مجله تاپ‌ناز‌

چگونه به صورت طبیعی قد بلندتر شویم؟

چگونه به صورت طبیعی قد بلندتر شویم؟

چگونه به صورت طبیعی قد بلندتر شویم؟

شاید شما هم عضو خانواده ای هستید که همگی قد بلند بوده و تنها شما از بقیه کوتاه ترید. حقیقت امر آن است که قد هر شخص به عاملی بستگی دارد که از کنترل آنان خارج است: “ژن ها”. با این حال آگاه باشید که بسیاری از عوامل هستند که بر قد افراد تأثیر می گذارند و به راحتی می توان او را کنترل کرد؛ همانند عادات طبیعی فرد، تکنیک ها و غذاهایی که موجب افزایش قابلیت های شما در افزایش قد می گردد.

بنابراین اگر در حال حاضر در سن رشد هستید، این مطلب و تکنیک های پیش رو را خوانده و مورد استفاده قرار دهید:

۱- رژیم غذایی متعادلی را دنبال کنید:

فردی که چاق است، کوتاه تر به نظر می رسد. هنگامی که از رژیم غذایی متناسبی پیروی می کنید، قد بلندتر به نظر خواهید رسید. در برنامه ی غذایی خود:

• مقدار زیادی پروتئین بدون چربی مصرف کنید: پروتئین بدون چربی، همانند گوشت سفید مرغ، ماهی، سویا و فرآورده های لبنی، موجب ارتقاء رشد ماهیچه ها و سلامت استخوان ها می گردد. سعی کنید از کربوهیدرات های موجود در پیتزا، کیک، شیرینی و نوشابه دوری کنید.

• مقدار زیادی کلسیم بخورید: کلسیم موجود در سبزیجات برگ دار سبز همانند اسفناج و کلم پیچ و لبنیات (علی الخصوص ماست و شیر) به ترویج استخوان های سالم کمک می کند.

• به اندازه ی کافی روی دریافت کنید: طبق مطالعات انجام شده، گرچه تاکنون نتیجه ی قطعی نداشته، به ارتباط احتمالی میان کمبود روی و توقف رشد در پسران اشاره دارد. منابع خوب روی شامل صدف، جوانه ی گندم، دانه های کدو تنبل و کدو، گوشت بز، بادام زمینی و خرچنگ است.

• به اندازه ی کافی ویتامین D دریافت کنید: ویتامین D رشد عضلانی و استخوانی را در کودکان افزایش می دهد. ویتامین D در ماهی و قارچ به وفور یافت می شود.

۲- ورزش در طول سال های نوجوانی و در دوران بلوغ موجب افزایش قد در فرد می شود:

سعی کنید روزانه تمرینات پرشی، همانند پرش از مانع  یا طناب زدن انجام دهید. فعال باشید. روزانه حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

• در سالن های ورزشی عضو شوید: با عضو شدن در باشگاه ها می توانید به لوازم ورزشی پیشرفته تر در زمینه ی افزایش قد دسترسی داشته باشید. هم چنین این کار انگیزه ی شما در ورزش کردن را نیز افزایش می دهد: شما پیش دیگر ورزش کاران احساس خجالت می کنید اگر در سالن، ورزش نکنید.

• به یک تیم ورزشی بپیوندید: معمولاً حس رقابت میان افرادی که در تیم های ورزشی حضور دارند بیشتر بوده که این خود موجب افزایش فعالیت برای سوزاندن کالری های اضافی و در نتیجه افزایش قد می گردد. مسئله ی عجیبی که به هنگام فعالیت در تیم های ورزشی مطرح بوده آن است که تقریباً نیمی از مدت زمانی که در باشگاه هستید حتی متوجه نمی شوید که در حال ورزش کردن می باشید و در نتیجه با وجود سوزاندن کالری های بیشتر، کم تر خسته می گردید.

• اگر هیچ کدام از موارد بالا برایتان مقدور نبود، پیاده روی کنید: سعی کنید برای رفتن به هر جا همانند فروشگاه مواد غذایی، لباس فروشی، کتابخانه یا مدرسه، پیاده روی کنید.

۳- در شب خوابی کافی داشته باشید:

بدن در زمان خواب، رشد می کند، بنابراین با داشتن خواب کافی این فرصت را به بدن تان بدهید. افرادی که دردوران کودکی تا ۲۰ سالگی به سر می برند، بایستی در طول شبانه روز ۹ الی ۱۱ ساعت بخوابند.

• بیشترین میزان هورمون رشد انسان (HGH)، به طور طبیعی در بدن در هنگام خواب عمیق تولید می شود. داشتن خوابی راحت به تولید هر چه بیشتر این هورمون در غده ی هیپوفیز کمک شایانی می کند.

۴- بدانید که بشترین فاکتور تعیین کننده ی طول قد شما، عوامل ژنتیکی است:

دانشمندان محاسبه کرده اند که این تآثیر ژن ها، بین ۶۰ تا ۸۰% می باشد. این بدان معناست که اگر پدر و مادرتان کوتاه قد هستند، احتمال آن که رشد قدی شما نیز کم باشد، بیشتر است.

۵- مانع رشد خود نشوید:

اقدامات زیادی وجود ندارد تا برای بلندتر کردن قد خود انجام دهید، اما می توانید چندین عمل انجام داده تا قد طبیعی تان تحت تأثیر عوامل محیطی کوتاه تر نشود:

• مواد مخدر و الکل هر دو می تواند مانع از رشد فرد، علی الخصوص در دوران جوانی شوند. هم چنین سوء تغذیه نیز یکی از عوامل بازدارنده در رسیدن به رشد قدی کامل می باشد.

• آیا به راستی کافئین نیز مانع از رشد قدی می شود؟ پاسخ دانشمندان به سؤال این است: نه. با این حال کافئین مانع از داشتن خوابی راحت و کافی در شما می گردد و همانگونه که در بالا بدان اشاره شد، خواب ناکافی موجب نرسیدن فرد به رشد قدی کامل می گردد. کودکان و نوجوانان در حدود ۹ الی ۱۱ ساعت به خواب نیاز دارند و کافئین به قدرت دریافت آنان به این خواب صدمه ی شایانی وارد می کند.

• آیا سیگار کشیدن نیزمانع از رشد قدی می شود؟ اثرات سیگار کشیدن و در معرض دود سیگار بودن، در شاخص توده ای بدن (BMI) هنوز قطعی نیست. با این حال با توجه به منابع اینترنتی بهداشت دانشگاه کلمبیا: “اگر چه مطالعات انجام شده در این زمینه تا حد زیادی بی نتیجه بوده اند، اما تحقیقات موجود نشان می دهد کودکان و نوجوانان سیگاری و یا آنان که در معرض دود سیگار قرار دارند از دسته ی دیگر کوتاه قدتر می باشند.”

 

مطالب مشابه را ببینید!