مجله تاپ‌ناز‌

اصول پرورش گل ماندویلا و روش کاشت و پرورش این گیاه زیبا

گل ماندویلا جزو گیاهان همیشه سبز است و روش های پرورش و تکثیر این گیاه خیلی سخت و پیچیده نیست و می توانید خیلی راحت این گیاه را در فضای منزل پرورش دهید.

گیاه زیبای ماندویلا گیاهی چند ساله و رونده است و بومی جنگل های گرمسیری آمریکای مرکزی و جنوبی است و می توان گفت که اصلا تحمل سرما را ندارد. این گیاه زیبا همیشه سبز است و از آنجایی اصول پرورش آن راحت است در هر محیطی می توانید اقدام به پرورش گل ماندویلا کنید.

پرورش گل ماندویلا

باید بدانید که گیاه ماندویلا جزو گیاهان همیشه سبز هستند و بومی مناطق و جنگل های آمریکای مرکزی و جنوبی هستند. این گیاه رونده فقط زمانی که به ارتفاع 25 سانتی متر برسد می توانید از فصل بهار تا پاییز اقدام به گل دادن کند. گل های آن به رنگ صورتی، قرمز و یا سفید و شیپوری شکل مشاهده می شوند و طول آنها بین 15 تا 20 سانتی متر قرار می گیرد.

برگ های ماندویلا به شکل بیضی و به رنگ تیره می باشند و طول آنها هم به 6 سانتی متر می رسد. گیاه ماندویلا همیشه سبز است و اگر بتوانید به خوبی از آن نگهداری کنید تا سال های زیادی باقی می ماند. ماندویلا می تواند 4 متر رشد کند و در فصل بهار تا پاییز گل بدهد. باید توجه داشته باشید انواع گیاهان ماندویلا که امروزه در بسیاری از مراکز توزیع گل و گیاه عرضه می شود بیشتر انواع دو رگه ای هستند که با استفاده از روش رگه گیری بین بعضی از گونه ها به وجود آمده اند.

در میان انواع مختلف این گیاه دو گونه بارز محبوبیت زیادی دارند که گل یاسمن برزیلی و یاسمن شیلی هستند و با وجود اینکه ره دو دارای ساقه های بلندی می باشند ولی دیگر گونه های ماندویلا حداکثر تا 40 سانتی متر رشد می کنند و گل های سفید رنگ دارند.

کاشت و تکثیر ماندویلا

برای کاشت و تکثیر این گیاه زیبا می توان از نوک ساقه های جوان و جدید گیاه در فصل بهار و البته در اواخر تابستان و یا در اوایل پاییز قلمه هایی به اندازه 10 سانتی متر تهیه کرد.

تمام برگ های قلمه به دست آمده را به جز دو برگ انتهایی آن کاملا قطع کنید.

حالا باید ترکیب خاک برگ و شن را از ابتدا خوب خیس کنید و سپس از خروج آب اضافی از ترکیب خاک نسبت به کاشت قلمه های اقدام کنید.

اصول پرورش گل ماندویلا

توصیه می شود که گلدان حاوی قلمه ها را در فضایی روشن و به دور از نور مستقیم خورشید با دمای حدود 20 درجه سانتی گراد بگذارید. غبارپاشی را به صورت روزانه انجام دهید و با کشیدن پلاستیکی شفاف روی بستر قلمه ها رطوبت مورد نیاز فضای کشت را فراهم کنید.

باید توجه داشته باشید که مدت زمان 1 الی 20 ماه طول می کشد که قلمه ها ریشه بدهند و به همین دلیل در طول این مدت باید مراقب باشید تا سطح خاک خشک نشود.

اگر می خواهید گیاه ماندویلا را از طریق بذر پرورش دهید باید در ابتدا بذور را پس از تغییر رنگ دادن پوشش بذر از سبز به قهوه ای از گیاه جدا کنید و از داخل پوشش خارج کنید.

حالا می توانید بذرها را به مدت 12 ساعت در آب بخیسانید و سپس آنها را در خاک برگ و شن بکارید. باید توجه داشته باشید که دمای ایده آل برای جوانه زنی بذرها بازه دمایی 18 تا 24 سانتی گراد و همچنین بستر باید به مکانی روشن و بدون نور خورشید منتقل شود.

باید توجه داشته باشید که روند جوانه زنی حدود 1 ماه طول می کشد و پس از مشاهده نخستین جوانه می توانید گیاه را به بستر اصلی منتقل نمایید.

 

مطلب پیشنهادی: گل مرجان | نحوه تکثیر و پرورش گل مرجان و عکس های زیبا از گل مرجان

 

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل ماندویلا

تمام گیاهان برای رشد خوب نیاز به شرایط خاص دارند که باید فراهم شود و در ادامه این شرایط را توضیح می دهیم.

آبیاری

از آنجایی که ماندویلا قادر است تا حدودی خشکی خاک را به خوبی تحمل کند بهتر است تنها زمانی اقدام به آبیاری نمایید که سطح خاک نسبتا خشک شده باشد البته که این برنامه آبیاری بایستی کاملا منظم باشد. توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد می تواند باعث پوسیده شدن ریشه ها شود که زردی و ریزش برگ ها را در پی خواهد داشت.

دما

به طور کلی گیاه ماندویلا در هوایی مناسب و گرم حدود ۱۸ الی ۲۹ درجه سانتی گراد به شکل پیچی همیشه سبز رشد می کند اما هوای سرد باعث ریزش برگ های آن خواهد شد. همچنین حداقل دمایی که این گیاه تحمل می کند حدود ۱۳ درجه سانتی گراد است که در این دما بایستی گیاه را به مکانی محافظت شده و گرم انتقال دهید.

اصول پرورش گل ماندویلا

نوردهی

ماندویلا جزو گیاهان استوایی آفتاب پسند است ولی نور زیاد باعث پلاسیدن و سوختن این گیاه می شود و به همین دلیل توضیه می کنیم که گلدان گیاه را در مکانی قرار دهید که هم از نور صبح بهره مند شود و هم از آفتاب بعد از ظهر در امان بماند. باید  توجه داشته باشید که در صورت نگهداری همیشگی در آپارتمان و یا فقط ماه های سرد سال بایستی آن را در اتاقی نورگیر و در کنار پنجره روشن همراه با پرده ای نازک که فیلتر نور باشد قرار دهید.

خاک و کوددهی

بهتر است که خاک غنی و دارای زهکشی مناسب برای این گیاه تهیه کنید و می توان از ترکیب خاک با سه نسبت مساوری از پیت ماس، خاک باغچه و شن در بستر کشت استفاده کرد. برای تغذیه گیاه باید در فصول رشد گیاه که بهار و تابستان است با استفاده از کود فسفاته به فرمول ۱۰.۲۰.۱۰ طبق دستورالعمل آن انجام دهید. استفاده از این کود برای رشد گیاه لازم است و می تواند باعث افزایش گلدهی شود.

تعویض گلدان

برای انجام تعویض گلدان به شما توصیه می کنیم که صبر کنید تا گیاه خوب رشد کند و وقتی که مطمئن شدید گلدان برای رشد بیشتر گیاه فضایی ندارد می توانید آن را تعویض کنید. برای انجام تعویض در ابتدا جازه دهید که خاک بستر کمی خشک شود و سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته بزنید. می بینید که گیاه خیلی راحت از داخل گلدانخارج می شود. پیشنهاد می کنیم که گلدانی که دارای یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی است تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

 

مطلب پیشنهادی: آموزش پرورش گل کاغذی و تکثیر این گیاه زیبا در منزل

مطالب مشابه را ببینید!