مجله تاپ‌ناز‌

احساسات مثبت و منفی چه تاثیری بر سلامت دارند؟

احساسات مثبت و منفی چه تاثیری بر سلامت دارند؟

خلق و خوی روزانه و همچنین احساسات منفی و مثبت می تواند سلامت شما را بالا و پایین کند. اما حس های منفی و مثبت چگونه بر سلامت بدن تاثیر می گذارند؟

اثر احساسات منفی و مثبت بر سلامتی بدن

به گزارش تاپ ناز و به نقل از بازده؛ درباره اینکه احساسات چطور روی سلامتی تان تاثیر می‌گذارد مطالعات زیادی انجام شده است و شواهد روزافزونی وجود دارند که بیماری‌های بدن احساساتی هستند که در واقعیت و به شیوه‌های جسمانی روی ما تاثیر می‌گذارند. ما با آزاد کردن احساسات منفی سرکوب شده، فروداشته، و حبس شده، می‌توانیم بدن و ذهن‌مان را التیام ببخشیم. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به شیوه‌هایی که احساسات‌مان روی بدن‌مان تاثیر می‌گذارند. در ادامه چگونگی تاثیر احساسات بر سلامتی را می‌بینید:

البته شما می‌توانید احساسات را با تغییرات فیزیولوژیکی در بدن‌تان حس کنید، به عنوان مثال، زمانی که خجالت می‌کشید رنگ چهره‌تان قرمز می‌شود و با هجوم خون به صورت‌تان، احساس می‌کنید داغ شده‌اید. به این ترتیب، شما می‌دانید که چگونه برخی از احساسات را می‌توان به صورت فیزیکی در بدن حس کرد. به طور مشابه، با ترسیدن ممکن است دچار فشار در عضلات‌تان شوید و در معده‌تان احساس انقباض کنید.
در رابطه با این‌که چه‌طور احساسات را پردازش و رویدادها را تفسیر می‌کنیم، یک بخش ذهنی وجود دارد.

برای مثال، اگر ماشین‌تان در مسیر رفتن به محل کار خراب شود، ممکن است از این بابت دچار احساس سرخوردگی شوید یا احساس کنید که این اتفاق پیامی است برای شما بدین مفهوم که باید امروز کمی درنگ کنید و از دارایی‌های باارزش‌تان محافظت کنید. این‌که تصمیم بگیرید در مورد احساس فیزیولوژیکی بدن‌تان چه حسی داشته باشید، جزء ذهنی ارتباط ذهن و بدن است که مشخص می‌کند چگونه احساسات، بدن‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

احساسات منفی چگونه روی سلامتی‌تان تاثیر می‌گذارند

دکتر مرکولا می‌گوید ” تعریف کلاسیک استرس عبارت است از « هر گونه تهدید واقعی یا فرضی، و واکنش بدن‌تان نسبت به آن.» واکنش طبیعی بدن شما نسبت به استرس می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی روی عملکرد ایمنی، شیمی مغز، سطح قند خون، تعادل هورمونی، و بسیاری دیگر بگذارد.”
مطالعه‌ای که در دانشگاه میشیگان انجام شد، نگاهی داشت به این‌که آیا ما می‌توانیم احساسات مثبت را برای تحت تاثیر قرار دادن بدن‌مان و بهینه‌سازی وضعیت سلامتی‌مان پرورش بدهیم یا خیر. آنها دریافتند که احساسات منفی (به عنوان مثال، ترس، خشم، و غم و اندوه) “مجموعه‌ی فکر-عمل” لحظه‌ای فرد را نسبت به اقدامات خاصی که برای ترویج بقا توسط نیاکان‌‌مان به کار می‌رفت، محدود می‌کند. به عبارت دیگر، زمانی که احساسات منفی داریم و خشمگین هستیم، یا فکر می‌کنیم لازم است خودمان را از این احساسات پنهان کنیم، واکنش جنگ یا گریز وارد میدان می‌شود.

محققان در گروه روانشناسی در دانشگاه کارنگی ملون در پیتسبورگ، پنسیلوانیا می‌گویند: “عوامل روانی ممکن است روی ایمنی و بیماری‌هایی که سیستم ایمنی را نشانه رفته‌اند، تاثیر بگذارد. همچنین، این مطالعه شواهد قابل‌توجهی پیدا کرد مبنی بر این‌‌که عواملی مانند استرس، تمایلات [احساسات] منفی، افسردگی بالینی، حمایت اجتماعی، و سرکوب / انکار می‌تواند شاخص‌های سلولی و هومورالِ[مایع لنفاوی] وضعیت و عملکرد ایمنی را تحت تاثیر قرار دهد.

احساسات منفی تأثیر عمده‌ای روی سیستم ایمنی بدن دارند. “دست کم در مورد بیماری‌های عفونی نه چندان جدی (سرماخوردگی، آنفولانزا، تبخال)، شواهد محکم و قانع‌کننده‌ای از ارتباط بین استرس و تمایلات [احساسات] منفی و شروعبیماری و پیشرفت آن وجود دارد. به عبارت دیگر، اگر حس و حال خوبی ندارید، احساس غم و اندوه، خشم، یا استرس دارید، احتمال بیمار شدن‌تان و ابتلا به چیزی مثل آنفولانزا بیش‌تر است.

احساسات مثبت چگونه بر سلامتی شما تاثیر می‌گذارند

زمانی که شما احساس شادی، خوشبختی، هیجان، امید، قدردانی، احترام، و دوست داشته شدن دارید، بدن‌تان با آزاد کردن اندورفین و اکسی‌توسین که اغلب به نام “هورمون عشق” شناخته می‌شود، واکنش نشان می‌دهد. وقتی دچار این حالات می‌شویم، احساس خوبی داریم و حتی احساسات خوب و مثبت بیش‌تری می‌خواهیم درست مانند ولعی که می‌توان نسبت به مواد مخدر داشت.
بر خلاف احساسات منفی که می‌توانند در بدن حبس شده و باقی بمانند، احساسات مثبت به از بین بردن اثر احساسات منفی در بدن کمک می‌کنند. احساسات مثبت نمی‌توانند در بدن ما حبس شوند، اما اعتقاد بر این است که آنها باعث تغییرات سلولی می‌شوند؛ تغییراتی که عملکرد طبیعی بدن را بهبود می‌دهند.

دانشمندان دانشگاه میشیگان می‌گویند که احساسات مثبت (به عنوان مثال، شادی، علاقه، و رضایت) مجموعه‌ی اندیشه – عمل لحظه‌ای شخص را گسترش می‌دهند، که همین به نوبه‌ی خود می‌تواند منابع شخصی پایدار فرد را بسازد، منابعی که کاربردشان ترویج بقا برای نیاکانمان بوده‌است.

یکی از معانی مدلِ گسترش و ساخت این‌ است که احساسات مثبت یک تاثیر خنثی‌کننده روی احساسات منفی دارند. با گسترش مجموعه‌ی اندیشه – عمل لحظه‌ای، احساسات مثبت با خنثی کردن آمادگی روانی و فیزیولوژیکی محدود شده‌ برای عملی خاص، حصاری را که احساسات منفی در ذهن و بدن فرد به‌دست آورده‌اند، از بین می‌برند. در واقع، مطالعات تجربی نشان داده‌اند که رضایت و شادی بهبود اثر ثانویه‌ی قلبی و عروقیِ احساسات منفی را سریع‌تر می‌کنند.

چگونه می‌توانید از این اطلاعات برای تاثیر مثبت بر سلامتی‌تان استفاده کنید

یاد بگیرید که احساسات منفی را در بدن‌تان بشناسید. تمرین خودآگاهی و سلطه، کلید این کار است. برای مثال هنگامی که احساس سرخوردگی را در خودتان تشخیص می‌دهید، متوجه تغییرات در کجای بدن‌تان می‌شوید؟ هنگامی که شما تغییرات ناشی از استرس را در عضلات و اندام‌های داخلی حس کنید، بهتر می‌توانید احساسات‌تان را شناسایی کنید و از پس پردازش داخلی احساسات‌تان، و آرام کردن عضلات‌تان برای تغییر دادن احساسی که دارید، بربیایید.

روش پردازش احساسات‌تان را با دادن چهارچوب جدیدی به افکارتان تغییر بدهید، به این صورت که تفکری مثلِ «این موضوع خسته‌کننده است» را به « این فقط یک وقفه‌ی کوچک است. همه چیز درست می‌شود، » تبدیل کنید. سپس عضلات شانه و بالا تنه‌تان را با بالا بردن شانه و رها کردن‌ آن به حالت عادی آرام کنید. بسیاری از ما تنش را در همین قسمت از بدن‌مان به همراه داریم، بنابراین زمانی که در حال یادگیری دوباره‌ی چگونگی تحت تاثیر قرار گرفتن بدن از سوی احساسات هستید، شانه‌ها محل خوبی برای شروع هستند.

مطالب مشابه را ببینید!