مجله تاپ‌ناز‌

مشکلات سیکل ماهیانه زنان و درمان نامنظمی عادت

مشکلات سیکل ماهیانه زنان و درمان نامنظمی عادت

تاخیر در زمان عادت ماهیانه و بهم خوردن سیکل عادت ماهیانه پریودی

در این مطلب به انواع مشکلات در عادت ماهیانه و راههای درمانی هرکدام اشاره می کنیم.
عادات ماهیانه درست مانند دانه های برف هستند هیچ وقت دو نمونه ی درست مشابه هم پیدا نمی کنید. برخی خانم ها عادت ماهیانه ی سنگین و کوتاهی دارند، برخی سبک اما طولانی، و برخی دیگر گاهی یک ماه دچارش نمی شوند.

 

بیشتر آنچه از چرخه قاعدگی می دانیم متوسط آن چیزی است که منحصر به فرد خودمان است. با اینکه ممکن است عادت ماهیانه الگوی همیشگی را دنبال نکند – کمتر اتفاق می افتد – اما باز هم به همان الگو نزدیک است. اگر متوجه شدید عادت ماهیانه تان به شدت سنگین شده و یا اینکه متوقف شده حتما باید به پزشک مراجعه کنید.  در ادامه 4 چیز را که عادت ماهیانه تان می تواند درباره شما بگوید را شرح می دهیم:

 

1- عادت ماهیانه نشدن می تواند نشانه:
– سندرم تخمدان پلی کیستیک، چربی بدنی کم، اختلال عملکرد تیروئید، استرس باشد.
شایع ترین دلیل قطع عادت ماهیانه واضح است: بارداری یا یائسگی. اما اگر برای یائسه شدن خیلی جوان هستید و ممکن هم نیست که باردار شده باشید این عادت ماهیانه نشدن می تواند به این معنا باشد که تیروئیدتان مشکل دارد، عدم تعادل هورمونی دارید که باعث رشد کیست در تخمدان تان شده، و یا اینکه استرستان بالا است.

 

علت دیگر ممکن است وزنتان باشد. کسی که زیر وزن طبیعی باشد ممکن است به دلیل نداشتن چربی کافی اصلا عادت ماهیانه نشود. خانم های ورزشکاری که روزانه 5 تا 8 کیلومتر در روز می دوند، گاهی برای داشتن یک عادت ماهیانه طبیعی خیلی لاغر هستند و توصیه ما به این افراد بسیار ساده است: چند ساندویچ احتیاج دارید. اگر 3 تا 6 ماه بدون عادت ماهیانه بودید با یک پزشک مشورت کنید.
عادت ماهیانه دردناک می تواند نشانه:
– اندومتریوز، فیبروئید، زخم واژینال باشد.
بر کسی پوشیده نیست که عادت ماهیانه همراه با درد است. هر ماه عضلات رحمی منقبض می شوند و خون با فشار خارج می شود – و به خاطر این انقباض هر شخصی ممکن است کمی درد را احساس کند. این درد تنها زمانی که داروهای معمول مانند ایبوپروفن یا Midol کمکی نکنند و یا در چنین مواقعی نتوانید با دوستان بیرون بروید یا حتی به خاطر درد نتوانید سرکار خود حاضر شوید یک مشکل به حساب می آید.

 

یکی از دلایل شایع دردهای شدید در زمان عادت ماهیانه اندومتریوز است، شرایطی که باعث می شود بافتی که با هر پریود ریخته می شود خارج از رحم و در جاهایی مانند تخمدان، لوله های فالوپ، و پایین شکم رشد کنند. بافت آندومتری که خارج از رحم رشد می کند در طول هر چرخه ی عادت ماهیانه همچنان خراب می شود و خون ریزی می کند، اما به این دلیل که راهی برای خروج از بدن ندارد، باف ساخته می شود و می تواند باعث درد لگن شود.
همچنین درمانی برای اندومتریوز وجود ندارد، جراحی یا درمان فیزیکی کف لگن به بسیاری از خانم ها کمک کرده درد و ناراحتی ناشی از این مشکل را کنترل کنند. زخم های ناشی از جراحی های پیشین، یا ناهنجاری های ساختاری در رحم، معمولا توسط تومورهای غیر سرطانی به نام فیبروئید ها ایجاد می شوند و می توانند عادت ماهیانه را بسیار دردناک کنند. در هر دو مورد پزشکان توصیه می کنند با جراحی فیبروئید یا بافت زخمی را بردارند. اگر سه ماه به صورت متوالی عادت ماهیانه بسیار دردناک را تجربه کردید و داروهای معمول و بدون نیاز به نسخه هم نتوانستند کمکتان کنند به پزشک مراجعه کنید.

 

عادت ماهیانه,علت خونریزی شدید در عادت ماهانه, علت قاعدگی دردناک

یکی از دلایل شایع دردهای شدید در زمان عادت ماهیانه اندومتریوز است

 

عادت ماهیانه شدید می تواند نشانه:
– فیبروئید ها، هموفیلی، عدم تعادل هورمونی، رقیق کننده های خون باشد.
برای بیشتر خانم ها عادت ماهیانه با شدت شروع می شود و در اواخر چرخه سبک می شود. پریود شدید به این معناست که هر چند ساعت یک بار مجبور شوید پد خود را عوض کنید، اما اگر دیدید که در یک ساعت بیش از یک مرتبه پد را عوض کردید و یا اگر بیش از هفت روز مرتب به همان شدت اول خون ریزی داشتید، عادت ماهانه تان از مرز شدید گذشته و تبدیل به شدید غیر عادی شده است.

 

و اگر خون ریزی آنقدر شدید بود که از پد عبور کند و خود را روی شلوار نمایان کند عادت ماهیانه فوق العاده شدید به حساب می آید. اگر هر عادت ماهیانه ای به همین شکل به فرد فشار بیاورد احتمالا به این معناست که یکی از هورمون های تنظیم کننده عادت ماهیانه – استروژن و پروژسترون – را خیلی زیاد یا خیلی کم دارید، یا همان مشکل فیبروئید را دارید. عادات ماهیانه شدید غیر عادی گاهی اوقات نتیجه عوارض جانبی متد های غیر هورمونی ضد بارداری مانند دستگاه داخل رحمی می باشد. گاهی نیز نشانه ی سرطان رحمی است که این مورد بسیار نادر است.
اگر درطول یک ساعت مجبور شدید چند مرتبه پد خود را عوض کنید، یا خون ریزی آنقدر شدید بود که خود را روی لباستان نشان داد، یا عادت ماهیانه باعث شد نتوانید سرکار بروید، دچار سرگیجه، ضعف، و نفس کم آوردن شوید، باید به پزشک مراجعه کنید.
– عادت ماهیانه نامنظم می تواند نشانه:
– فیبروئید، عدم تعادل هورمونی، پولیپ باشد.

عادت ماهیانه حتما هر 28 روز یکبار اتفاق نمی افتد. چرخه طبیعی عادت ماهیانه از اولین عادت ماهیانه تا عادت ماهیانه بعدی 21 تا 35 روز زمان لازم دارد. این کاملا طبیعی است که یک خانم در طول یک سال 9 عادت ماهیانه را تجربه کند. کمتر از این مقدار نشان می دهد که باید به پزشک مراجعه کنید. اگر در قاعدگی خود تغییر ناگهانی احساس کردید، زیاد نگران نباشید، حتی خانم هایی که چرخه عادت ماهیانه شان مثل ساعت کار می کند ممکن است در برخی مواقع یک یا دو ماه را بدون قاعدگی سپری کنند.
عادت ماهیانه با بالا رفتن سن تغییر می کند، یعنی چرخه قاعدگی که در 40 سالگی دارید ممکن است با 30 سالگی متفاوت باشد. عدم تعادل هورمونی و فیبروئید ها در اینجا نیز در صدر عوامل تغییر زمان عادت ماهیانه قرار دارند. اما پلیپ ها، غده های خوش خیمی که داخل دیواره رحم رشد می کنند نیز ممکن است تاثیر گذار باشند.
برای درمان پلیپ پزشک ممکن است داروهایی تجویز کند تا هورمون ها را تنظیم و نشانه ها را کاهش دهد و یا ممکن است از طریق جراحی آنها را بردارد. اگر در طول یک سال هشت عادت ماهیانه یا کمتر داشتید و یا اگر عادت ماهیانه تان مرتب بود و سپس سه ماه پشت سر هم متوقف شد باید به پزشک مراجعه کنید.

مطالب مشابه را ببینید!