مجله تاپ‌ناز‌

نحوه مراقبت از پوست در هوای آلوده

نحوه مراقبت از پوست در هوای آلوده

مراقبت از پوست صورت در هوای آلوده

هیچ راهی برای اجتناب از آلاینده های آب و هوا و اثرات مضر آنها بر پوست وجود ندارد.
این روزها بیشتر خانم ها وقتی صورت شان را با مواد پاک کننده آرایش یا کرم پاک می کنند لایه کاملا سیاهی از روی پوست برداشته شده و به روی دستمال کاغذی و یا پنبه می چسبد. این نشان می دهد که دوده و آلودگی هوا روی پوست می نشیند و در زیبایی افراد اختلال ایجاد می کند. این را می توان در پوست افرادی که در مناطق کوهستانی و خوش آب و هوا زندگی می کنند به وضوح دید. این افراد غالبا پوستی شفاف و سالم دارند.

با دکتر راثی، متخصص پوست و مو و زیبایی، درباره اثرات آلودگی هوا برسلامت پوست به گفتگو نشسته ایم و ایشان توصیه های جالبی برای حفظ سلامت و شادابی پوست در هوای آلوده دارند.

آقای دکتر چرا این روزها هوا این قدر آلوده است؟
در هوا ترکیبی از گازهای طبیعی وجود دارد که در حفظ و سلامت زندگی در این کره خاکی اهمیت دارد. در اثر آلودگی هوا، لایه ازن تخریب می شود و به دنبال آن سلامتی انسان و اکوسیستم کره خاکی به خطر می افتد. ماده آلوده کننده، ماده ای است معلق در هوا که برای انسان و محیط زیست خطرناک است. مواد آلاینده می تواند جامد، مایع یا گاز باشد و ضمنا می تواند طبیعی یا ساختار دست بشر باشد. آلودگی هوا را می شود به راحتی در شهرهای بزرگ به علت دود ماشین، کارخانجات و کامیون ها مشاهده کرد.

این آلودگی هوا روی پوست هم اثر دارد؟
پوست یکی از اعضایی است که توسط آلودگی هوا تحت تاثیر قرار می گیرد. به غیر از نور آفتاب تماس مزمن و طولانی مدت با هوای آلوده نیز یکی از علل عمده آسیب های پوستی است. زیرا سم های موجود در هوا باعث پیری زودرس پوست به ویژه در نواحی صورت، گردن و دست ها می شود. به همین دلیل علایم و شواهد پیرشدن پوست مانند لکه های قهوه ای، چین و چروک، شل شدن و افتادگی پوست و عمیق تر شدن شیار حد فاصل بینی و لب در بانوان شهری بیشتر از بانوان روستایی است. عواملی چون دود و گرد وخاک موجود در هوا می تواند با انسداد منافذ پوست هم زمینه را برای بروز آکنه یا جوش و غرور جوانی آماده کرده و هم پوست را تیره و کدر کرده و نمای چربی به پوست می دهد. رادیکال های آزاد موجود در هوای آلوده هم اکسیژن موجود در سلول های پوست را تخلیه کرده و هم تولید شدن کلاژن را در پوست کاهش می دهد و با این روش، موجب پیدایش چین و چروک، زبری و خشکی پوست می شود. ذرات کربن موجود در هوا نیز می تواند از پوست عبور کرده و فرآیند التهاب را فعال تر کند. ضمنا کلر موجود در آب خانگی نیز پوست را خشک تر کرده و منجر به بروز چین و چروک می شود.

چه راهکارهایی برای پیشگیری از آسیب های پوستی در برابر آلاینده های محیط زیست را به مردم پیشنهاد می کنید؟
با توجه به اینکه هیچ راهی برای اجتناب از آلاینده های آب و هوا و اثرات مضر آنها بر پوست وجود ندارد و نیز دوری کامل از آلاینده های آب و هوا امکان پذیر نیست ولی با استفاده از روش های ساده زیر می توان آسیب های ناشی از آلاینده ها بر پوست را کاهش داد:

مرطوب کننده ها: مرطوب کننده خوب پوست را آبرسانی کرده و سدی در حد فاصل پوست و رادیکال های آزاد و سایر آلاینده ها ایجاد می کند.

ضدآفتاب: از آنجایی که آلودگی هوا لایه ازن را خراب می کند و در نتیجه رادیکال های آزاد و اشعه فرابنفش بیشتری با پوست تماس پیدا می کند و از طرف دیگر قرارگیری بیشتر در برابر اشعه فرابنفش نیز چین و چروک و سرطان های پوستی را افزایش می دهد بنابراین توصیه می شود هر روز حتی در روزهای ابری ضدآفتاب مناسبی را بر پوست صورت، گردن و دست بزنید.

مواد مکمل: با توجه به اینکه ویتامین C و آنتی اکسیدان ها با رادیکال های آزاد موجود در بدن مقابله کرده و تولید شدن آلاینده ها را متوقف کرده و آسیب وارد بر پوست را دفع می کند بنابراین در صورتی که ویتامین C موجود در رژیم غذایی کمتر از حد مجاز باشد، می توان از مکمل های ویتامین C یا مولتی ویتامین استفاده کرد.

پاک کننده ها و مواد لایه بردار ملایم: با توجه به اینکه تماس طولانی مدت آلاینده ها موجب آلرژی و حساسیت، اگزما و آسیب عروق خونی می شود، برای حفاظت از آلودگی پوست و برداشتن آلاینده ها از سطح خارجی پوست باید هر روز دست و صورت را شسته و هفته ای دو مرتبه لیف ملایم کشید. برای اجتناب از آسیب رسانی کلر موجود در آب خانگی نیز می توان پوست را با آب معدنی شست وشو داد.

خوردن آب کافی: نوشیدن آب زیاد و کافی روزانه موجب می شود پوست آبرسانی شده و رشد سلول ها و گردش خون پوست بیشتر شود. از طرف دیگر با توجه به اینکه نوشیدن آب آلاینده دار می تواند به پوست آسیب برساند بنابراین توصیه می شود از آب های سالم استفاده شود.

همچنین بخوانید :

مطالب مشابه را ببینید!