مجله تاپ‌ناز‌

آموزش کاشت تخم شربتی به صورت ارگانیک در منزل

می توانید در منزل تخم شربتی بکارید. کاشت تخم شربتی هم مانند دیگر گیاهان و سبزیجات است و در منزل انجام می گیرد و براحتی می توانید از این گیاه برای تهیه شربت، تزیین غذا و آشپزی استفاده کنید.

روش کاشت تخم شربتی در منزل

تخم شربتی بذری پرکاربرد است که برای تهیه شربت با طعم های خوشمزه استفاده می شود. این بذر با نام انگلیسی چیا به صورت خودرو در مناطق کوهستانی رشد می کند و می توانید این گیاه را خیلی ساده پرورش دهید.

نام علمی تخم شربتی (Salvia hispanica) که نام انگلیسی آن چیا (chia) است، گیاه زیبای یک ساله ای از تولیدات ایران و از تیره نعناعیان است که تخمی به شکل بیضی و اندازه ای کوچک و یک میلی متری دارد که به دلیل استفاده از تخم آن پرورش پیدا می کند.

شکل و رنگ تخم شربتی

بذر تخم شربتی به چند رنگ سیاه، خاکستری، قهوه ای و سفید است که مصرف آب بالایی دارد و چندین برابر وزن خود نیاز به آب دارد. تخم شربتی از لحاظ شکل ظاهری دانه و برگ ها شباهت زیادی به ریحان دارد با این تفاوت که مقداری کوچک تر است، البته این شباهت به معنی یکی بودن آنها در شکل نمی باشد.

تخم شربتی گیاهی خودرو است که می توان خیلی راحت آن را پرورش دارد، این گیاه را می توان مانند گیاهان گلپر، استویا، رازیانه و … کاشت، این گیاه دارای زیبایی خاصی است، از گیاهان زینتی به حساب می آید. در کنار این ویژگی های تخم شربتی، استفاده دارویی و خوراکی بودن آن اهمیت بالایی دارد که البته همین موضوع باعث ارزشمند شدن و مصرف بالای آن و کاشت و نگهداری آن حتی در منازل شده است. این گیاه در بعضی از مناطق از جمله آمریکای مرکزی کاربرد غذایی دارد.

ارگانیک بودن تخم شربتی

تخم شربتی بذری ارگانیک است، یعنی به صورت طبیعی و بدون استفاده از مواد شیمایی رشد می کند. این گیاه از جمله گیاهان دارویی پر خواص است که کاشت آن مانند کاشت سبزیجات در محیط آپارتمان براحتی انجام میگیرد. زمان و مکان خاصی ندارد و می توان آن را در هر زمان و هر مکانی کاشت.

آموزش کاشت تخم شربتی

نحوه کاشت تخم شربتی

این گیاه سرعت رشد خوبی دارد و اگر شرایط مناسب آن فراهم شود ارتفاعی به اندازه 50 تا 90 سانتی متر رشد پیدا می کند. این گیاه در هر زمان و مکانی رشد می کند، ولی در فصل تابستان و در آب و هوای گرم بهتر پرورش پیدا می کند و سرسبزی را به ارمغان می آورد. اگر در فصل تابستان گلدانی از این گیاه زیبا داشته باشید، گیاهی با برگ های سبز و گل های آبی زیبا را مشاهده می کنید.

در ابتدا دانه های تخم شربتی را در کمی آب نیمه گرم برای 2 تا 3 روز بخیسانید تا آب را جذب خود کند و ژله ای شکل شود. گلدانی مناسب را انتخاب کنید که دارای قطر 7 سانتی متر باشد، کمی از خاک باغچه را با ماسه نرم و یا خاک برگ ترکیب کنید و گلدان را با آن پر کنید. زهکشی گلدان و خاک را خوب بررسی کنید.

در موقع کاشتن، در ابتدا دانه ها از درون آب بیرون بیاورید و روی یک روزنامه یا پارچه پهن کنید تا رطوبت آنها را بگیرد، سپس بذرهای تخم شربتی را در فاصله نیم سانتی خاک کاشته و روی آن را با لایه ای نازک از خاک بگیرید.

در موقع کاشتن بذرهای تخم شربتی فاصله لازم را رعایت کنید تا گیاه فضای مناسب برای پرورش را داشته باشد، به این ترتیب در صورت کاشتن در گلدانی بزرگ باید فاصله 40 سانتی متری رعایت شود و در صورت کاشتن در گلدان کوچک تنها در خاک قرار دادن 2 یا 3 بذر کافی می باشد.

گلدان را در معرض نور خورشید بگذارید و به صورت مرتب آن را آبیاری کنید تا خشک نشود و نم دار باشد، می توانید سطح گلدان را به وسیله یک پلاستیک بپوشانید و تعدادی روزنه روی آن بوجود آورید تا هم رطوبت کافی برای بذرها مهیا شود و هم هوای داخل گلدان عوض شود.

بذرهای تخم شربتی بعد از 1 الی 2 هفته جوانه می زند و سر از خاک بیرون می زند، با جوانه زدن دانه، پلاستیک را از روی گلدان جدا نمایید و گلدان گیاهان چیا را به مکان پر نور دیگری منتقل کنید.

آموزش کاشت تخم شربتی

مصارف تخم شربتی چیست؟

تخم شربتی از روش های مختلف مصرف می شود که در تهیه انواع شربت، در پخت غذا و آشپزی، تزیین غذا و سالادها استفاده می شود. مهمترین روش کاربرد این گیاه برای بدست آوردن تخم شربتی می باشد. در صورت خوردن دانه های تخم شربتی به صورت خشک آن را با کمی آب بنوشید.

مطالب مشابه را ببینید!