مجله تاپ‌ناز‌

آموزش کاشت شاه تره + اصول نگهداری و رشد این گیاه مفید در منزل

2036527845 ff10f3d206 b e1592745864169

باید بدانید که گیاه شاه تره از دسته گیاهان خود رو و دارویی به حساب می آید که در این مطلب می خواهیم روش کاشت شاه تره را به شما آموزش دهیم و در ادامه اصول نگهداری و رشد این گیاه مفید در منزل را می خوانید.

شاه تره یا تره شاهی از سبزی های پر خواص است که به دلیل خواص زیادی که دارد در سبد غذای ایرانیان هم قرار دارد. این سبزی رنگ های متنوعی مانند بنفش و سبز تیره دارد و خواص زیادی دارد و توصیه می شود که راهکار کاشت شاه تره را بخوانید.

آموزش کاشت شاه تره سبزی پر خاصیت

باید بدانید که شاه تره از گیاهان داروی و از خانواده گیاهان شاه تره به حساب می آید که بومی مناطقی از آسیا به خصوص کشورمان ایران است. این گیاه شاخ و برگ های متعددی دارد و می توان آن را از گیاهان علفی و یک ساله دانست. شاه تره از ندام های هوای ظریفی تشکیل شده است و دارای دمبرگ های بلند دو یات سه شانه ای است و گل هایی کوچک خوشه ای آذیت بسته یا دمگل هایی کوتاه دارد که اغلب در قسمت انتهایی ساقه های ظاهر می شوند.

هر خوشه از این گیاه دارای حدود 5 الی 15 گل است که بیشتر به رنگ صورتی هستند و موقع شکفتن منظره زیبایی را برای محیط ایجاد می کنند. شاه تره دارای میوه کوچک کروی شکل است که هر کدام از میوه ها دارای یک دانه است و معمولا در بیشتر مناطق به صورت خودرو رشد می کند و تمام قسمت های آن استفاده می شود.

✅ بخوانید: روش کاشت قهوه + آموزش کاشت قهوه در منزل به صورت اصولی

روش کشت گیاه شاه تره

توصیه می شود که بذر گیاه شاه تره را در فصل بهار و بعد از تمام دوران سرما به صورت مستقیم در زمین بکارید و پیش از کاشتن، خاک را کاملا شخم بزنید و نرم کنید. می توانید برای تقویت خاک آن را با مواد آلی مانند خاک برگ یا کود پوسیده حیوانی ترکیب کنید.

در مرحله کشت باید بذرها را در عمق نیم سانتی متری در خاک قرار دهید و پس از کاشت بستر را مرطوب کنید و تا موقع جوانه زنی بذرها رطوبت بستر را حفظ کنید.

روند جوانه زنی بذرها حدود 10 الی 30 روز طول می کشد و به همین دلیل باید گیاه خود را در آفتاب کامل یا سایه بگذارید. باید توجه داشته باشید که برای کاشت شاه تره باید آن را در طول روز 6 الی 8 ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید و در طول هفته 2 الی 3 بار به آن آب بدهید. توصیه می شود که فاصله میان گیاهان را تقریبا 30 سانتی متر در نظر بگیرید.

باید بدانید که کاشت شاه تره در گلدان هم ممکن است و در صورتی که قصد دارید آن را در گلدان بکارید در هر زمان از سال می توانید این کار را انجام دهید. برای انجام این روش باید در ابتدا گلدان را با خاک مناسب پر کنید و بدرها را با عمق نیم سانتی متر در بستر بکارید.

به صورت کلی دمای مناسب برای جوانه زدن این گیاه بازه دمایی 20 الی 26 درجه سانتی گراد است و توصیه می شود یک ماه بعد از کاشت روند کود دهی را شروع کنید و برای این کار از کودهای کامل استفاده کنید. باید در دوران رشد گیاه بستر را خوب مرطوب کنید و با رعایت تمام شرایط کشت گیاه می توان پس از گذشت 35 الی 70 روز گیاه را برداشت کنید.

 

شرایط مورد نیاز برای کشت و پرورش گیاه شاه تره

تمام گیاهان برای اینکه بتوانند خوب رشد کنند نیاز به شرایط خاص دارند که باید فراهم گردد و به همین دلیل در ادامه این اصول و نکات را آماده کرده ایم که باید رعایت شوند.

✅ مطلب پیشنهادی: کاشت هندوانه | آموزش کاشت هندوانه در باغچه منزل

آبیاری

آبیاری گیاه شاه تره باید در فاصله دو آبیاری سطح خاک کاملا خشک شده باشد و سپس اقدام به آبیاری کنید زیرا گیاه به آبیاری زیاد حساس است و خیلی سریع از بین می رود.

نور

باید بدانید که گیاه شاه تره قادر به تحمل نور زیاد و مستقیم است و اگر در این شرایط قرار بگیرد می تواند رشد خوبی داشته باشد. توصیه می شود که گلدان حاوی گیاه شاه تره را در پشت پنجره های جنوبی بگذارید.

خاک و تغذیه

برای کاشت گیاه شاه تره در گلدان باید از ترکیب خاک باغچه، خاک برگ و ماسه استفاده کنید و می توانید کمی پیت ماس را در این ترکیب استفاده کنید. نکته مهم این است که خاک بستر حتما باید زهکشی خوب و ایده آی داشته باشد.

مطالب مشابه را ببینید!