مجله تاپ‌ناز‌

آموزش دوخت کوسن + آموزش مرحله به مرحله دوخت کوسن گرد رنگین کمانی

در این مطلب تاپ ناز آموزش مرحله به مرحله دوخت کوسن گرد رنگین کمانی را می خوانید. مدل کوسن با توجه به استفاده آن انتخاب می شود ولی مدل کوسن گرد بیشتر برای دکوراسیون ها استفاده می شود. با استفاده از مدل کوسن رنگین کمانی که در اینجا آموزش داده شده است می توانید متناسب با هر رنگ دکوراسیون کوسنی زیبا درست کنید.
با استفاده از این آموزش می توانید روش درست کردن کوسن گرد رنگین کمانی را به صورت مرحله به مرحله به همراه تصاویر و توضیتجات کامل می خوانید و برای تزیین انواع مبلمان می توانید از آن استفاده کنید.

وسایل مورد نیاز

  • تکه پارچه
  • نخ و سوزن
  • دو عدد حلقه فلزی
  • دو عدد دکمه
  • چرخ خیاطی
  • پشم شیشه

روش دوخت مدل کوسن گرد رنگین کمانی

کوسن گرد را می توانید با تکه پارچه های مختلف و یا با استفاده از لباس های قدیمی درست کنید. در ابتدا یک الگوی مثلثی درست کنید و روی تکه پارچه ها بکشید و سپس پارچه را برش بزنید. هر تکه را که می برید در کنار بقیه مانند دایره ای قرار دهید و تا وقتی که دایره کامل شود این کار را ادامه بدهید. می توانید مثلث ها را با توجه به ترتیب رنگی خاصی کنار هم قرار دهید.

باید توجه کنید که هر تکه پارچه باید از دو عدد مثلث تهیه شود. مثلا برای دایره در این کوسن 12 مثلث می بینید که برای یک طرف کوسن استفاده می شود. حالا برای روی دیگر کوسن هم باید 12 مثلث با همان پارچه ها درست کنید، یعنی در کل 24 تکه پارچه مثلثی داشته باشید.

آموزش دوخت کوسن

به تعداد مثلث هایی که بریده اید روی یک پارچه آستری مثلث درست کنید. سپس 2 عدد از تکه ها را روی هم بگذارید و زیر و روی آنها دو تا از مثلث های آستری را قرار دهید. سپس همه لایه ها را مرتب کنید و با سوزن ته گرد آنها را ثابت کنید.

آموزش دوخت کوسن

حال قسمت سوزن دار را با چرخ بدوزید و به هر سوزن که میرسید ابتدا آن را در آورده و دوباره دوخت را انجام دهید.

آموزش دوخت کوسن

آموزش دوخت کوسن

بعد از اینکه دوخت تمام شد درز به وجود آماده را از سمت آستر اتو کنید تا کار شما تمیز بشود.

آموزش دوخت کوسن

حالا روی یک طرف قسمت اول کوسن یک رنگ دیگر از پارچه را قرار داده و روی آن آستری بگذارید و با سوزن آن را ثابت کنید. حال مراحل قبلی را روی آن انجام بدهید.

آموزش دوخت کوسن

همه تکه‌ها را به همین روش به هم بدوزید. وقتی همه تکه‌ها به هم وصل شدند، ابتدا و انتهای آنها را نیز به هم بدوزید.

آموزش دوخت کوسن

اکنون تکه‌هایی که به هم دوخته‌اید به این شکل در می‌آیند.

آموزش دوخت کوسن

حال نوبت روی دیگر کوسن است که باید همین مراحل را یک بار دیگر با تکه‌های باقی مانده انجام بدهید.

آموزش دوخت کوسن

وقتی دوخت طرف دوم تمام شد زمان وصل کردن آنها به هم است. ابتدا دو لایه را طوری که آستری‌ها به سمت بیرون باشد روی هم قرار دهید، سپس دورتا دور آن‌ها را با سوزن ته گرد به هم وصل کنید.

آموزش دوخت کوسن

بعد دور لایه‌ها را با چرخ خیاطی بدوزید و حدود هفت سانتی متر آن را ندوخته باقی بگذارید. با پشم شیشه داخل کوسن را کاملا پر کنید تا کوسن حالت خود را پیدا کند. سپس قسمت باقی مانده را با نخ و سوزن بدوزید.

آموزش دوخت کوسن

حالا باید وسط کوسن را درست کنیم طوری که حالت تو رفتگی روی آن ایجاد بشود. برای این کار باید از دو حلقه فلزی کوچک برای مرکز کوسن استفاده کنیم. ابتدا نخ را چند بار دور حلقه بپیچید و گره بزنید.

آموزش دوخت کوسن

حلقه را وسط کوسن بگذارید و روی آن را بدوزید، برای روی دیگر کوسن نیز همین کار را تکرار کنید.

آموزش دوخت کوسن

وقتی حلقه روی کوسن ثابت شد باید سوزن را از وسط یک روی کوسن به روی دیگر آن ببرید (سوزن از داخل پشم شیشه‌ها رد می‌شود) و محکم نخ را بکشید. بعد دو کوک روی حلقه آن سوی کوسن بزنید و دوباره این کار را تکرار کنید. به این ترتیب فرورفتگی وسط کوسن ایجاد می‌شود.

توجه: بهتر است برای این کار از نخ چند لایه استفاده کنید تا مقاومت آن بیشتر بشود.

آموزش دوخت کوسن

حالا دکمه را روی حلقه قرار بدهید و طوری که حلقه پیدا نشود آن را بدوزید. برای سمت دیگر هم این کار را انجام بدهید.

آموزش دوخت کوسن

اکنون کوسن زیبای رنگین کمانی شما آماده شده است.

آموزش دوخت کوسن

امیدواریم که این طرح کوسن گرد رنگین کمانی مورد توجه شما قرار گرفته باشد و توانسته باشید یک کوسن زیبا بدوزید.

مطالب مشابه را ببینید!