مجله تاپ‌ناز‌

چگونه به زگیل تناسلی مبتلا نشویم؟

چگونه به زگیل تناسلی مبتلا نشویم؟

زگیل تناسلی تنها از طریق تماس جنسی قابل انتقال است و در صورتی که فرد یا شریک جنسی او رفتار پرخطر یا غیر ایمن داشته باشد، به زگیل تناسلی مبتلا خواهند شد.

پیشگیری از زگیل تناسلی

زن و مرد، پیر و جوان، مجرد یا متاهل نمی‌شناسد و می‌تواند افراد زیادی را براحتی بیمار کند. زگیل تناسلی را با وجود شیوع، کمتر کسی می‌شناسد؛ زگیلی که از طریق پوست و تماس جنسی باعث ابتلای افراد می‌شود و در صورت عدم کنترل دردسرهای زیادی را به همراه دارد.

 

ویروس اچ.پی.وی (HPV: Human papilloma virus )، در واقع عامل ابتلا به زگیل تناسلی محسوب می‌شود. این ویروس روی پوست ضایعاتی را به وجود می‌آورد که این ضایعات از نظر ظاهری می‌تواند با یکدیگر متفاوت باشد اما به طور کلی شبیه گل‌کلم بوده یا به شکل صاف نیز دیده می‌شود. سطح روی زگیل‌ها معمولا حالت شاخی و زبر دارد. زگیل‌های تناسلی انواع و اقسام مختلفی دارند اما اچ.‌پی.‌وی از همه زگیل‌های تناسلی مهم‌تر محسوب می‌شود به این دلیل که علاوه بر مسری بودن، می‌تواند تغییرات سلولی را نیز به همراه داشته باشد که نتیجه این مساله در بسیاری از موارد سرطان است. ابتلا به زگیل تناسلی می‌تواند باعث ابتلا به سرطان دهانه رحم در خانم‌ها، سرطان مجاری ادرار در آقایان و حتی سرطان دهان (در صورت داشتن روابط غیرمعمول) شود.

همچنین : سوال هایی در مورد زگیل تناسلی

از استخر نترسید!

این زگیل تنها از طریق تماس جنسی قابل انتقال است و در صورتی که فرد یا شریک جنسی او رفتار پرخطر یا غیر ایمن داشته باشد، به زگیل تناسلی مبتلا خواهند شد. برخی افراد تصور می‌کنند که ابتلا به زگیل تناسلی از طریق استخر یا اپیلاسیون امکان‌پذیر است در حالی‌که زگیل‌هایی که از این مراکز به افراد منتقل می‌شوند، از نوع اچ.‌ پی . وی نیستند.

 

امکان انتقال زگیل تناسلی از طریق استخر یا اپیلاسیون، بسیار ضعیف است و جای نگرانی از این بابت وجود ندارد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که استفاده از پوشش بهداشتی (کاندوم)، می‌تواند مانع از ابتلا به این زگیل شود در حالی‌که این باور نادرست است چون پوشش‌های بهداشتی تنها می‌توانند مانع ابتلای قسمت‌های داخلی بدن مانند رحم و مجاری ادرار شوند و امکان انتقال زگیل از طریق پوست ناحیه تناسلی وجود دارد.

زگیل تناسلی

نگذارید سرطان سراغ‌تان بیاید

همه افراد در صورت مشاهده ضایعات پوستی، بویژه در ناحیه تناسلی باید به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنند. چنانچه احتمال ابتلا به زگیل تناسلی در نواحی داخلی بدن مانند رحم یا مجاری ادرار وجود داشته باشد، باید برای بررسی بیشتر و معاینه به متخصص اورولوژی (آقایان) و متخصص زنان (خانم‌ها) مراجعه کرد.

 

ویروس زگیل تناسلی به صورت قطعی درمان ندارد و برای همیشه در بدن فرد مبتلا باقی می‌ماند، اما برای انتقال آن به قسمت‌های مختلف بدن، پیشگیری از سرطان و انتقال آن به دیگر افراد، باید حتما اقدامات درمانی خاصی صورت بگیرد. برای تشخیص نوع زگیل تناسلی و این‌که متوجه شد زگیل از نوع اچ پی وی است، باید حتما نمونه‌برداری از ضایعه صورت بگیرد. بهره‌گیری از تست پاپ اسمیر برای خانم‌ها نیز می‌تواند مفید باشد و از آلودگی قسمت‌های داخلی بدن به ویروس زگیل، می‌توان اطمینان پیدا کرد. چنانچه تشخیص دیر انجام شود و فرد اقدامات اولیه درمانی را انجام ندهد، می‌تواند به سرطان مبتلا شود که برای درمان سرطان، باید درمان‌های خاصی انجام بگیرد. در صورت ابتلا به سرطان، تشخیص هر چه زودتر باشد، امکان این‌که فرد به درمان‌ها پاسخ مثبت بدهد، بیشتر خواهد بود.

 

این افراد بیشتر مواظب باشند

آن دسته از افرادی که سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف است بیش از دیگر افراد می‌توانند به این زگیل مبتلا شوند. علاوه بر این وجود زخم روی پوست، فرد را مستعد ابتلا به زگیل تناسلی می‌کند. افرادی که پوست آنها خشک است نیز بیش از دیگر افراد می‌توانند به زگیل تناسلی مبتلا شوند.

 

زگیل و دردسرهایش

اگر فردی دچار زگیل تناسلی شود، باید حتما به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کند و اقدامات درمانی مخصوص را انجام بدهد، چون در صورت عدم درمان، ابتلا به زگیل تناسلی گسترش پیدا می‌کند و احتمال ابتلا به سرطان نیز بالا خواهد رفت. خانم‌هایی که به این نوع زگیل مبتلا هستند، در صورت بارداری باید حتما زایمان خود را به شکل سزارین انجام بدهند به دلیل این‌که زایمان طبیعی می‌تواند باعث ابتلای نوزاد به این زگیل شود.

 

چطور به زگیل مبتلا نشویم

ابتلا به زگیل تناسلی به نسبت گذشته افزایش یافته در حالی‌که این زگیل قابل پیشگیری است و با رعایت برخی نکات، می‌توان مانع از ابتلا به آن شد. برای پیشگیری از زگیل تناسلی، پیش از هر چیز باید ارزش‌های اخلاقی را رعایت کرد و از داشتن شریک جنسی سالم نیز مطمئن شد. علاوه بر این، یکی دیگر از مواردی که می‌تواند تا حدود زیادی از ابتلا به زگیل تناسلی پیشگیری کند، زدن واکسن است. واکسنی به نام گارداسیل وجود دارد که در پیشگیری از این زگیل، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

 

واکسن گارداسیل، در بسیاری از کشورهای پیشرفته، پیش از شروع رفتارهای جنسی در هر سنی که احتمال بروز این رفتار وجود دارد، تزریق می‌شود. واکسن جدید گارداسیل، به نسبت نوع قدیمی آن، مزیت بیشتری دارد چون می‌تواند از ابتلا به 9 نوع زگیل پرخطر که یکی از آنها اچ پی وی است، جلوگیری کند. واکسن‌هایی که در حال حاضر در کشور ما وجود دارند، تنها می‌توانند از ابتلا به چهار نوع ویروس پر خطر پیشگیری کنند.

 

این واکسن تا زمانی که در سه نوبت تزریق نشود، نمی‌تواند بدن را در برابر زگیل مصون کند. دو ماه بعد از تزریق اول، باید تزریق دوم انجام شود و بعد از آن تزریق سوم، شش ماه بعد از اولین تزریق، صورت می‌گیرد. این واکسن، تنها مختص افرادی که به زگیل تناسلی دچار نشده‌اند، نیست بلکه آن دسته از افرادی هم که به زگیل اچ پی وی مبتلا شدند، می‌توانند واکسن گارداسیل را بزنند تا از ابتلا به دیگر زگیل‌های پر خطردر امان باشند.

مطالب مشابه را ببینید!