مجله تاپ‌ناز‌

معرفی بازی های خاطره انگیز کنسول قدیمی سگا +تصاویر

بازی های خاطره انگیز سگا

بسیاری از ما با کنسول سگا (Genesis) آشنا هستیم و خاطرات خوشی را از بازیهای زیبایی که داشت به یاد داریم. این کنسول 16 بیتی در سال 1989 وارد بازار شده و به سرعت محبوبیت بالایی را کسب کرد. در واقع این کنسول 37 میلیون عدد فروش داشته و موفق ترین کنسول ساخته شده توسط سگا به حساب میاد. هرچند که ساخت کنسول در سال 1996 پایان یافته ولی هنوز هم بازیهاش در بسیاری از نقاط جهان طرفدار داشته و افراد بسیاری از طریق امولاتورها به انجام آنها میپردازند.

هدف این مقاله نیز معرفی بازی های برتر و به یاد ماندنی این کنسول جهت تجدید خاطرات و تشویق به انجام دوباره آنها میباشد.

Comix Zone

Comix Zone

شرکت سازنده : Sega
تاریخ انتشار : 1995

Comix Zone

Sketch Turner به عنوان طراح و نویسنده کتاب های کامیک مشغول کار بر روی جدیدترین اثر خود با نام Comix Zone است. داستان این کتاب که در واقع از کابوس های Sketch سرچشمه میگیرد درباره دفاع گروه New World Empire از کره زمین درمقابل متجاوزان بیگانه میباشد. در طول یک شب طوفانی و در حالی که Sketch مشغول نوشتن کتاب خود میباشد صاعقه ای از میان پنجره عبور کرده و با کتاب او برخورد میکند. در اثر همین اتفاق دشمن اصلی درون کتاب با نام Mortus اقدام به گریختن از میان صفحات کتاب کرده و به جهان واقعی وارد میشود، سپس Sketch شوکه شده را به درون کتاب و دنیای Comix Zone پرتاب میکند. از آنجایی که Mortus در دنیای واقعی قدرتی ندارد تصمیم میگیرد تا Sketch را درون کتاب کامیک نابود کند تا به این ترتیب خودش به واقعیت تبدیل شود. جهت این هدف، درون کتاب، اقدام به طراحی دشمنان برای مبارزه با Sketch کرده و حتی در برخی موارد قسمت هایی از صفحات کتاب را نیز آتش میزند. در این میان و درون دنیای کامیک گونه کتاب شخصیت مونثی هم با نام Alissa به کمک شما خواهد آمد.


 

Shadow Dancer

Shadow Dancer

شرکت سازنده : Sega
تاریخ انتشار : 1990
shadanc2

این بازی به عنوان یکی دیگر از دنباله های Shinobi محسوب شده که او را به مبارزه با دشمنانی خطرناک در شهر نیویورک میبرد. هدف اصلی شما خنثی کردن نقشه ی تروریست ها بوده که در این میان سگ وفاداری نیز در طول ماجرا کمک و یاور شما خواهد بود. بازی از 15 مرحله مختلف تشکیل شده و در طول آن شما قادر به استفاده از شمشیر خود برای مبارزه های نزدیک و یا پرتاب ستاره های نینجایی به سمت دشمنان میباشید. سگ شما نیز با نگاه داشتن یکی از دکمه ها و سپس رها سازی آن، به سمت نزدیکترین دشمن حمله ور شده و او را گاز میگیرد. این لحظه فرصت مناسبی برای شما خواهد بود تا به دشمنی که اکنون آسیب پذیر شده حمله کنید. در کل بازی بسیار زیبا بوده و انجام آن را به همه توصیه میکنم.


Aladdin

Aladdin

شرکت سازنده : Virgin Games
تاریخ انتشار : 1993
Aladdin
علاءالدین یکی از شخصیت های محبوب Disney به حساب میاد که بر اساس آن انیمیشن و بازی های زیادی ساخته شده. نسخه مربوط به سگا Genesis یکی از پُر گرافیک ترین بازیهای این کنسول به حساب آمده که از تکنولوژی cel animation درون بازی استفاده کرده است. شما کنترل Aladdin را در اختیار خواهید داشت و در طول مراحل مختلف بازی که عموما بر اساس کارتون علاءالدین طراحی شده اند، با عبور از کوچه و سقف های شهر Agrabah و نیز غار عجائب و دخمه های سلطان به سوی قصر وزیر اعظم و رویارویی با او خواهید شتافت. برای مبارزه با دشمنان میتوانید از شمشیر و یا سیب هایی که پرتاب میکنید استفاده کنید، و همچنین در طول بازی قادر به جمع آوری سنگ های قیمتی هستید که با فروش آنها به تاجری درون بازی برای خود جان و continue به دست می آورید. مراحل جایزه نیز بسته به آیتم های هایی که درون بازی به دست می آیند قابل دسترسی خواهند بود.

Revenge of Shinobi
Revenge of Shinobi

شرکت سازنده : Sega
تاریخ انتشار : 1989

Revenge of Shinobi

این بازی که در ژاپن با نام Super Shinobi منتشر شده، دومین قسمت از سری بازیهای Shinobi محسوب میشود. متاسفانه قسمت اول از این سری فقط بر روی کنسول های آرکید منتشر شده و برای سگا Genesis موجود نیست. در این قسمت، شما در نقش نینجایی با نام Joe بازی میکنید و داستان بازی از آنجا شروع میشود که گروهی جنایتکار با اسم سازمانی Neo Zeed تصمیم به نابودی قبیله Joe میگیرند. در اثر حمله آنها استاد Joe کشته شده و نامزدش را اسیر میکنند. هنگامی که Joe به قبیله خود میرسد بسیار دیر شده و دشمنان همه چیز را نابود کرده اند. او که اکنون بسیار خشمگین شده، از طریق استاد نیمه جان خود به نقشه گروه Neo Zeed پی برده و تصمیم به سفری طولانی برای گرفتن انتقام و نیز نجات جان نامزد خود میگیرد. بازی از 8 ناحیه مختلف تشکیل شده که هر کدام دارای سه مرحله داخلی هستند و در پایان سومین مرحله به مقابله با غول آن ناحیه خواهید پرداخت. به غیر از جهت های حرکتی از دکمه های A, B و C برای مبارزات استفاده شده و کارکرد آنها نیز به ترتیب قدرت ninjitsu ، ضربه و پرش میباشد. در طول بازی صندوقچه هایی نیز وجود دارند که درون آنها انواع power-up ها ، تیرهای اضافه ، بسته های سلامتی و بمب های مختلف یافت میشوند.


Shinobi III

Shinobi III

شرکت سازنده : Sega
تاریخ انتشار : 1993
Shinobi III

این عنوان آخرین قسمت از مجموعه شینوبی بوده که برای سگا منتشر شده است. داستان بازی در ادامه ماجراهای قسمت قبل میباشد. گروه Neo Zeed که گمان میشد 2 سال پیش از بین رفته باشد، بار دیگر بازگشته و به فرماندهی مردی که از او با نام Shadow Master یاد میکنند تصمیم به تهدید علیه دنیا گرفته است. شخصیت داستان که همان نینجا Joe میباشد از موضوع با خبر شده و با ترک کوهستان های مرتفع ژاپن، تصمیم به رویارویی مجدد با دشمن انتقام جوی خود میگیرد، چرا که او یک شینوبی است، قوی تر از فولاد و سریع تر از تندباد. او آخرین حافظ تکنیک های Ninjitsu از قبیله Oboro بوده و تنها خودش توانایی متوقف کردن Neo Zeed را خواهد داشت. بر خلاف قسمت قبل اکشن موجود در این بازی نرم تر شده و بیشتر بر روی سرعت تمرکز دارد. علاوه بر توانایی دویدن های سریع، اکنون Joe از قابلیت های جدیدی همچون لگد زدن سریع در میان هوا ، پرش های دیوار به دیوار و ضربه های غیرقابل دفاع بعد از دویدن های سریع، بهره مند شده است. بازی شامل 7 مرحله مختلف میشود که آخرین مرحله نوعی قلعه هوایی است که پایگاه اصلی دشمنان محسوب شده و در آنجا به مبارزه با Shadow Master خواهید رفت. شخصیت بازی علاوه بر حرکات و ضربه های عادی از 4 تکنیک ویژه نیز برخوردار است که عبارتند از ایجاد موقتِ حفاظی ضدضربه با استفاده از نیروی رعدوبرق، فراخواندن اژدهای آتشین، افزایش قدرت پرش و نهایتا خودکشی. مورد آخر با کم کردن یک عدد از جان های شما تمامی دشمنان روی صحنه را نابود کرده و همچنین خسارت های سنگینی را بر غول های بازی وارد میکند.


Dragon The Bruce Lee Story

Dragon The Bruce Lee Story

شرکت سازنده : Virgin Interactive
تاریخ انتشار : 1993
dragonstory2

زندگینامه بروسلی نام یکی از بازیهای خاطره انگیز سگا میباشد که بر اساس فیلمی با همین عنوان و به صورت نیمه تخیلی از روی زندگی بروسلی ساخته شده است. اکثر میان پرده های بازی نیز از روی فیلم برداشته شده اند، هرچند که بازی جدای از فیلم، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار بازیکن قرار داده و بار عاطفی داستان را که از رابطه بروس و همسر آینده اش شکل میگیرد بر دوش میکشد. شما در نقش بروسلی بازی کرده و در طول مراحل مختلف با مبارزان زیادی دست و پنجه نرم میکنید. مانند مبارزه با یک ملوان در کلوپی واقع در هنگ کنگ و یا آشپز یکی از رستوران های چینی واقع در سان فرانسیسکو. در طول بازی قادر به اجرای گونه های بسیاری از فنون رزمی بر روی حریفان خود هستید و در عین حال با پُـر شدن نوار Chi قابلیت استفاده از حرکات ویژه و نانچاکو برای شما باز خواهند شد. از جمله ویژگی های بازی هم میشود به سختی بسیارش اشاره کرد که تنها بازیکن های حرفه ای قادر به پیشرفت و اتمام آن خواهند بود.


Sunset Riders
Sunset Riders

 

شرکت سازنده : Konami
تاریخ انتشار : 1992
Sunset Riders

ماجراهای این بازی در سال ها پیش و دوران غرب وحشی آمریکا اتفاق می افتند. شما در نقش جایزه بگیر هایی به دنبال نابود کردن سرسخت ترین قانون گریزهای سرزمین و به دست آوردن پول از این طریق هستید. درون بازی داستان نقش چندانی نداشته و تنها با نمایش پوستری از مجرم اصلی و میزان جایزه ای که برای او تعیین شده، در ابتدای هر مرحله، شما رو رهسپار ماجرایی جدید خواهد کرد. سبک بازی Run and Gun بوده و در طول 8 مرحله ای که برای آن طراحی شده به مبارزه با دشمنان خواهید رفت. هر کدام از شخصیت های قابل انتخاب نوع خاصی از اسلحه را در اختیار دارند، با این اشتراک که همگی دارای تیرهای نامحدود هستند. شما قادر به تیر اندازی در جهات مختلف بوده و همچنین از طریق برخی دشمنان و یا مکان های خاص درون بازی امتیاز های ویژه ای را به دست می آورید (مانند اسلحه دوم و شلیک سریع تر). همواره هدف اصلی رساندن خود به پایان مرحله و شکست رئیس آن میباشد تا به جایزه مشخص شده برسید. البته اگر به صورت دو نفره بازی را انجام دهید تمامی مبلغ جایزه به آن کسی میرسد که خسارت بیشتری را در طول مبارزه به رئیس آن مرحله وارد کرده باشد.


Tiny Toon Adventures
Tiny Toon Adventures

شرکت سازنده : Konami
تاریخ انتشار : 1993

Tiny Toon Adventures

این عنوان یکی از بامزه ترین بازیهای سگا به حساب آمده که خیلی ها ازش خاطرات شیرینی دارند. شما در نقش Buster Bunny یا همان خرگوش معروف بازی خواهید کرد. ماموریت او پیدا کردن و شکست Montana Max است تا گنجینه های به سرقت رفته توسط او را پس بگیرد. هر چند که مهمترین هدف باستر نجات معشوقه خودش یعنی Babs Bunny میباشد. شما در طول بازی از مرحله های مختلفی همچون مناطق کوهستانی و جنگلی ، غارهای آتشفشانی ، کشتی دزدان دریایی و نیز ماجراهای زیر آب عبور خواهید کرد. انواع گوناگونی از دشمنان نیز در این سفر طولانی به مقابله با شما می آیند که البته برخی از آنها مانند Plucky Duck و Dizzy Devil دوستان شما محسوب میشوند که توسط برخی دشمنان و با کار گذاشتن نوعی کلاه خود روی سرشان تحت کنترل درآمده اند. در این شرایط باستر به مبارزه با آنها میرود تا زمانی که کلاه خود از روی سرشان افتاده و آزاد شوند. همچنین در انتهای هر مرحله با پرنده ای به اسم Gogo مواجه میشوید که از طریق نوعی پورتال شما را به مراحل بعدی خواهد برد. در کل با یکی از زیباترین بازیهای سگا رو به رو هستیم که با گرافیک زیبا، موسیقی جذاب و گیم پلی بی نقص، همه را مجذوب خود خواهد کرد.


 

Teenage Mutant Ninja Turtles

Teenage Mutant Ninja Turtles

شرکت سازنده : Konami
تاریخ انتشار : 1992

Teenage Mutant Ninja Turtles

سری بازیهای لاکپشت های نینجا بر اساس انیمیشنی با همین نام وارد کنسول های بازی شده اند و این عنوان اولین قسمتی بوده که بر روی کنسول سگا منتشر شده است. داستان بازی در مورد نوعی قدرت جدید با نام Hyperstone میباشد که تحت کنترل شخصیت منفی ماجرا یعنی Shredder درآمده است. او با استفاده از این نیرو اقدام به ناپدید کردن جزیره منهتن کرده و سپس با رخنه بر خطوط کانال های تلوزیونی اقدام به تهدید جهت نابودی کل دنیا میکند. لاکپشت ها هم با دیدن این صحنه تصمیم به مقابله و متوقف کردن او میگیرند. بازی از 5 مرحله اصلی شامل شهر نیویورک، کشتی ارواح، مخفیگاه شِـرِدر ، Gauntlet و انفجار نهایی، تشکیل شده است. در پایان هر مرحله نیز با رئیس های مختلفی مبارزه خواهید کرد. بازی از موسیقی زیبایی برخوردار بوده و بک گراندهای جالبی برای مراحل طراحی شده است. سرعت فریم انیمیشن ها نیز بالا بوده و در کل گیم پلی بازی سریع میباشد. همچنین به لطف استفاده از هوش مصنوعی تهاجمی بر روی دشمنان، درجه سختی بازی بالاتر رفته و آن را چالش برانگیز تر کرده است.


 

Golden Axe 1 , 2 , 3

Golden Axe
1 , 2 , 3
شرکت سازنده : Sega
تاریخ انتشار : 1989 تا 1993
Golden Axe 1 , 2 , 3

داستان محوری در این مجموعه پیرامون قهرمان هایی است که در قرون وسطی به دنبال هدفی دشوار که به دست آوردن تبر طلایی میباشد، هستند. سبک بازی hack ‘n’ slash بوده و در طول بازی با استفاده از سلاح هایی که دارید به مبارزه با دشمنان خواهید پرداخت. در قسمت نخست شما کنترل یکی از سه شخصیت بازی را بر عهده دارید تا انتقام خود را از دشمن اصلی بازی Death Adder بگیرید. ضمن پیشروی در بازی مجبور به مبارزه با پیروان Death Adder خواهید شد که با انواع سلاح ها مانند گرز و چماق به مقابله شما آمده و در گونه های مختلفی شامل اسکلت ها و شوالیه ها ظاهر میگردند. قهرمانان داستان در کنار سلاح های سرد قادر به استفاده از انواع جادو های زمینی، رعدوبرق و آتشین هستند که قدرت آنها بستگی به تعداد خانه های پر شده شما از جادوی آبی رنگ دارد. در قسمت دوم از بازی مجددا هر سه شخصیت اصلی حظور داشته و اینبار به رویارویی با Dark Guld خواهند شتافت. در این عنوان با وجود مراحل جدید ، حرکات و جادوهای بیشتر که به بازی اضافه شده ولی در کل پیشرفت زیادی صورت نگرفته است. و اما قسمت سوم که شاهد پیشرفت های زیادی بوده و از داستان بهتری نیز بهره میبرد. راه های مختلفی برای رسیدن به پایان مراحل و بازی وجود داشته و غول های هر مرحله نیز عموما افراد خوبی هستند که موقتا تحت سلطه رئیس اصلی درآمده و با شکست دادنشان آزاد خواهند شد. در کل قسمت سوم شاهد تغییرات بسیاری مانند تغییر در رنگ بندی مراحل که اکنون ساده تر به نظر میرسند بوده است. همچنین حرکات و فنون بیشتری به بازی اضافه شده و در عین حال هر شخصیت دارای فن های مخصوص به خود و نیز فن نهایی Super-Move خواهد بود. ویژگی افزودن بر تعداد جان های خود نیز، از طریق نجات زندانیان پراکنده ای که در مراحل مختلف یافت میشوند، به بازی افزوده شده است.


 

James Bond The Duel

James Bond The Duel

 

شرکت سازنده : Domark
تاریخ انتشار : 1993
James Bond The Duel

فیلم های جیمز باند که عمدتا دارای داستان های جاسوسی هستند، از مدت ها قبل بر روی کنسول های بازی نیز وارد شده اند. برای کنسول سگا هم نسخه های مختلفی از این بازی با توجه به فیلم های مرتبط ساخته شده است. اما نسخه The Duel اولین قسمت از بازی های 007 محسوب میشود که به طور مستقیم از روی هیچ فیلمی ساخته نشده و داستان مختص به خود را دارد. شما کنترل Bond را در اختیار داشته و با استفاده از اسلحه کلت، در طول مراحل مختلف به پایگاه های دشمنان نفوذ کرده و درصدد نجات گروگان های خانم بر خواهید آمد. سپس بمبی را در حساس ترین نقطه پایگاه کار گذاشته و آنجا را کاملا نابود میکنید. البته برای رسیدن به اهداف خود، رویارویی با خطرناک ترین جانیان و همچنین رئیس های مراحل ضروری خواهد بود.


Batman
Batman

شرکت سازنده : Sunsoft
تاریخ انتشار : 1990
Batman
این عنوان از روی فیلمی با نام بتـمن و به کارگردانی Tim Burton که در سال 1989 نمایش داده شد ساخته شده است. هر چند که در زمان عرضه انتقادات زیادی بر گرافیک، صدا و گیم پلی بازی وارد شد اما همچنان محبوب باقی مانده و بسیاری تجربه اش کرده اند. متاسفانه و از آنجایی که ساخت بازی مدت زیادی طول کشید، موفقیت اقتصادی و فروش بازی پایین بوده است. مبارزه های شما با استفاده از مشت و سلاح Batarang خواهند بود که البته دارای محدودیت در دفعات استفاده میباشد. قلاب ویژه بتـمن نیز حظور داشته و در طول بازی به کار خواهد آمد. بازی از چهار مرحله اصلی تشکیل شده است، شهر Gotham ، کارخانه مواد شیمیایی ، سواری با Batwing و نهایتا کلیسای بزرگ شهر که در آنجا به مبارزه نهایی علیه Joker خواهید رفت. همچنین در انتهای هر مرحله و با شکست رئیس، کات سین های جالبی به نمایش درآمده و شما را به مقصد بعدی هدایت میکنند.

Moonwalker
Moonwalker

شرکت سازنده : Sega
تاریخ انتشار : 1990
Moonwalker
در این بازی شما کنترل ستاره پاپ را در اختیار داشته و در یک سری از مراحل به دنبال یافتن و نجات دختر بچه هایی با موهای بلوند که Katies خطاب میشوند، خواهید بود. بچه ها توسط فردی به اسم Mr. Big ربوده شده اند که در پایان هر مرحله برای مدت کوتاهی ظاهر شده و دشمنانی را به سمت شما میفرستد. مراحل و موزیک های بازی از روی فیلمی با همین عنوان برداشته شده اند هرچند که اکثر آهنگ های بازی به آلبوم Thriller برمیگردد. سیستم مبارزات بسیار ساده بوده و معمولا با حرکات پا و نیز رقص، دشمنان را نابود میکنید. همچنین، درون مراحل با نجات بچه ای خاص به عنوان اولین کار ، تبدیل به رُبـات میشوید که مبارزات شما را آسان تر خواهد کرد. بازی از 5 مرحله اصلی تشکیل شده که هر کدام دارای 3 زیر مرحله مختص به خود خواهند بود. در آخرین مرحله شخصیت بازی به صورت کشتی فضایی درآمده و در حالت دید اول شخص به مبارزه با کشتی Mr. Big خواهید شتافت.

Rambo III
Rambo III

شرکت سازنده : Sega
تاریخ انتشار : 1989
Rambo III

شما در این بازی که بر اساس فیلمی با همین عنوان ساخته شده است کنترل جان رَمـبو را در بر عهده دارید تا به پایگاهی در افغانستان، که تحت کنترل نیروهای شوروی است، حمله کرده و فرمانده خود را نجات دهید. بازی از 6 مرحله تشکیل شده که هر کدام دارای اهداف متفاوتی میباشند. علاوه بر پیدا کردن راه خروج لازم است تا در برخی مراحل زندانیان اسیر شده را نجات داده و یا برخی تاسیسات دشمنان را نابود کنید. شما هدایت رَمـبو را از زاویه بالا در دست داشته و از انواع مختلفی سلاح و مهمات بهره مند هستید. در این میان، علاوه بر مسلسل با تیرهای نامحدود میتوانید از چاقو برای مبارزات نزدیک تر استفاده کنید. همچنین توانایی قرار دادن بمب های ساعتی در کنار استفاده از کمانِ محبوب رَمـبو با تیرهایی انفجاری، فراهم شده است. البته بمب ها و تیرهای کمان محدود هستند و بایستی از روی اجساد دشمنان موارد بیشتر را برای خود جمع آوری کنید. خود رَمـبو نیز بسیار آسیب پذیر بوده و معمولا با یک ضربه کشته میشود. در برخی مراحل و هنگام مبارزه با غول های بازی، زاویه دوربین تغییر کرده و به پشت رَمـبو میرود. در این حالت بایستی که علاوه بر سنگر گرفتن در پشت موانع به دنبال فرصتی باشید تا با استفاده از کمان دشمن را نابود کنید.


Ariel the Little Mermaid
Ariel the Little Mermaid

شرکت سازنده : Sega
تاریخ انتشار : 1992

Ariel the Little Mermaid

اریل به عنوان یک پری دریایی 16 ساله از زندگی در زیر آب ناراضی و علاقه مند به دنیای انسان های واقعی شده است. هر چند که برخلاف او پدرش King Triton نفرتی شدید را نسبت به انسان ها دارد. در یکی از شب ها اریل به همراه دو تن از دوستانش به سطح اقیانوس رفته تا شاهد جشن تولدی باشند که برای شاهزاده Eric برگذار شده است. در اثر همین ماجرا پری عاشق شاهزاده شده و ادامه ماجرا … خلاصه داستان به آنجا میرسد که اریل برای به دست آوردن عشق خود مجبور به مبارزه علیه حیله های جادوگر دریا Ursula میشود. چرا که Ursula تصمیم گرفته با استفاده از سفری که اریل در پیش دارد بر دنیای زیر آب تسلط یافته و با بر کنار زدن Triton خودش به عنوان پادشاه دریاها جایگزین شود. در ابتدای بازی شما قادر به انتخاب Ariel و یا King Triton هستید تا به نبرد با Ursula بروید. در هنگام بازی میتوانید به نجات برخی اسیران کوچک و پراکنده در طول مراحل که به صورتی ثابت در جای خود ایستاده اند، بپردازید. در عین حال لازم است تا از دشمنان بازی مانند مارماهی ها، صدف ها، کوسه ها، و دیگر گونه های دریایی اجتناب کرده و فاصله بگیرید. برخی دوستان پری نیز مانند Flounder و Sebastian برای مدتی کوتاه قابل فراخوانی بوده و به کمک شما خواهند آمد. در کل بازی از گرافیک بالا و گیم پلی جذابی برخوردار بوده که ارزش امتحان آن را بسیار بالا برده اند.


Chase H.Q
Chase H.Q

شرکت سازنده : Taito
تاریخ انتشار : 1992

Chase H.Q

بازی در سبک Racing بوده و شما را در نقش افسر پلیسی با نام تونی گیبسون قرار میدهد که به همراه رفیق خود و در نهایت سرعت به تعقیب مجرمان خواهید پرداخت. در ابتدای هر مرحله به شما در مورد مجرم فراری و موقعیت او اطلاع داده میشود که بایستی تا پیش از پایانِ زمان مشخص شده او را پیدا کنید. اتومبیل مجرمان دائما در حال حرکت بوده، درنتیجه اگر با سرعتی آهسته برانید و یا تصادف زیادی داشته باشید آنها را گم خواهید کرد. در عین حال برخی جاده ها به دوراهی میرسند که در آنجا لازم است مسیر درست را انتخاب کنید تا راه کوتاهتری را در رسیدن به مجرم پیش گرفته باشید. هنگامی که به اتومبیل مجرمان برسید به زمان ماموریت افزوده شده و اکنون باید چند باری اتومبیلِ خود را به ماشین آنها کوبانده تا در نهایت منجر به توقف و دستگیری آنها شوید. بازی از 5 مرحله تشکیل شده است و از آنجایی که مدت زمان رسیدن به مجرم و نیز مدتی که پس از مواجهه با اتومبیل آنها به شما داده میشود، هر کدام 60 ثانیه می باشند، یک بازیکن حرفه ای میتواند کل بازی را در کمتر از 10 دقیقه به اتمام برساند. در زمینه جلوه های نمایشی، مناظر طبیعی و جاده ها نیز، بازی از پیشرفت های تکنیکی بسیاری بهره میبرد.


International Superstar Soccer Deluxe
International Superstar Soccer Deluxe

شرکت سازنده : Konami
تاریخ انتشار : 1996

International Superstar Soccer Deluxe

در زمینه ورزش فوتبال عناوین زیادی برای کنسول سگا منتشر شده اند ولی این نسخه زیباترین، موفق ترین و بهترین عنوان به حساب آمده که در ایران نیز طرفداران بسیاری داشته است. بازی دارای انیمیشن های طبیعی برای بازیکن ها بوده و در واقع به آنها روح بخشیده است. در عین حال بازی دارای گزارشگر است که بر روی کنسول سگا فوق العاده و بی مانند میباشد. درون بازی 36 تیم ملی از کشورهای مختلف حظور داشته و از بازیکن های سرشناسی نیز استفاده شده است. شما میتوانید 16 آرایش و 8 استراژی مختلف را برای تیم های خود انتخاب کنید. انواع گوناگونی از مسابقات نیز شامل کاپ های بین المللی، لیگ های جهانی، حالت سناریو و مسابقات شخصی شده برای بازی طراحی شده اند. در صورتی که مُـدِ لیگ را در سخت ترین حالت به اتمام برسانید، به عنوان جایزه تیمی با نام All-Star باز خواهد شد که قوی ترین بازیکنان را دارا است. گرافیک و هوش مصنوعی بازی نیز در درجه بالایی قرار داشته و با قدرت تمام رقیب اصلی خود یعنی بازی فیفا را پشت سر میگذارد.


After Burner II
After Burner II
شرکت سازنده : Sega
تاریخ انتشار : 1990
After Burner II

در این بازی شما سوار بر جنگنده F-14 به مبارزه علیه دیگر دشمنانی خواهید رفت که در طول پرواز به مقابله با شما می آیند. بازی در سبک شبیه ساز پرواز بوده و از 21 مرحله مختلف تشکیل شده است. درون هر مرحله تعدادی هواپیمای جنگی به سمت شما پرواز و تیراندازی میکنند که هدف اصلی شما نابود کردن آنها جهت پیشروی در بازی خواهد بود. این عنوان برای بسیاری از کنسول ها پورت شده و از گرافیکی زیبا برخوردار است.


Flintstones
Flintstones

شرکت سازنده : Taito
تاریخ انتشار : 1993

Flintstones
این بازی که در ایران به اسم مرد عصرحجر شناخته میشود در سبک پلتفرمر بوده و بر اساس انیمیشنی با همین نام ساخته شده است. شما در نقش Ralph Kramden محبوب بازی خواهید کرد که ماموریت های مختلفی را همچون پیدا کردن گردنبند همسرش بر عهده دارد. بازی در دوران سنگی اتفاق افتاده و از گرافیک زیبا و رنگارنگی بهره میبرد. عمده گیم پلی بازی نیز بر اساس پرش و ضرباتی خواهد بود که توسط چماق بر سر دشمنان وارد میکنید. در این بین میزان سلامتی شما توسط تعدادی قلب مشخص شده است. آیتم های مفید بسیاری نیز در طول بازی یافت خواهند شد که برخی از آنها سلامتی شما را افزایش میدهند.

Streets of Rage
Streets of Rage

شرکت سازنده : Sega
تاریخ انتشار : 1991
Streets of Rage

این بازی به عنوان یکی از محبوب ترین عنوان های سگا به حساب میاد که از زمان عرضه تا به حال طرفداران بسیاری داشته است. بازی در قالب یک مجموعه سه قسمتی منتشر شده و در اینجا به معرفی قسمت نخست آن خواهیم پرداخت. داستان بازی در مورد شهری است که زمانی در آرامش و شادی کامل بوده اما به مرور زمان در دستان سازمانی جنایی افتاده است. هر چند که رهبر این سازمان هویت خود را مخفی نگاه داشته و به همین علت از او با نام Mr. X یاد میکنند. به زودی قدرت این سازمان آنقدر زیاد شده که حاکمان دولتی شهر را تحت سلطه خود در آورده و در عین حال نیروی پلیس شهر نیز در چنگال آنها می افتد. کار به جایی میرسد که هیچ کس درون خیابان های شهر احساس آرامش نکرده و شب و روز برای مردم سیاه میشود. با وخیم تر شدن اوضاع سه افسر جوان پلیس که دیگر تحمل دیدن این اوضاع را نداشته و در عین حال به طور مستمر از سوی مافوق های خود دستور عدم دخالت گرفته اند، تصمیم به استعفا از نیروی پلیس میگیرند. این سه نفر با نام های آدام ، اکسل و بلیز ، گروه ضربت ویژه ای را تشکیل داده و با دستانی خالی به مبارزه علیه سران سازمان جنایی میروند. آنها که از هیچ سلاحی برخوردار نبوده ولی از توانایی های بالای رزمی بهره میبرند، تصمیم به نفوذ در قلب شهر و نبرد علیه خطرناک ترین مجرمانش میگیرند. با امید به اینکه بار دیگر صلح و آرامش به شهر بازگشته و ساکنانش از قدم زدن در خیابان های خشم رهایی یابند. گیم پلی بازی در سبک Beat ’em up بوده و در آن به مبارزه با دشمنانی که از جهات مختلف وارد صحنه میشوند، خواهید رفت. بازی از 8 مرحله تشکیل شده و در پایان هر کدام، به غیر از مرحله هفتم، به مبارزه علیه رئیس آن که معمولا در سایزهایی بزرگ ظاهر میشوند، میپردازید. فنون رزمی شما نیز در قالب انواع ضربات مشت، سَـر و لگدهای بلند خواهد بود. از دیگر نکات جالب بازی، داشتن 2 پایان مختلف میباشد به این صورت که در آخرین مرحله و قبل از درگیری با Mr. X او به شما پیشنهادی را درباره پیوستن به گروهش میدهد و چنانچه این پیشنهاد را قبول کنید پایان Bad بازی را شاهد بوده که در آن تبدیل به سرکرده جدید سازمان جنایی خواهید شد.


Streets of Rage 2
Streets of Rage 2

شرکت سازنده : Sega
تاریخ انتشار : 1992

Streets of Rage 2
اکنون یک سال از ماجرای قسمت قبل میگذرد. اکسل و بلیز شهر را ترک کرده و به صورت مستقل برای خود کار میکنند. اکسل بادی گارد شده و بلیز هم کلاس های آموزش رقص برگزار کرده است. آدام که سومین نفر از گروه بوده، مجددا به نیروی پلیس ملحق شده و در کنار برادر کوچکترش زندگی میکند. یک روز صبح، برادر کوچکتر آدام که اسکیت نام دارد با اکسل تماس گرفته و خبر میدهد که سازمان جنایی سابق به رهبری Mr. X بازگشته و تصمیم به انتقامی شدید گرفته اند. آنها آدام را دزدیده و بار دیگر کنترل خیابان های شهر را در دست گرفته اند. هرج و مرج ، دزدی و حملات علیه مردم بازگشته و اوضاع شهر از سال قبل نیز وخیم تر شده است. با پی بردن به این شرایط، اکسل و اسکیت موضوع را با بلیز در میان گذاشته و او نیز بدون درنگ و برای نجات جان آدام به آنها میپیوندد. یکی از دوستان کشتی گیر اکسل با نام مکس هم داوطلب کمک شده و به این ترتیب گروهی چهار نفره را تشکیل میدهند. اینک با عبور از میان شهر و راهی پر خطر به سمت مخفیگاه Mr. X در جزیره ای متروکه پیشروی خواهند کرد. در زمینه گیم پلی، این قسمت علارقم شباهت هایی که به عنوان نخست دارد اما شاهد تغییرات و پیشرفت های بسیاری میباشد. اکنون فنون هر شخصیت مختص به او طراحی شده و شباهت های موجود در قسمت قبل از میان برداشته شده اند. در عین حال ضربه ویژه ای برای مبارزان طراحی شده که خسارت زیادی را به دشمنان وارد میکند، هرچند که استفاده از آن مقداری از سلامتی شما را نیز کم میکند. دشمنان نیز پیشرفت کرده و گونه های جدیدی مانند نینجا، روبات و کیک بوکسر به آنها اضافه شده است. سلاح های قابل برداشتن نیز تغییر کرده و مواردی همچون سرنیزه و شمشیرهای مخصوص نینجاها به بازی افزوده شده است. در عین حال نوعی ضربه جدید نیز که از ترکیبِ فشردن دو بار جهت جلو و سپس دکمه مشت حاصل میشود، برای شخصیت ها در نظر گرفته شده است. بازی از 8 مرحله تشکیل شده که نسبت به مراحل موجود در قسمت اول طولانی تر هستند و درون آنها شاهد شرایط مختلف آب و هوایی مانند باران و مه نیز هستیم. و اما نکته آخر مربوط به انتهای بازی میشود که اینبار از پایان های چندگانه خبری نبوده و بازی تنها دارای یک پایانِ Good میباشد.

Streets of Rage 3
Streets of Rage 3

شرکت سازنده : Sega
تاریخ انتشار : 1994

Streets of Rage 3
Mr. X به عنوان رئیس سازمان جنایی، که تا به حال دو مرتبه شکست خورده است، اقدام به تاسیس شرکتی تحقیقاتی با نام RoboCy کرده تا به عنوان پوششی برای کارهای غیرقانونی اش مورد استفاده قرار گیرد. او بزرگترین سازنده ربات در جهان با نام Dr. Dahm را به خدمت خود درآورده تا ارتشی از روبات های واقع گرا را ساخته و جانشین مامورین قانون درون شهر کند. مدتی بعد و با مهیا شدن نقشه هایش درون شهر، تصمیم به کنترل شهر با استفاده از نوعی دستگاه کنترل از راه دور میگیرد. از آنطرف Dr. Zan به نقشه های پشت پرده شرکت تحقیقاتی پی برده و مصمم در جلوگیری از فعالیتش میشود. او با بلیز تماس گرفته و نقشه های شوم شرکت را برایش شرح میدهد، بلیز نیز موضوع را با همکاران قدیمی خود اکسل و آدام در میان میگذارد. اکسل بلافاصله به گروه ملحق شده ولی آدام به خاطر وظایفی که در نیروی پلیس دارد امتناع کرده و در عوض برادر کوچکترش یعنی اسکیت را برای کمک میفرستد. اینک بازی با توجه به درجه سختی انتخابی و نیز مدت زمانی که در انجام برخی مراحل سپری میکنید، دارای چهار پایان مختلف خواهد بود. از لحاظ گیم پلی بازی به نسبت عناوین قبلی سریع تر شده است. توانایی دویدن و جاخالی به بازی افزوده شده و اکنون ضربات شما خسارت کمتری را بر دشمنان وارد میکنند. هوش مصنوعی دشمنان گسترش یافته به گونه ای که از انواع سلاح ها استفاده کرده، ضربات را دفاع و با یکدیگر همکاری میکنند. همچنین در اولین فرصت، اقدام به دزدیدن مواد غذایی و افزایش سلامتی خود خواهند کرد. گرافیک نیز در سطح بالاتری قرار داشته و از کات سین ها برای روایت داستان استفاده میشود. سه شخصیت مخفی هم با نامهای Ash ، Shiva و کانگرو در بازی حظور دارند که تحت شرایطی خاص قادر به انتخاب و بازی با آنها خواهید بود.

Robocop 3
Robocop 3

شرکت سازنده : Flying Edge
تاریخ انتشار : 1993

Robocop 3
پلیس آهنی نام یکی دیگر از بازی های به یاد ماندنی سگا بوده که بر اساس فیلمی با همین نام ساخته شده است. داستان این مجموعه در آینده نزدیک و در شهری مملو از جنایت اتفاق می افتد. در این بین، افسر پلیسی که به طرزی وحشیانه به قتل رسیده است مجددا و در قالب انسانی سایبرگ گونه ساخته میشود. سبک کلی بازی Shoot ’em up بوده و شما را به مبارزه علیه دشمنان بسیاری خواهد فرستاد. اسلحه ابتدایی شما کلت است که سرعت بالایی داشته و در مقابل انسان ها مفید ظاهر میشود اما در مواجهه با ربات ها کارایی چندانی نخواهد داشت. در این موارد لازم است تا دیگر سلاح های موجود در بازی، مانند نوع لیزری و راکت انداز را یافته تا شانس موفقیت خود را بالا ببرید. همچنین در مراحل 3 و 5 کنترل بازی را در حال پرواز بر فراز شهر بر عهده دارید که در آن شرایط توجه ویژه بر میزانِ سوخت اهمیت بالایی دارد. به طور کلی درجه سختی بازی بالا بوده و نیازمند دقت و استراتژی زیادی میباشد.

Lion King
Lion King

شرکت سازنده : Virgin Interactive
تاریخ انتشار : 1994

Lion King

این بازی که از روی انیمیشن شیرشاه ساخته شده است، به ماجرای Simba در سفری که برای مبارزه با عموی خود Scar در پیش گرفته، می پردازد. در ابتدای بازی، کنترلِ سیمبا خردسال را در دست دارید که در طول مراحل و تا قبل از انتهای بازی به شیری بالغ تبدیل خواهد شد. شما قادر به دویدن، پرش و آویزان شدن از موانع مختلفی هستید و در سبک پلتفرمر به انجام بازی می پردازید. در پایین صفحه تعداد جان های شما نمایش داده شده و چنانچه از سلامتی شما کاسته شود، میتوانید از طریق جمع آوری برخی حشرات آن را افزایش دهید. در دوران جوانی، سیمبا دشمنان خود را با پریدن بر روی آنها و غرش کردن نابود میکند و زمانی هم که بزرگتر شود از پنجه های خود برای ضربه زدن استفاده خواهد کرد. البته بازی از درجه سختی بالایی برخوردار بوده که دلیل نارضایتی طرفدارانش شده است. در زمینه گرافیک، مسئولیت ایجاد تمامی بک گراند های بازی بر عهده طراحان Disney بوده، و بر زیبایی هر چه بیشتر آن افزوده است.

مطالب مشابه را ببینید!