مجله تاپ‌ناز‌

مواد غذایی شگفت انگیز و لازم برای سلامتی خانم ها

مواد غذایی شگفت انگیز و لازم برای سلامتی خانم ها

خانم ها بعضی از مواد غذایی را باید بیشتر استفاده کنند تا از بیماری هایی همچون پوکی استخوان، بیماری قلبی، سرطان سینه جلوگیری کنند.

 

مود غذایی لاز برای بدن خانم ها

مصرف غذاهای سالم هم برای آقایان و هم برای خانم‌ها ضروری است، اما علم نشان داده است مصرف برخی مواد غذایی فواید بیشتری برای خانم‌ها دارند و می‌توانند از پوکی استخوان، بیماری‌های قلبی، سرطان سینه و گرگرفتگی جلوگیری کنند. این « هفت ماده غذایی شگفت‌انگیز برای خانم‌ها » را در آشپزخانه داشته باشید.

 

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی‌های رسیده، آبدار و قرمز را به راحتی می‌شود دوست داشت. اینکه مطالعات نشان داده اند مواد غذایی غنی از«لیکوپین» مثل گوجه فرنگی، می‌توانند در جلوگیری از بیماری‌هایی مثل سرطان سینه و رحم نقش داشته باشند، صرفاً تأکید بیشتری بر مزیت‌های استفاده از این ماده غذایی است. گوجه فرنگی برای سلامت قلب نیز مفید است. محققان در «بوستون» پس از مطالعه روی 40 هزار زن به این نتیجه رسیدند که لیکوپین یا دیگر فیتوکمیکال‌ها در تولیدات حاوی گوجه فرنگی، می‌توانند از بیماری‌های قلبی- عروقی جلوگیری کنند.

 

دانه کتان

یکی از مواد خوراکی عالی – دارای اسیدهای چرب امگا3، فیبر و ترکیبات ضد بیماری به نام « لیگنان »‌ ها- که دانشمندان آن‌ها را به طور خاص برای زنان مفید می‌دانند، کتان است. بر اساس تحقیقات « کلینیک مایو » ی ایالت « مینه سوتا » ی آمریکا، 40 گرم دانه کتان، گرگرفتگی زنانه را کاهش می‌دهد و نیز از میزان LDL یا کلسترول «بد» و تری گلیسیریدها می‌کاهد ( مطالعه ای که در چین انجام شد نشان داد تأثیرات کاهندگی کلسترول دانه کتان، در زنان بیشتر از مردان است ).
دانه‌های قهوه ای یا طلایی کتان می‌توانند در مبارزه با سرطان سینه نیز نقش داشته باشند. با این حال زنان باردار یا شیرده باید در مصرف این ماده احتیاط کنند.

 

آب زغال اخته

در بسیاری موارد، درمان‌های طبیعی واقعاً مفید واقع می‌شوند. یکی از این موارد، مصرف آب زغال اخته و عصاره آن برای مبارزه با عفونت‌های ادراری در زنان است. آنتی اکسیدان «پرو آنتوسیانین» قهرمان اصلی این مبارزه است. این آنتی اکسیدان از چسبیدن باکتری‌ها به دیواره مثانه – جایی که می‌توانند در آن تکثیر شوند و عفونت را تشدید کنند- جلوگیری می‌کند.

 

کلم

کلم یکی از سبزیجات ارزشمندی است که منبع سرشاری از انواع مواد مفید برای سلامت، به طور کلی و برای سلامت زنان به طور خاص است. آنتی اکسیدان‌های «لوتئین» و «زیزانتین» کلم، از چشم محافظت می‌کنند. به این خاصیت کلم باید دارابودن ویتامین C مورد نیاز روزانه و مقداری کلسیم را هم اضافه کرد، اما چیزی که این ماده غذایی را بویژه برای زنان مفید می‌سازد، ویتامین K، استخوان ساز قوی آن است. محققان ثابت کرده اند زنانی که رژیم غذایی غنی از ویتامین K دارند، کمتر به شکستگی لگن دچار می‌شوند. بدن برای جلوگیری از پوکی استخوان- که در زنان چهاربرابر بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد- به این ویتامین نیاز دارد.

 

ماهی آزاد

اسید چرب امگا 3 موجود در ماهی سالمون برای همه مفید است، اما برای زنان فواید خاصی دارد. تحقیقات نشان داده اند ماهی‌های چرب و روغنی مثل «ماهی آزاد» برای زنان باردار و برای رشد مغز و دستگاه عصبی جنین، ضروری هستند. اگر در دهه چهارم به بعد زندگی‌تان هستید، به خاطر داشته باشید که بیماری‌های قلبی، همچنان اولین عامل مرگ و میر در میان زنان هستند. زمانی که سطح هورمون زنانه « استروژن » که نقش حفاظتی برای قلب دارد، پایین می‌آید خوردن ماهی‌های چرب به سلامت نگه داشتن قلب کمک می‌کند.

 

ماست یونانی

ماست یونانی غلیظ و خامه‌ای، دو برابر دیگر انواع ماست‌ها، پروتئین و یک دوم آن‌ها قند دارد. پایین بودن میزان کربوهیدرات باعث می‌شود قند خون ثابت باقی بماند. اما میزان بالای پروتئین، فایده اصلی این ماست، بخصوص برای زنانی است که کمتر به فکر میزان پروتئین مصرفی شان هستند. تحقیقات نشان داده‌اند مصرف بیشتر پروتئین به زنان در کاهش وزن، حفظ ماهیچه‌ها و روند پیری سالم‌تر کمک می‌کند. «مؤسسه طب» آمریکا مصرف 68 گرم پروتئین را برای زنی با وزن تقریبی 70 کیلوگرم ضروری می‌داند.

 

گردو

ته بندی با یک مشت گردو می‌تواند هم با رشد سرطان سینه و هم با پوکی استخوان مقابله کند. به نظر می‌رسد این به دلیل آنتی اکسیدان «فیتو استرول» موجود در گردو باشد که از مبارزان سرطان نام گرفته است. این خواص گردو می‌تواند به دلیل امگا3 موجود در آن نیز باشد. مطالعات نشان داده اند رژیم‌های غذایی غنی از این ماده غذایی و بر پایه اسیدهای امگا3 استخوان‌ها را قوی و سالم نگه می‌دارد.

 

مطالب مشابه را ببینید!