مجله تاپ‌ناز‌

مشکل تغییرات و ترک پوست در دوران بارداری

مشکل تغییرات و ترک پوست در دوران بارداری

بارداری دوران فراز و نشیبهای جسمی و روحی است. گاهی به شدت روحیه بالایی دارید و گاهی هورمونها کاملا شما را افسرده و غمگین میکند.

حتی همزمان با تغییر شکل بدن و آمادگی آن برای ورود نوزاد، متوجه بروز تغییراتی در پوست خود میشوید. بله خیالاتی نشده اید.

پوست شما واقعا در دوران بارداری تغییر میکند. با وجود اینکه از تیرگی و لکه های پوستی در دوران بارداری زیاد گفته شده اما پوست شما در این دوران دامنه وسیعی از تغییرات را تجربه می کند.

پوست شما در دوران بارداری چه تغییراتی می کند؟
بیشتر این تغییرات به تغییرات هورمونی و جسمی بدن مربوط میشوند و پس از آنکه سر و کله نوزاد پیدا شد، از بین میروند. اما برخی از این تغییرات پوستی ممکن است پس از زایمان نیز باقی بمانند.

البته یادتان باشد همه خانمها تمام موارد زیر را تجربه نمیکنند. پس اگر تاکنون از بارداری خود لذت برده اید، برای رویارویی با تغییرات پوستی زیر آماده باشید:

آکنه
 اگر پوست شما همیشه مستعد جوش و آکنه بوده، در دوران بارداری باید بیشتر مراقب باشید. فعالیت زیاد هورمونها درا ین دوران موجب فعال سازی غدد چربی و تشدید مشکل آکنه میشود.

سعی کنید با تمیز نگه داشتن پوست خود از بروز این مشکل جلوگیری کنید. دو بار در روز صورت خود را بشويید و سپس یک کرم مرطوب کننده فاقد چربی و سفت کننده پوست بزنید.

ماسک حاملگی
بدن شما در دوران بارداری هورمو نهای فراوانی ترشح میکند.این تولید مازاد هورمون موجب افزایش رنگدانه ها و در نتیجه نمایان شدن لکه های قهوه ای روی پوست صورتتان – مخصوصا در ناحیه پیشانی – می شود.

این لکه ها با اسامی ملازما و کلوزما شناخته میشوند. یکی  ز راههای پیشگیری از مشکل «ماسک حاملگی »ا ین است که از تماس پوست خود با نور خورشید جلوگیری کنید.از یک کرم ضد آفتاب مرغوب استفاده کنید و هر وقت بیرون میروید یک کلاه نقابدار روی سرتان بگذارید.

وریدهای عنکبوتی
همزمان با پیشرفت دوران بارداری احتمالا متوجه وریدهای کوچک و برجسته ای خواهید شد که از صورت تا قسمت فوقانی قفسه سینه شما را پوشانده اند. نگران نباشید. این وریدهای برجسته بلافاصله پس از زایمان ناپدید میشوند. اگرچه در صورت تشدید مشکل باید مصرف ویتامین C را افزایش دهید.

خطوط قهوه ای
در ماههای چهارم و پنجم بارداری، شما خطوط تیره ای را میبینید که از ناف تا استخوان پوبیک کشیده شده اند. این خطوط قهو ه ای پس از زایمان از بین میروند و لازم نیست هیچ کاری برای رفع آنها انجام دهید. این خطوط در اثر بر هم خوردن تعادل هورمونی در بدن پدیدار شده و خودبه خود پس از زایمان ناپدید میشوند.

وریدهای واریسی
در دوران بارداری متوجه رگهای آبی برجسته روی پاهای خود میشوید. علت نمایان شدن وریدهای واریسی این است که بدن سعی میکند جریان خون انتقالی به جنین را تنظیم کند.ا ین وریدها دردناک هستند، اما شما میتوانید با سر پا نایستادن، پیاده روی و پوشیدن جورابهای واریس از شدت درد خودبکاهید.

درخشندگی پوست
در دوران بارداری، جریان خون در بدن افزایش می یابد. تحریک جریان خون روی پوست شما تاثیر میگذارد و به دلیل فعالیت بیش از حد غدد چربی، پوست صورت تان میدرخشد. شما می توانید از این حالت تا زمانی که ادامه دارد لذت ببرید.

آثار کشیدگی پوست
این چیزی است که بیشتر خانمها سعی میکنند در دوران بارداری جلوی آن را بگیرند. وقتی بارداری شما نمایان و قابل رویت میشود، متوجه خطوط و رگه های قرمزی روی پوست شکم خود می شوید.

به گفته کارشناسان باید ورزش کرده و از لوسیونهای حاوی اسیدهای آلفا هیدروکسیل و ویتامین  E استفاده کنید. متاسفانه اکثرا وقات این خطوط ناشی از کشیدگی پوست برای همیشه باقی میمانند و تنها با گذشت زمان ممکن است کم رنگتر شوند.

خارش پوست
این مشکل معمولا به پوست ناحیه شکم محدود می شود. طبیعی است که با پیشرفت بارداری، پوست شکم سفت و کشیده شود.

شما میتوانید پوست شکم تان را مرطوب نگه دارید و از لوسیون کالامین برای کاهش خارش آن استفاده کنید. این خارش ممکن است گاهی تشدید شده و به بازوها و ساق پا نیز منتقل شود. این مشکل نسبتا ناراحت کننده است اما پس از زایمان برطرف می شود.

مطالب مشابه را ببینید!