مجله تاپ‌ناز‌

از بین بردن خط خنده + روش های خانگی و پزشکی برای صاف کردن خط خنده

روش های موثر برای از بین بردن چروک و خط لبخند

از بین بردن خط خنده با روش های خانگی و پزشکی ممکن است که در ادامه مطلب به صورت کامل توضیح می دهیم.

خط و خطوط خنده نوعی چین و چروک هستند که به مرور زمان در گوشه های بیرونی دهان ظاهر می شود. از محبوب ترین روشهای از بین بردن خط خنده، تزریق، لیزر درمانی و جراحی می باشد.

پس از هر خنده ای که شما می کنید، پوست به آرامی از بینی تا گوشه دهان کشیده می شود، هزاران بار خنده نهفته و نشان این است که فرد زندگی شاد و پر لبخندی را داشته است، ولی اگر این خطوط بسیار عمیق می شوند و در قالب چروک، انسان را پیر نشان می دهند. امروزه روشهای مختلفی برای درمان خط خنده وجود دارد که هر کدام به نوبه خود موثر هستند، مانند استفاده از محصولات لایه بردار، انجام بعضی برنامه های درمانی، ورزش دادن عضلات صورت و همچنین برخی عادات سالم مانند داشتن رژیم غذایی متعادل، نوشیدن آب کافی و ورزش منظم. در این مطلب راهکارهای موثر برای از بین بردن اخم خنده را به شما توضیح می دهیم.

خط خنده چیست؟

خط خنده که گاهی به آن خط لبخند هم می گویند، به خطوط چروکی گفته می شود که در اطراف دهان ظهور می کنند و وقتی که فرد لبخند میزند، بیش از پیش به چشم می آیند. در صورت عدم رعایت و مراقبت از پوست، با افزایش سن، گریز از این خطوط خنده ممکن نمی باشد؛ ولی همیشه برای رهایی از این چروکها راهی وجود دارد.

چه عواملی خط خنده را بیشتر می کنند؟

  • سیگار
  • آسیب‌های ناشی از نور خورشید
  • از بین رفتن خاصیت ارتجاعی پوست (کلاژن)
  • خشکی پوست (روش‌های خانگی رفع خشکی پوست را بخوانید)
  • ژنتیک

درمان های پزشکی برای از بین بردن خط خنده

با پیشرفت علم روش های زیادی برای از بین بردن خط خنده وجود دارد. اگر به دنبال جراحی یا دیگر روشهای زیبایی هستید، بهتر است قبل از هر کاری با یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک مجرب صحبت کنید تا در مورد موارد زیثر و انتخاب بهترین روش به شما کمک کند:

از بین بردن خط خنده

پر کننده های تزریقی

بدون عمل جراحی، می توانید با پر کننده های تزریقی خط خنده را صاف کنید. اکثر این مواد از اسید هالورونیک تهیه شده اند و در خطی که از کنار دهان به سوی بینی کشیده شده، تزریق می گردد.

اگر این مواد در نزدیکی سطح پوست تزریق شوند، پس از تزریقهای مکرر، بافت این ناحیه زخم می شود که اثر پر کننده را پر دوام تر می کند. برخی از مواد هم در بافت عمیق تری تزریق می شود. بسته به نوع ماده تزریقی، این پر کننده ها از چندین ماه تا مدت زمان طولانی تر دوام دارند و عوارض جانبی که شاید سریع پس از تزریق اولیه رخ دهد، در قالب سردرد و واکنشهای آلرژیک می باشد.

بوتاکس برای خط خنده

سموم بوتولینوم هم به عنوان پرکننده تزریقی به حساب می آیند ولی عملکردشان فرق دارد. متخصص، ماده مورد نظر را با یک سوزن کوچک به محل مورد نظر تزریق می کند. این مواد با تضعیف ماهیچه های این ناحیه و شل کردن خطوط و چین و چروک باعث کمرنگ شدن آنها می شوند. نتایج این تزریق طی چند روز از تزریق اولیه قابل مشاهده می باشد. تزریق بوتاکس ممکن است توسط متخصص پوست، چشم و یا جراح پلاستیک انجام بگیرد. زمان بهبودی نسبتا کوتاه است و فرد می تواند بعد از گذشت 24 ساعت، فعالیت عادی خود را از سر بگیرد.

بوتاکس معمولا تا 3 ماه دوام دارد و هزینه آن به تعداد واحدی که دریافت می کنید، بستگی دارد. روشهای دیگری برای رفع چین و چروک صورت بدون بوتاکس هم وجود دارد.

روش دائمی عمل جراحی برای رفع خطوط لبخند

اگر می خواهید که نتایج بسیار قابل توجه باشند و مدت طولانی باقی بمانند، مناسب ترین گزینه پیش رو، جراحی لیفتینگ پوست صورت است. جراحی کشیدن پوست جامع ترین و دائمی ترین روش برای از بین بردن خط خنده می باشد و تمام خطوط نواحی اطراف دهان را محو می کند.

باید در نظر داشته باشید که این روش هزینه بیشتری دارد و مدت زمان بهبودی آن طولانی تر از دیگر روشها می باشد. بزرگترین خطر این روش، احتمال عفونت است. از عوارض جانبی بسیار نادر که این عمل دارد، می توان به زخم، درد و آسیب عصب ها اشاره کرد.

استفاده از لیزر درمانی برای از بین بردن خط خنده

لیزر درمانی تکنیک تجدید است که سلولهای موجود در لایه فوقانی پوست را از بین می برد و پوست صاف و بدون چروک و لکه زیرین را نمایان می کند. تورم و درد جزو عوارض جانبی و شایع این روش درمانی است که پس از گذشت چند روز فروکش می کند. مدت زمان ریکاوری لیزر درمانی یک تا سه هفته است و در چند مرحله انجام می گیرد.

درمان القاء کلاژن برای صاف کردن پوست

درمان با القاء کلاژن که به آن میکرونیدلینگ هم گفته می شود با هدف افزایش تولید کلاژن در پوست انجام می گیرد. با افزایش سن، پوست انسان کلاژن طبیعی را از دست می دهد و خاصیت ارتجاعی آن کم می شود. تولید کلاژن را با ورود سوزن به پوست تحریک می کنند تا نواحی خالی خطوط خنده را پر کند.

اثر بخشی این روش تا 9 ماه صبر می خواهد. در این بین شاید با قرمزی و کبودی پوست هم مواجه شوید که خود به خود رفع می شود.

انواع درمان‌های خانگی برای از بین بردن خط خنده

در ادامه روشهای خانگی برای درمان خطوط خنده را توضیح می دهیم.

کرم‌های بدون نسخه

کرم بدون نسخه از تزریق و جراحی به مراتب خیلی مقرون به صرفه تر می باشند. رتینول یکی از موادی است که تاثیر آن در درمان چروک مورد بررسی زیاد قرار می گیرد و نتایج رضایت بخشی را به دنبال داشته است. ویتامین سی، پپتیدها و اسید هیدروکسی هم از دیگر مواد پرکاربرد برای درمان چین و چروک هستند. نقاط ضعف این کرمها، درون درمان طولانی مدت بدون اثربخشی دائمی آنها می باشد. عوارض جانبی این روش گاهی شامل قرمزی، سوختگی و بثورات پوستی است.

نور درمانی خانگی

نوردرمانی نیز از دیگر روش‌های خانگی است که در آن تولید کلاژن‌ها توسط لامپ LED تحریک می‌شود. فرد می‌تواند روزانه ۳ دقیقه متوالی از این دستگاه استفاده کند. تاکنون عوارض جانبی برای نور درمانی گزارش نشده، اما صحت اثربخشی آن نیازمند بررسی بیشتر است.

ورزش صورت

یوگای صورت با محکم کردن عضلات صورت و در نتیجه محو کردن خطوط چروک، به گونه‌ای کاملا طبیعی پوست صورت را جوان تر می‌کند.
  • تمرین اول: برای شروع، گوشه‌های دهان خود را با دو انگشت اشاره به طرفیت بکشید، گوشه‌های دهان را سفت کرده و ۵ تا ۱۰ ثانیه مقاومت ایجاد کنید. این عمل را ۱۰ تا ۱۵ بار در طول روز انجام دهید.
327682 399
  • تمرین دوم: نفس را در دهان خود حبس کرده و لپ‌های خود را کاملاً پف کنید. این حباب را از یک سمت دهان به سمت دیگر انتقال دهید. نفس را آزاد کرده و مجدداً تکرار کنید.
327683 580
  • تمرین سوم: دندان‌ها را روی هم گذاشته و یک لبخند کامل بزنید. این لبخند کامل، بافت خطوط خنده اطراف دهان را محکم می‌کند. ۱۰ ثانیه در حالت لبخند کامل بمانید و سپس رها کنید. روزانه ۱۰ تا ۲۰ بار تکرار کنید.
327685 540
  • تمرین چهارم: گونه‌های خود را به سمت بالا بکشید. کف دستان خود را به طور محکم و مورب در مقابل گونه‌های خود قرار دهید، به گونه‌ای که انگشتان دو دست، اطراف سر را لمس کنند؛ حال با فشار کف دست گوشه‌های لب را به سمت بالا بکشید تا مقدار کمی از دندان‌ها نمایان شوند. ۳۰ ثانیه در همین حالت بمانید و سپس رها کنید. سه مرتبه این تمرین را انجام دهید.
327684 949


روغن‌های اساسی

روغن‌های اساسی از گزینه‌های بالقوه برای از بین بردن خط خنده است؛ این روغن‌ها از گیاهانی تهیه می‌شوند که در واقع هدیه طبیعت به پوست انسان بوده و خواص آنتی‌اکسیدان آن‌ها، خاصیت ارتجاعی پوست را تقویت می‌نماید:
  • روغن زیتون
  • روغن آرگان
  • روغن نارگیل
  • روغن هسته انگور
  • روغن گل رز
  • روغن گیاه آنجلیکا
اگر به استفاده از روغن‌های اساسی علاقه‌مند هستید، حتما آن‌ها را با روغن حامل مانند روغن زیتون یا بادام رقیق کنید و به آرامی بر روی پوست خود ماساژ دهید. همچنین لازم است که ابتدا آن‌ها را روی قسمت کوچکی از پوست خود آزمایش کنید تا مطمئن شوید که به آن‌ها حساسیت ندارید.

زردچوبه

زردچوبه پای ثابت راه‌های مراقبت از پوست است. یک ماسک عسل و زردچوبه تهیه کنید و آن را به مدت ۲۰ دقیقه یا در صورت تمایل یک شب کامل روی پوست صورت قرار دهید. سپس صورت خود را با آب گرم شستشو دهید. توجه داشته باشید که ممکن است زردچوبه رنگ پوستتان را تغییر دهد، برای شستشوی آن از سرکه سیب استفاده نمایید. (خواص زردچوبه برای پوست و انواع ماسک زردچوبه)

ماسک سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ بافت نرم و حساس اطراف دهان را سفت کرده و در دراز مدت با حفظ قابلیت ارتجاعی پوست، خطوط این ناحیه را کمرنگ می‌کند. برای تهیه ماسک سفیده تخم مرغ، سفیده یک عدد تخم مرغ را جدا کنید و پس از ترکیب با مقداری روغن نارگیل، بر روی صورت بمالید و اجازه دهید خشک شود؛ ۲۰ دقیقه بعد آن را با آب ولرم بشویید.
به جای روغن نارگیل می‌توانید از خواص عسل برای مراقبت از پوست، استفاده نمایید.  یک قاشق غذاخوری عسل را به سفیده تخم مرغ اضافه کرده و پس از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه ماساژ ترکیب روی صورت، با آب گرم بشویید.

آووکادو برای از بین بردن خط خنده

می‌دانیم که ویتامین E برای حفظ سلامت و جوانی پوست ضروری است. میوه‌ی آووکادو سرشار از ویتامین E است که آن را به یک انتخاب عالی برای از بین بردن خط خنده تبدیل می‌کند. آووکادو را له کنید و مقداری عسل و زرده تخم مرغ یا جو را با آن مخلوط کنید. ترکیب حاصل را ۲ بار در هفته به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه روی پوست بگذارید و سپس با آب گرم شستشو دهید، نتیجه باورنکردنی این ماسک را به سرعت مشاهده خواهید کرد. با خواص و مضرات میوه آووکادو آشنا شوید.

اسکراب کیوی

همان‌طور که گفتیم، لایه برداری پوست یکی از راهکارهای خوب برای از بین بردن خط خنده است. چه لایه برداری بهتر از یک یک میوه طبیعی؟ کیوی سرشار از ویتامین C است که با زدودن سلول‌های مرده روی پوست، سلول‌های جوان‌تر و زیباتر را نمایان می‌سازد. با ترکیب کیوی و شکر یک اسکراب بسازید و پوست خود را لایه برداری کنید. (تهیه ماسک کیوی خانگی برای شادابی پوست صورت)

آیا می‌توان از ظهور خط لبخند جلوگیری کرد؟

برخی از عوامل ایجاد خط خنده در جوانی با رعایت عادات درست و سبک زندگی سالم قابل پیشگیری است:

۱. آب بنوشید

هیدراته نگه داشتن پوست، حتی اگر خط خنده روی صورت نداشته باشیم، از عادات بسیار مفید است. روزانه مقدار زیادی آب بنوشید و از نوشیدن زیاد کافئین خودداری کنید، زیرا این ماده شدیدا ادرار آور است.

۲. مرطوب کننده استفاده کنید

روزانه یک تا دو بار صورت خود را شسته و سپس یک مرطوب کننده مناسب نوع پوست خود استفاده نمایید. مرطوب کننده حاوی کلاژن با آبرسانی پوست، فرایند ترمیم و جمع شدن آن را تسهیل می‌کند. همچنین می‌توانید خودتان کرم مرطوب کننده خانگی درست کنید.

۳. مرتب ورزش کنید

ورزش با تقویت جریان خون پوست به کاهش و از بین بردن خط خنده کمک می‌کند، این عمل به نوبه خود تولید روغن‌های طبیعی و رطوبت پوست را تحریک کرده و سرعت رشد سلول‌های جدید را افزایش می‌دهد. در طول هفته چندین بار به ورزش‌های قلبی هوازی از جمله دویدن، پیاده روی، رقصیدن یا شنا بپردازید.

۴. آنتی اکسیدان مصرف کنید

آنتی اکسیدان‌ها مملو از ویتامین بوده و با تقویت تولید کلاژن و الاستین در پوست، خطوط چروک تازه را کمرنگ می‌کنند. تمشک و زغال اخته، گوجه فرنگی و کلم بروکلی و چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان هستند؛ این مواد غذایی را در رژیم خود بگنجانید.

۵. اسیدهای چرب امگا 3 مصرف کنید

اسیدهای چرب امگا ۳ با از بین بردن التهاب و تقویت سلامت پوست، خط لبخند را به شکل کاملاً طبیعی محو می نمایند. نمونه‌هایی از غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ عبارتند از ماهی، گردو، تخم کتان و دانه چیا.

۶. سیگار نکشید

سیگار را ترک کنید. مواد شیمیایی موجود در اکثر برندهای تولید دخانیات و سیگار، کلاژن و الاستین موجود در پوست شما را از بین برده و خطوط خنده را عمیق‌تر خواهند کرد. ترک سیگار کار سختی به نظر می‌رسد؟ (با بهترین روش ترک سیگار آشنا شوید.)
منبع:  healthline و wikihow و setare.com

مطالب مشابه را ببینید!