مجله تاپ‌ناز‌

نکاتی برای رشد سریع تر موها

رشد مو

با وجود بسیاری از ادعاها، هیچ راه‌قطعی اثبات شده‌ای که بتواند رشد موها را تسریع کند، وجود ندارد. موی هر فرد با سرعت متفاوتی رشد می‌کند و این تفاوت در رشد ناشی از تفاوت در ژن‌هاست. با این حال برخی راهکارها در میزان رشد موها مؤثرند. مقدار رشد موها در سال، حدود ۱۵ سانتی‌متر است؛ اگرچه در برخی افراد این مقدار بیشتر و در برخی افراد کمتر می‌شود.

تغذیه و رشد مو

بیشتر مردم اطلاع ندارند که با یک تغییر ساده در رژیم غذایی خود می‌توانند رشد موهای خود را افزایش دهند و یکی از روش‌ها، خوردن غذاهای غنی از ویتامین‌ها است. با استفاده از رژیم غذایی متعادل و سرشار از ویتامین می‌توانید رشد موها را تا حدودی افزایش دهید. غذاهای غنی از ویتامین‌های E و C و B و A تقویت می‌کنند.

آنتی‌‌اکسیدان‌ها نیز در رشد موها مؤثرند؛ زیرا با رادیکال‌های آزاد که موجب اکسیدان و آسیب‌دیدگی سلول‌ها می‌شوند، مقابله کرده و فولیکول‌ها را تقویت می‌کنند. اضافه کردن سبزی‌ها و میوه‌های تازه به رژیم غذایی، یکی از بهترین شیوه‌ها برای داشتن موی سالم است؛ به خصوص سبزی‌هایی که رنگ سبز روشن دارند. ویتامین E را در رژیم غذایی خود بگنجانید و این کار را با مصرف دانه‌ها، آجیل‌ها و روغن‌های گیاهی انجام دهید. رشد سریع موها به مقدار روی، اسیدفولیک، بیوتین و اسید چرب امگا۳ بستگی دارد. تنها با خوردن غذاهای غنی از پروتئین نمی‌توانید موهای سالمی داشته باشید؛ باید به تمامی نیازهای بدن خود توجه کنید. نیاسین در رشد موها مؤثر است و با تولید کراتین به حفظ رنگ طبیعی موها کمک می‌کند. نیاسین گردش خون را در پوست سر افزایش داده و شرایط رشد سریع موها را فراهم می‌آورد. انتظار نداشته باشید که با رعایت این نکات در مدتی کوتاه معجزه رخ دهد. برای رسیدن به نتیجه دلخواه باید صبر داشته باشید.

برخی راهکارها در میزان رشد مو

نگه داشتن موها در شرایط خوب، یک الزام است. شما باید به طور مرتب به آرایشگاه مراجعه و موهای‌تان را مرتب کنید تا هم سالم‌تر باشند و هم زیباتر. استفاده از مواد شیمیایی، موها را ضعیف و رشد آنها را کند می‌کند. از یک برس با کیفیت استفاده کنید؛ برخی از برس‌های ارزان‌قیمت به موها آسیب می‌رسانند. مصرف الکل و نیکوتین رشد موها را کاهش می‌دهند. سلامتی خود را در بالاترین حد ممکن نگه دارید. درخود تغییراتی ایجاد کنید. به اندازه کافی بخوابید، رژیم غذایی سالم داشته باشید و نوشیدن مقادیر زیادی آب را در طول روز فراموش نکنید. ویتامین‌های گروه B به رشد موها کمک می‌‌کنند. هنگام شستن موها، آنها را به دقت ماساژ دهید.

انتخاب صحیح شامپو و رشدمو

نمی‌دانید کدام شامپو مناسب‌تر است؟ کاملاً حق دارید، زیرا تنوع شامپوها بسیار زیاد و هر یک از تولیدکنندگان ادعا می‌کنند محصولاتشان، بهترین است. یک انتخاب اشتباه، در واقع اولین قدم برای نابودی موهاست. گاهی اوقات برخی از محصولات نامرغوب، آسیب‌هایی به موها وارد می‌کنند که حتی برای جبران این خسارات مجبور می‌شوید هزینه‌های گزافی را متقبل شوید. در انتخاب شامپوهای شیمیایی و یا حتی شامپوهای گیاهی دقت کنید که گزینه مناسب با نوع و بافت موها‌یتان را بیابید. اساساً شامپو، پوست سر را ازگردو غبار، چربی‌های اضافی و … پاک می‌کند. این مواد زائد فولیکول‌های مو را مسدود می‌کنند. بهترین روش انتخاب شامپوی مناسب، مراجعه به متخصص پوست و مو و راهنمایی گرفتن از اوست. اگر موی شما خشک و یا چرب است، بیشتر در انتخاب شامپو دقت کنید. یکی از دلایل کاهش رشد موها و ریزش بیشتر آنهااثر هورمون DHT است. اگر مشکل موهای شما ناشی از کمبود مواد غذایی باشد، شامپو مؤثر نخواهد بود. برخی از بیماری‌ها همچون تیروئید موجب ریزش موها می‌شوند. به تبلیغات شامپوها توجه نکنید، بلکه بیشتر به ترکیبات موجود در آنها توجه داشته باشید.

برخی روش‌‌های خاص برای تسریع رشد موها

باید به مواد تشکیل ‌دهنده محصولات مربوط به مراقبت از موها دقت کرد. عناصری همچون سدیم لوریل سولفات به موها آسیب می‌رسانند و سرعت رشد آنها را کاهش می‌دهند. اکثراً از مواد گیاهی استفاده کنید. اغلب افراد به برچسب‌ محصولات توجه نمی‌کنند؛ در حالی که این مورد اهمیت زیادی دارد. یکی از طبیعی‌ترین روش‌های رشد مو، ماساژ پوست سر با انگشتان دست است که باید هر روز حدود ۲-۳ دقیقه به صورت مدور آن را ماساژ دهید، برای ماساژ از روغن‌های طبیعی مثل روغن زیتون، روغن کرچک، روغن رزماری و روغن جوجوبا استفاده کنید و دست‌کم یک‌بار در هفته و حدود ۳۰ دقیقه با ماساژ فولیکول‌های مو را تحریک کنید تا رشد موها افزایش یابد.

ورزش

ورزش متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد و گردش خون را بهبود می‌بخشد و باعث رشد بیشتر موها می‌شود. قرار دادن کلاه روی سر یا بستن موها به مدت طولانی می‌تواند روی موها، اثر منفی بگذارد. برای جلوگیری از اصطکاک، بیشتر از بالش‌های ابریشمی و یا ساتن استفاده کنید و از بالش‌های پنبه‌ای کمتر استفاده نمایید. استرس برای سلامت همه انسان‌ها مضر است و رشد موها را کاهش می‌دهدو در موارد بسیار شدید، موها در مدت کوتاهی، نه تنها رشد کافی نمی‌کنند، بلکه به سرعت نیز می‌ریزند. برای شست‌و شوی موها از شامپوهای ملایم استفاده کنید و بیش از چهار بار در هفته موهای‌تان را شامپو نزنیدمگر موهایتان چرب باشد که در این صورت به استحمام روزانه نیاز دارید .

همچنین از آب ولرم استفاده کرده و موهای خیس را نیز شانه نزنید. از سشوار کردن بیش از اندازه موها و یا رنگ کردن زیاد آنها نیز خودداری ورزید. از مصرف مواد حاوی سرب خودداری کنید، چرا که سموم مربوط به آن به داخل منافذ پوست نفوذ و فولیکول‌های مو را ضعیف می‌کند و موجب افزایش ریزش آنها می‌شود. مقدار زیادی آب بنوشید. روش‌های آرامش و جوان سازی مثل یوگا و مدیتیشن برای کنترل و مدیریت استرس را تجربه کنید تا رشد موهای‌تان نیز افزایش یابد.

مطالب مشابه را ببینید!