مجله تاپ‌ناز‌

آموزش کاشت بامیه + نکاتی در مورد رشد بهتر این گیاه و برداشت آن

در این قسمت آموزش کاشت لامیه و نکاتی برای رشد بهتر آن را می خوانید. بامیه یکی از گیاهانی است که تقریبا همه آن را می شناسند و می توان با ان خورش بامیه درست کرد که بسیار خوشمزه است.

بامیه سبزی یک ساله است که در تمام تابستان رشد می کند. بامیه خواص زیادی دارد و طعم آن هم عالی است. اگر شما بامیه کاشته اید باید بدانید که پس از برداشت یک غلاف بامیه در جای آن غلاف دیگری رشد می کند و نیاز به بذرپاشی دوباره ندارد. در ادامه این مطلب روش کاشت بامیه را به صورت کامل بیان می کنیم.

چگونه کاشت و برداشت بامیه

بامیه جزو گیاهان بومی آفریقا و آسیا است و در گروه تیره پنیرک ها قرار گرفته استو کاشت بامیه در محیط گرم انجام می شود حتی اگر شما در مناطق شمالی زندگی می کنید می توانید بامیه را در منزل خود بکارید و وقتی ه هوا گرم شد به بیرون از خانه انتقالش دهید.

کاشت بامیه به صورت یک ساله انجام می گیرد و میوه این گیاه که قسمت خوراکی آن شکل می دهد دارای اندازه ای از 3 تا 20 سانتی متر است. بزگه های گیاه بامیه پنجه هستند و گاهی هم دانه دار هستند و امکان این وجود دارد که ساقه ها و برگ های آن پر از کرک باشد.

گل بامیه ممکن است به روش های مختلف مانند سبز و تاره، خشک شده، کنسرو شده و یا یخ زده مصرف شود. گیاه بامیه دارای ویتامین های B، A و C و مقدار زیادی کلسیم، فسفر و پتاسیم است که اهمیت قرار دادن این ماده غذایی در برنامه غذایی را دو چندان می کند.

مراحل کاشت بامیه

در ابتدا باید تصمیم بگیرید که قصد کاشتن بامیه در خانه و یا خارج از منزل را دارید. اگر منطقه شما بسیار گرم است بهتر است بامیه را باغچه بیرون منزل پرورش دهید. این عمل را در اوایل بهار که تا حدودی سرما به صورت کامل رفع شده و شب ها دمای هوا از 13 درجه سانتی گراد کمتر نمی شود انجام دهید.

 

آموزش کاشت بامیه

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که هوا سرد است و از میزان سرما در اوایل بهار کم نمی شود می توانید بامیه را در اواخر تابستان بکارید و البته باید 2 تا 3 هفته قبل از پایان سرما دانه های بامیه را درون خانه نشا کنید و در اواخر تابستان ها آنها را در بیرون از خانه بکارید.

 

آموزش کاشت بامیه

اگر می خواهید بامیه را درون منزل بکارید باید محیطی گرم و آفتابی برای آنها فراهم کنید و از نور لامپ می توانید برای گرم نگه داشتن دانه ها و سریع تر جوانه زدنشان کمک بگیرید. در طول این مدت باید سعی کنید که دانه های بامیه را سیراب نگه دارید زیرا آبیاری کم باعث رشد نکردن گیاه می شود. برای انتقال جوانه های بامیه به خارج از خانه باید نکاتی را رعایت کنید.

 

آموزش کاشت بامیه

برای انتخاب یک محیط مناسب برای کاشت بامیه بایستی یک مکان کاملا آفتابی را انتخاب کنید زیرا بامیه ها بهترین رشد خود را هنگامی که در معرض نور خورشید باشند نشان خواهند داد قرار گیری آن ها در سایه باعث کاهش میزان محصول دهی خواهد شد. بنابراین کاشت بامیه باید در مکانی صورت گیرد که در طول روز ۶ ساعت آفتاب دریافت کند اما اگر هوا بسیار گرم شد لازم نیست نگران باشید زیرا بامیه ها با آب و هوای گرم سازگاری کامل دارند و هر چه بیشتر هوا گرم باشد میزان باروری آن ها نیز بیشتر خواهد شد.

آموزش کاشت بامیه

سعی کنید خاکی را که برای کاشت بامیه در نظر گرفتید غنی کنید زیرا قرار گیری دانه های بامیه در خاکی که غنی از مواد غذایی باشد سریع تر رشد خواهد کرد و برای غنی کردن خاک می توانید از کمپوست ها و یا کود ها استفاده کنید همچنین شما مختارید که زمین کاشت بامیه ها را به عمق ۳۰ سانتی متر شخم بزنید و تا عمق ۱۰ سانتی متری آن را پر از ترکیبات کمپوست و کود های آلی بکنید.

از آنجایی که دوران رشد بامیه بسیار طولانی است شما نباید از غنی بودن خاک غفلت کنید زیرا اگر چنانچه خاک مواد غذایی خود را از دست بدهد محصول رشد خوبی نخواهد داشت و در نتیجه میوه های زیادی نیز تولید نخواهد کرد.

آموزش کاشت بامیه

هنگامی که هوا به طور کامل گرم شد می توانید بذر های بامیه را به عمق ۱/۳ سانتی متر در خاک قرار دهید و سعی کنید فاصله بین بذر ها نیز ۱۰ سانتی متر باشد. وقتی که ارتفاع نهال ها به ۷ سانتی متر رسید می توانید بخش های اضافی آن را جدا کرده و در نهایت بایستی فاصله بین نهال ها ۳۰ سانتی متر و فاصله ردیف ها نسبت به یکدیگر به ۹۰ سانتی متر برسد.

اما اگر شما از ابتدا نهال ها را در خانه نشا کردید و می خواهید کاشت بامیه ها را در بیرون انجام دهید بایستی دقت کنید که نهال ها را با فاصله ۳۰ سانتی متر و فاصله ردیف ها نسبت به هم ۹۰ سانتی متر باشد. اکنون گودال بزرگی حفر کنید که ریشه های نهال ها به راحتی در آن جا بگیرند و پس از کاشت بامیه ها آن را آبیاری کنید.

آموزش کاشت بامیه

نکته: هنگامی که می خواهید نهال های نشا شده را در خاک بکارید سعی کنید که به ریشه های کوچک آسیبی وارد نشود زیرا اگر آسیبی به آن ها وارد نشود نهال ها رشد نخواهند کرد.

شرایط مورد نیاز برای رشد بهتر بامیه

بامیه برای رشد بهتر نیاز به قرار گیری در شرایط مناسب و تغذیه مواد آلی دارد که در ادامه شرایط محیطی مورد نیاز برای کاشت بامیه ها را بیان کرده ایم.

آبیاری:

گیاه بامیه برای رشد نیاز به آبیاری فراوانی دارد مخصوصا هنگام جوانه زنی و نمو بوته بایستی هفته ای یکبار آبیاری صورت بگیرد. البته توجه داشته باشید که میزان آبیاری نباید بیش از حد باشد زیرا باقی ماندن آب در خاک در طی یک شبانه روز منجر به فاسد شدن گیاه بامیه می شود.

آموزش کاشت بامیه

دما و هوا:

بامیه یک گیاه فصل گرم است که در آب و هوای سرد رشد خوبی نخواهد داشت و میزان باروری آن نیز قابل ملاحظه نخواهد بود به همین علت کاشت بامیه در فصل های سرد انجام  نمی شود.

آموزش کاشت بامیه

همچنین در اواخر فصل تابستان که روزها کوتاه و شب ها بسیار سرد است نیز کاشت بامیه صورت نمی گیرد. دمای مناسب برای پرورش دادن نهال های بامیه بین ۲۱ الی ۳۰ درجه سانتی گراد است و در طول مدت رشد نباید از ۱۸ درجه سانتی گراد کمتر و از ۳۵ درجه سانتی گراد بیشتر باشد.

خاک:

برای کاشت بامیه سعی کنید از خاک های حاصلخیز و عمیق استفاده کنید. اگرچه که بامیه در هر خاکی رشد خواهد کرد و میوه نیز خواهد داد ولی اگر خاکتان کمی اسیدی و خنثی باشد برای رشد گیاه بامیه مناسب تر خواهد بود.

آموزش کاشت بامیه

آفات و بیماری ها:

در روند کاشت بامیه بیماری هایی مثل قارچ فوزاریوم،حمله کرم ها،شپشک و شپشک های آرد آلود می تواند بر روند رشد گیاه تاثیر منفی بگذارند. برخی از حشرات مثل شته می توانند به بوته ها هجوم بیاورند و حتی ویروس زا نیز باشند. به طور کلی این حشرات برای خاک کاشت بامیه مضر هستند و بایستی آن ها را از بین برد.

آموزش کاشت بامیه

چگونگی برداشت گیاه بامیه:

بامیه جز گیاهان چند ساله است که می توانید چندین بار آن را برداشت کنید. اولین شکوفه این گیاه حدود دو ماه پس از کاشت بامیه نمایان می شوند و پس از گذشت ۵ روز از ظاهر شدن شکوفه ها گل ها نمایان خواهند شد.

بایستی میوه ها را چند روز اول که کامل رشد کرده اند و ارتفاع آن ها به ۷ تا ۹ سانتی متر رسید برداشت کنید زیرا اگر این کار را نکنید میوه ها خشک و غیر قابل خوردن خواهند شد.

آموزش کاشت بامیه

توصیه می کنیم که برداشت میوه را هر روز انجام دهید و هنگام برداشت طول میوه ها بین ۵ الی ۷ سانتی متر متغیر خواهد بود. از ظاهر شدن گل تا زمان میوه دادن آن حدود ۴ تا ۶ روز طول خواهد کشید.

امیدواریم که بامیه های شما به خوبی رشد کنند و از نتیجه کار راضی باشید.

مطالب مشابه را ببینید!