مجله تاپ‌ناز‌

نکاتی برای خرید کفش ورزشی یا پیاده روی

کفش ورزش پیاده روی

راهنمای انتخاب کفش ورزشی و کفش پیاده روی

همه کفش های ورزشی برای پیاده روی مناسب نیستند. کفش های پیاده روی دارای مشخصه های خاصی هستند.

 

پیاده روی نه تنها یک فعالیت روزانه ضروری است بلکه فعالیت ورزشی و متناسب کننده اندام سبک هم به شمار می رود. اگرچه پیاده روی با مفاصل مهربان است انجام دائم آن در کفش های نامناسب باعث ناراحتی و حتی آسیب دیدگی می شود. کفش های ورزشی از کفش های مهمانی و معمولی برای پیاده روی بهتر هستند ولی بازهم برای این منظور طراحی نشده اند. چه در مسیر کار و چه برای ورزش پیاده روی می کنید پوشیدن کفش مناسب بسیار مهم است.

کفش ورزشی اولین نکته مهم در درست ورزش کردن است. این روزها در اکثر فروشگاههای لوازم ورزشی کارشناسانی وجود دارند که شما را در خرید کفش ورزشی مناسب راهنمایی می کنند ولی با این حال چند نکته ساده در خرید کفش ورزشی تان بدانید.
در خرید کفش ورزشی چند نکته زیر را بدانید
اگر چه اکثر فروشگاه‌های کفش‌های ورزشی دارای کادری مجرب به عنوان راهنمای خرید هستند، اما دانستن یک سری موارد می‌تواند به شما در انتخاب کفش ورزشی مناسب کمک کند. پوشیدن یک کفش ورزشی مناسب می تواند تمرین کردن شما را لذت بخش تر و البته ایمن تر کند. کفش نامناسب به بدن صدمات جبران ناپذیری وارد می کند.

بدین منظور، به توصیه های کارشناسانه زیر قبل از خرید، توجه کنید.
هرگز کفش های چند کاره خریداری نکنید
کفش های مناسب برای پیاده روی معمولا سفت بوده و به راحتی خم نمی شوند؛ در حالیکه، کفش های مناسب دویدن، انعطاف بیشتری داشته و راحت تر خم می شوند. بنابراین، اگر قصد انجام هر دو کار را دارید، دو کفش مجزا خریداری کنید.

پاهای خود را بشناسید
همه ما می دانیم که پاهایمان روی هم 10 انگشت و 2 پاشنه دارند؛ اما چیز مهم تر شکل پاهاست. بنابراین، آگاهی از انحنا و فرم پاها در انتخاب کفش راحت، نقش مهمی ایفا می کند. البته بیشتر مارک های معروف کفش هایی تولید می کنند که برای انواع پاها مناسب باشد.

سایز پاهای خود را مدام بررسی کنید
اینکه در بزرگسالان سایز پاها تغییر نمی کند، یک باور غلط می باشد. در واقع، به مرور زمان سایز پاها تغییر می کند؛ بنابراین، سالی دو مرتبه پاهای خود را اندازه بگیرید. البته بین مارک های مختلف سایزها متفاوت می باشد؛ پس بر اساس مارک مورد نظرتان سایز پاهایتان را بشناسید.

آخر شب کفش بخرید
پاها در اثر کارکردن و راه رفتن و یا دویدن در طی روز متورم شده و بزرگتر خواهند شد؛ بنابراین، شب کفش خود را خریداری کنید تا بعدا مشکلی با سایز کفش پیدا نکنید.

حتما از جوراب استفاده کنید
هنگام دویدن و یا راه رفتن، حتما از جوراب استفاده کنید. بهتر است از جوراب های ارتز – که سبب بهبود عملکرد و یا کاهش درد شده و از پیشرفت بدشکلی در اندام جلوگیری می کند – استفاده نمایید تا پاهای شما کاملا با کفش جفت و جور گشته و سلامت پاهای شما تضمین شود.

کفش را امتحان کنید
به حرف فروشنده اعتماد صد در صد نکنید. بنابراین، کفش را قبل از خریداری پوشیده و در مقابل فروشگاه کمی با آن راه رفته و حتی بدوید تا از راحتی آن مطمئن شوید.

به شست پا توجه کنید
همیشه باید حدود 2 سانتی متر بین شست پا و جلوی کفش فاصله باشد. بنابراین، نباید کفشی را بخرید که پنجه پایتان را محکم بگیرد.

به قیمت و مارک کفش توجه کنید
کفش با کیفیت و مناسب دویدن، نسبتا گران قیمت می باشد و البته به منظور سلامت پا، ارزش خرید آن را خواهد داشت.

زمانی که باید کفش نو بخرید را درست تشخیص بدهید
تقریبا به طور میانگین بعد از 700 کیلومتر دویدن، کفش جدیدی باید خریداری کرد. به عبارتی دیگر، به محض اینکه پشت کفش مستهلک شد و یا اینکه در پاهای تان احساس خوبی نداشتید، کفش باید تعوض شود.

مقدار راحتی کفش را تشخیص دهید
برخی از کفش هابه قدری راحت و بی صدا هستند که شما حس می کنید دارید تو فضا و یا روی ابرها راه می روید. این کفش ها برای اهداف خاصی طراحی شده اند و مناسب دویدن در یک پارک نیستند.
مثلا پوشیدن این کفش ها برای افرادی که پاشنه درد دارند، می تواند مناسب باشد. اما کسانی که مچ پاهایشان به راحتی پیچ می خورد، به هیچ وجه نباید از این نوع کفش ها استفاده کنند.
ویژگیهای خاص کفش های پیاده روی
افرادی که دائما و در مدت طولانی پیاده روی می کنند می توانند از ویژگی های خاص کفش های پیاده روی بهره های زیادی ببرند. این ویژگی ها شامل جذب شوک و حمایت از تعادل می شوند.
جذب شوک
لژ بکار رفته در پاشنه کفش پا را در هنگام برخورد با زمین در هنگام راه رفتن محافظت می کند. بیشتر کفش های ورزشی لژ دارند ولی کفش های پیاده روی در قسمت پاشنه لژ بیشتری دارند. کفش ورزش هایی مانند تنیس و بسکتبال به دلیل نحوه حرکت در آن ها لژ بیشتری در قسمت جلویی دارند و به همین دلیل کفش های ورزشی برای پیاده روی طولانی مناسب نیستند.
تعادل
در کفش های پیاده روی بخشی وجود دارد که از چرخیدن پا جلوگیری می کند. پیاده روی طولانی باعث چرخیدن پا به داخل یا بیرون می شود که حرکتی طبیعی است ولی ممکن است باعث آسیب رسیدن به پا یا درد شود.
کفش پیاده روی یا کفش دویدن
راه روفتن و دویدن مکانیزم مشابهی دارند ولی دویدن سریع تر است و در آن فشار بیشتری به پا وارد می شود. به دلیل ماهیت دویدن کفش های مخصوص آن گرانتر هستند و ویژگیهای خاصی در آن ها در نظر گرفته شده است. کفش های پیاده روی راحت تر هستند و انعطاف پذیری بیشتری دارند.
یک کفش پیاده روی بسیار عالی اگر اندازه مناسب پای شما نباشد سودی ندارد دقت کنید که در زمان خرید کفش به طول و عرض آن دقت کنید.
طول کفش
در بسیاری از افراد اندازه دو پا کمی با هم تفاوت دارند و مهم است که در هنگام خرید کفش با پای بزرگتر اندازه شود. دقت کنید که در جلوی کفش به اندازه ۱٫۲ سانت با بلند ترین انگشت پای بزرگتر فاصله باشد. اطمینان حاصل کنید که پاشنه پا در کفش نمی لغزد و در صورت وجود این حالت سایز کوچکتر کفش را امتحان کنید. همه انگشت های پا باید با رویه کفش فاصله مناسب داشته باشند تا در هنگام راه رفتن به آنها فشار وارد نشود.
عرض کفش
عرض کفش به اندازه طولش مهم است ولی بیشتر اوقات نادیده گرفته می شود. هنگامی که کفش را می پوشید نباید کناره های آن از فرم اصلی خارج شوند. اگر پای شما به کناره کفش فشار وارد می کند کفش برای شما باریک است و باید کفش های پهن تر را امتحان کنید. کفش های پیاده روی مانند کفش های مهمانی نیستند و دلیلی برای به زور جا دادن پا در کفش وجود ندارد.
قوس کف کفش
معمولا در یک مدل انتخاب قوس های مختلف ممکن نیست ولی بهتر است مدلی که ساپورت بهتری برای پا فراهم می کند انتخاب شود. نکته مهم در انتخاب کفش این است که مانند لباس سایز درج شده روی آن مهم نمی باشد و طوری که کفش در پا قرار می گیرد اهمیت بیشتری دارد. ممکن است برند های مختلف تا حدودی در اندازه با هم متفاوت باشند. حتما کفش پیاده روی مناسب انتخاب کنید تا از درد و آسیب دیدگی پا جلوگیری شود.

همچنین : مشخصاتی که یک کفش پیاده روی مناسب باید داشته باشد

مطالب مشابه را ببینید!