مجله تاپ‌ناز‌

مشکل کمبود فضای ذخیره‌سازی قابل دسترس در اندروید را چگونه حل کنیم؟

کمبود فضای ذخیره‌سازی قابل دسترس در اندروید

پس از مدتی استفاده کردن از گوشی اندرویدی ممکن است با خطای کمبود فضای ذخیره سازی قابل دسترس مواجه شوید که در این مطلب نحوه رفع کردن این خطا را به شما آموزش می دهیم.

مشکل کمبود فضای ذخیره سازی قابل دسترس اندروید

با وجود این‌که ممکن است فضای ذخیره‌سازی زیادی در کارت SD گوشی هوشمند خود داشته باشید، اما با گذشت زمان، سیستم عامل اندروید از دانلود نرم‌افزارهای جدید به دلیل پر شدن حافظه‌ی گوشی هوشمند سر باز می‌زند. همراه زومیت باشید تا دلیل خطای کمبود فضای ذخیره‌سازی کافی در سیستم عامل اندروید و راهکار رفع این خطا را شرح دهیم.

دلیل خطای کمبود فضای ذخیره‌سازی

خطای کمبود فضای ذخیره‌سازی قابل دسترس (insufficient storage available) در سیستم عامل اندروید ممکن است حتی زمانی که فضای ذخیره‌سازی خالی زیادی در گوشی هوشمند یا تبلت اندروید خود هم داشته باشید، بروز کند و باعث شگفتی شما شود. اما این اتفاق قطعا بی‌دلیل نخواهد بود. هنگام دانلود نرم‌افزار برخی از داده‌ها به‌اجبار باید در حافظه‌ی داخلی گوشی هوشمند نصب شوند. اگر این حافظه پر باشد، شما قادر به دانلود نرم‌افزار مورد نظر نخواهید بود؛ حتی در صورتی که حافظه‌ی MicroSD کاملا خالی باشد.

کمبود حافظه‌ی رم

برخی از گوشی‌های هوشمند رده پایین یا گوشی‌های قدیمی فقط از ۱ گیگابایت رم یا کمتر از آن بهره می‌برند. این مورد به‌ظاهر ساده، در صورت استفاده از نرم‌افزارهای سنگین یا اجرای هم‌زمان چندین اپلیکیشن (App) باعث کندی تلفن هوشمند خواهد شد.

بهترین راهکار این است که از میزان رم مصرفی به‌وسیله‌ی نرم‌افزارها چشم برندارید و نرم‌افزارهایی را که به باز بودن مداوم آن‌ها نیازی ندارید، ببندید. برای مشاهده‌ی این اطلاعات به بخش تنظیمات (settings) مراجعه کنید. این روند مانند بروزرسانی سیستم عامل گوشی هوشمند به اندروید مارشمالو ساده است.

کمبود فضای ذخیره‌سازی قابل دسترس در اندروید

مورد دیگری که می‌تواند به آزاد شدن حافظه‌ی رم کمک کند، بستن همه‌ی پردازش‌های در حال اجرا در پس‌زمینه‌ی سیستم عامل است. برای این کار در صفحه‌ی خانگی گوشی هوشمند خود روی دکمه‌ی مربع ضربه بزنید تا همه‌ی نرم‌افزارهای باز و در حال اجرایی را که از رم گوشی استفاده می‌کنند، مشاهده کنید. سپس باید نرم‌افزارهایی را که نیازی به آن‌ها ندارید، ببندید. همچنین پاک کردن حافظه‌ی کش نرم‌افزار هم می‌تواند در آزاد کردن حافظه مفید باشد.

کمبود فضای ذخیره‌سازی قابل دسترس در اندروید

کمبود فضای ذخیره‌سازی

بسیاری از گوشی‌های هوشمند فضای ذخیره‌سازی خالی زیادی برای نرم‌افزارها ندارند؛ زیرا بیشتر فضای حافظه به خود سیستم اختصاص داده می‌شود و فقط چند مگابایت باقی می‌ماند. توجه داشته باشید، حتی در صورتی که گوشی هوشمند شما دارای حافظه‌ی ۱۶، ۳۲ یا ۶۴ گیگابایتی باشد، واقعیت این است که این مقادیر همیشه کم خواهند بود.

پس چگونه می‌توان این مشکل را مرتفع کرد؟ بهتر است اطلاعات حافظه‌ی داخلی گوشی هوشمند خود را طبقه‌بندی کنید. با این حال، اگر به‌طور مطلق خواستار حفظ همه‌ی اطلاعات خود هستید، می‌توانید با استفاده از گزینه‌ی move،‌ موسیقی‌ها، فیلم‌ها، تصاویر، اسناد مهم و… خود را به حافظه‌ی کارت SD منتقل کنید. همچنین برای بهره‌مندی از فضای ذخیره‌سازی بیشتر در حافظه‌ی داخلی گوشی می‌توانید به استفاده از فضاهای ابری مانند گوگل درایو، دراپ‌باکس و موارد مشابه دیگر هم فکر کنید. به‌علاوه، برای این‌که از تجمع فایل‌های موسیقی در دستگاه هوشمند خود جلوگیری شود، می‌توانید از خدمات استریم موسیقی مانند اسپاتیفای بهره ببرید. با این وجود، نمی‌توان در همه‌ی دستگاه‌های هوشمند داده‌های کاربر را به‌راحتی به یک کارت اس‌دی منتقل کرد. انجام این کار در بیشتر مواقع نیازمند روت کردن دستگاه اندروید خواهد بود.

کمبود فضای ذخیره‌سازی قابل دسترس در اندروید

شما همچنین می‌توانید برای آزاد کردن حافظه اقدام به حذف نرم‌افزارهای حجیمی که به اصطلاح فرنگی، bloatware نامیده می‌شود، بکنید. گاهی اوقات به علت وجود پارتیشن‌هایی در حافظه‌ی داخلی، به نظر می‌رسد فضای خالی در دسترس برای نصب نرم‌افزارها وجود دارد؛ اما این پارتیشن برای فایل‌ها و نرم‌افزارهایی که عملکرد سیستم وابسته به آن‌ها است اختصاص دارد. بهتر است کاری به کار این فضا نداشته باشید؛ زیرا می‌تواند در مراحل پیشرفته‌تر باعث به وجود آمدن مشکلات مدید بسیار جدی برای دستگاه شود.

آخرین راهکار باقی‌مانده، بازنشانی تنظیمات گوشی هوشمند به حالت کارخانه‌ای (Factory Reset) است. با انجام این کار فضای ذخیره‌سازی بیشتری در اختیارتان خواهد بود و سرعت دستگاه هوشمند افزایش خواهد یافت. اما به خاطر داشته باشید که ریست کردن گوشی هوشمند باعث از دست رفتن همه‌ی فایل‌های مهم دستگاه خواهد شد؛ پس باید قبل از انجام این کار از گوشی هوشمند خود نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید.

کدام‌یک از راهکارها مد نظر شما است؟ لطفا نظرات خود را در وب‌سایت به اشتراک بگذارید.

مطالب مشابه را ببینید!