مجله تاپ‌ناز‌

بیوگرافی شبنم مقدمی و همسرش + عکس خانوادگی و زندگی شخصی و هنری

در این قسمت بیوگرافی شبنم مقدمی بازیگر و گوینده سینما و تلویزیون را می خوانید. او به دلیل بازی در فیلم ابد و یک روز و فیلم بوسیدن روی ماه معروف شد. او یکی از بازیگران خوب زن سینمای ایران است که در این بخش اطلاعات زندگی شخصی و هنری و عکس های این بازیگر و همسرش علیرضا آرا را قرار داده ایم.

بیوگرافی شبنم مقدمی

شبنم مقدمی، بازیگر سینما و تلویزیون و متولد سال 1351 در شهرت تهران است. او مدرک لیسانس ادبیات پارسی و دانش آموخته آموزشگاه آزاد بازیگری امین تارخ است. او یکی از بازیگران گزیده کار است که بسیار کم حاشیه است.

او از تئاتر شروع کرد و به آرامی تبدیل به یک از بازیگران شاخص شد و بسیار مورد توجه منتقدین سینما قرار گرفت و مخاطبان هم از بازی او رضایت دارند. او دو بار بنده جایزه سیمرغ بلورین شده است.

ازدواج و همسر شبنم مقدمی

شبنم مقدمی متاهل است. او در سال 1383 با علیرضا آرا بازیگر و کارگردان ایرانی ازدواج کرده است.

شبنم مقدمی

خانواده

پدر شبنم مقدمی مهندس برق است و مادر او هم مهندس کشاورزی است و برادر کوچک تر از خودش به نام بهنام دارد. شبنم مقدمی در سال 1383 با علیرضا آرا ازدواج کرده است که او هم بازیگر است. خانواده او توجی به خصوصی به هنر و ادبیات داشتند و او از همان سال های کودکی به کلاس های بازیگری رفته است.

شبنم مقدمی

خانواده اش بازیگری را به عنوان حرفه اصلی نمی پسندیدند و همین مسئله باعث شد که شبنم مقدمی دوره دبیرستان رشته علوم تجربی بخواند. او در این مورد می گوید: خانواده‌ام میخواستند کـه مـن هر رشته‌ای کـه میخواهم بخوانم بـه‌جز رشته‌ای کـه مربوط بـه سینما و بازیگری باشد، درحالی‌کـه خود آن‌ها مـن را در کودکی در کلاس‌هاي بازیگری ثبت‌نام کرده بودند. پدر و مادرم افراد تحصیل‌کرده‌ای بودند و هردو می خواستند کـه مـن دکتر شوم

او در رشته پرستاری تحصل کرد و البته علاقه ای هم به این رشته نداشت و بعد از دو ترم این رشته را رها می کند.

مطلب مشابه: بیوگرافی شبنم طلوعی از زندگی هنری تا زندگی شخصی، طلاق و ازدواج

شبنم مقدمی

شروع فعالیت در رادیو

او خیلی زود و در دوران دبیرستان با گروه کودک رادیو آشنا شده بود و کارهای پراکنده ای و نه خیلی جدی را تجربه کرده بود. در سال 1377 که شبنم مقدمی به صورت حرفه ای فعالیت هنری اش را شروع کرد نخستین برنامه رادیویی که در آن صدای او شنیده شد، برنامه خانه کاغذی بود.

شبنم مقدمی

او به دلیل تحصیل کردن در رشته ادبیات پارسی و علاقه شدیدی که به ادبیات داشت، استعداد خوبی در اجرای برنامه های ادبی داشت. در برنامه های رادیویی معروف و متعددی هم فعالیت داشت که می توان به برنامه هفت شنبه، خط خطیم، کبوتری ناگهان و هفت ترانه اشاره کرد.

شبنم مقدمی

نخستین تجربه بازیگری

او بازیگری را از تئاتر شروع کرد و به تئاتر بسیار علاقه داشت. با وجود موفقیت های زیادی که در عرصه تئاتر دارد خود را بازیگر تئاتر می داند. او به جز بازیگری در رادیو عهم مشغول به کار است. او رد این مورد می گوید:

مـن سال‌هاي سال پرکارترین بازیگر زن تئاتر ایران بودم، هیچ اجرایی تمام نمی‌شد کـه اجرای دیگری را شروع نکنم. در طول سال سه تا چهار تئاتر خوب بازی می کردم، در آن سالها از سینما هم کارگردان‌هایي مـن را انتخاب می کردند کـه تئاتر میدیدند. نقطه‌ضعف بعضی از کارگردانان سینمای مـا این اسـت کـه تئاتر نمی بینند. در تئاتر بازیگران درخشانی کار می کنند.

شبنم مقدمی

نخستین فیلم

او نخستین بار در سال 1376 با ایفای نقش فرعی درسریال گل های آفتابگردان به کارگردانی مسعود شاه محمدی ایفای نقش کرد. اولین تجربه او هم در نقش فرعیب بود و اولین بازی سینمایی او در سال 1379 در فیلم از ضمیم قلب به کارگردانی بهرام کاظمی بود و پس از این او روی تئاتر تمرکز کرد.

شبنم مقدمی

شروع شهرت 

شبنم مقدمی توسط آزیتا حاجیان برای بازی در فیلم بنام پدر به کارگردان ایرانی حاتمی کیا معرفی می شود. بازی او در فیل بنام پدر بسیار خیره کننده بود. این فیلم موفق به کسب سیمرغ بلورین بهترین فیلم دوره بیست و چهارم جشنواره فیلم فجر، در تمام رشته های اصلی کاندید و جوایز زیادی را هم به دست آورد.

شبنم مقدمی

مقدمی درباره بازی دراین فیلم میگوید:

مهم بود کـه با آقای حاتمی کیا کار کنم؛ قبل ازآن هم در دو سه فیلم بیشتر بازی نکرده‌ بودم. آن زمان هم آقای حاتمی کیا سوپراستار فرهنگی محسوب میشد و امروز هم همین‌طور اسـت. همیشه کارگردان‌هایي مـن را انتخاب می کردند کـه تئاتر میدیدند و آقای حاتمی کیا هم همین‌طور مـن را انتخاب کردند.

شبنم مقدمی

مقدمی کـه تا قبل از فیلم «بنام پدر» چندان در سینما شناخته شده نبود، پس از این فیلم تجربه‌هاي جدی‌تری را در سینما از سر می‌گذراند و با کارگردانان موفق و شناخته شده زیادی کار میکند. کارهای او دراین سالها تنوع زیادی دارد، از بازی در ژانر دفاع مقدس با فیلم «فرزند خاک» بـه کارگردانی محمد‌علی آهنگر گرفته تا ایفای نقش در فیلم کمدی «همیشه پای یک زن در بین اسـت» ساخته کمال تبریزی.

شبنم مقدمی

تجربه بازیگری حرفه‌ای شبنم مقدمی در تئاتر این اجازه رابه او می‌داد کـه در نقش‌هاي مختلفی ایفای نقش کند. از فیلم‌هاي مهم دیگری کـه شبنم مقدمی تا پایان دهه 80 در آن‌ها بازی کرده اسـت، میتوان بـه «پاداش سکوت» ساخته مازیار میری، «کودک و فرشته» ساخته مسعود نقاش‌زاده، «زیر آب» اثر سپیده پارسی و «تنهایی» اشاره کرد.

شبنم مقدمی

برگشت به تلویزیون

یکی از اتفاق های مهمی که در زندگی هنری شبنم مقدمی اتفاق افتاد، بازگشت او پس از 9 سال به تلویزیون بود. او بعد از بازی در چند فیلم در سال 1385 در سریال زیر تیغ ایفای نقش کرد و در این سریال در کنار بازیگرانی همچون پرویز پرستویی، فاطمه معتمدآریا و آتیلا پسیانی بازی کرد. در سال 87 هم در سریال پس از سالها حضور پیدا کرد.

شبنم مقدمی

بازی در فیلم های موفق

با آغاز دهه 90 سال‌هاي پر کار شبنم مقدمی در سینما و تلویزیون از راه می رسند. او درسال 90 در سه فیلم سینمایی «بوسیدن روی ماه»، «ابرهای ارغوانی» و «آزمایشگاه» ایفای نقش می کند ودر همین سال در سریال «سقوط یک فرشته» حضور مییابد. شبنم مقدمی ارزش زیادی برای کار خود قائل اسـت و از قبول کردن نقش‌هاي خاص با گریم‌هاي سنگین سر باز نمیزند.

شبنم مقدمی

بازی در سریال سقوط یک فرشته

مثلا او دراین زمینه تجربه ویژه‌ای در سریال «سقوط یک فرشته» دارد؛ سریالی بـه کارگردانی بهرام بهرامیان کـه در ماه رمضان سال 90 از شبکه اول سیما پخش شد: «دراین سریال از مـن خواستند کـه پرتز دندان داشته باشم و مـن اینکار را کردم. پس از انجام پرتز دندان، دهانم اصلاً بسته نمی‌شد و دندان‌هایم بیرون بود.

دلیل اینکار این بود کـه کارگردان معتقد بود کـه چهره مـن معصوم اسـت و با اینکار می توانم بـه نقش منفی‌ام نزدیک‌تر بشوم.» سال‌هاي پرکار دهه 90 برای مقدمی ادامه می یابد و بعد از ایفای نقش او در فیلم‌هاي «گس» و «آینه شمعدون»، نوبت بـه بازی شبنم مقدمی در فیلم «امروز» اثر رضا میرکریمی میرسد.

شبنم مقدمی

به دست آوردن سیمرغ بلورین

شبنم مقدم با بازی دراین فیلم موفق میشود اولین سیمرغ خودرا شکار کند ودر سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن شود. سال 93 را می توان برای شبنم مقدمی، سال سریال‌ها نامید. او پس از کسب اولین جایزه سیمرغش درسال 92، درسال 93 هیچ کار سینمایی‌ای را قبول نکرد و بـه‌جای آن در 4 سریال بـه‌عنوان بازیگر حضور یافت.

شبنم مقدمی

بازی در سریال های پربیننده

او سریال‌هاي پر مخاطب «هفت سنگ»، «مدینه» و «جلال‌الدین» را برای تلویزیون و سریال «ابله» ساخته کمال تبریزی را در شبکه خانگی بازی کرد. شبنم مقدمی در همین سال برای بازی در سریال «مدینه» بـه کارگردانی سیروس مقدم، برنده جایزه بهترین بازیگر زن درام تلویزیون از جشن حافظ می شود. سال 94 ویژه‌ترین سال هنری مقدمی اسـت.

شبنم مقدمی

رکوردشکنی هنری

سالی کـه در آن شبنم مقدمی با بازی در 6 فیلم سینمایی، رکورد عجیبی از خود بـه‌جای میگذارد. «ابد و یک روز» یکی از این فیلم‌ها بود کـه با کسب 9 سیمرغ بلورین، بـه پرافتخارترین فیلم تمام ادوار جشنواره فیلم فجر تبدیل شد. بازی خوب شبنم مقدمی هم دراین فیلم، درکنار دیگر بازی‌هاي درخشان، بـه‌خوبی دیده شد.

شبنم مقدمی

دومین جایزه سیمرغ

شبنم مقدمی در آن سال دو فیلم دیگر هم در جشنواره داشت: «نفس» بـه کارگردانی نرگس آبیار و «زاپاس» ساخته برزو نیک‌نژاد، کـه مقدمی برای بازی دراین دو نقش توانست برنده جایزه بهترین بازیگر زن سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر شود و اینبار بـه‌عنوان بازیگر نقش اول، دومین سیمرغ خودرا کسب کند.

او بازی در فیلم «زاپاس» را شیرین‌ترین تجربه بازیگری خود می داند و درباره آن می گوید: «بازی در نقش شخصیتی بـه مـن پیشنهاد شد کـه شبیه هیچ‌کدام از زنان شهری‌ای کـه می‌شناسم نبود و همین برایم خیلی جالب بود. اینکار روح و انرژِی خاصی داشت کـه کارگردان این فیلم در فیلم‌نامه ایجادش کرده بودو مـن آن رابه‌خوبی درک کردم و تا آخر کار این انرژی رابا خودم داشتم.»

او درباره تجربه در فیلم «نفس» هم‌نظر مثبت دارد: «با آبیار بـه‌اسانی ارتباط برقرار کردم و نگاه‌هاي نزدیکی بکار داشتیم. تجربه کار کردن با یک بازیگر زن برایم بسیار جذاب بود.» شبنم مقدمی با فیلم‌هاي «اکسیدان» و «آباجان» درسال 95 بـه روزهای پرکار سینمایی خود ادامه داد ودر سال 96 با فیلم «خجالت نکش» در جشنواره سی و ششم فجر حضور خواهد داشت تا بـه دنبال سومین سیمرغ خود باشد.

شغل دوم

خانم شبنم مقدمی به همراه برادرش یک کافی شاپ دارند. دوستان او در تئاتر شهر، مشتری دائم او هستند و پس از تمرین در این کافه گرد هم می آیند.

جراحی زیبایی

شبنم مقدمی هیچ نوع جراحی زیبایی تا به حال نداشته است و می گوید که هیچ گاه عمل زیبایی حتی عمل زیبایی بینی انجام نداده و از ظاهر خودش همیشه راضی است.

بازیگران مورد علاقه اش

او از میان بازیگران خارجی به بازی مریل استریپ علاقه دارد و اکثر فیلم هایش را تماشا کرده است. در میان بازیگران ایرانی هم به بازی سوسن تسلیمی و فاطمه معتمدآریا علاقه دارد.

مطالب مشابه را ببینید!