مجله تاپ‌ناز‌

چگونه متوجه شوم ایدز دارم؟

ایدز

چگونه متوجه شوم ایدز دارم؟

ایدز بیماری است که توسط ویروسی به نام اچ.آی.وی منتقل می‌شود. این ویروس به‌تدریج قدرت دفاعی بدن را ضعیف می‌کند، طوری‌که فرد به انواع عفونت‌ها و سرطان‌ها مبتلا شده و در نهایت به مرگ او منجر می‌شود. از زمانی که فرد به ویروس ایدز مبتلا می‌شود تا آغاز بیماری ایدز ممکن است بیش از 10 سال طول بکشد. در این مدت فرد در ظاهر سالم است و می‌تواند به کار و فعالیت خود ادامه بدهد اما احتمال انتقال ویروس به دیگران وجود دارد.
اچ.آی.وی چگونه وارد بدن می‌شود؟
تماس جنسی با فرد مبتلا بدون استفاده از کاندوم، استفاده مشترک از وسائل تزریق و یا سایر ابزار تیز و برنده مثل تیغ و سوزن خال‌کوبی، انتقال خون و فرآورده‌های خونی آلوده، از مادر مبتلا به نوزاد در طی حاملگی، زایمان و شیردهی از راه‌های انتقال این ویروس است.
اچ.آی.وی از چه راه‌هایی منتقل نمی‌شود؟
نیاز نیست که افراد مبتلا از سایرین جدا گردند بلکه آنان نیاز به حمایت و همدلی جامعه دارند و این ویروس از راه‌های دست دادن، بغل کردن و در آغوش گرفتن، روبوسی، عطسه و سرفه، استفاده از توالت و حمام مشترک، استخر عمومی و نیش حشرات منتقل نمی‌شود.
چگونه بدانیم که مبتلا شده‌ایم یا نه؟
ابتلا به ویروس مولد ایدز فقط از طریق آزمایش خون مشخص می‌شود و از زمانی که ویروس وارد بدن فرد شده تا زمانی که در آزمایش خون مشاهده شود، ممکن است بین دو هفته تا چند ماه طول بکشد بنابراین بهتر است پیش از انجام آزمایش با یک مشاور صحبت شود.
آیا ایدز درمان دارد؟
هم‌اکنون درمان قطعی که ویروس را از میان ببرد وجود ندارد اما خوشبختانه طول عمر بیمار را بسیار افزایش داده و کیفیت زندگی را بهتر کنند به شرطی که افراد آلوده به ویروس زودتر شناسایی شوند.
چگونه خود را در برابر ابتلا به بیماری محافظت کنیم؟
خویشتن‌داری در زمان تجرد، وفاداری به همسر، پرهیز از مصرف مواد مخدر یا محرک، خودداری از مصرف تزریقی مواد مخدر، عدم استفاده از سرنگ و سوزن مشترک برای تزریق، عدم استفاده از وسایل تیز و برنده مثل تیغ اصلاح، سوزن خال‌کوبی و… به صورت مشترک و استفاده از کاندوم در روابط جنسی می‌تواند افراد را از ابتلا به این ویروس محفوظ کند.

مطالب مشابه را ببینید!