مجله تاپ‌ناز‌

وعده صبحانه مفصل و کامل برای سلامتی خوب است؟

صبحانه

برای حفظ سلامتی آیا وعده صبحانه را سنگین و مفصل میل کنیم؟

کارشناسان تغذیه همواره توصیه می کنند که صبحانه کاملی بخورید آیا منظور از صبحانه کامل صبحانه ای است که سنگین و مفصل باشد یا سنگین و مفصل خوردن صبحانه برای سلامتی خوب نیست ؟ اکنون صبحانه سالم  و ایده آل را توضیح می دهیم صبحانه  بهتر است  شامل پروتئین زیاد و کربوهیدرات و چربی کمتر باشد و موادی غذایی  مانند غلات ، نان ، میوه ها ، ماهی و تخم مرغ و شیر بدون چربی را دارا باشد.

درباره ی این مسئله در بین متخصصان تغذیه ابهام وجود دارد. دیدگاه عموم مردم این است که صبحانه مفصل مناسب تر است. طبق تحقیقی در دانشگاه ویریجینیا در سال ۲۰۰۸ بیان شد که صبحانه مفصل به کاهش وزن کمک می کند و تحقیق دیگری در دانشگاه مونیخ در سال ۲۰۱۱ انجام شد و بیان شد که خوردن صبحانه مفصل و سنگین باعث افزایش در مقدار کل کالری در روز می شود که سبب اضافه وزن می گردد. در طول سال ها، بحث های زیادی درباره این موضوع بوده است و مقالات زیادی در مجلات چاپ شده است اما باز هم به طور قطعی نمی توان گفت که آیا خوردن صبحانه سنگین برای سلامت مناسب است.

نظرسنجی بر روی جامعه ی کوچکی از افراد انجام شده است و نتایج متناقضی دربارهی فواید صبحانه سنگین بدست آمده است :

آیا صبحانه مفصل و سنگین برای سلامتی مناسب است ؟

متخصصان تغذیه توصیه می کنند که برای نگه داشتن وزن خود به حالت مناسب، صبحانه مفصل بخورید. محققان بر روی ۹۴ زن که اضافه وزن داشتند در طی ۸ ماه تحقیق کردند. این افراد به دو گروه تقسیم شدند. به یک گروه برای صبحانه رزیم غذایی حاوی کربوهیدرات و پروتئین داده شد در حالیکه به گروه دیگر صبحانه با کمترین مقدار کربوهیدرات داده شده است. بعد از بررسی این دو گروه پس از ۸ ماه متوجه شدند که زن هایی که صبحانه با کربوهیدرات بیشتر خورده بودند توانستند خود را سر وزن نگه دارند و چند کیلو نیز کم کنند و افرادی که کربوهیدرات کمتری خورده بودند در دوره های بعد اضافه وزن نیز پیدا کردند.

بر طبق تحقیقات کسی که برای صبحانه کربوهیدرات بیشتری می خورد در طول روز میلش برای خوردن کربوهیدرات بیشتر کمتر است. همچنین مصرف پروتئین بیشتر در وعده صبحانه سبب می شود که فرد در طی روز دیرتر احساس گرسنگی کند. البته بعضی از محققان معتقدند که در صبحانه باید نوعی شیرینی مثلا دونات و یا یک تکه شیرینی کوچک مصرف شود.

 

تحقیقی بر روی ۲۸۰ فردی که اضافه وزن داشتند و ۱۰۰ نفری که وزنشان نرمال بود، انجام شد و به افراد چاق پیشنهاد شد که از ده روز قبل از شروع تحقیق از دستور خاصی برای صبحانه پیروی کنند و افرادی که وزن نرمالی داشتند ۱۴ روز قبل از تحقیق این دستور را پیروی کنند. هر ۳۸۰ نفر از یک برنامه صبحانه به برای هر روز  استفاده نکردند. در بعضی از روزها صبحانه شامل کالری زیاد و در روزهای دیگر کالری کمتری داشت و بعد مطالعات نشان داد که علیرغم مصرف کالری بیشتر در صبحانه در وعده ناهار و شام میزان مصرف کالری کمتر نشده است و در نهایت افزایش مصرف کالری در صبحانه میزان مصرف کل کالری را افزایش می دهد.

صبحانه ایده آل:

بر طبق گزارشات داده شده مشخص نیست که صبحانه مفصل مناسب یا خیر . بنابراین پیروی از یک رژیم متعادل مناسب تر است. بسیاری از متخصصان تغذیه معتقدند که خوردن در طی ۴ یا ۵ وعده بسیار مناسب تر است تا یک وعده در حد انفجار مواد  غذایی بخورید وقتی در طی زمان های مناسب و چند وعده در روز بخورید به بدن خود این فرصت را می دهید که به راحتی عمل هضم را انجام دهد.و خوردن مفصل در یک وعده عمل هضم را دچار مشکل می کند و مشکلات دیگری را نیز ایجاد می نماید.

صبحانه شما بهتر است  شامل پروتئین زیاد و کربوهیدرات و چربی کمتر باشد و موادی غذایی نظیر غلات ، نان ، میوه ها ، ماهی و تخم مرغ و شیر بدون چربی را دارا باشد.

مطالب مشابه را ببینید!