مجله تاپ‌ناز‌

اختلاف طبقاتی در ازدواج + نکاتی در مورد فاصله طبقاتی در ازدواج که باید بدانید

اختلاف طبقاتی در ازدواج

یکی از مسائل مهم در ازدواج، اختلاف طبقاتی است که باید آن را جدی گرفت و با بررسی دقیق این مسئله تا حد ممکن پسران و دخترانی که بدون در نظر گرفتن اتلاف طبقاتی تصمیم به ازدواج می گیرند را نسبت به عواقب و مشکلاتی که این ازدواج دارد آگاه کرد.

موضوع اختلاف طبقاتی یکی از مسائل مهم پیش از ازدواج است. این مسئله نه فقط برای دختر و پسری که می خواهند ازدواج کنند، بلکه برای تمام اطرافیان، آشنایان و دوستان طرفین هم در ارتباط است. به همین دلیل در این مطلب تاثیرات اختلاف طبقاتی در ازدواج را ارائه می کنیم.

اختلاف طبقاتی در ازدواج و مشکلاتی ایجاد می کند

تردید در ازدواج به دلیل اختلاف طبقاتی یکی از موارد مهمی است که افراد باید به آن توجه داشته باشند و قبل از هر نوع اقدامی تحقیقات لازم در این مورد را انجام دهند. بیشتر روانشناسان بر این باور هستند که هر فرد بهتر است با کسی ازدواج کند که از نظر طبقاتی خیلی به او شبیه است، زیرا فاصله طبقاتی این مشکلات را در پی دارد:

اگر فردی که در خانواده ای متمول بزرگ شده باشد و یا دختری که شرایط اقتصادی خانواده اش خیلی ضعیف است بخواهد ازدواج کند و تنها ملاک پسر برای این ازدواج به دلیل زیبایی دختر، همکلاس بودن یا همکار بودن با وی و دیگر موارد باشد، شاید در ابتدا این فاصله طبقاتی برای هر دوی آنها به دلیل علاقه ای که به هم دارند به موضوعی عادی تبدیل شود و مشکلی بابت آن نداشته باشند ولی به مرور و با رفت و آمد بیشتر برای آشنایی، این تفاوت ها شاید خود را نشان بدهند و بدو شک مسائلی تحت عنوان هم کف نبودن خانواده ها، فقر و بی کلاسی خانواده دختر، مقایسه های همسر و خیلی از موارد دیگر از سوی خانواده پسر و همچنین رور و بی محلی خانواده پسر، حس حقارت و دیگر مسائل را هم از سوی خانواده دختر مطرح می شود. اگر این ازدواج صورت بگیرد این مسائل و مشکلات خیلی بدتر می شون و باعث مشکلات بیشتری در زندگی زناشویی خواهند شد.

مطلب پیشنهادی: مشکل ازدواج فامیلی و به دنیا آوردن فرزند معلول

پسر و دختر با تحصیلات متفاوت به هم دلبسته می شوند و ازدواج می کنند، بدون اینکه بدانند اختلاف طبقاتی در آینده به خصوص در شکل گیری رفتار فرزندانشان تا چه حدی تاثیر دارد. حتی محققان بر این باور هستند که به دلیل تفاوت در نوع نگرش و دیدگاه این زوج ها به زندگی، ممکن است فرزندانشان در معرض بیماری های روانی قرار بگیرند و با مشکلات اساسی دیگر هم روبرو شوند. اگر اختلاف در تحصیلات از سوی زن باشد، یعنی میزان تحصیلات او از مرد بیشتر باشد هم مشکلات بیشتر می شود پس توجه به اختلاف طبقاتی و فرهنگی یکی از نکات مهم است که باید قبل از خواستگاری به آن توجه ویژه داشته باشید.

یکی دیگر از مواردی که در روابط زوجین ایجاد خلل می کند و حتی ممکن است گاهی این اختلاف ها باعث جدایی زوجین شود و یا اینکه زوج ها رد رابطه با تربیت فرندشان دچار مشکلات اساسی شوند، تفاوت های فرهنگی می باشد که می تواند زمینه ساز خیلی از مشکلات و اختلافات زناشویی شود.

تفاوت سن زن و مرد هم می تواند مشکلات زیادی در زندگی زوج ها ایجاد کند. هر چند ممکن است در اختلاف طبقاتی در ازدواج استثناهایی هم وجود داشته باشد. ولی بررسی نشان می دهد که میزان ناسازگاری های زناشویی و طلاق در میان زوج هایی که فاصله طبقاتی یکسان داشته اند، خیلی کمتر از زوج های می باشد که اختلاف آنها از نظر سطح طبقاتی زیاد است.

پس توصیه می شود هر زن یا مردی قبل از ازدواج برای بررسی و ارزیابی اختلاف طبقاتی خود با فرد مقابل اطلاعاتی را مورد خلق و خوی خانواده شخص مورد نظر، محد تولد و رشد آنها، شغل اعضای خانواده، موقعیت اجتماعی آنها، تعداد اعضای خانواده و وضعیت هر کدام از آنها را به دست آورد، زیرا این اطلاعات برای انتخاب همسر نقش مهمی دارد.

بخوانید: مشکل مخالفت خانواده با ازدواج با دختر دلخواه

مطالب مشابه را ببینید!