مجله تاپ‌ناز‌

پارگی دهانه رحم هنگام زایمان طبیعی و مراقبت از آن

پارگی رحم

پارگی دهانه رحم در زایمان طبیعی

به دلیل تنگ بودن دهانه رحم هنگام زایمان طبیعی قسمت هایی از آن به صورت نامنظم پاره می شود. برای جلوگیری از این اتفاق، ماما پس از بی‌حسی موضعی، قسمت پایین دهانه را شکاف کوچکی می‌دهد و پس از زایمان هم آن را با نخ جذبی بخیه می‌کند.

در زایمان طبیعی، لازم است که برای خارج شدن سر نوزاد، مقدار کمی از دهانه واژن شکافته شود. اگر اجازه دهیم این اتفاق به صورت طبیعی رخ دهد، ممکن است دهانه از چند قسمت و به صورت نامنظم پاره شود، برای جلوگیری از این اتفاق، ماما پس از بی‌حسی موضعی، قسمت پایین دهانه را شکاف کوچکی می‌دهد و پس از زایمان هم آن را با نخ جذبی بخیه می‌کند.

پس از زایمان، تا چند هفته ممکن است هنگام نشستن احساس درد کنید یا موقع ادرار احساس سوزش کنید. برای اینکه در این مدت کمتر اذیت شوید، برای نشستن از یک بالشتک استفاده کنید و روی محل‌های سفت ننشینید. همچنین برای کاهش سوزش می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.

هنگام ادرار نیز از یک بطری استفاده کنید تا ادرار بر روی زخم‌تان نریزد. یا هنگام تخلیه ادرار، آب گرم را باز کنید و همزمان خودتان را با آب بشویید تا سوزشی احساس نکنید. زمانی هم که نیاز به تخلیه مدفوع پیدا می‌کنید به کمک یک دستمال تمیز محل زخم را محکم فشار دهید تا فشار مقعد به آن وارد نشود. سعی کنید در این مدت از مواد غذایی فیبردار استفاده کنید تا دچار یبوست نشوید. همچنین می‌توانید از مسکن نیز برای کاهش درد استفاده کنید.اگر پارگی واژن علاوه بر پوست، شامل بخش عضلانی هم باشد، ممکن است چندین ماه زمان ببرد تا بهبود یابد.

همچنین : آموزش روش های تنگ کردن واژن برای خانم ها

مطالب مشابه را ببینید!