبحانه است و حداکثر تا ۱۱ صبح می توانید آن را بنوشید. در ایتالیا اگر پس از صبحانه کاپوچینو بنوشید، با تعجب به شما نگاه خواهند کرد. دلیلش هم این است که نوشیدنی های حاوی شیر برای صبح و صبحانه ساخته شده اند.

به اسپرسو شیر اضافه نکنید

اگر به اسپرسو خود شیر اضافه کرده و آن را به اسپرسو ماکیاتو تبدیل کردید، دیگر نباید آن را پس از ساعت ۱۱ صبح بنوشید.

به آن به عنوان بخشی از زندگی نگاه کنید نه مناسبت خاص

عده ای تصویر می کنند که اسپرسو را باید با مراسم خاصی نوشیده و آن را مزه مزه کنند. اما این طور نیست. اسپرسو جزو نوشیدنی هایی نیست که در کافه سفارش داده و منتظر باشید تا باریستا آن را برایتان بیاورد. بلکه روشی از زندگی محسوب می شود که باید با سرعت آن را نوشید و از طعمش لذت برد.

مطالب مشابه را ببینید!