مجله تاپ‌ناز‌

مشکل کمبود آب دور جنین و راه درمان

کمبود آب دور جنین

مشکل کمبود آب دور جنین

کمبود آب دور جنین گاهی اوقات بی دلیل یا به خاطر بیماری اتفاق می افتد. بدون توجه به دلیل اتفاق افتادن کمبود آب دور جنین باید برای بارداری سالم درمان کمبود آب دور جنین را انجام دهید. متاسفانه تمام درمان های کمبود آب دور جنین به بارداری سالم ختم نمی شود. بنابراین در این مقاله نکات مربوط به درمان کمبود آب دور جنین ذکر شده است.

بدن چگونه آب دور جنین را می سازد؟

پیش از این که به کمبود آب دور جنین بپردازیم بهتر است بدانیم بدن چگونه آب دور جنین را می سازد.
بعد از لقاح تخمک روی دیواره رحم، کیسه ای پر از آب به اسم کیسه آمنیوتیک جنین را می پوشاند. این کیسه دارای دو غشاء است؛ کوریون و آمونیون. این کیسه جنین را در آب دور جنین حفظ می کند. در ابتدا بدن این مایع را با استفاده از آب سیستم گردش خون می سازد. آب دور جنین چند روز پس از بارداری ایجاد می شود.
ترکیب اولیه آب دور جنین آب است. در اوایل سه ماهه دوم بارداری جنین شروع به قورت دادن این مایع می کند و آن را از طریق ادرار دفع می کند و این عمل ادامه دارد. ممکن است به ظاهر فرایندی چندش آور باشد اما هنگامی که کیسه آب پاره می شود و فرزند شما متولد می شود بیشتر این مایع به صورت ادرار از بدن نوزاد خارج می شود.

نقش آب دور جنین:

آب دور جنین نقشی مهم در حفظ سلامتی جنین در دوران بارداری دارد.

* این مایع جنین را در داخل رحم گرم نگه می دارد.
* این مایع شوک را جذب می کند و در صورتی که به شکم فشاری وارد شود از آن جلوگیری می کند.
* آب دور جنین مانند روانکار عمل می کند و قسمت های مختلف بدن جنین را جدا از هم نگه می دارد.
*  آب دور جنین به رشد سالم سیستم گوارشی و ریه های جنین کمک می کند.
* این مایع به جنین کمک می کند بدون مانع اندامش را ورزش دهد و ماهیچه هایش را قوی کند.
* این مایع از جنین در مقابل عفونت ها محافظت می کند.

جنین نیز در حفظ آب دور جنین در رحم نقش دارد. تا زمان تولد، جنین هر روز به مقدار پانزده اونس مایع مصرف می کند. اما گاهی اوقات این تعادل به هم می خورد و در نهایت آب دور جنین کمتر از حد ایده آل می شود. این مشکل کمبود آب دور جنین می باشد که مشکلی خطرناک است. بنابراین بلافاصله باید به پزشک اطلاع دهید.

شما باید چه مقدار آب دور جنین داشته باشید؟

همان طور که گفته شد جنین به طور پیوسته آب دور جنین را قورت می دهد و دفع می کند. بنابراین مقدار این مایع هر روز افزایش و کاهش می یابد.
هرچقدر از بارداری می گذرد آب دور جنین نیز افزایش می یابد. در ابتدای بارداری، فقط چند میلی لیتر آب دور جنین وجود دارد. در هفته سی و ششم بارداری، حدود هشتصد تا هزار میلی لیتر آب دور جنین وجود دارد و در هفته سی و هشتم بارداری مقدار مایع شروع به کاهش می کند تا زمانی که درد زایمان شروع می شود و زایمان انجام می شود.

فهمیدن کمبود آب دور جنین

کمبود آب دور جنین هنگامی اتفاق می افتد که بدن کمتر از حد مورد نیاز خود آب دور جنین داخل رحم داشته باشد. پزشک با استفاده از روش های مختلف مقدار آب دور جنین را اندازه گیری می کند. متداول ترین روش، روش شاخص آب دور جنین و اندازه گیری عمق است.
اگر در طول بررسی، پزشک موارد ذکر شده در ادامه را ببیند مشکل کمبود آب دور جنین وجود دارد:

*اگر مقدار آب دور جنین کمتر از پنج سانتی متر باشد.
* اگر در هفته سی و دوم بارداری تا سی و ششم بارداری، حجم مایع در کیسه آب کمتر از پانصد میلی لیتر باشد.

*در هر ده بارداری، یک بارداری مشکل کمبود آب دور جنین دارد. این مشکل بیشتر در سه ماهه آخر بارداری مشاهده می شود.

دلایل کمبود آب دور جنین

پاره شدن کیسه آب:

گاهی اوقات با پاره شدن کیسه آب، مایع کم کم از بدن خارج می شود. اگر کیسه آب پیش از هفته سی و هفتم بارداری پاره شود، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می کند تا جنین را در مقابل عفونت محافظت کند و طول بارداری افزایش یابد تا فرایند تکامل جنین به درستی انجام شود. سپس پزشک با استفاده از روش های القایی باعث شروع درد زایمان می شود. گاهی نیز به روش های القایی نیازی نیست و درد زایمان به طور طبیعی شروع می شود.

مشکلات جفت:

اگر بیماری داشته باشید که جفت نتواند مقدار کافی خون و ماده مغذی به جنین برساند با کمبود آب دور جنین مواجه می شوید. بیماری هایی که جفت را تحت تاثیر قرار می دهند شامل پره اکلامپسی، فشار خون بالا و دیابت می باشند.
اگر جفت مشکل داشته باشد پزشک به طور مداوم شما و جنین را چک می کند. همچنین مقدار آب دور جنین را به طور مرتب اندازه گیری می کند.

مصرف قرص:

برخی داروها بر آب دور جنین تاثیر می گذارند و باعث کاهش مقدار آن می شوند. ایبوپروفن و قرص های فشار خون بالا از این دسته هستند.اگر باردار هستید، پزشک این قرص ها را برای شما تجویز نمی کند و اگر این گونه قرص مصرف کنید مشکل کمبود آب دور جنین پیدا می کنید. بنابراین پیش از مصرف هر گونه قرصی به پزشک اطلاع دهید.

جنین بیماری داشته باشد:

به یاد داشته باشید جنین مایع را قورت می دهد و آن را با استفاده از ادرار دفع می کند. اگر کمبود آب دور جنین اتفاق بیفتد احتمالا جنین آب را به مقدار کافی دفع نکرده است. این مسئله نشان می دهد جنین مشکل کلیه یا مشکل مجاری ادراری دارد.
اگر جنین مشکلی در کلیه یا مجاری ادراری داشته باشد نشانه ناهنجاری کروموزومی است. پزشک با استفاده از سونوگرافی در هفته بیستم بارداری می تواند این گونه مشکلات را تشخیص دهد.

وجود مشکل در دوقلوهای همسان:

دوقلوهای همسان از یک جفت استفاده می کنند و این مسئله آب دور جنین را تحت تاثیر قرار می دهد. معمولا یکی از جنین ها، مقدار بیشتری خون دریافت می کند که این مسئله سندرم دوقلویی نامیده می شود. اگر این سندرم اتفاق نیفتاده باشد مشکل کمبود آب دور جنین اتفاق افتاده است.
پزشک در این صورت از شما می خواهد آب به مقدار زیاد بخورید تا سطح مایع بدن افزایش یابد. همچنین توصیه می کند به مقدار کافی استراحت کنید.

کمبود آب دور جنین

آب دور جنین نقشی مهم در حفظ سلامتی جنین در دوران بارداری دارد.

فاکتورهای خطرناکی که بر کمبود آب دور جنین تاثیر می گذارند:

اگر بیماری خاصی داشته باشید احتمال کمبود آب دور جنین افزایش می یابد. این بیماری ها عبارتند از:

* دیابت
*کم آبی بدن
* فشار خون بالا
*پره اکلامپسی

علائم کمبود آب دور جنین:

ممکن است علائمی مشاهده نکنید. اما در صورتی که علائم کمبود آب دور جنین را مشاهده کنید. عبارتند از:

* چکه کردن آب دور جنین از واژن. این مسئله زمانی اتفاق می افتد که کیسه آب پاره شده باشد. بنابراین همیشه احساس خیسی می کنید.
*کاهش سایز رحم. این مسئله باعث کوچک تر بودن رحم از حد مورد انتظار می شود.
* پزشک کاهش مقدار مایع را از طریق سونوگرافی مشاهده کند.

به یاد داشته باشید که علائم کمبود آب دور جنین مشابه سایر بیماری ها است. بنابراین پیش از مطمئن شدن با پزشک صحبت کنید تا آزمایشات لازم را انجام دهد و درمان موردنیاز را تجویز کند.

مشکلاتی که به خاطر کمبود آب دور جنین ایجاد می شوند:

هنگامی که در سه ماهه اول و دوم بارداری با کمبود آب دور جنین مواجه شوید، مشکلاتی به همراه خواهید داشت. اگر مشکل در سه ماهه سوم اتفاق بیفتد پزشک به درمان آن می پردازد.
مشکلاتی که کمبود آب دور جنین ایجاد می کند شامل:
نقص تولد:
جنین نقص تولد جدی مانند تکمیل نشدن اندام داخلی یا خارجی خواهد داشت. همچنین احتمال ناهنجاری های استخوانی نیز وجود دارد.
تولد فرزند مرده:
کمبود آب دور جنین باعث مرگ جنین در هفته بیستم بارداری در داخل رحم می شود. همچنین ممکن است فرزند شما مدتی کوتاه پس از تولد بمیرد.
سقط جنین:
سقط جنین به خاطر مردن جنین در داخل رحم در هفته بیستم بارداری اتفاق می افتد.
زایمان زودرس:
ممکن است جنین پیش از هفته سی و هفتم بارداری متولد شود. به یاد داشته باشید نوزاد نارس وزن بسیار کمی دارد ولی اعضای بدنش کامل شده است. این مسئله احتمال مرگ را افزایش می دهد.
اگر پزشک کمبود آب دور جنین را در سه ماهه سوم بارداری تشخیص دهد ممکن است مشکلات زیر اتفاق بیفتد:

* رشد محدود جنین
* فشردگی بند ناف در هنگام تولد. به یاد داشته باشید بند ناف اکسیژن و مواد مغذی را به جنین می رساند. بنابراین اگر فشرده شود جنین به مقدار کافی اکسیژن و ماده مغذی دریافت نمی کند.
*ممکن است نیاز به زایمان سزارین شود زیرا نمی توان منتظر زایمان طبیعی ماند.

تشخیص کمبود آب دور جنین:
پزشک سوالات زیادی در خصوص سلامتی شما و مشکلات و بیماری های شما می پرسد. همچنین پزشک آزمایشات مختلفی برای بررسی مشکلات جنین انجام می دهد. برخی آزمایشاتی که پزشک برای تشخیص کمبود آب دور جنین انجام می دهد عبارتند از:
سونوگرافی:
پزشک با انجام سونوگرافی به بررسی مسائل مختلف می پردازد. سونوگرافی به پزشک کمک می کند مثانه و کلیه جنین را بررسی کند. همچنین پزشک با استفاده از سونوگرافی داپلر به بررسی جفت می پردازد.
شاخص آب دور جنین:
شاخص آب دور جنین به پزشک کمک می کند حجم آب دور جنین داخل رحم را اندازه گیری کند. این آزمایش متداول ترین و مطمئن ترین آزمایش برای اندازه گیری حجم مایع است.
در این آزمایش، به پشت می خوابید و پزشک مبدل دستگاه سونوگرافی را بر روی شکم شما قرار می دهد. این آزمایش به تجربه زیادی نیاز دارد زیرا فشار زیاد بر روی شکم باعث می شود مقدار مایع کمتر تشخیص داده شود و در صورتی که مبدل دستگاه به طور عمود بر کف اتاق نباشد، مقدار مایع بیشتر تشخیص داده می شود.
بررسی اسپکولوم استریل:
همان طور که گفته شد در صورتی که کیسه آب پاره شود با کمبود آب دور جنین مواجه می شوید. این اتفاق باعث خروج مایع از کیسه آب و کاهش مقدار آن می شود. پزشک برای بررسی حرکات جنین از آزمایش بررسی اسپکولوم استریل استفاده می کند.
حداکثر کیسه عمودی:
این آزمایش به پزشک کمک می کند مقدار مایع را در عمیق ترین بخش رحم تشخیص دهد. پزشک برای بررسی قسمت عمیق رحم از سونوگرافی استفاده می کند.
آزمایش خون:
آزمایش خون به پزشک اطلاعاتی در خصوص آب دور جنین می دهد. آزمایشاتی مانند بررسی سرم مادر مقدار آب دور جنین را تعیین می کند. همچنین در صورت وجود بیماری هایی مانند سندرم داون، مشکل را تشخیص می دهد.
بررسی چین در آب دور جنین:
اگر دوقلو باردار هستید، در آب دور جنین چین دیده می شود؛ پزشک معتقد است رحم در این حالت مقدار کافی آب دور جنین برای هر دو فرزند دارد. اما در واقعیت یکی از جنین ها آب بیشتری مصرف می کند.
با بررسی دقیق آب دور جنین، پزشک متوجه می شود کدام جنین به مقدار کافی آب دریافت نمی کند.
معمولا چین در آب دور جنین زمانی دیده می شود که غشای داخلی چین بردارد. این مسئله باعث کاهش مقدار آب دور یکی از جنین ها می شود. گاهی اوقات این چین به صورت یک پیله یا زنجیر داخلی رحمی استنباط می شود. در این حالت یکی از دوقلوها در فضای آب دور جنین دیگری معلق می ماند و باعث می شود جنین معلق آب کمتری دریافت کند.

کمبود آب دور جنین

برخی داروها بر آب دور جنین تاثیر می گذارند و باعث کاهش مقدار آن می شوند

درمان کمبود آب دور جنین
اگر در سه ماهه سوم بارداری کمبود آب دور جنین داشته باشید نیازی به درمان نیست. پزشک حرکات جنین، ضربان قلب و رشد ریه را با استفاده از سونوگرافی بررسی می کند.
از طرف دیگر اگر کمبود آب دور جنین در سه ماهه اول یا دوم بارداری مشاهده شود نیاز به یکی از روش های درمان زیر دارید:
تزریق آب دور جنین:
اگر پزشک این روش را تجویز کند باید مقداری محلول سدیم کلرید در دمای اتاق به شما تزریق شود. در این روش محلول به داخل حفره آب دور جنین تزریق می شود.
انتقال آب دور جنین:
اگر جنین مشکل انسداد و گرفتگی داشته باشد و نتواند آب دور جنین را دفع کند پزشک با استفاده از این روش، ادرار را جهت می دهد. این مسئله از کاهش آب دور جنین جلوگیری می کند اما بر عملکرد کلیه و ریه های جنین تاثیر نمی گذارد.
تزریق مایع:
در این روش مایع به شما تزریق می شود. این تزریقات با استفاده از آمنیوسنتز انجام می شود و به طور موقت باعث افزایش مقدار آب دور جنین می شود. درمان کمبود آب دور جنین به پزشک کمک می کند آناتومی جنین را بهتر بشناسد و در صورت کاهش مقدار آب دور جنین در آینده بتواند بهتر عمل کند.
آبرسانی به مادر:
با استفاده از سرم و مصرف نوشیدنی خوراکی، پزشک مقدار آب دور جنین را افزایش می دهد. بنابراین اگر پزشک به شما توصیه کرد آب زیاد بخورید تعجب نکنید. این روش برای درمان کمبود آب دور جنین در حالت خفیف مناسب است.
استراحت:
اگر پزشک تشخیص دهد کمبود آب دور جنین در شما متوسط یا خفیف است، استراحت را توصیه می کند. در کنار مصرف آب، استراحت به افزایش فضای داخل عروقی در رحم کمک می کند بنابراین باعث افزایش آب دور جنین می شود.
خاتمه دادن به بارداری:
اگر شدت کمبود آب دور جنین در سه ماهه اول بارداری زیاد باشد پزشک توصیه می کند بارداری را خاتمه دهید. زیرا در صورت ادامه جنین مشکلاتی جدی پیدا می کند و احتمال مرگ او نیز وجود دارد.
اگر پزشک در طول بررسی ناهنجاری ذهنی در جنین مشاهده کند توصیه می کند با پزشک متخصص ژنتیک صحبت کنید.
بیماری هایی که به خاطر کمبود آب دور جنین ایجاد می شود:
* سندرم باند آب دور جنین
* هیپولازی ریوی
*احتمال بالای عفونت در جنین؛ اگر کاهش آب به خاطر پارگی کیسه آب باشد.
* سندرم فشردگی جنین

این بیماری ها می تواند بر روش جنین تاثیر بگذارد و بارداری را به خطر می اندازد.
پیش بینی کمبود آب دور جنین:
پیش بینی کمبود آب دور جنین به مرحله بارداری بستگی دارد. اگر کمبود آب در ابتدای بارداری رخ دهد، پیش بینی مناسب نیست. در این حالت احتمال زنده ماندن فرزند شما بسیار کم است. نرخ مرگ و میر جنین در سه ماهه دوم بارداری به خاطر کمبود آب دور جنین هشتاد تا نود درصد است.
در واقع باید بدانید احتمال اتفاق افتادن این مسئله در بارداری بعدی شما به دلیل آن بر می گردد. بنابراین پزشک باید دلیل این مشکل را پیدا کند و درمان مناسب را ارائه کند.
نکاتی در خصوص کمبود آب دور جنین:
اگر دلیل کمبود آب را ندانید نمی توانید از آن جلوگیری کنید. اما می توانید احتمال آن را کاهش دهید.. راه هایی که برای جلوگیری از کمبود آب دور جنین می توانید استفاده کنید شامل:

* در طول روز مایعات به مقدار زیاد بخورید تا از کم آبی بدن جلوگیری کنید.
* پیش از مصرف هر گونه قرصی با پزشک مشورت کنید. این قانون برای داروهای گیاهی و مکمل ها نیز صادق است.
* رژیم غذایی سالم داشته باشید به خصوص اگر دیابت دارید.
* سیگار نکشید.
* به طور مرتب ورزش کنید.

چکاپ پیش از زایمان را انجام دهید تا در صورت وجود مشکل در جنین پزشک به موقع متوجه شود.

مطالب مشابه را ببینید!