مجله تاپ‌ناز‌

آموزش روباندوزی شکوفه + نحوه دوخت روبان های به شکل شکوفه های زیبا

در این قسمت آموزش روباندوزی و دوخت روبان های زیبا به شکل شکوفه های زیبا را آموزش می دهیم که با ی کردن مراحل به صورت گام به گام می تواند شکوفه های زیبا داشته باشید.
گلدوزی و روباندوزی سال ها است که مورد استقبال خانم ها قرار گرفته است. با استفاده از هنر روباندوزی می توانید انواع پارچه را تزیین کنید و تابلوهای زیبایی را بسازید. در این بخش شما را با این هنر آشنا می کنیم و در ادامه روش های دوخت شکوفه روبانی دو رنگ را به شما آموزش می دهیم و امیدواریم که مورد پسند شما قرار بگیرند.

آموزش دوخت شکوفه های روبانی با روباندوزی

روباندوزی جزو هنرهایی است که بسیار طرفدار دارد و به دلیل کاربردهای زیادی که دارد، یاد گرفتن این هنر می تواند برای انجام دادن خیلی از کارها و تزیینات درون منزل استفاده شود. روباندوزی یکی از زیر شاخه های سوزن دوزی است که از تلفیق انواع پارچه، روبان و نخ گگلدوزی می توان آثاری زیبا را خلق کرد. برای آشنایی بیشتر با این هنر شما نیاز به لوازم زیر دارد و نکات ذکر شده را باید انجام دهید.
  • پارچه

پارچه مناسب روبان دوزی پارچه‌ای است با بافت درشت مانند کتان ، حوله‌ای ، مخمل به طوریکه سوزن راحت از پارچه عبور کند تا کار تمیزی داشته باشید ، همچنین رنگ پارچه باید ثابت باشد.

  • نخ

نخ‌های گلدوزی نخ‌های مناسبی هستند، رنگ نخ نیز باید ثابت باشد.

  • روبان

روبان‌ها در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف وجود دارند و شما باید با توجه به باریک و یا پهن بودن طرحتان ، روبان را انتخاب کنید. روبان‌های پهن و آهاردار مناسب گل‌های درشتی هستند که اغلب به صورت روبان دوزی برجسته روی کار دوخته می‌شوند و نباید داخل پارچه شود. روبان‌های بدون آهار و باریک با رنگ‌های تیره و روشن مناسب‌ترین نوع برای روباندوزی هستند ، رنگ روبان نیز باید ثابت باشد.

نکته: برای اینکه بتوانید روی پارچه‌های نازک روباندوزی کنید و چروک نشود ابتدا در محل عبور روبان‌ها با هویه نازک یا هر وسیله مشابه سوراخی کوچک ایجاد کنید و سپس دوخت را شروع کنید.

آموزش دوخت شکوفه روبانی

آموزش روباندوزی شکوفه

روباندوزی شکوفه‌ها یکی از زیباترین و پرکاربردترین روباندوزی‌ها است که در انواع مختلف سرویس‌ها، تزیین لباس‌های مختلف و تابلوهای روباندوزی کاربرد دارد و با یادگیری آن می‌توانید استفاده‌های زیاد و قابل‌توجهی از آن ببرید. برای این مدل روباندوزی به دو روبان با رنگ‌های متفاوت نیاز دارید که عرض روبان‌ها به سایز شکوفه‌هایی که قصد دوخت آن را دارید بستگی دارد.

از شکوفه‌های روبانی برای تزیین لباس، تزیین کوسن، ساخت تابلو و … می‌توانید استفاده کنید. نکته‌ای که در دوخت این شکوفه دو رنگ اهمیت دارد، انتخاب رنگ‌هایی است که با هم هماهنگی داشته باشند.

بخوانید: آموزش گلسازی با پارچه + روش مرحله به مرحله گلسازی با انواع پارچه

وسایل لازم:

  • روبان‌های یک‌سانتی و نیم‌سانتی
  • نخ و سوزن
  • نمد

روش دوخت:
مطابق تصویر ابتدا مرکز گل و محل گلبرگ‌ها را مشخص کنید. این شکوفه معمولا به صورت پنج‌پر دوخته می‌شود.

آموزش روباندوزی شکوفه


حالا شروع به دوخت اولین گلبرگ کنید. دقت کنید که روبان را تا انتها نکشید زیرا به صورت خوابیده روی کار قرار می‌گیرد و جلوه زیبایی ندارد.

آموزش روباندوزی شکوفه


همه گلبرگ‌ها را به این ترتیب بدوزید.

آموزش روباندوزی شکوفه


حالا نوبت به دوخت روبان نیم‌سانتی است. ردیف دوم را روی گلبرگ اول به شکل زیر می‌دوزیم.

آموزش روباندوزی شکوفه


روبان ردیف دوم را هم کامل می‌دوزیم.

آموزش روباندوزی شکوفه


برای مرکز گل به سلیقه خودتان از گره فرانسوی ، نگین یا یک عدد مروارید می‌توانید استفاده کنید. اطراف گل را برگ و غنچه گل بدوزید.

آموزش روباندوزی شکوفه

امیدواریم که از این آموزش بهره برده باشید و شکوفه های روبانی زیبا درست کرده باشید.

آموزش روباندوزی شکوفه

امیدواریم از نتیجه کار راضی باشید.

 

مطلب پیشنهادی: پاپیون پارچه ای + آموزش دوخت پاپیون پارچه ای و الگوی ساخت پاپیون

مطالب مشابه را ببینید!