مجله تاپ‌ناز‌

پستانک باعث تغییر حالت دندان و فک در نوزاد می شود

پستانک

خیلی از کودکان به پستانک عادت دارند و پستانک باعث آرامش آنها می شود که البته عورضی برای فک و دندان نوزاد دارد.

عوارض و خطرات استفاده از پستانک در نوزادان

یکی از دم دستی ترین و ساده ترین وسایلی که اغلب والدین برای آرام کردن کودک از آن استفاده میکنند پستانک است که شاید اگر درباره این وسیله اطلاعات بیشتری کسب کنید و از عوارض آن بیشتر بدانید دیگر سراغ این وسیله برای آرام کردن فرزندتان نروید.پستانک

پستانک

یک دندانپزشک کودکان معتقد است استفاده از پستانک و مکیدن انگشت موجب جلوزدگی فک در کودکان می شود.

پستانک به فک کودک صدمه می زند

وی در خصوص عوارض ایجاد شده در فک و دهان کودکان به واسطه مکیدن انگشت و پستانک، گفت:این امر باعث عوارضی از جمله جلوزدگی فک، تغییر حالت دندان ها و تنگی قوس فک بالا می شود که اگر این مکیدن بیشتر باشد، حالت بازشدگی در دندان های جلوی فک بالا و پایین نیز ایجاد شده و با آوردن زبان در این فضا، حالت بازشدگی افزایش می یابد. وی اظهار کرد:توصیه می شود به کودکی که با شیر مادر سیر شده پستانک ندهند؛ زیرا عضلات فکی در کودکان هنوز تکامل پیدا نکرده و ممکن است عوارضی را در این خصوص ایجاد کند، مکیدن انگشت و پستانک در پیدایش دندان های نامرتب کودکان بسیار تاثیرگذار است.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد:در صورتی که کودک بعد از سه سالگی عادت مکیدن پستانک یا انگشت خود را را ترک کند، مشکلات ایجاد شده در فک با رشد آن ها از بین خواهد رفت، اما در صورتی که به مدت طولانی تا شش سالگی یا حتی بیشتر از این، مکیدن ادامه یابد، تاثیرات بیشتر و بدتری را در ایجاد دندان های نامرتب در سنین بالاتر بر جا می گذارد.

پستانک

استفاده از پستانک برای نوزادان باعث تغییراتی در دهان و دندان آنها میشود

وی در خصوص مکیدن انگشت در کودکان، گفت:مکیدن انگشت نسبت به پستانک، اثرات بدتر و بیشتری را به جا می گذارد زیرا ترک آن در کودکان سخت تر انجام می شود و حتی بهتر است برای ترک این عادت، از پستانک استفاده کنند. وی با بیان اینکه پستانک در بیشتر مواقع نیز موجب انتقال بیشتر باکتری ها از مجرای بینی و باعث عفونت گوش میانی در کودکان می شود، ادامه داد:دندان گیرها در کودکانی که به هنگام دندان درآوردن از آن برای خارش لثه های خود استفاده می کنند، مشکل حاد و جدی ایجاد نمی کند. به مادران توصیه می شود برای کودکانی که سن بیشتری دارند برای تحریک دندان درآوردن و رفع خارش، از هویج خام استفاده کنند.
این دندانپزشک در خصوص علل نامرتبی دندان ها و عوامل کنترل کننده آن از کودکی، تصریح کرد:علل ژنتیکی از مهم ترین علل در این خصوص است. به عنوان مثال عدم متناسب سایز دندان ها با سایز فک ها می تواند دندان های نامرتبی را ایجاد کند. وی با بیان اینکه باید در خصوص حفظ و نگهداری دندان های شیری در کودکان بکوشیم، ادامه داد:به طور مثال بعد از مصرف شیر با نوشاندن کمی آب یا تمیز کردن با دستمال مرطوب می توان اقدام پیشگیرانه انجام داد. همچنین در سنین بالاتر کودکان، با استفاده از مسواک می توان از پوسیدگی دندان های شیری جلوگیری کرد.

بهداشت دندان ها مخصوصا فضاهای بین دندانی برای دندان های شیری بسیار اهمیت دارد؛ زیرا اگر پوسیدگی رخ دهد دندان ها به سمت فضای خالی رفته و باعث نامرتبی دندان های دائمی در بزرگسالی می شود.
این دندانپزشک با بیان اینکه والدین باید جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان شیری، کودکان خود را به دندانپزشکی ببرند، اظهار کرد:تا حد امکان بهتر است دندان ها کشیده نشوند و در جای خود باقی بمانند. بهترین فضا نگهدار دندان، دندان شیری است که در صورت سالم بودن، شخص در آینده نیازی به انجام ارتودنسی نخواهد داشت. وی تاکید کرد:حتی اگر دندان کودکان پوسیدگی ندارد، باید قبل از یک سالگی و زمان رویش اولین دندان شیری، والدین کودک برای افزایش آگاهی و اطلاعات مهم در خصوص نگهداری بهتر دندان کودکان به دندانپزشک مراجعه کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد:کودکان تا حد امکان شب ها قبل از خواب شیر نخورند؛ زیرا هنگام خوابیدن بزاق کمتری در دهان ترشح می شود و شیر به مدت زیادی روی دندان ها باقی مانده و مکانیسم پوسیدگی در این زمان بیشتر رخ می دهد. به همین دلیل قبل از خواب با شستن دندان ها، مادران به مدت چهار تا پنج ساعتی که کودک می خوابد، به کودک شیر ندهند. مهراب خانی با بیان اینکه بعد از سه سالگی می توان از فلوراید برای شست وشوی دهان کودکان استفاده کرد، افزود:هرچه پوسیدگی در دندان های شیری کمتر باشد، در دندان های دائمی نیز کمتر خواهد بود و هرچه این پوسیدگی در دندان های شیری بیشتر باشد، دندان های دائمی نیز زودتر و بیشتر پوسیده می شوند.

تغییر حالت دندان ها و فک با استفاده از پستانک

مطالب مشابه را ببینید!