مجله تاپ‌ناز‌

پارک‌های جنگلی ایران

 رفتن به طبیعت یکی از تفریحاتی است که مردم در فصل های گرم به وفور آن را انجام می دهند. یکی از زیبایی های طبیعت نیز پارک های جنگلی هستند که در کنار چشم اندازهای طبیعی و زیبا، امکانات رفاهی دست‌ساز بشر نیز دارند و مردم می توانند از آنها بهره بگیرند. برای آشنایی با زیباترین و بزرگ ترین پارک ها جنگلی کشور با ما همراه باشید.

پارک جنگلی باراجین (شهر قزوین)
پارک جنگلی باراجین یا پارک جنگلی فدک در منطقه باراجین شهر قزوین واقع شده است. این بوستان با مساحت ۱۵۰۰ هکتار بزرگ ترین پارک جنگلی کشور محسوب می شود. قله مردمی، رودخانه ارنزک، دسترسی آسان و اشراف به شهر قزوین را می توان از ویژگی های بوستان باراجین دانست.

از امکانات این بوستان می توان به زمین چمن، پیست های دوچرخه سواری و موتورسواری، سینمای تابستانه، شهربازی درفک، آب نماهای مختلف و کمپینگ ارزان قیمت برای مسافران اشاره کرد.

پارک‌های جنگلی ایران

یکی از مهم ترین پروژه های در دست اقدام در این بوستان، پروژه دهکده حیات طبیعت است؛ این مجموعه که در زمینی بالغ بر ۷۰ هزار متر مربع در حال احداث است یک مرکز با کاربری آموزشی، تحقیقاتی و گردشگری است و از امکاناتی نظیر مزرعه گاومیش ها، حیوانات اهلی ،سوله گوزن ها، کبوترخانه، باغ خزندگان، سالن تاکسیدرمی، آمفی تئاتر، برکه و آبشار، آکواریوم، خانه روستایی، پارکینگ، سالن پذیرایی و فروشگاه بر خوردار است.

 

   پارک جنگلی میرزا کوچک‌خان (شهر آمل)
پارک جنگلی نمونه گردشگری میرزا کوچک‌خان هراز در ۱۶ کیلومتری شهر آمل استان مازندران در جاده هراز قرار دارد. این پارک زیبا با جنگل‌های انبوه و همراه با جاده‌ای زیبا یکی از بزرگ ترین پارک‌های جنگلی در خاورمیانه و دومین پارک جنگلی بزرگ استان مازندران است، رودخانه هراز که از ضلع خاوری این پارک می‌گذرد، جلوه خاصی به جنگل بخشیده ‌است.

  بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

 این پارک دارای امکانات تفرجگاهی آلاچیق، آب آشامیدنی، سرویس دستشویی، اجاق، میز و نیمکت، رستوران و قهوه خانه، سکوی چادر و وسایل بازی کودکان، جایگاه سوارکاری و سه مدخل ورودی است. از جاذبه های این پارک باید به جاده جنگلی، آبشار ماهان، هزار پله، چشمه آب سرد، درختان کهنسال، مرتع جنگلی و درختان میوه‌ای اشاره کرد.

پارک جنگلی شورآب (شهر خرم‌آباد)
پارک جنگلی شورآب یکی از پارک های طبیعی اطراف شهر خرم‌آباد است. این پارک طبیعی در کیلومتر ۲۵ جاده خرم‌آباد به پلدختر واقع شده است و دارای جاده دسترسی آسفالت، آلاچیق و دیگر امکانات رفاهی است. پارک جنگلی شورآب به دلیل وجود درختان انبوه بلوط و آب هوای معتدل هر سال در فصل بهار گردشگران بسیاری را خود جذب می کند.

  بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

 پارک جنگلی مخمل‌کوه (شهر خرم‌آباد)
پارک جنگلی مخمل‌کوه یکی از پارک های طبیعی اطراف شهر خرم‌آباد است. مساحت این پارک ۵۰۰ هکتار است، پارک جنگلی مخمل‌کوه در مسیر خرم‌آباد به الشتر و در کیلومتر ۱۵ این جاده واقع شده و دارای جاده دسترسی آسفالت، آلاچیق، و دیگر امکانات رفاهی است.

بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

پارک جنگلی چالدره (شهر تنکابن)
پارک جنگلی چالدره در استان مازندران در فاصله ۱۸ کیلومتری مسیر تنکابن واقع شده‌است. ارتفاع از سطح دریا این پارک ۴۰۰ متر می‌باشد. این پارک با ۹۴ هکتار وسعت در بین دو رود سه هزار و دو هزار و محل تقاطع این دو رود قرار دارد. پارک جنگلی چالدره جزو جنگل‌های جلگه‌ای محسوب می‌شود.

  بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

پارک جنگلی سی‌سنگان (شهر نوشهر)
این پارک که در ۲۷ کیلومتری جاده نوشهر به نور قرار دارد، از شمال به دریای خزر، از جنوب به سلسله جبال البرز محدود می‌شود. مساحت این پارک در حدود ۶۰۲ هکتار است و زیستگاه انواع گونه‌های درختی، درختچه‌ای خشبی و علفی و جانوری است.

این پارک بخش ساحلی نیز دارد. بخش‌های ساحل به مساحت ۳۰ هکتار در حاشیه جاده قرار دارد و درختان و درختچه‌هایی همچون توسکا، لرگ، بلوط، آزاد، لیلکی، انجیر، داغداغان، انار، ازگیل، سرخ ولیک، گوجه جنگلی، توت، سیاه تلو، سیاه ال و سیاه اربه در این قسمت قرار دارند.

بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

از تفریحات پارک و ساحل سی‌سنگان می توان به جت اسکی، قایق سواری، اسب سواری، کارتینگ، والیبال ساحلی و بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد. در این بوستان پستاندارانی چون شوکا، مرال، خرس قهوه‌ای، پلنگ، روباه، گربه جنگلی، گراز و شغال زیست می‌کنند.

پارک جنگلی کشپل (شهر چمستان)
تفرجگاه جنگلی کشپل چمستان در حوزه استان مازندران شهرستان نور شهر چمستان در مسیر ییلاقی لاویج و در حد فاصل 2.5 کیلومتری از چمستان واقع شده ‌است. این پارک حدود 7.21 هکتار مساحت دارد.

بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

 پارك جنگلی سراوان (جاده رشت به قزوین)
پارك جنگلی سراوان به مساحت 1487 هكتار با داشتن طبیعتی بسیار زیبا و چشمگیر در قسمت غربی جاده رشت به قزوین و در فاصله 17 كیلومتری از مركز استان واقع شده است.

   بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

 پارك سراوان جاذبه های خاص طبیعی و گونه های متنوع درختی و درختچه ای، پرندگان و جانوران گوناگون دارد. از جمله امكانات رفاهی آن می توان به آلاچیق، میز و نیمكت، كباب پز، محوطه بازی برای كودكان، وسایل بازی كودكان، سطل زباله، سرویس بهداشتی، سكوی نصب چادر و … اشاره کرد.

پارك جنگلی امام زاده هاشم (جاده رشت به تهران)
این پارك در كیلومتر 25 جاده رشت به تهران به بخش امام زاده هاشم كه از توابع شهرستان رشت به مساحت 8 هكتار واقع گردیده است.
این پارك به دلیل قرار گرفتن در منطقه زیارتی امام زاده هاشم، از استقبال زیادی توسط زائرین و گردشگران بین راهی كه در هنگام مسافرت به تهران یا از تهران به رشت قصد استراحت دارند، برخوردار است.

بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران
از امكانات رفاهی داخل پارك می توان به تاسیسات آب و سرویس های بهداشتی، سكوی نصب چادر و محیط جنگلی دلپذیر آن نام برد.

پارك جنگلی ماسوله (شهر ماسوله)
شهر ماسوله در فومن جلوه های خاص طبیعی دارد به طوری كه در گذشته از ماسوله به نام شهر صخره ها نام می بردند.

 بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

پارك جنگلی ماسوله 2041 هكتار وسعت دارد و قسمت اعظم آن كوهستانی و میانبند است. فاصله این پارک تا مركز استان 62 كیلومتر و تا فومن 35 كیلومتر است. منطقه فوق با توجه به ویژگی های تاریخی و ژئومورفولوژی و اقلیم خزری توام با كوهستانی یكی از مهم ترین سایت های ایرانگردی است. ویژگی های سنتی بناهای ماسوله به طرز زیبا و با اصول مهندسی سنتی و معماری خاص به سمت كوهپایه بنا شده است و چشم انداز آنها به صورت پلكانی از كوه به دره و وضعیت منحصر به فرد آن سالانه، پذیرای مشتاقان بی‌شماری است.

پارك جنگلی قلعه رودخان (شهر فومن)
پارك جنگلی قلعه رودخان به مساحتی بالغ بر 1870 هكتار كه قسمت اعظم آن كوهستانی و میان بند می باشد، دارای طبیعتی بسیار زیبا و چشمگیر است و در جوار روستای قلعه رودخان در فاصله 20 كیلومتری جنوب شرقی فومن قرار دارد.

  بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

 این پارك علاوه بر جاذبه های خاص طبیعی خود دارای ویژگی منحصر به فرد دیگری همچون قلعه رودخان یا قلعه حسامی نیز هست. این قلعه از بزرگ ترین دژهای نظامی ایران و گیلان است و پیشینه آن به قرن پنجم یا ششم هجری قمری می رسد.

پارك جنگلی دكتر درستكار (جاده رشت به آستارا)
پارك جنگلی دكتر درستكار حدود 1071 هكتار مساحت و طبیعتی بسیار زیبا و چشمگیر دارد. این پارک در 78 كیلومتری از مركز استان در مسیر اصلی جاده رشت به آستارا واقع شده است. این پارک در کنار كوه و دریا قرار دارد و به همین دلیل قطب سیاحتی و تفریحی استان به شمار می رود. از جمله امکانات رفاهی این پارک جنگلی باید به آلاچیق، سكوی نصب چادر، سرویس بهداشتی، میز و صندلی و نیمكت، كباب پز، سطل زباله و … اشاره کرد.

بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

پارك جنگلی بی بی یانلو (آستارا)
پارك جنگلی بی بی یانلو به وسعت 1512 هكتار، جزو جنگل های هیركانی غربی است كه در ضلع جنوب غربی شهرستان آستارا واقع شده است و فاصله آن تا آستارا پنج كیلومتر می باشد.

 بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

 این پارك جاذبه های طبیعی زیبا و خاصی دارد. علاوه بر تنوع گونه های جانوری، چندین دره با دامنه های پوشیده از جنگل و یال های نسبتا بلند و چندین قله دارد و چشم انداز منحصر به فرد و جالب توجه ای ایجاد كرده است.

پارک جنگلی مشگین‌شهر
پارک جنگلی مشگین‌شهر در کناره غربی رود خیاوچای و به موازات آن در بالا دست رودخانه قرار دارد. این پارک تقریبا بیضوی بطول ۵ کیلومتر است و با جاده کشی در مسیر رودخانه بر طول مسیر بالارونده آن افزوده شده است.

 بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

پارک جنگلی خرگوش دره (تهران)
پارک جنگلی خرگوش دره با مساحتی بیش از ۱۰۰ هکتار در منطقه ۲۲ شهرداری تهران و در مجاورت مجموعه ورزشی آزادی و آزادراه های تهران – کرج و آزادگان واقع شده است.

 بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

پوشش گیاهی این مجموعه بیشتر از درختان کاج و سرو و اقاقیا تشکیل شده است. این بوستان جزو کمربند سبز تهران محسوب می شود و به منظور تلطیف هوای تهران احداث گردیده است.

بوستان مسافران به مساحت ۱۲ هکتار و با هدف اسکان موقت مسافران و تماشاچیان مسابفات فوتبال در این پارک ساخته و راه اندازی شده است.

پارک جنگلی کوهسار (تهران)
بوستان جنگلی کوهسار در شمال‌باختر شهر تهران واقع شده است. این بوستان جنگلی که در دامنه رشته‌کوه البرز قرار دارد در منطقه ۵ شهرداری تهران واقع شده است. بوستان جنگلی یا کوهستانی کوهسار در شمال‌باختر محله شهران و شمال محله کن قرار دارد. راه دسترسی به این بوستان از طریق بزرگراه آبشناسان (ایرانپارس) ممکن است. همچنین در درون بوستان، جاده ماشین‌رو نیز وجود دارد که از طریق آن می‌توان به مناطق بالایی بوستان دسترسی داشت.

 بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

 پارک جنگلی لتمال کن (تهران)
پارک جنگلی لتمال کن با مساحتی بیش از۱۰۰ هکتار در ارتفاعات منطقه ۲۲ شهرداری تهران و شمال بزرگراه همت واقع شده‌است. ارتفاع این بوستان جنگلی ۱۸۰۰ متر از سطح دریا می‌باشد و در طرح تفصیلی تهران جزو کمربند سبز شهر تهران و طرح گلگشت تهران محسوب می‌گردد.

پارک جنگلی لتمال کن دارای پوشش گیاهی متنوعی است که شامل درختان زبان گنجشک، بربیس، ارغوان و کاج می‌باشد.

بوستان جنگلی لتمال کن در مسیر وزش بادهای شرقی – غربی تهران واقع شده‌است و سهم به سزایی در تلطیف هوای شهر تهران به خصوص حوزه غرب آن داراست. این پارک به دلیل امکانات مناسب و دارا بودن مسیرهای پیاده روی از مقاصد گردشگری و کوه پیمایی شهروندان تهرانی محسوب می‌گردد.

 بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران
پارک جنگلی پردیسان (تهران)
بوستان جنگلی پردیسان یکی از بوستان‌های بزرگ و مشهور شهر تهران است. این بوستان در منطقه ۲ شهرداری تهران قرار دارد.

این بوستان که در شمال غربی تهران واقع شده‌است، از سمت شمال به بزرگراه همت و محله شهرک غرب، از شرق به بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری، از غرب به مسیل رودخانه پونک و از سمت جنوب به بزرگراه حکیم و محله بلوار مرزداران محدود می‌شود. بزرگراه یادگار امام در راستای شمالی/جنوبی، این بوستان را به دو بخش تقسیم می‌کند که پیوند آن‌ها به وسیله دو پل برقرار شده‌است.

بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

از امکانات این بوستان می‌توان به موزه تنوع زیستی، موزه آب و باغ وحش اشاره کرد. وجود موزه تنوع زیستی با انواع حیوانات و حشرات تاکسیدرمی شده، و بعضا زنده، یکی دیگر از جذابیت‌های این پارک جنگلی است. ساختمان سازمان حفاظت محیط زیست ایران نیز در قسمت جنوبی این بوستان قرار دارد.

پارک جنگلی چیتگر (شهر تهران)
این بوستان از شمال به زمین‌های چیتگر، از جنوب به آزادراه تهران-کرج از غرب به آزادشهر و پیکان‌شهر و از شرق به منطقه خرگوش‌دره محدود می‌شود. این پارک با ۱۴۵۰ هکتار زمین پردرخت از بزرگ‌ترین بوستان‌های جنگلی استان تهران است.

 بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

هدف از احداث این بوستان جنگلی که در آغاز مسیر وزیدن باد غربی به شهر تهران قرار گرفته، بالا بردن مقدار اکسیژن هوای تهران بوده‌است. این پارک دارای یک پیست و مسیرهای دوچرخه‌سواری و امکانات اسکیت‌سواری است.

پارک جنگلی لویزان (تهران)
پارک جنگلی لَویزان یکی از پارک‌های جنگلی شهر تهران و بخش شمیرانات است که بیش از 1000 هکتار وسعت دارد و در شمال شرق پایتخت واقع گردیده است.

   بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

  این پارک جنگلی از شمال به بزرگراه شهید بابایی، از جنوب به شمس آباد، از شرق به شهرک امید، باغ پرندگان و از غرب به ده لویزان محدود می شود. این پارک در ۱۳ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد و بزرگ ترین فضای سبز شهر تهران به حساب می آید.

پارک جنگلی وردآورد (تهران)
پارک جنگلی وردآورد یکی از پارک‌های جنگلی استان تهران است که از نظر بزرگی در مرتبه دوم می‌باشد. این پارک در کوه‌های وردآورد و در کنار آزادراه ۲ قرار دارد.

   بزرگ ترین پارک‌های جنگلی ایران,پارک‌های جنگلی ایران

مطالب مشابه را ببینید!