مجله تاپ‌ناز‌

آیا در فصل پاییز باید از کرم صد آفتاب استفاده کرد؟

ضرورت استفاده از کرم ضد آفتاب در فصل پاییز

آیا در فصل پاییز می بایست از کرم ضد آفتاب استفاده کرد؟ استفاده کردن از کرم ضد آفتاب چه فوایدی در فصل پاییز دارد؟

دلایل و درمان خشکی پوست در فصل پاییز و زمستان

دکتر صدیق، متخصص پوست و مو با اشاره به این که استفاده از وسایل گرمایشی، رطوبت هوا را از بین می‌برد و باعث خشکی بیشتر پوست می‌شود، می‌گوید: افراد در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا معمولا دچار تعریق می‌شوند. عرق کردن سبب مرطوب شدن سطح پوست می‌شود. در فصل پاییز به دلیل کاهش رطوبت و سرد شدن هوا، فرد کمتر عرق می‌کند و این باعث خشکی پوست می‌شود.

راهکارهایی برای مبارزه با خشکی پوست

رعایت چگونگی و تعداد دفعات شست‌و‌شو در این فصل باید متناسب با میزان تعریق پوست تنظیم شود. فصولی که تعریق پوست بیشتر است، مثل تابستان باید تعداد دفعات شست‌وشو و استحمام بیشتر شود.در فصول سرد با توجه به خشکی هوا لازم است تعداد دفعات شست‌وشو کمتر شود. همچنین افرادی که ژنتیکی، خشکی پوست دارند بهتر است در فصول سرد و خشک بیشتر از یک الی دو بار در هفته حمام نکنند.

استفاده از مواد شوینده که خاصیت قلیایی بیشتری دارد معمولا خشکی پوست را بیشتر می‌کنند. افراد از شوینده‌های ملایم مانند شامپو بچه یا شوینده‌های غیرصابونی برای شست‌وشو استفاده کنند. همچنین مبتلایان به خشکی پوست از کیسه و لیف استفاده نکنند. این وسایل معمولا باعث آسیب و تشدید مشکل می‌شود.

استفاده مناسب از مرطوب‌کننده‌ها، رطوبتی را که در این فصل از دست می‌رود به پوست بازمی‌گرداند، افراد از مرطوب‌کننده‌های مناسب پوست در زمان مناسب استفاده کنند. بهتر است، مصرف این مرطوب‌کننده‌ها بعد از استحمام زمانی که پوست کمی رطوبت دارد، استفاده شود.

آیا در فصل پاییز باید از کرم صد آفتاب استفاده کرد؟

آیا با پایان یافتن فصل تابستان ضرورتی برای استفاده از ضد آفتاب وجود ندارد؟

افراد به اشتباه فکر می‌کنند استفاده از ضد آفتاب مربوط به فصولی از سال است که آفتاب شدیدتر است، در حالی که حفاظت از پوست در برابر آفتاب فقط مربوط به فصل خاصی نیست. با این که شدت آفتاب در این فصول کمتر است، افراد باید ضد آفتاب مناسب نوع پوستشان را استفاده کنند. اگر چه به دلیل تعریق کمتر، نیاز کمتری به تجدید ضدآفتاب وجود دارد.

پوست، غذا می‌خواهد

مصرف مواد غذایی در بهبود خشکی پوست موثر است و به نوعی می‌توان گفت پوست هر انسانی به غذا نیاز دارد.فرد در طول روز مایعات بیشتری بنوشد. همچنین درصد مناسبی از میوه‌ها و سبزیجات در رژیم‌های غذایی گنجانده شود. با مصرف این مواد، ویتامین‌های مورد نیاز پوست ازجمله ویتامین‌های گروه B و E، باعث حفظ طراوت و رطوبت پوست می‌شود.

برطرف کردن خشکی پوست

استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و نرم‌کننده‌ها برای برطرف کردن خشکی پوست موثر است و انواع متفاوتی دارد که عمدتا شامل پمادها و کرم‌ها می‌شوند. پماد‌ها دارای خاصیت مرطوب‌کنندگی بیشتری است؛ اما ممکن است استفاده از آنها به دلیل چربی بیش از حد برای فرد مشکل باشد. کرم‌ها خاصیت چرب کنندگی کمتری دارند و استفاده از آنها برای فرد راحت‌تر است.

استفاده از دستکش نخی در محیط‌های عمومی چون باعث انتقال بیماری می‌شود توصیه نمی‌شود، اما لازم است در صورت استفاده فرد از مواد شوینده حتما از دستکش استفاده شود و افرادی که خشکی پوست شدید دارند، زیر دستکش آشپزخانه از دستکش نخی استفاده کنند.

معمولا افراد در این فصل از لباس‌های پشمی استفاده می‌کنند. آیا این امر می‌تواند در بروز خشکی پوست تاثیر بگذارد؟
بافت البسه پشمی بخصوص در افرادی که زمینه اگزما دارند، باعث تحریک پوست می شود. به این افراد توصیه می‌کنیم، اگر می‌خواهید از لباس‌های پشمی استفاده کنید، حتما از زیرپوش‌های نخی و ترجیحا با رنگ سفید در زیر این لباس‌ها استفاده کنید.

مطالب مشابه را ببینید!