مجله تاپ‌ناز‌

مشکل درد بیضه و راه درمان آن

مشکل درد بیضه و راه درمان آن

مشکلات بیضه و درد بیضه اقایان

بیضه و بافتهای مجاور آن استعداد قابل ملاحظه ای جهت ابتلا به عفونت دارند

 

علل و راه درمان درد بیضه در آقایان
درد در بیضه ها علت های مختلفی می تواند داشته باشد. معمولاً کوفتگی و تورم بیضه از جمله عوارض بد ضربات مستقیم به حساب می آیند ولی علیرغم وجود این حالت هشدار دهنده، در اکثر موارد با انجام اقدامات محافظتی می توان در طی چند روز این مسائل را برطرف نمود.

اقدامات محافظتی شامل : پوشیدن لباسهای زیر خاص، استفاده از مسکنها و کمپرس گرم می باشد. تورم و کوفتگی ناشی از عمل وازکتومی نیز به همین طریق قابل درمان هستند.

 

– عفونت بیضه:

هم بیضه و هم بافتهای مجاور آنها استعداد قابل ملاحظه ای جهت ابتلا به عفونت دارند. زمانیکه این عفونتها رخ می دهند التهاب سبب بروز درد می شود و بیضه ها بخصوص در لمس بسیار درناک خواهند بود.

عفونتهای باکتریایی معمولاً از طریق سیستم ادراری بالا می روند و سبب عفونت در این اعضا می شود که البته به آنتی بیوتیک بسیار عالی پاسخ می دهند.

عفونتهای ویروسی نظیر اوریون در بالغین به ندرت سبب درگیری بیضه ها می شوند. اما در صورت درگیری معمولاً یک بیضه را درگیر می کنند. اما گاهی در افراد کمی هر دو بیضه با هم درگیر می شوند. عفونت بیضه ناشی از اوریون، در صورت درگیری هر دو بیضه می تواند منجر به عمیقی شود.

 

هیدروسل (تجمع مایع دور بیضه):

به معنای تجمع مایع شفاف در داخل کیسه ای است که بیضه را احاطه کرده است. گاهی اوقات ممکن است از بدو تولد این حالت وجود داشته باشد که بیشتر به خاطر اختلالات شکل گیری کیسه های اطراف بیضه هاست. هیدروسلهای کوچک به سختی قابل تشخیص بوده و خودبخود بهبود می یابند. اما انواع بزرگ هیدروسل باید به وسیله جراحی درمان شوند.

 

واریسی شدن رگهای بیضه و تجمع آب در اطراف بیضه ( هیدروسل) :

هر دو حالت فوق می تواند منجر به بروز ناراحتی در اطراف بیضه ها شود. در این حالت فرد بیشتر درد را در اطراف بیضه ها حس می کند و خود بیضه ها معمولاً فاقد درد است. وریدهای اطراف بیضه نیز همانند وریدهای پا می تواند واریسی شود که سبب بروز احساس گرمی در نوک بیضه ها و محل واریس شدن وریدها در اطراف بیضه ها می شود. گاهی عروق در لمس نیز حساس می شوند. در موارد متوسط تا شدید استفاده از روشهای جراحی جهت برداشتن عروق واریس، راهکار درمانی خواهد بود.

 

درمان درد بیضه, دانستنیهای جنسی, سرطان بیضه

مرد با یک بیضه نیز می تواند فعالیت جنسی طبیعی داشته باشد

 

پیچ  خوردگی بیضه ها:

بیضه ها تا حدی متحرک هستند و اتصالات آنها به پوسته بیضه سبب می شود میزان حرکت به حداقل برسد. اما گاهی اوقات با ایجاد فشارهای یکباره و شدید ممکن است بیضه ها دچار چرخش و پیچ خوردگی شوند و در نتیجه گردش خون آنها دچار مشکل شود. سپس بیضه ها متورم شده و درد ایجاد می شود.

اگر چه گاهی اوقات ممکن است بروز تورم منجر به بازگشت پیچ خوردگی شود اما پیچ خوردگی دائمی می تواند بسیار خطرناک باشد زیرا در صورت عدم خونرسانی کافی به بیضه ها در طی 6 ساعت این بافت خواهد مرد. در نتیجه جهت تصحیح این اختلال باید بلافاصله جراحی انجام شود. اما اگر بیضه دچار تخریب شده باشد باید برداشته شود. گفته می شود مرد با یک بیضه نیز می تواند فعالیت جنسی طبیعی خود را دنبال کند و بچه دار شود.
فتق :

فتق زمانی رخ می دهد که دیواره عضلانی تشکیل دهنده شکم در یک نقطه ضعیف شده و بخشی از حلقه های روده از بین این شکاف بیرون می زنند و سبب ایجاد یک توده می شوند که روی پوست قابل مشاهده می باشد.در ناحیه کشاله ران در صورت بروز فتق، موجب پائین آمدن حلقه ای از روده سبب می شود که در این حالت بیضه بزرگتر از معمول به نظر آمده و دردی ایجاد می شود که بیشتر بنظر می رسد دارای منشاء شکمی باشد و این درد با حرکت ، سرفه یا عطسه بدتر می شود.

 

دلیل درد گرفتن بیضه,درد بیضه,بیضه

سرطان بیضه بیشتر در سنین بین 15 تا 35 سالگی شایع است

 

تحریکات جنسی

گاهی اوقات تحریکات جنسی که درنهایت منجر به انزال نشود، منجر به بروز احتقان در لوله های منی بر خواهد شد که این امر منجر به بروز درد در بیضه ها می شود، این حالت بطور کلی خطرناک نیست اما ناخوشایند خواهد بود. در هر صورت بعد از چند ساعت درد بهبود خواهد یافت.
سنگهای کلیه :

گاهی اوقات در حین دفع سنگ ممکن است، درد تیزی در ناحیه شکم احساس شود که معمولاً این درد به ناحیه بیضه ها انتشار می یابد. این نوع درد، وجه مشخصه دفع سنگ خواهد بود. گاهی حتی ممکن است خون در ادرار ظاهر شود. زمانیکه پزشک در حضور چنین علایمی هیچگونه اختلالی در بیضه ها پیدا نکرد درمان جهت سنگهای کلیه توصیه می شود.

 

سرطان بیضه:

این نوع سرطان به ندرت سبب بروز درد و ناراحتی در بیضه ها خواهد شد. بطور معمول سرطان بیضه منجر به بروز تورم بدون درد در یک بیضه خواهد شد. از طریق معاینه نمی توان علت تورم را تشخیص داد که از بیضه ها است یا از مجاری اسپرم بر.

 

از آنجایی که این سرطان بیشتر در سنین بین 15 تا 35 سالگی شایع است و در صورت عدم درمان می تواند منجر به بروز عوارض خطرناکی شود. لذادر صورت وجود هرگونه توده در ناحیه بیضه ها که جدیداً ایجاد شده باشد و بنظر  غیرطبیعی می رسد، باید به پزشک مراجعه نمود . در حال حاضر در صورت تشخیص به موقع سرطان بیضه ، تا حدود 99 درصد می توان بطور موفقیت آمیزی آنها را درمان نمود. لذا جای هیچگونه ترسی نیست و بلافاصله باید اقدامات تشخیصی و درمانی صورت گیرد

مطالب مشابه را ببینید!