مجله تاپ‌ناز‌

اطلاعات جالب در مورد بستنی

اطلاعات جالب در مورد بستنی

دانستنیهای جالب دربارۀ بستنی
1- چرا خوردن بستنی رابه اعتیاد به مواد مخدر تشبیه می کنند ؟
با گذشت زمان ، بدن معتادان نسبت به مواد مخدر نوعی سازگاری نشان می دهد و آنها را  مجبور به استفاده از دُزهای بالاتر می کند اما متأسفانه این کار کمکی به لذت بخشی بیشتر مواد نمی کند. یک مطالعه نشان داده ، که این امر دربارۀ بستنی نیز صادق است. محققان در این مطالعه یک گروه از نوجوانان که به طور منظم بستنی می خوردند و گروه دیگری که چندان این محصول را مصرف نمی کردند را زیر نظر گرفتند .مرکز پاداش در مغز بستنی دوست ها حساسیت خود را نسبت  انواع بستنی از دست داده بود.

 

2- آیا بستنی های رژیمی  سالم تر از بستنی های معمولی هستند؟
میزان چربی در بستنی رژیمی حداقل 50٪ کمتر و میزان کالری آن 33 ٪ کمتر از بستنی های معمولی ست، اما این باعث نمی شود که آن را سالم تر بدانیم  و به آن معنا نیست که شما می توانید مقدار بیشتری از آن بخورید. حتی بستنی رژیمی بیش از حد چربی دارد. سعی کنید حداقل با مقایسۀ برچسب های تغذیه  گزینۀ کم چرب تررا انتخاب کنید. فقط اندازۀ نصف یک فنجان بستنی بریزید و برای لذت بخشی بیشتر آن را آهسته بخورید.

3- چرا خوردن بستنی موجب سر درد می شود؟
متأسفانه چیزی به این خوشمزگی  باعث درد تیزی در سر میشود. “سردرد یخی”  یا “انجماد مغز” زمانی اتفاق می افتد که چیزی سرد با  سقف گرم دهان برخورد کند. این کارعملکرد اعصابی که میزان جریان خون را به سر کنترل می کنند به هم می ریزد واعصاب باعث تورم رگهای خونی می شوند و درد ایجاد می شود .شما با آهسته خوردن مواد سرد  می توانید از این سردرد جلوگیری کنید.

4- چرا سطح برخی بستنی ها  یخ می بندد؟
نوسان درجه حرارت، شایع ترین علت ایجاد لایه ای از یخ روی بستنی ست، پس بستنی خود را زیاد خارج از فریزر نگه ندارید . هنگامی که بلورهای کوچکی در بستنی ذوب و دوباره سرد می شوند ، به توده های یخی  تبدیل می شوند. دمای  فریزر خود را بین منفی 5 تا 0 درجۀ فارنهایت تنظیم کنید و بستنی را به جای در فریزر در قسمتهای اصلی آن نگه دارید.

5- چرا شما برای درست کردن بستنی خانگی باید از نمک استفاده کنید؟
یخ و سنگ نمک، دو ماده ای هستند که مخلوط خامۀ شما برای منجمد شدن به آنها نیازدارد. سنگ نمک نقطۀ انجماد یخ را کاهش می دهد، دمای مخلوط یخ و سنگ نمک زیر نقطه انجماد آب است.

6- چرا بستنی در روزهای گرم همراه با وزش  باد سریعتر آب می شود؟
این سرعت در ذوب شدن کاملاً منطقی ست، زیرا در این شرایط آب و هوایی ، بستنی سرد گرمای هوا را به خود می کشد . همچنین  بستنی در آب و هوای مرطوب نیز سریعتر ذوب می شود.

7- تفاوت میان بستنی یخی و بستنی چیست؟
بستنی یخی با شربت های میوه ها درست می شود واغلب برای از بین بردن مزۀ غذاها در دهان بین وعده ها سرو می شود . افرادی که مشکل هضم  لاکتوز دارند با خیال راحت می توانند ازاین خوراکی که هیچ مادۀ لبنی در ساخت آن استفاده نشده است صرف کنند.البته  شربت ها گاهی  شامل شیر، تخم مرغ یا ژلاتین هستند. گیاهخواران یا افرادی که هر محصول حیوانی را نمی خورند ، می توانند بستنی را با کرۀ بادام زمینی، شیر بادام، شیر نارگیل ودیگر مواد جایگزین فراورده های لبنی درست کنند.

مطالب مشابه را ببینید!