مجله تاپ‌ناز‌

آیا سرما باعث لاغری می شود؟

سرما

آیا هوای سرد و سرما موجب لاغری می شود؟

نتایج یک مطالعه نشان می دهد که سرما باعث تسهیل تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای می شود. بیشتر پستانداران از جمله انسان ها دارای دو نوع چربی سفید و چربی قهوه ای هستند که برخی اوقات از آنها به ترتیب به عنوان چربی بد و چربی خوب یاد می شود.

 

یک مطالعه جدید نشان می دهد که دانستن تفاوت های میان این دو نوع چربی می تواند به مردم در کاهش وزن کمک کند.در عین حال چربی به عنوان یک عایق حرارتی عمل می کند و درجه حرارت بدن را ثابت نگاه می دارد. این لایه نازک از چربی بیشتر بر روی شکم و ران مشهود است؛ در افراد سالم چربی سفید بیش از 20 تا 25 درصد از وزن بدن را تشکیل می دهد. این در حالی است که فراوانی چربی قهوه ای کمتر است و این نوع چربی می تواند گرما تولید می کند و به این ترتیب با سوزاندن انرژی یا کالری می تواند یک بدن سرد را گرم کند.
از آنجاییکه چربی قهوه ای قادر به سوزاندن کالری است، این نوع چربی یک نیروی مثبت برای کاهش وزن است. این در حالی است که افزایش چربی سفید با کاهش وزن در ارتباط نیست بلکه با افزایش وزن و چاقی در ارتباط است.

اکنون محققان راهکار ساده ای عنوان می کنند به این صورت که با اعمال یک کیسه یخ بر روی ذخیره های چربی سفید برای 30 دقیقه می توان روند سوزاندن چربی به اصطلاح قهوه ای و کاهش وزن را تحریک کرد.در این مطالعه محققان دانشکده پزشکی دانشگاه کنتاکی در آمریکا به بررسی این موضوع پرداختند که آیا زمانیکه بزرگسالان در معرض سرما قرار می گیرند توانایی تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای را دارند یا خیر.

 

بافت چربی قهوه ای دفاع بسیار خوبی در برابر چاقی است. این بافت به بدن کمک می کند تا کالری های اضافی را به جای اینکه به بافت اضافی چربی تبدیل کند، بسوزاند. محققان با گرفتن نمونه هایی از چربی بیماران متوجه شدند که در نمونه های چربی شکم و ران در فصل زمستان علائم بیشتری از قهوه ای شدن دیده می شود تا در فصل تابستان.
محققان بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه حدس می زنند که درجه حرارت های سرد باعث تسهیل تبدیل چربی سفید به قهوه ای می شود. به گفته محققان ، اعمال کیسه های یخ بر روی ذخایر چربی، اثرات مشابه تبدیل چربی سفید به قهوه ای را به دنبال دارد. این مطالعه همچنین نشان داد که اثرات مثبت قهوه ای شدن چربی بر اثر سرما در بیماران چاق کمتر است.

 

به گفته محققان، نتایج حاصل از این مطالعه نشان می دهد که التهاب می تواند از تبدیل چربی سفید به چربی قهوه ای پیشگیری کند. با این حال، افزایش قرار گرفتن در معرض سرما می تواند به مردم در کاهش وزن و کاهش مسائل چاقی کمک کند.
این مطالعه در مجله Endocrine Society’s Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism منتشر شده است.

مطالب مشابه را ببینید!