آموزش نقاشی دیجیتال با فتوشاپ CC برای افراد مبتدی
با ما در این مقاله همراه باشید تا نکات لازم برای شروع کارتان در نقاشی دیجیتال با Photoshop CC را یاد بگیرید.
اگر شما با رنگ روی بوم نقاشی میکنید، بسیاری از تکنیکهایی که استفاده میکنید میتوانند به هنگام کار با فتوشاپ نیز استفاده شوند. خبر خوش این است که مفاهیم اصلی بمانند کامپوزیشنها، تئوری رنگ و زاویه دید به همان شکل برایتان قابل استفاده خواهند بود. به این ترتیب پس از اینکه برنامه فتوشاپ را نصب کردید، تنها به یک راهنمایی ریز در اول کار نیاز خواهید داشت که قلق کار دستتان بیاید.
در این مقاله ما به شما آموزش انجام یک نقاشی دیجیتال ساده در فوتوشاپ را خواهیم داد. اما در هر صورت این نکته را نیز به یاد داشته باشید که هر هنرمندی رویه کاری خاص خودش را خواهد داشت. البته قبل از شروع این را هم اضافه کنیم که آموزش نقاشی دیجیتال دوره هایی بسیار زیاد و حرفه ای دارد که همراه با تلاش و پشتکار هنرمند به نتیجه مطلوبی میرسد. این مقاله شروعی برای این مسیر است.
۱. با یک طرح کلی کار را شروع کنید
طراحی برای بسیاری از هنرمندان مهارتی ضروری است، هم برای آنهایی که سنتی کار میکنند و هم برای آنهایی که دیجیتال کار میکنند. مزیت اصلی که طراحی نسبت به نقاشی دارد این است که در طراحی چرخش از ایدهای به ایدهای دیگر راحتتر است، و دیگر آن الزام چسبیدن به یک ایده تا آخر کار که در نقاشی است نیست. در گذر زمان البته همین هم بهتر میشود.
طراحی دیجیتالی میتواند به شیوههای متنوعی انجام شود. میتواند با مداد و به شکل سنتی باشد و یا میتواند نقاشی دیجیتال باشد. زمانی که روی کشیدن طرحهای سریع کار میکنید، سعی کنید برای خود زمان تعیین کنید، هم برای مدت طراحی و هم مهلت کلی برای اتمام کار. اینکار باعث میشود روی هیچ ایده خاصی زیاد از حد درگیر نشده و سریعتر کارتان را پیش ببرید.
۲. یک زاویه دید معین کنید و حس و حال کار را مشخص کنید
زمانی که یک طراحی به اتمام رسید، بهتر است قبل از اینکه نقاشی را شروع کنید، زاویههای دید مختلف را بسنجید. زاویه دید، یک بخش اساسی در نقاشی است. – حتی در این نقاشی که در بالا مشاهده میکنید، که عملا جزئیات بصری زیادی ندارد.- اینکار عملا عادتی است که من سعی دارم در تمام نقاشیهایم اعمالش کنم، چراکه به روند کار تاثیر مثبتی میگذارد.
هر جزئیات بصری که رسمش میکنید باید به جهت رسیدن به یک انتها در تصویرتان در حرکت باشند. انجام این کار در فوتوشاپ با ابزار Line Tool بسیار راحت است.
شما همچنین میتوانید متوجه این موضوع باشید که من در پشت خطهای رسم شده یک گرادیانت نیز گذاشتهام. این تکنیکی است که من دوست دارم برای نقاشیهایی که به بیرون میزنند انجام دهم، چراکه دو مزیت دارد. مزیت اول این است که منبع نور نقاشی را مشخص میکند. مزیت دوم اینکه در رابطه با رنگهایی که من میخواهم استفاده کنم راهنماییم میکند. در این نقاشی من رنگهای خنک، و آرام با تناژ آبی انتخاب کردهام.
۳. براشهای خود را انتخاب کنید
به احتمال زیاد در بار اولی که از Brush Tool و Brush Panel در فتوشاپ استفاده کنید کمی گیج خواهید شد. کنترل و تسلط زیادی که شما برای شخصی سازی براشهایتان دارید در مواجه اول خواهید داشت، کمی گمراه کننده خواهد بود.
پیشنهاد من این است که در قدمهای اول کار خود را به دو براش محدود کنید. من در اینجا به عنوان مثال هم Soft Round Brush و هم Hard Round Brush ها را در Brush Panel و Brush Pop-up برای شما هایلایت کردهام.
اشاره به آن خالی از لطف هم نیست که حس انجام نقاشیهای فتوشاپی در تبلتهای حساس به ضربه خیلی بیشتر طبیعیتر جلوه میکنند. خود فتوشاپ نیز ابزارهای از پیش نصب شده زیادی دارد که میتوانند مثمر ثمر باشند. دو گزینهای که در Option Bar (که در بالای تصویر هایلایت نیز شده است) مربوط به بخشی است که در آن تنظمیات مربوط به براش اعم از غلظت ، ضخامت و … آن میتواند شخصی سازی شود.
۴. مهارتهای پایه را قوی کنید
زمانی که شروع کنید به انتقال کارهایتان به فوتوشاپ فقط با استفاده از این دو براش، فکر کنید، آسانترین راه این خواهد بود که از اشکال ساده و سیلهویتها5 استفاده کنید. این روش به شما کمک میکند روی ترکیب بندی و روند تکامل تصویر تمرکز کنید، تا اینکه روی جزئیات زیاد از حد درگیر شوید.
من در این نقاشی که مشاهد میکنید از هارد راند براش و pressure-sensitive size برای رسم سیلهوویتها استفاده کردهام. البته اینکار میتواند با روش سریعتری نیز انجام شود، و آن اعمال رنگ با ابزار براش تول و پاک کردن با ابزار Eraser Tool است.
دانستنش خالی از لطف نیست که من در این نقاشی، ترکیب بندیها را در لایههای جداگانه انجام میدهم. در Layer Panel من لایههایی برای Background، midground و foreground ایجاد کردهام. زمانی که سیلهوویتهای این نقاشی را رسم میکردم، تغییراتی که اتمسفر فضای نقاشی روی رنگهایی که انتخاب کرده بودم میگذارد را در نظر گرفتم. سیلهوویتها میتوانند به عنوان بستر در نظر گرفته شوند تا بعدا جزئیات بیشتر روی آنها کار شود
۵. چراغها را روشن کنید
حالا زمان مناسبی است تا منبع اصلی نور نقاشیتان را مشخص کنید. در نقاشیهای بیرون زنندهای مانند این که مشاهده میکنید، منبع نور معمولا خورشید خواهد بود. برای کارتان امری اساسی است که منبع نورتان را مشخص کنید، چراکه طوری که Silhouettesها را نقاشی خواهید کرد بسته به آن خواهد بود، همینطور روی رنگهایی که انتخاب خواهید کرد و سایه زنیهایتان تاثیر مستقیم خواهد داشت.
در این مرحله، من ابتدا از یک سافت راند براش با رنگ قرمز استفاده کردهام، بعد با رنگ نارنجی و در نهایت با رنگ زرد. با تغییر از رنگی به رنگ دیگر براشم را نیز کوچکتر میگرفتم.
۶. جزئیات کار را پیدا کنید
این مرحله از کار به سادگی میتواند به زمان گیرترین مرحله کارتان تبدیل شود. ما باید در هر Composition Layer، جزئیات را پیدا کنیم. در اینجا Clipping Layers فوتوشاپ کمک کننده خواهد بود.
اگر شما روی یک لایهای که Silhouettes دارد یک لایه دیگر ایجاد کنید، میتوانید با ترکیب کلید alt+left روی لایه تازه ایجاد شده، آنرا به لایه زیرینش بدوزید. حالا دیگر هر رنگی که روی لایه تازه بزنید، تنها در صورتی قابل مشاهده خواهد بود که Silhouettes لایه زیرین جای خالی داشته باشد. با این روش شما میتوانید با خیال راحت رنگ آمیزیتان را انجام دهید، بدون آنکه لازم بر تمیز کاری بعدش داشته باشید.
حالا از هارد راند براش استفاده میکنیم، با اضافه کردن اشکال طبیعی روی سنگها، به آنها جلوه واقعیتری میدهیم. این قسمت از سنگها قسمتهایی خواهند بود که بیشتر نور را دریافت خواهند کرد. اگر Silhouettesهای لایه زیرین به اندازه کافی تیره نیست میتوانید در فضای بین سنگها سایه بکشید.
اینکار را برای تمام لایههای ترکیب بندی شده انجام دهید. به یاد داشته باشید که هر چقدر در کار پیش بروید باید جزئیات کامپوزیشنها برای شما کمتر و کمتر قابل رویت شوند و اشباع رنگها نیز کمتر و کمتر شوند.
۷. جزئیات را در کار پخش کنید
اولین قدم در این مرحله باید این باشد که یک نگاه اجمالی به نقاشی بکنید و از خودتان بپرسید «چه چیزی میتواند بهتر باشد؟». شاید یک بخشی که قبلتر روی آن کار کردهاید میتواند باز با کار بیشتر بهتر شود. شاید احساس کنید نقاشی یک چیزی کم داشته باشد.
برای این نقاشی به عنوان مثال من قصد داشتم تعدادی کشتی اضافه کنم که در آسمان مشغول گذشت و گذار بودند و ابرهایی که فضا را اشغال کردهاند. برای کشتیها باید از همان روشی استفاده کنیم که قبلتر برای سنگها استفاده کردیم. ابتدا روی Silhouettesها و یا اشکال کار میکنیم، بعد جزئیات اضافه میکنیم.
برای ابرها نیز، از هارد راند براش استفاده میکنیم و در پنل براش پاپ آپ کلفتی براش را ۵۰٪ تنظیم میکنیم. ابرهایتان را در یک لایه جدید رسم کنید و از تبلت حساس به فشارتان برای رسم آنها به شیوههای مختلف استفاده کنید. از یاد نبرید که برای روشنترین، تیرهترین و نقاط سایهدار نقاشی نور مناسب را اضافه کنید. اگر احساس میکنید ابرهایتان زیاد از حد زمخت جلوه میکنند شفافیت آنها را از بخش Layer در Layer Panel تغییر دهید.
اگر نقاشی شما مثل نقاشی اولین عکس نشد دلسرد نشوید، نقاشی دیجیتال (درست بمانند نقاشی سنتی) چیزی است که تمرین زیاد لازم دارد. همچنین وبسایت آرت تول مرجعی تخصصی در زمینه آموزش طراحی و نقاشی دیجیتال است که با اساتید مجرب و چیره دست هنرمندان زیادی را پرورش داده است. پیشنهاد میکنیم آموزش های نقاشی دیجیتال آرت تول را مشاهده بفرمایید.