مجله تاپ‌ناز‌

گوجه فرنگی | آشنایی با خواص شگفت انگیز گوجه فرنگی

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی سرشار از ویتامین است، بینایی را تقویت می کند، سرطان را از بین می برد، سلامت پوست را تضمین می کند و خواص شگفت انگیز دیگری دارد که در این مطلب به آنها می پردازیم.

خواص شگفت انگیز گوجه فرنگی

1. گوجه بینائی را تقویت می کند.

گوجه فرنگی منبعی غنی از ویتامین های آ و ث است که به تقویت بینائی کمک می کند و از شب کوری پیشگیری می کند. تحقیقات اخیر نشان داده اند که مقدار بالای ویتامین آ در گوجه فرنگی به پیشگیری از دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد، نوعی بیماری چشم) کمک می کند. به علاوه گوجه فرنگی ریسک ابتلا به آب مروارید را نیز کاهش می دهد. این گیاه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هایی مانند لیکوپن، لوتئین و زئازانتین است که از چشمان شما در مقابل صدمه نور آفتاب مراقبت می کند.

2. گوجه به مبارزه با سرطان کمک می کند.

طبق تحقیقی که در مجله مؤسسه ملی سرطان آمریکا منتشر شد، مصرف بیشتر گوجه فرنگی به مبارزه با سرطان پروستات کمک می کند. این گیاه ریسک ابتلا به سرطان های دیگر مانند سرطان معده، ریه، گردن رحم، دهان، گلو، روده، مری و تخمدان را کاهش می دهد. دلیل آن هم این است که گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان لیکوپن است. اگر می خواهید فواید ضدسرطانی گوجه فرنگی برایتان بیشتر شود، آن را با روغن زیتون بپزید.

3. گوجه پوست را تمیز می کند.

مصرف مداوم گوجه فرنگی به تمیز کردن پوست و زیبا به نظر رسیدن آن کمک می کند. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی که آنتی اکسیدانی قوی محسوب می شود از پوست در مقابل صدمه آفتاب و کاهش حساسیت آن به اشعه فرابنفش کمک می کند. زیرا اشعه فرابنفش یکی از دلایل اصلی ایجاد چین های ریز روی پوست است. از گوجه فرنگی برای درمان آکنه و جوش و به حداقل رساندن دریچه ها بزرگ پوست نیز می توان کمک گرفت. پوره گوجه فرنگی را روی پوست تان بمالید تا درخشش آن برگردد.

4. گوجه سطح قند خون را پائین می آورد.

گوجه فرنگی حاوی کربوهیدرات کمی است و به کاهش سطح قند خون کمک می کند. همچنین کروم موجود در این گیاه به کنترل قند خون کمک می کند و از بالا رفتن فشار خون جلوگیری می نماید. تحقیقات نشان داده اند که آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی از گردش خون و کلیه ها یعنی بخش هایی از بدن که اغلب در اثر دیابت آسیب می بینند، محافظت می کند.

5. گوجه باعث می شود خوب بخوابید.

گوجه فرنگی منبع بسیار خوبی از لیکوپن و ویتامین ث است که باعث می شود خوب بخوابید. بنابراین اگر مشکل خواب دارید، به رژیم غذایی روزانه خود گوجه فرنگی بیفزائید. آن را در سالاد یا سوپ بریزید و یا در اسموتی از آن استفاده کنید.

6. گوجه استخوان هایتان را سالم نگه می دارد.

گوجه فرنگی حاوی ویتامین کا و کلسیم است که استخوان های شما را سالم نگه می دارد. بنابراین، خوردن آن به تقویت و ترمیم استخوان ها کمک می کند. ثابت شده است که آنتی اکسیدان لیکوپن تراکم استخوان را نیز بهبود می بخشد و از پوکی استخوان جلوگیری می کند.

7. گوجه دردهای مزمن را تسکین می دهد.

بخاطر وجود عوامل ضدالتهابی مانند کاروتنوئیدها و بیوفلاوونوئیدها، گوجه فرنگی موجب تسکین دردهای مزمن می شود. افرادی که از دردهای ملایم رنج می برند معمولاً التهاب دارند. تحقیق نشان داده است که نوشیدن یک لیوان آب گوجه فرنگی در هر روز موجب کاهش سطح TNF-alpha در خون می شود که تا 34 درصد دلیل التهاب است. بنابراین گوجه فرنگی برای افرادی که به بیماری قلبی، پوکی استخوان، سرطان و آلزایمر مبتلا هستند مناسب است.

8. گوجه برای موهایتان خوب است.

گوجه فرنگی بخاطر آنکه سرشار از ویتامین ها و آهن است برای تقویت موهایتان خوب است و به موهای آسیب دیده درخشش می دهد. به علاوه اسیدیته موجود در آن باعث می شود که سطح pH موها متعادل شود. اگر شوره سر دارید یا سرتان می خارد، پس از شامپو زدن به موها، آب گوجه فرنگی تازه را به موهای و کف سرتان بمالید و 4 تا 5 دقیقه با آب سرد یا ولرم آبکشی نمایید. سعی کنید بطور مداوم به سرتان گوجه فرنگی نمالید، زیرا اسیدیته آن موهایتان را خشک می کند.

9. گوجه به کاهش وزن کمک می کند.

اگر در تلاشید تا چند کیلو وزن کم کنید، بهتر است گوجه فرنگی را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. زیرا چربی و کالری آن کم است و کلسترول ندارد. گوجه فرنگی پر از فیبر و آب است و شکم تان را پر می کند بدون آنکه کالری اضافی به شما بدهد. می توانید آن را خام مصرف کنید یا در غذاها و سالادها آن را اضافه کنید.

خواص گوجه فرنگی و فواید بی نظیر آن برای آقایان

خواص گوجه فرنگی برای سلامت بخش بخش بدن قابل بحث است اما در این بخش به فواید گوجه فرنگی برای آقایان خواهیم پرداخت.

متخصصان تغذیه گوجه فرنگی را با نام غذای وظیفه شناس می شناسند که بدون طی کردن مراحل آماده سازی پخت عملی ماورای تغذیه ای را انجام میدهد چرا که گوجه فرنگی از بیماری ها پیشگیری می کند و فاکتورهای سلامت را به تمام نقاط بدن ارسال می کند.

یک گوجه فرنگی متوسط حاوی 22 کالری – 0 گرم چربی – 5 گرم کربوهیدرات – 1 گرم پروتئین است. گوجه فرنگی منبع غنی از ویتامین A  و فولیک اسید است. گوجه فرنگی دارای دامنه ی گسترده ای از فواید تغذیه ای است و معروف به داشتن آنتی اکسیدان – لیکوپن – لیپوئیک اسید – فولیک اسید و لوتین است.

 

این مواد چه فوایدی دارند؟

تقویت بدن برای تبدیل کلوگر به انرژی مفید برای فعالیت های بدنی

کنترل کلوگز خون و در نتیجه افزایش سیستم مقاومت علیه بیماری های هم چون دیابت و تقویت سیستم عصبی و مغز

آنتی اکسیدان موجود در گوجه فرنگی سدی محکم در برابر بیماری های عفونی است

فراهم کردن خوابی راحت و بهبود حرکت عضله ها

افزایش قدرت یادگیری و حافظه

 

گوجه فرنگی

خواص گوجه فرنگی برای آقایان

فواید گوجه فرنگی برای آقایان

نوبت بیماری های آقایان که می رسد ابتدا نظرهای به سمت سرطان پروستات و راههای درمان ان منعطف می شود.

گوجه فرنگی و سرطان پروستات:

براساس تحقیقات و مطالعات دکتر جان اردمن مواد موجود در گوجه فرنگی با ایجاد حفاظت اپیدمیلوجیکال درصد ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

مصرف فراوان چربی با ایجاد تغییر در متابولیسم کلسترول و استروئید، شانس بروز سرطان را افزایش می دهد. مصرف سبزیجات یا رنگدانه های سبز و زرد یک اثر حفاظتی از بروز سرطان پروستات دارد، شانس بروز سرطان پروستات با گذشت سن افزایش می یابد ممکن است به علت تغییرات هورمونی حاصله نظیر کاهش مقدار آندرسترون و یا افزایش مقادیر سرمی استروژن و استرادیول باشد.

تماس با عوامل شغلی و محیطی شانس بروز سرطان را بیشتر می کند، شغل​هایی که شانس بروز سرطان را بیشتر می کنند شامل کارگرانی که با کودها، بافتنی ها و لاستیک سر و کار دارند، تماس با باتری های حاوی کادمیوم است.

پروستات پس از سن 45 تا 50 سالگی آغاز به رشد می کند به افراد بالای این سن توصیه می شود روزانه یک گوجه فرنگی خام مصرف کنند.

غربالگری موجب تشخیص سریعتر و در مراحل پائین تر بیماری شده و درنتیجه اثربخشی درمان را بیشتر کرده و موجب افزایش طول عمر مبتلایان می شود.

فواید و خواص گوجه فرنگی برای مردان

مطالب مشابه را ببینید!