مجله تاپ‌ناز‌

رسیدن به آرامش پس از شکست عشقی با 22 راهکار عالی

شکست عشقی برای هر فردی ممکن است اتفاق بیفتد و باعث تلاطم در ذهن و زندگی او شود و آرامش فرد سلب شود. رسیدن به آرامش پس از شکست عشقی می تواند به شما کمک کند که خود را بازیابی کنید و از مشکلات عاطفی فاصله بگیرید، به همین جهت در ادامه 22 راهکار عالی برای ایجاد حس آرامش پس از طلاق و جدایی را ارائه کرده ایم.

راهکار برای رسیدن به حس آرامش پس از شکست عشقی و طلاق

گاهی رابطه عاطفی با شکست مواجه می شود و حداقل یک نفر در نهایت از این شکست عاطفی آسیب می بیند. جدا شدن از یک رابطه عاشقانه پایان زندگی نیست، بعد از کات ردن یک رابطه، ممکن است احساس ناراحتی کنید و فکر کنید که هرگز به حال خوب خود نخواهید رسید . اما، شکست خوردن این عشق به این معنی نیست که شما نمی توانید دیگر خوشحال باشید.

چه باعث جدایی شما باشید و چه طرف مقابل تان، گذراندن دوران بعد از جدایی آسان نخواهد بود. اگر بتوانید احساسات خود را کنترل کنید و نیاز های خود را برآورده کنید، می توانید از زندگی مجردی نیز لذت ببرید.

ما قصد داریم برای این که بتوانید از شکست عشقی عبور کنید و با آرامش به زندگی معمول خود ادامه دهید، راه کار هایی را که اکنون می توانید انجام دهید تا احساس بهتری داشته باشید را برای شما ارائه دهیم.

رسیدن به آرامش پس از شکست عشقی با 22 راهکار عالی

جدایی را بپذیرید

بعد از جدایی، احساسات مختلف و متفاوتی سراغ انسان می آید، ابتدا ممکن است حقیقت را انکار کنید و سعی کنید خود را متقاعد کنید که همه چیز درست می شود. بعد از جدایی طبیعی است که احساس عصبانیت داشته باشید، خشم می تواند یک احساس کاملا مخرب باشد؛ بنابراین هدایت و کنترل خشم بسیار مهم است.

حتی اگر شما پایان دهنده این رابطه بودید، باز هم بعد از جدایی احساس از دست دادن و ناراحتی زیادی خواهید داشت. ممکن است مدتی طول بکشد تا با احساسات خود کنار بیایید، بعد از آن به حالت پذیرش خواهید رسید و اینجاست که از گذشته عبور می کنید و به آینده فکر می کنید.

کمک گرفتن از متخصص

اگر انجام کار های مختلف نمی تواند فکر شما را از شریک عاطفی تان دور کند، بهترین راه این است که یک درمانگر حرفه ای و دلسوز پیدا کنید و در مورد آن چه در رابطه اتفاق افتاده صحبت کنید.

یک درمانگر می تواند دلتنگی شما را به بهترین شکل کنترل و مدیریت کند. حتی اگر در آن مقطع احساس کردید که آمادگی صحبت با درمانگر را ندارید، می توانید با دوستی تماس بگیرید که شما را درک می کند و مورد اعتماد و رازدار شما است. حرف زدن در مورد افکار و احساساتتان، می تواند به شما کمک کند تا کمی سبک شوید.

مطلب مشابه: نحوه ادامه زندگی بعد از شکست عشقی + راه هایی برای داشتن زندگی خوب پس از جدایی

سوگواری کنید

ممکن است انکار شرایط و سرکوب احساسات، در لحظه حس بهتری به شما بدهد ، اما سلامت روحی شما را در آینده به خطر می اندازد.

حرکت در مسیر بهبود، فرایندی است که با احساسات همراه است و نادیده گرفتن احساسات، زمان رسیدن به حال خوب و بهبودی شما را کند می کند. بنابراین، از احساسات و هیجانات خود ساده نگذرید. گاهی ممکن است یک گریه از ته دل، همه چیزی باشد که نیاز دارید.

خودتان را ببخشید

ازدواج هم یک مرحله از زندگی است و ممکن است فرد در آن موفق نشود. این عدم موفقیت ، به هیچ عنوان به منزله شکست در زندگی نیست. بعد از آن هم زندگی شما ادامه دارد و مقصر دانستن خود، فقط شما را از مسیر موفقیت های آینده تان دور می کند.

خودتان را ببخشید، از خودتان مراقبت کنید، با خودتان مهربان باشید و از خود گویی های منفی دست بردارید. برای رهایی از این حس، می توانید از جملات تاکیدی مثبت استفاده کنید. سعی کنید برای خودتان وقت بگذارید و یک ورژن بهتری از خودتان بسازید.

به خودتان فرصت دهید

پیدا کردن یک شریک عاطفی بسیار خوب است، اما در این کار هیچ عجله ای نکنید. حرکت سریع برای جایگزین کردن شخص دیگری در زندگی تان، ممکن است جواب عکس داده و شما را به عقب براند. یادتان باشد شما قبل از آن که بتوانید کسی را دوست بدارید، باید خودتان را دوست داشته باشید. پس، قبل از این که با عجله وارد رابطه دیگری شوید، ابتدا به خودتان فرصت بهبود بدهید.

پیشرفت کنید

برای خودتان تلاش کنید و سعی کنید در یک زمینه خاص پیشرفت کنید. منظور از پیشرفت، انجام یک کار خارق العاده نیست. این کار می تواند یک کار کوچک مانند خواندن کتابی که مدت ها دوست داشتید بخوانید یا پختن یک غذای جدید باشد.

انجام کاری که دوست دارید اما هنوز آن را شروع نکرده اید یا مدتی از آن دور بوده اید، تجربه بسیار خوبی است و به شما حس خوبی می دهد.

رسیدن به آرامش پس از شکست عشقی با 22 راهکار عالی

ورزش کنید

ورزش کردن می تواند احساسات منفی را از شما دور کند و برای کانال های احساسی مسدود شده معجزه کند. ورزش، باعث ایجاد احساس خوب در شما می شود. اگر برای رسیدن به ایده آل های خود در ورزش، هدف گذاری کنید، مثلا رسیدن به وزن ایده آل در 6 ماه و هر روز در منزل یا باشگاه زمانی را برای آن اختصاص دهید احساس خوب شما دو چندان می شود.

ارتباطات اجتماعی تان را حفظ کنید

بهتر است سعی کنید با افرادی که دوستشان دارید در ارتباط باشید. ارتباط با افراد مهم زندگی تان بیشتر از چیزی که فکرش را بکنید به شما کمک می کند.

این کار باعث می شود که برای دقایقی هم که شده از فکر های آزار دهنده فاصله بگیرید و ذهنتان کمی استراحت کند. در این مدت ضمیر ناخودآگاه شما متوجه می شود که طرف مقابلتان تنها انسان خوب روی زمین نیست و در نتیجه خیلی زود به آرامش درونی می رسید و بهبودی خود را به دست می آورید.

همچنین پس از مدتی که از دوران نقاهت بعد از جدایی گذشتید و نتوانستید به پذیرش برسید، می توانید با افراد جدید برای ایجاد رابطه عاشقانه ارتباط بگیرید.

به مغزتان دستور ایست دهید

به این روش ایست ذهنی می گویند. یعنی خیلی محکم و قاطع به ذهن تان ایست بدهید تا نتواند به هر کجا خواست برود. ممکن است در حال گوش دادن به موسیقی زیر دوش، در حال تماشای تلویزیون یا در ماشین و … ناگهان ذهن تان به سمت موضوعی در گذشته منحرف شود یا خاطره ای برایتان یادآوری شود و برای دقایقی یا ساعاتی یا حتی چند روز کنترل ذهن تان از دست برود.

در واقع اگر آگاه نباشید و متوجه نشوید که ذهن تان در حال مرور خاطرات گذشته و سفر به گذشته است نمی توانید جلوی آن را بگیرید اما اگر حواستان باشد به محض این که ذهن بخواهد به سمت گذشته منحرف شود به آن یک ایست محکم می دهید و از پیشروی آن جلوگیری می کنید. می توانید در ذهن تان روی این فکر ها ضربدر بزنید و جلوی آن ها را بگیرید.

سفر کنید

تغییر مکان و آب و هوا باعث می شود افکارتان کمتر سمت شریک سابق زندگی تان برود و کمتر دلتنگ شوید. آن سفر انفرادی را که می خواهید بروید. شما تنها به دنیا آمدید و تنها از دنیا می روید، و کات کردن یکی از بهترین زمان ها برای تصدیق و سرمایه گذاری بر روی این واقعیت است.

حتما لازم نیست یک ماجراجویی بزرگ و کامل را برنامه ریزی کنید، کافی است که شما شروع به برنامه ریزی کنید تا دوباره به فکر گذراندن وقتتان به تنهایی باشید و به تنها بودن با خود عادت کنید.

خود را در اولویت قرار دهید

اگر چه تصور انجام کار های انفرادی ممکن است در ابتدا کمی دلهره آور به نظر برسد، اما چنین کار هایی می تواند برای شما بسیار آزادی بخش و مفید باشد. اکنون زمان تمرکز بر مراقبت از خود و پیشرفت است.

این کار ها می تواند شامل گذراندن یک عصر آرام به پیاده روی در کوه و یا برنامه ریزی برای یک تفریح کوتاه باشد. غذا هایی که دوست دارید را بخورید، مرتب دوش بگیرید، کتاب بخوانید و به موسیقی گوش بدهید.

با انجام چنین کار هایی هم این که بالاخره تجربه ای که خیلی دلتان می خواسته را به دست خواهید آورد و هم فرصت مناسبی برای جبران زمان های از دست رفته تان خواهید داشت.

مطلب مشابه: چطور با شکست عشقی و ضربه عاطفی کنار بیام؟

پاکسازی کنید

بعد از جدایی، یکی از مهم ترین کار هایی که باید انجام بدهید پاکسازی منزل از تمام خاطرات و یادآوری های طرف مقابلتان است. به هر حال، اگر هنوز عکس طرف مقابل را کنار تخت خواب دارید یا اگر لباس او را می پوشید یا یادگاری و هدیه ای از او دارید، حرکت به سمت جلو و از یاد بردن طرف مقابل دشوار خواهد بود.

در نتیجه، وقت بگذارید و تمام یادآوری های او را از خانه پاک کنید. می توانید هر چه متعلق به اوست را به خودش پس دهید یا آن را به خیریه اهدا کنید. داشتن یادگاری های شخص مقابل مانع پیشرفت شما می شود، پس به خودتان لطف کنید و حداقل آن ها را در انبار قرار دهید.

همزمان طرف مقابل را از حساب های شبکه های اجتماعی خود نیز حذف کنید. با این که ممکن است در مورد این که چه کار می کند و زندگی اش چطور پیش می رود کنجکاو باشید، اما بدانید که دیدن مداوم عکس ها و پست ها و استوری های طرف مقابل فقط باعث می شود که شما در گذشته گیر کنید و نتوانید فراموش کنید.

در ضمن اگر طرف مقابل تان را با یک شریک عاطفی جدید ببینید ممکن است برایتان خیلی دردناک هم باشد. پس هر چند که انجامش هم خیلی سخت باشد، در اسرع وقت او را آنفالو کنید.

به موسیقی گوش بسپارید

موسیقی نیز می تواند تا حد زیادی به بهبود روحیه شما کمک کند ، بنابراین یک لیست از آهنگ های مورد علاقه تان تهیه کنید و گوش دهید یا با آن به پیاده روی بروید و یا در کلاس های ورزشی که همراه با آهنگ برگزار می شود شرکت کنید .نه تنها احساس شادابی می کنید بلکه انرژی خوبی بدست می آورید.

پیگیر نباشید

سعی نکنید خبر های مربوط به عشق سابق خود را به صورت های مختلف مثلا از طریق پروفایل او در شبکه اجتماعی به دست آورید چون با این کار نمی توانید خوشحال بمانید.

اگر او در لیست دوستان شما در شبکه اجتماعی است، او را از لیست دوستان خارج کنید و هر چند روز یک بار سراغ پروفایل او نروید. او دیگر بخشی از زندگی شما را تشکیل نمی دهد. بنابراین تلاش کنید که همه راه های ورودی برای خبر گرفتن و کسب اطلاعات از طرف مقابل را محدود کنید.

شما راه خودتان را رفته و دوستان جدیدتری پیدا کنید. این کار اگر چه در ابتدا دشوار است، اما به مرور زمان حال روحی شما را تسکین خواهد داد.

دلیل اصلی علاقه به طرف مقابل را بدانید

در بسیاری از موارد دلیل عشق شما به طرف مقابل ارضای نیاز های شخصی مانند احساس تنهایی و نیاز به عشق و هم صحبت می باشد. دلیل وابستگی شما به طرف مقابل معمولا هیچ ارتباطی با عشق و علاقه ندارد و با ارضای نیاز های شخصی تان از راه دیگر مانند دوستان و خانواده به راحتی می توانید با شکست عشقی مقابله کنید.

نگران حرف مردم نباشید

ما یک بار بیشتر به دنیا نمی آییم و فرصت کمی هم در اختیار داریم، در این فرصت کوتاه قرار نیست طبق گفته دیگران زندگی کنیم چون در این صورت زندگی خود را باختیم.

آدم هایی که کمبود اعتماد به نفس و خود باوری دارند و تایید درونی ندارند معمولا در بیرون و در حرف های دیگران به دنبال تایید هستند و منتظرند تا ببینند دیگران چه چیزی می گویند تا عمل کنند.اگر بتوانید خودتان تایید به خود بدهید دیگر نیازی به حرف دیگران ندارید.

صادقانه رابطه تان را مرور کنید

از ایده آل سازی طرف مقابل و مرور خاطرات دست بکشید. سعی کنید مرور صادقانه ای نسبت به رابطه تان داشته باشید. کمی وقت بگذارید و فهرستی از تمام اتفاقاتی که در گذشته در مورد طرف مقابل تان تجربه کرده اید و شما را آزار می داده تهیه کنید.

همچنین به خود یادآوری کنید که چرا رابطه شما هرگز به جایی نمی رسید. مطمئن باشید در انتهای فهرست به این نتیجه خواهید رسید که او آنقدر ها هم که فکر می کردید ایده آل نبوده است.

از مکاتبه های احساسی بپرهیزید

هیچ چیز بدتر از تماس گرفتن و یا پیامک دادن زمانی که در اوج احساسات منفی هستید رسیدن تان به حال خوب را به تعویق نمی اندازد. زمانی که افراد احساساتی عمل می کنند حد و مرز خود را فراموش می کنند و بعد از یک روز از تمام گفته هایشان پشیمان می شوند.

بنابراین تمام اطلاعات تماس شریک عاطفی سابقتان از جمله شماره تلفن و حتی آدرس ایمیلش را پاک کنید. مکاتبه های احساسی هرگز آن طور که فکرش را می کنید پیش نخواهد رفت و روز آینده فقط خجالت زده و غمگین خواهید بود. در بدترین حالت طرف مقابل ممکن است پیامک های شما را با افراد دیگری نیز به اشتراک بگذارد و این تنها به رنج شما می افزاید.

احساسات خود و خطاهای طرف مقابل را بنویسید

اگر با صحبت کردن راحت نیستید، احساسات خود را بنویسید. نوشتن کمک زیادی به بروز درونیات شما می کند. با این برون ریزی، ذهن شما از آشفتگی رها می شود. اگر می خواهید سریع تر به روند عادی زندگی برگردید، به خود یادآوری کنید که چرا شما دو نفر به درد هم نمی خورید.

می توانید یک نامه خطاب به شریک سابقتان بنویسید و در آن تمام افکار و احساساتتان را بیان کنید. البته نامه ای که قرار نیست ارسالش کنید. نوشتن این گونه نامه ها باعث آرامش شما می شود. سعی کنید آزادانه همه احساسات و افکار خود را در نامه بیان کنید.

مطلب مشابه: دلایل طلاق در میانسالی، نکات مهم و پیشگیری از این جدایی

مقابله با ترس از پذیرفته نشدن

پس از کات شدن یک رابطه، احتمالا از نظر احساسی در زندگی آسیب پذیرتر خواهید شد. به دلیل این که احساس می کنید ترد شده اید. سعی کنید ترس از ترد شدن و پذیرفته نشدن را از خود دور کنید. جدایی تنها امتحان عشق و زندگی شما نیست.

شما زیبا و دوست داشتنی هستید و خواهید ماند. فقط به خودتان اعتماد کنید و با همین تفکر در زندگی پیش بروید.

دست از سرزنش کردن بردارید

عصبانی ماندن و سرزنش کردن مداوم شریک سابق تان از لحاظ روحی به شما آسیب زیادی می رساند. به جای این کار روی رهایی از این احساسات تمرکز کنید. به خودتان یادآوری کنید که بخشیدن به معنای فراموش کردن نیست بلکه به معنای اتمام وابستگی تان به طرف مقابل است.

هنگامی که بر خشم خود پافشاری می کنید و یا طرف مقابل تان را سرزنش می کنید این احساسات شما را به او وابسته نگه می دارد. این ارتباط احساسی منفی، پروسه ی فراموش کردن و بهتر شدن حالتان را متوقف می کند.

بچه ها را به درامای زندگی خود نکشید

اگه دارای فرزند هستید، جدایی زندگی فرزندان شما را کاملا تحت تاثیر قرار می دهد. اما شما سعی کنید تا جایی که ممکن است فرزندان را از مسائل میان خود و همسر سابق تان دور نگه دارید و آن ها را نسبت به والد دیگرشان بدبین نکنید.

پس اگر آینده فرزندان تان برای شما مهم است، او را از درامای خود دور نگه دارید. حتی اگر همسر سابق تان بدترین کار ها را کرده باشد، بد گفتن از او فقط فرزندان تان را از شما دور می کند. اگر فرزندان تان به اندازه کافی بزرگ هستند، بهتر است به جای آن که آن ها را در تاریکی مطلق نگه دارید، برایشان توضیح دهید که چه اتفاقی افتاده است.

سخن پایانی

وقتی شریک زندگی خود را از دست می دهید، آینده برنامه ریزی شده ای را که با او تصور کرده اید از دست می دهید. اگر تازه کات کردن را تجربه کرده اید طبیعی است که کمی در افکار خود غرق شوید، سردرگم شوید و دچار دلهره شوید.

هرگز خود را با روابط تان تعریف نکنید. شما همچنان ارزشمند هستید چه تنها بمانید و چه با کسی در رابطه باشید. یک رابطه عاطفی چه 10 روز طول بکشد چه یک دهه، کات کردن می تواند سخت و عذاب آور باشد. اگر در حال پردازش این احساسات با مشکلاتی رو به رو هستید، بهتر است از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید.

مطالب مشابه را ببینید!