مجله تاپ‌ناز‌

آیا داشتن رابطه جنسی با سکته قلبی ارتباطی دارد؟

آیا داشتن رابطه جنسی با سکته قلبی ارتباطی دارد؟

ارتباطی میان سکته قلبی و رابطه جنسی وجود دارد؟

به گزارش دویچه وله، یک باور که بیش از همه خاطر بیماران قلبی را آزرده می‌کند و سال‌هاست که جای خود را در افکار عموم باز کرده، ارتباط میان رابطه جنسی و بروز سکته قلبی است. برای مثال در آلمان در همین رابطه داستانی وجود دارد: فردریک هشتم، پادشاه دانمارک، در سال ۱۹۱۲ زمانی که از شهر نیس در جنوب فرانسه قصد بازگشت به کپنهاگ را داشت، در مسیر بازگشت در خیابانی در شهر هامبورگ ناگهان دچار حمله قلبی شد و جان سپرد.

تا به امروز این شایعه بر سر زبان‌ها می‌چرخد که او اندکی پیش از مرگ مدتی را در یک روسپی‌خانه سپری کرده و حمله قلبی نتیجه رابطه جنسی شدیدی بوده که ظاهرا خارج از توان این مرد ۶۹ ساله بوده است.

در این امر که رابطه جنسی تأثیراتی را بر قلب می‌گذارد، هیچ شکی وجود ندارد. فشار خون و ضربان قلب به هنگام برقراری رابطه جنسی به شدت بالا می‌روند که همین امر می‌تواند موجب افزایش خطر بروز سکته قلبی در انسان شود.

اما یک تحقیق جدید در آلمان نشان می‌دهد که احتمال اینکه فرد به هنگام برقراری رابطه جنسی یا اندکی پس از آن سکته قلبی کند، بسیار اندک است.

تحقیقی ده ساله
برای این تحقیق که در دانشگاه “اولم” انجام شده، پژوهشگران داده‌های پزشکی ۵۳۶ بیمار را که به تازگی سکته قلبی کرده بودند، مورد مشاهده و بررسی قرار دادند. جنسیت بیشتر این بیماران مذکر بوده است.

شرکت‌کنندگان در این پژوهش باید در یک فرم به پرسش‌هایی در مورد رابطه جنسی خود پاسخ می‌دادند؛ از جمله اینکه پیش از حمله قلبی، چند بار در هفته رابطه جنسی داشته‌اند و آخرین رابطه ‌جنسی‌شان به چه زمانی باز می‌گشته است.

از میان شرکت‌کنندگان تنها سه نفر گفته بودند که به هنگام برقراری رابطه جنسی دچار حمله قلبی شده‌اند. ۸۰ درصد پرسش‌شوندگان گفته بودند که میان آخرین رابطه جنسی‌شان و حمله قلبی بیش از ۲۴ ساعت فاصله بوده است.

دیتریش روتن‌باخر، رئیس این گروه تحقیقاتی می‌گوید: «بر اساس همین نتایج به نظر می‌رسد این موضوع که فعالیت جنسی نقش مهمی در بروز سکته قلبی دارد، بسیار بعید باشد.»

یکی از ویژگی‌های مهم این پژوهش طولانی بودن مدت زمانی بوده است که بیماران تحت نظر قرار گرفته‌اند.

پژوهشگران دانشگاه اولم به طور متوسط این بیماران را به مدت ده سال زیر نظر داشته‌اند. در طی این مدت ۱۰۰ نفر از این بیماران بار دیگر دچار حمله قلبی شده‌اند که به گفته پژوهشگران این موضوع ارتباطی با تعداد دفعات برقراری رابطه جنسی، پیش از بروز سکته قلبی نداشته است.

در گزارشی که در مورد این تحقیق در مجله تخصصی Journal of the American College of Cardiology به چاپ رسیده، پژوهشگران نوشته‌اند که به محض اینکه وضعیت جسمانی یک بیمار مبتلا به سکته قلبی به ثبات می‌رسد، فرد می‌تواند از نظر جنسی فعالیت داشته باشد.

پژوهش‌های علمی نشان می‌دهند که برقراری مرتب رابطه جنسی می‌تواند موجب افزایش کیفیت زندگی شده، میزان استرس را کاهش داده و از ابتلا به افسردگی جلوگیری کند.

به گفته انجمن قلب آلمان، فشاری که قلب به هنگام برقراری رابطه جنسی متحمل می‌شود، بیشتر از فشاری نیست که به هنگام پیاده‌روی سریع به آن وارد می‌شود.

رابطه جنسی نه، خیانت چرا
با این حال پژوهش‌های قدیمی نشان داده‌اند که “خیانت در روابط زناشویی یا جنسی” خطر به مراتب بیشتری از برقراری رابطه جنسی برای قلب بیمار دارد. در پژوهشی در همین رابطه در دانشگاه فرانکفورت ۶۰ مورد مرگ کسانی که به هنگام برقراری رابطه جنسی درگذشته بودند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ۵۶ نفر از این افراد مرد بودند که به طور متوسط ۵۹ سال داشته و در اثر سکته قلبی جان خود را از دست داده بودند.
بیش از نیمی از این افراد به هنگام داشتن رابطه با معشوقه خود یا یک روسپی دچار حمله قلبی شده بودند. از هر چهار نفر تنها یک نفر از این مردان زمانی که در حال برقراری رابطه جنسی با همسر خود بوده، دچار سکته قلبی شده و درگذشته بود.

یک تحقیق دیگر در بریتانیا نیز نتایجی مشابه با این پژوهش را به دست داده بود.

پزشکان توصیه می‌کنند بیماران دارای مشکلات قلبی که نگران وارد آمدن فشار به قلب‌شان هستند می‌توانند با مراجعه به متخصص و انجام آزمایش ارگومتر (دوچرخه ثابت) اطمینان خاطر حاصل کنند از اینکه مجاز به انجام چه فعالیت‌هایی هستند.

مطالب مشابه را ببینید!